Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Det blir fort noen nyanser hvis man legger inn kostnad i bildet. Finner man brukte forgassere til nice price så er det relativt billig og "enkelt" å få feks 160 hk i en ohc, forbeholdt at man gjør litt research. Penguin Motors har vist dette flere ganger. Kostnaden for en dohc vil bli noe annet tror jeg. Skulle gjerne kjørt et prosjekt på en slik dohc 8v, men gidder ikke begynne når det ikke foreligger noen harde data på potensial 🙂 Kjørte forøvrig en dohc 8v som eneste bruksbil i 12 år uten problemer med toppakning, sprekt topp eller noen ting.
  3. Today
  4. Ohc topp på en Cosworth bunndel og turbo fungerer ganske bra, men som sugemotor er det i praksis triste greier. Kommer ikke på ett eneste godt whp resultat i farten. I gode gamle dager kunne vi lese bladene Fast Ford og Performance Ford og i ny og ne dekket de forskjellige Engelske bremsetreff. Jeg husker godt at i ett tilfelle var det en Sierra med Doch motor med noen småmods som klarte 144 hp som var mer enn det som normalt trimmede OHC motorer presterer i praksis.
  5. Ohc er magre greier ja. Så litt på den Taunusen over her og hvis vi går ut ifra hva de estimerer til motoreffekt så er det +25hk og +25nm over standard kun med eksosanlegg og en "remapp" Hvis det stemmer så er det jo ikke verst🙂
  6. Det spørs hva man sammenligner med. For en racemotor er Evo Toppen som passer Volvo rødmotoren ett godt eksempel. Andre eksempler er Trickflow sine 4,6L topper, de nyere Hemi motorene til Dodge, Chevy LS motorer og ikke minst Ford sin Godzilla motor. Disse klarer 100 hk/L relativt enkelt. I helt motsatt finner vi en topp designet på 1960 tallet, formentlig i fylla og satt i produksjon som ett lavbudsjett alternativ til eldre og mindre motorer. Det er ingenting på denne toppen som ikke kan kritiseres og det er ingenting som ikke kan forbedres betydelig. Selv etter snart 55 år og 10 000 vis av forsøk, så feiler de fleste med å oppnå 100 hp/L. Så elendig er utgangspunktet. Dette er OHC toppen. I denne sammenhengen må jeg argumentere for at DOCH toppen og motoren er en gave fra Ford til de som vil ha en bedre 2,0L motor enn før. Dessverre klarte Ford å kløne det til på flere forskjellige måter. 2,3L utgaven har litt større borring og 91 mm slaglengde.
  7. Last week
  8. prøvde å blokere egr side. Det funka som f!! skikkelig aks og sprut i motoren ja. Null hakking!! Er nok den ja. Har aldri hatt sånn motor før jeg. Nå prater vi 2 liter ja. Takk for tipset!!😀
  9. En kompis av meg sin
  10. Spottet dinna på voss idag.
  11. Det skal jeg prøve. Jeg prøver å loggføre noen verdier i morgen som kommer opp i appen. Kom opp i dag også Er en graf som spretter veldig når motoren er kald. og bilen hakker. Kommer tilbake når jeg har skjekket opp
  12. Knipset dette bildet for noen dager siden når kveldsolen var på sitt beste
  13. Det hadde vært gøy med en langtur, men det blir nok ikke tur på verken denne vestlendingen eller Mondeoen grunnet jobb Men, men... man får heller prøve en annen gang.... Dere som er der får kose dere og ha en gøy helg med mye kjøring.
  14. På vei nedover nå[emoji16]
  15. Escort RS Cosworth er dagens første bil på banen. Det går breit på våt asfalt. Følelsen av gode gamle dager.
  16. Da har vi hatt noen kveldstimer med rigging her på GMS. Det er nå en nattemperatur på 14 grader som er akkurat i grenseland for kun skjorte på. Men det går med god stemning. Du trenger ikke ta med vinterplaggene, men kanskje en jakke sånn i tilfelle? Om du synes at Grenland Motorsportsenter er en lang reisevei så kom det nå torsdagkveld inn porten en hjulkjørt 1991 NSX fra Stavanger. En 34 år gammel sportsbil som ikke kjøres på henger. Akkurat i tide til å hjelpe til med å reise teltet. Akkurat som sist i 2023.
