Jump to content

500hk cossimotor


Bdt

Recommended Posts

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det blir bedre om du gidder du å måle diameteren på hjulet du ser inni turboen. Hvis diameteren er 51 mm så klarer denne 420 hk turboen 370 hk v/ 1,8 på samme måte som 480 hk turboen klarer 450 v/ 1,8 BAR.

 

Hva er inducer på 480hk turboen?

 

De jeg har vært borti har målt 53,5 mm.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

merklig at han med den hvite sedanen bremsa 420 hk med en 420 hk turbo da ;)

 

 

:lol: :lol: Nei,,,, det synes jeg ikke sånn uten videre. Hadde vært kjekt om du har mulighet til å legge ut opplysninger om oppsett, ladetrykk, fuel, o.l.

 

Jeg tror de fleste anser denne 420 hk turboen som en større enn hva T34 turbo er, men det er vel de som påstår at de har bremset 430 hk med en T 34 også.

 

Hvor stor effektøkning kan herr Hvermansen med grønndysecosworthen sin med 1,6 - 1,8 bar i ladetrykk, forvente å få med å bytte ut sin T34 turbo med en slik 420 hk turbo da?

 

Hva med de som jakter på 400 hk og lader 2,0 BAR ? Noen som vet eller vil tippe hva effektforskjellen blir da ?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tro det eller ei men det er orginal topp og bunn, kun nyoverhalt med lavcomp stempler, husker ikke alle spesifikasjonene, men kanskje noen andre her husker det ? eller om eiern er her ? ble bremsa på botne bil ifjor

Har ikke fulgt helt med her, men antar du snakker om den hvite sedanen med jenspeed dekor ?

Den hadde grå dyser, std 4x4 innsug, 2wd eksos, orginale kammer + alle de vanlige bitene.

 

Mulig den hadde siemens dyser, og den bremsa forøvrig 430 hk, ikke 420 ;)

 

http://www.cosworth.no/forum/index.php?showtopic=1492

Link to comment
Share on other sites

Vel,,,,inntil videre vil jeg fortsette å bruk dette som referanse:

 

Stage 4

 

This is the first level of tune where by the specification can vary dramatically from one tuner to the next. For this level I fit Bosch 403 injectors, a 3 bar map sensor, and suitable "chip". I also insist on the fitment of a WRC style multi layer steel gasket. (Preferably a Mountune item, otherwise Cometic). The turbo and intercooler must now be changed. I specify either a Garret T3/T4 hybrid turbo built to my own specification or a T04E and coupled with either an RS500 Genuine intercooler or a quality RS500 style unit. At this point the engine breather system must be uprated and a free flowing 3 inch exhaust fitted. All engine ancillaries such as boost hoses must also be suitable for the increased boost and it is essential the engine is in excellent condition. With the boost set to 28psi (1,93 BAR) around 370bhp/360lbf ft can be achieved. (The main difference in turbo chargers will be the increased top end power band with the T4 as opposed to more midrange punch and response with the T3/T4). In addition, with the T4 equipped conversion I use a set of cams which compliment the high rpm power band, and can be used in the std engine utilising a set of verniers without the need to pocket the pistons and allow bhp to exceed 400bhp.

 

Man trenger altså en T4 turbo (ekstern WG) og trimkammer for å passere 400 ekte hk på en ellers standard motor.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vel,,,,inntil videre vil jeg fortsette å bruk dette som referanse:

 

Stage 4

 

This is the first level of tune where by the specification can vary dramatically from one tuner to the next. For this level I fit Bosch 403 injectors, a 3 bar map sensor, and suitable "chip". I also insist on the fitment of a WRC style multi layer steel gasket. (Preferably a Mountune item, otherwise Cometic). The turbo and intercooler must now be changed. I specify either a Garret T3/T4 hybrid turbo built to my own specification or a T04E and coupled with either an RS500 Genuine intercooler or a quality RS500 style unit. At this point the engine breather system must be uprated and a free flowing 3 inch exhaust fitted. All engine ancillaries such as boost hoses must also be suitable for the increased boost and it is essential the engine is in excellent condition. With the boost set to 28psi (1,93 BAR) around 370bhp/360lbf ft can be achieved. (The main difference in turbo chargers will be the increased top end power band with the T4 as opposed to more midrange punch and response with the T3/T4). In addition, with the T4 equipped conversion I use a set of cams which compliment the high rpm power band, and can be used in the std engine utilising a set of verniers without the need to pocket the pistons and allow bhp to exceed 400bhp.

 

Man trenger altså en T4 turbo (ekstern WG) og trimkammer for å passere 400 ekte hk på en ellers standard motor.

 

 

bremsa 360 hk og 480 nm på dynapacken jeg,med t34 turbo,2wd cossie....du får regne det effekt tapet du vil,men det skulle vel være 400hk det.....bare så det er sagt....

Link to comment
Share on other sites

Flott, for da skal den gå over 150 km/t på 201 M. :D

 

?????? hvorfor SKAL den det? vekt og dekk størelse/dimensjon da om jeg tørr spørre? har vel litt med saken det også? ikke bare hk som avgjør! hadde 196 kmt / 12,01 sek. og 0-100 på 4,54 sek på g-tec måler.

hørtes ikke som du trodde på meg,ta en rask tlf til bjørnstad bil,og snakk med joar,så kan han helt sikkert bekrefte det...

