All Activity
- Today
-
Motstanden på glødepluggen der er nok grei, ligger ofte mellom 1-1,5ohm. En drivstoff fordamper som feiler, har enten ikke strøm tilførsel, def sikring, gåen glødeplugg eller tett dyse. Siden det kommer røyk ut fra flexiskjøten, er det nok hull i den, dette kan påvirke regenerering da temperaturen ikke blir høy nok. Prøv å få kjørt en statisk regenering med datafeilsøker, se om den blir fullført eller mislykket
-
Hallo! Jeg opplevde forrige vinter at min 2014 Ranger nå og da begynte å ryke kraftig fra typ motorrum/ underside foran. Pytt, pytt- tenkte jeg og kjørte videre... Frem til våren 2025 da motorlampa begynnte å lyse. Fikk da opp feilkode om at regenerering ikke hadde skjedd pga for lav temperatur i systemet. Jeg skjønte etterhvert at det var fordamperen som var problemet, og jeg byttet den- etter endel om og men. Kjøpte en "billigdel"- sammenlignet med orginal Ford- fra Autodoc. Det viste seg kludrete å få slettet feilkodene og få bilen ut av sikkerhetsmodus, men med hjelp fra en dyktig og god kompis som driver verksted, fikk vi det gjort. Etter det har bilen gått som normalt; MEN: Hver gang det foregår regenerering velter det røyk ut under bilen; fyller kupeen med dieseldamp og er egentlig helt for ******....Kom meg under bilen i et av tilfellene, og så det fosseet røyk ut av den fleksible eksosdelen som sitter rett over fordamperen. Nappet ut stikket til dieselpumpa her om dagen, for å slippe det. Seff tennes motorlampa med en gang... Men bilen går normalt! Jeg har sjekket at releet virker som det skal og at sikring er hel. Det er kontakt fra sikringsboksen og ned til glødepluggen i fordamperen. Glødepluggen viste en motstand på 1,6 ohm. Så; jeg anser fordamper inkl glødeplugg som ok. Eller skal glødepluggen ha annen ohm- verdi? Hva annet kan være årsaken til at dieselen ikke antennes? Manglende signal fra hjernen? For mye diesel tilsatt (feks at pumpa går for lenge)? Tar gjerne imot tips, da kompisen min på verkstedet ikke har vært borti tilsvarende problem.... Takk
-
Hvilke vinterdekk fungerer best på Ford Ranger
Caprimaniac replied to Thor-Sander Eriksen's topic in Ranger
Kjørt på piggfrie Hakka endel år, men byttet til pigg i år. Veldig spent, da dekkleverandør (en bekjennt) og testpanel sier det totalt motsatte om Nexen piggdekk.... I NAF- testen frarådet de folk å kjøpe dem, mens ansatte & venner av dekksjappa er veldig fornøyd med dem på pickup'er og suv. Tipper jeg har gjort meg opp en mening om noen måneder... - Last week
-
Nei, men du må ha en som leser alle moduler, de fra biltema leser ofte bare motorstyring
-
Må jeg ha en egen FORD sak for å lese feilkoder? Jeg har en fra Biltema jeg prøvde, men den fant ingen feilkoder. Eller må jeg kjøre bilen for å få lest av disse?
-
Må få lest av feilkoder, så du har et utgangspunkt å gå etter.
-
Nå fungerer ikke cruice control lenger. nullstilling av rattvinkel fungerer ikke. Hva er neste sannsynlige feilkilde? Virker som den fungerer av og til, funksjonen LIM fungerer. ABS-sensor neste å se på?
-
Skal ikke undervurdere åpen diff hehe og lite hestekrefter😁 Når jeg såg din video, mimret jeg tilbake den gangen jeg laget 1 tall spor med min Sierra back in the days, for den har jo eller hadde engang 114 illsinte hk🤭
-
Skulle hatt en bedre diff på bilen😅 Var overraskende nok at bilen ville legge seg litt ut med elleville 115hk😅
-
Kjekt å se en Sierra i full aksjon, og man trenger ikke mye hester for å ha det gøy i en bil👌 Åpen diff derimot er en annen sak og mindre kjekt🤭
-
Du sier noe der og helt enig med deg. Når det gjelder denne sommeren skal man ikke klage, for det er mange år siden sist det var forholdsvis pent vær igjennom hele (felles)ferien!
-
Litt moro med 2.0is her i september Messenger_creation_A347BCEE-FA8E-467B-8962-CC9F33A4AA57_1.mp4
-
Kan ikke klage på været nå nei 👍
-
Sant det. Men i år har det i det minste vært sommervær... Har blitt utstillingsbil Sierraen nå 😊 Ser veldig fin ut.