  17. Earlier
  18. Du blokkerer røret, som går fra egr til innsug, på egr siden er det en flens med 2 skruer, skru opp der, lag en platebit i rustfritt, som du skjærer til og borer 2 hull til skruene, 2-3mm tjukk holder. Har ikke noe tegning dessverre
  19. Wow, hadde vært sykt
  20. Litt OT kanskje, men ble nysgjerrig. Hva er slaglengda på ohc da?
  21. hvordan blokkerer jeg egr-en? det skal jeg gjerne prøve dersom det er en grei jobb. sikkert smart å prøve. Kanskje du har en tekning Grcossie.
  22. Var gode gamle forum-tida det der Mtp sugetrim er jeg ikke helt overbevist om at dohc 8v toppen er kjempeegnet. Det blir ofte sagt at ohc toppen har for store kanaler og hvis man glaner inn i dohc toppen så har den kanaler store som vaskebøtter. Skulle vært gøy å ha tall på gassHASTIGHET i den toppen,men det finnes nok ikke. Fordelen med dohc er jo slaglengda på 86mm. Husker du hva den var i 2.3 bunnen?
  23. kan høres ut som for påsto topppaknings problemet var fikset mange flere ganger en de faktisk gjorde noe for å ikke skade salget for mye? har ikke noe fakta på bordet angående feildesign av vannsløyfen. det eksisterer flere versjoner av vannslangene og termostathuset, men etter hukommelse så mener jeg endringene stort sett går på hvordan man får ut luft av systemet. turbo technics lagde et bolt on turbo kitt til sierra dohc 8v 4l, men som du nevner så er det mye komp i motoren orginalt. mener å huske de bare ladet 0.2bar eller noe sånt
  24. 4l dohc motoren har definitivt er ufortjent dårlig rykte. jeg bygde denne med 2.3 bunndel. portet topp, omslipte kammer, itb innsug, ms styring, lettet svinghjul og skikkelig grenrør i begynnelsen av 2012. videoen er fra ikke ferdig mappet motor, men litt etter oppstart med itb. ferdig mappet så ble turtalls sperra satt til 8500rpm og den hadde et skikkelig solid moment. jeg solgte den videre til noen som brukte den i en 4x4 lekebil, men da gikk den med orginalt innsug og eksos. itb innsuget står fortsatt som hyllepynt på kontoret 😏
  25. Trenger ikke ut med turbo, litt trangt men går å skifte den uten
  26. Ja, må få sjekket videre. Håper bare det ikke er aktuatoren til turboen 🫣 Da må turboen ut… Større jobb. Og dyrt på en gammel bil, som for øvrig er ok
  27. Da er du rundt arbeidsområdet til egr, prøv å blokkere den
  28. Turbo slanger og ic er greit å få sjekket ja. Her er og et godt tips https://www.google.com/search?sca_esv=7fc613d9cd9ef286&rlz=1C1VSNG_enNO713NO727&udm=7&fbs=AIIjpHw2KGh6wpocn18KLjPMw8n5Yp8-1M0n6BD6JoVBP_K3feGUoK8TOe98svBd4SvFZHlTWCqE84WDv8dUl19jFqRkPxAKfuDgR09MZHGzKicf5s2LrdOvs1SGcJhJVPuaEguDzrvzXSJV7dgQHpALLmLU0xPeTTpAtl7SLnfvKELPijMor2dqlGfKbF3SJ1pW1yjAwfwF&q=ford+kuga+p2263&sa=X&ved=2ahUKEwjE-Zviw7qPAxX1LBAIHXcsNAsQtKgLegQIFBAB&biw=1093&bih=500&dpr=1.25#fpstate=ive&vld=cid:3e0c1d82,vid:IPFKBNSDffg,st:0
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...