Link to comment
Share on other sites

Flott, for da skal den gå over 150 km/t på 201 M. :D

 

?????? hvorfor SKAL den det? vekt og dekk størelse/dimensjon da om jeg tørr spørre? har vel litt med saken det også? ikke bare hk som avgjør! hadde 196 kmt / 12,01 sek. og 0-100 på 4,54 sek på g-tec måler.

hørtes ikke som du trodde på meg,ta en rask tlf til bjørnstad bil,og snakk med joar,så kan han helt sikkert bekrefte det...

 

sorry,ble litt skrytetall her,så på filmen nå,det var 12,68 sek, - på 402m selvsagt...

Link to comment
Share on other sites

Flott, for da skal den gå over 150 km/t på 201 M. :D

 

?????? hvorfor SKAL den det? vekt og dekk størelse/dimensjon da om jeg tørr spørre? har vel litt med saken det også? ikke bare hk som avgjør! hadde 196 kmt / 12,01 sek. og 0-100 på 4,54 sek på g-tec måler.

hørtes ikke som du trodde på meg,ta en rask tlf til bjørnstad bil,og snakk med joar,så kan han helt sikkert bekrefte det...

 

sorry,ble litt skrytetall her,så på filmen nå,det var 12,68 sek, - på 402m selvsagt...

 

 

Jeg har ikke praktisk erfaring med 402 M, og har derfor lite å sammenligne med. Hva hadde du på 201 M da ?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor SKAL den det? vekt og dekk størelse/dimensjon da om jeg tørr spørre? har vel litt med saken det også?

Noen er stort sett kun opptatt av teori skjønner du, og har liten eller ingen praktisk erfaring

:rolleyes:

 

 

Ja. Og klarer likevel og bidra med noe. Andre er opptatt av gjentagelser, dette: :rolleyes: og å antyde at de har veldig erfaring, uten at det blir tydeliggjort gjenom hva de poster. :lol: De bidrar med det de kan likevel. :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Flott, for da skal den gå over 150 km/t på 201 M. :D

 

?????? hvorfor SKAL den det? vekt og dekk størelse/dimensjon da om jeg tørr spørre? har vel litt med saken det også? ikke bare hk som avgjør! hadde 196 kmt / 12,01 sek. og 0-100 på 4,54 sek på g-tec måler.

hørtes ikke som du trodde på meg,ta en rask tlf til bjørnstad bil,og snakk med joar,så kan han helt sikkert bekrefte det...

 

sorry,ble litt skrytetall her,så på filmen nå,det var 12,68 sek, - på 402m selvsagt...

 

 

Jeg har ikke praktisk erfaring med 402 M, og har derfor lite å sammenligne med. Hva hadde du på 201 M da ?

 

den g-tech måleren jeg har,måler ikke 201 m desverre....att du må ha kvasse kammer,t4 med separat wastegate for å oppnå 400hk er motbevist gang på gang,men det ser ut så att enkelte ikke får det inn i hodet....ladetrykket jeg bremset toppefekt var 1,72 foresten....

Link to comment
Share on other sites

Det er greit. I følge HP kalkulatoren på denne siden: http://www.thundervalle.com så har du 435 hk på hjulene og 565 hk i motoren så da har du helt sikkert rett med dine antydninger.

Ikke rart at alle må ha minst 500 hk for å få bilene til å flytte seg.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit. I følge HP kalkulatoren på denne siden: http://www.thundervalle.com så har du 435 hk på hjulene og 565 hk i motoren så da har du helt sikkert rett med dine antydninger.

Ikke rart at alle må ha minst 500 hk for å få bilene til å flytte seg.

 

så du baserer allt på en "kalkulator" du har funnet på nettet?? 435hk på hjula å 565hk på motoren? tror du må justere "kalkolatoren" din litt!! bra med svinn på ett 2wd driv verk det...du vet jo ikke vekta på bilen min en gang...

Link to comment
Share on other sites

"Du tog an ikkje" litt engang.

For alle dem som har stor tro på slike kalkulatorer og Morosostick`en så er resultatene fra slike like reelle for dem som dine tall er for deg. Begge deler er for optimistisk for meg.

 

Mange Cosworther som brukes i bakkeløp i "motorsportlandet" England har motorer som er bygget av profesjonelle motorbyggere med lang erfaring fra motorsport. Med nybygget motor med portet topp, BD kammer, lavkomp, T34 og 1,8 - 2,2 BAR ladetrykk så har de ofte mindre enn 400 ærlige hk. Mener du at disse menneskene tar feil og er helt på jordet du da ?

 

Angående din bil så har du oppgitt 2wd Cosw. så da forholder man seg naturlig nok til det.

Hva er telefonnummeret til Bjønstad bil v/ Joar da?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

"Du tog an ikkje" litt engang.

For alle dem som har stor tro på slike kalkulatorer og Morosostick`en så er resultatene fra slike like reelle for dem som dine tall er for deg. Begge deler er for optimistisk for meg.

 

Mange Cosworther som brukes i bakkeløp i "motorsportlandet" England har motorer som er bygget av profesjonelle motorbyggere med lang erfaring fra motorsport. Med nybygget motor med portet topp, BD kammer, lavkomp, T34 og 1,8 - 2,2 BAR ladetrykk så har de ofte mindre enn 400 ærlige hk. Mener du at disse menneskene tar feil og er helt på jordet du da ?

 

Angående din bil så har du oppgitt 2wd Cosw. så da forholder man seg naturlig nok til det.

Hva er telefonnummeret til Bjønstad bil v/ Joar da?

 

tlf 90854505

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

her var vi venner ser jeg? :rolleyes:

Cosworth std motor kan passere 400hk uten t4turbo m. sep wastegate, bd kammer osv...

Det har jeg sett selv..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...