-
Desverre altfor fort
-
-
Norsk Mk2. En publikumfavoritt. 11 av 10 stilpoeng til full jubel. Du ser den i begynnelsen. Stor forskjell til Ascona B 400 på slutten.
- Earlier
-
Du er dyktig på video når du klarer å pakke 40 sekunder med kun kvalitet. 40 sekunder med gullårene 90 og 00! 205 T16 og norsk Mk2! Slutten av denne snutten har jeg kjørt noen repriser på i kveld. Om noen spør hva er Rallylegend?
-
FCN Grenland Motorsportsenter 5-7 september 2025
xr4ti replied to and's topic in Treff og arrangementer
DET skal ingen ta fra dere at redskapen ikke blir brukt 👍 Hærlig. Mulig du er inne på noe og det er vel gjort noen forsøk med slike lokale klubbtreff uten særlig suksess (vet dere er flinke til å samles). Er litt rundt på lokale treff og kikker innimellom og det er en god del fin bil men det er ikke mange som er bygd av Ford. Hvorfor?, jeg aner ikke. Vet jo det står mange fine biler rundt omkring men de blir ikke brukt. I sommer har jeg kun sett en vingebil, et par esc.cos og noen cos.sedaner langs med veien og på de lokale treffene i Vestfold har det vært noe men ikke for mange der heller. Noen fine Escort mk1 og 2, noen Caprier, M og P-Taunuser og Granadaer samt noen fine Focuser dukker opp innimellom men vil påstå at det er langt flere Opeler, Fiat og annet tjafs enn Ford. Jeg for min del går tom for fritid så får ikke vært med på alt jeg gjerne vil være med på, tror nok det gjelder for mange andre også men noen treff prioritere jeg. Før brukte vi treffene til å sladde og ha det gøy og for de som kjørte "spor" så ble banetreffene brukt til å finjustere inn chassi. Har full forståelse for at når en har en fin bil så vil man passe på den og ikke risikere å ødelegge den, kanskje ha et par "gentlemans race" for de som vil kjøre men ikke risikere å få bilen ødelagt? Jeg for min del er ferdig med å ligge breit i svingene og sladde rundt (selv om det hender jeg får noen raptuser), noen er kanskje litt flaue for at de ikke klarer å ligge breit eller ikke vet hvordan, ikke har motor nok til å holde følge med en 500 hesters cossy, men jeg mener det burde være plass for alle på banen og jeg tar gjerne noen runder sammen med likesinnede uten horn i panna 😄 Delemarked ble forslått, det synes jeg er en god ide. Få delene i omløp i stedet for å lagre i den tru at de en dag blir til gull. Tror delesalg kan trekke en del folk. Ikke er det noe særlig jobb heller, de klarer seg selv om de bare for anvist en plass for å selge delene. -
FCN Grenland Motorsportsenter 5-7 september 2025
minicossie replied to and's topic in Treff og arrangementer
Jeg tror hovedproblemet om dagen er at nesten ingen med gammal (og ny) Ford tørr å bruke bilene sine på bane. Kanskje det skulle vært en ide å arrangert noen "parkeringsplass" treff rundt om for å få opp igjen litt interesse rundt klubben? Kanskje flere hadde turt og ta ut bilene, og deretter hadde kommet og vært med på utstilling/banetreff. Må finne en måte å lokke ut folket på -
Sedan, 131, Celica, Lancer og Vinge. Fem legender på samme rekke.
-
Rallylegend 2025 var denne helgen, og jeg har brukt mye tid på dette samtidtig som uværet herjet østlandet. Startlisten: https://www.rallylegend.com/wp-content/uploads/2025/09/ELENCO-ISCRITTI-FINALE-bozza-3.pdf Det var to norske biler i år. Xsara Kit Car! Av skiltet så har denne levd 25 år i norge. Men var vi ikke alle enige om at det er ZX som er gammelbil? Xsara og 25 år? Kalenderen lyver ikke, men det føles ikke riktig. Som fører av Kit Car så er Rallylegend stedet å være hvor den fikk stor oppmerksomhet. Bare se 4:20min. Polakkteamet med både vinge og sedan er også verdt en kikk. Gigi Galli kjører Block sin gamle Fiesta. Den ble bare kjørt på torsdag. Synd for den skulle jeg gjerne sett gjennom hele helgen på dagtid. https://www.rallylegend.com/en/2025/07/21/gigi-galli-returns-to-rallylegend/ Kalle Rovanperä stiller med "big block" 2.5L med 360hk under panseret. #Når spinne er like viktig som å vinne. https://www.rallylegend.com/en/2025/09/02/kalle-rovanpera-back-to-rallylegend-with-toyota-starlet/ Norsk Kit Car. Er også Ford å se her om du ikke er like gira på Kit Car som jeg er.