Jump to content

400hk 205 blokk std komp?


Guest Lille rudi

Recommended Posts

Guest Lille rudi

Som sakt vil eg runne 400hk på 205 blokka mi med std komp, de er nesten ikke forsjell på komprosjons trykke på sylindrene. Har full grønndyse oppsett, har bremsa 359hk 435nm. Er de forsvarlig å runne 400hk med std komp?

 

Hva må eg ha for å runne 400hk?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

359 hk og 435 nm på grønndyse oppsett ? det er jo veldig bra da :) ville ha beholdt det oppsette du har jeg, grønn oppsett er steget før problemer.

 

det spm ditt vil sikkert alle som tror dem vet alt, diskutere,vrenge på,krangle om, så jeg lar de gutta svare på 400 hk spm ditt

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen

Det går det.

Går for sorte simens (599cc) og jenspeed chip, stoor cooler, og en bra snurre (t3/t4 steg 5 med ar ,82?) 2wd eksosmanifoild, og 4x4 innsug evt. med spacer.

Link to comment
Share on other sites

Guest FACE Motorsport

Problemet for en 205 blokk er ofte ladetrykket og derfor er det gunstig å gå for en større turbo slik at den yter like mye hk på et mye lavere ladetrykk.

 

Lader man over 2 bar på en 205 blokk så er ofte resultatet en sprekt blokk..

Link to comment
Share on other sites

Guest FACE Motorsport
den magiske t3'en fikser over 2bar på 205 da :D hehe

 

Å lade over 2 bar på en T3 er ikke problemet... men det har ikke noe for seg.

Men lad over 2 bar lenge og se hva som skjer

:D

Link to comment
Share on other sites

Problemet for en 205 blokk er ofte ladetrykket og derfor er det gunstig å gå for en større turbo slik at den yter like mye hk på et mye lavere ladetrykk.

 

Lader man over 2 bar på en 205 blokk så er ofte resultatet en sprekt blokk..

 

 

Det er vel ikke ladetrykk som tar blokka, men trykket i sylinderne? Og det blir vel tilnærmet det samme med liten turbo og høyt trykk, som stor turbo og lavt trykk, ved samme effektuttak.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest Lille rudi

Noen meiner går bra de å noen meiner de ikke kommer til å gå bra, eller om eg skal spare penngene til ny motor til sommern.

 

Så da kommer eg til¨å kjøre med hjarte i halsen kvar gong eg øser på.

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
Det er vel ikke ladetrykk som tar blokka, men trykket i sylinderne? Og det blir vel tilnærmet det samme med liten turbo og høyt trykk, som stor turbo og lavt trykk, ved samme effektuttak.

 

Det mener jeg også.

 

Turbotrykket mot sylinderveggene i seg selv blir jo forsvinnende lite i forhold til det trykket som blir under forbrenningen. Og det er det trykket som skyver stemplet nedover og lager effekten ut på veiva. Om forbrenningstrykk nok til 400hk blir lagd av lite eller høyt turbotrykk går nesten ut på det samme.

 

 

400hk vil ikke holde i lengden på en 205 blokk, men hvis blokka er frisk og fin uten noe tæring av betydning i kjølekanaler osv kan det holde en stund. Og orginal komp mener jeg ikke skal være noe stort problem.

 

Dette har jeg gjort i mange år med Cosworth

:D

 

 

Haha, Det gjorde jeg også i 205blokk dagene. Med god grunn også viste det seg da blokka revnet...

Link to comment
Share on other sites

Men kjøling er vel også tema her vel? Med en større turbo så vil vel temp på både turbo og innsugsluft bli lavere også... Men det er vel bmep, trykket i sylindrene som blir til hk, så grensen for hk-uttak står vel pal uansett hva man gjør....

 

:)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Men kjøling er vel også tema her vel? Med en større turbo så vil vel temp på både turbo og innsugsluft bli lavere også... Men det er vel bmep, trykket i sylindrene som blir til hk, så grensen for hk-uttak står vel pal uansett hva man gjør....

 

:)

 

Bmep er en fin idikator som avslører hvor god jobb motorbyggeren har gjort. Bmep er gjennomsnittstrykket og det er derfor ikke skadelig med høyt Bmep i seg selv. Det samme er ikke tilfelle med Peak sylindertrykk og det er dette trykket som er så belastende for motoren. Klarer man å bygge motoren slik at man oppnår ønsket bmep, men med minimalt peak sylindertrykk så vil den holde bedre enn om man ikke tar hensyn til dette i det hele tatt, og bare bygger i vei.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Uten å vite det, så antar jeg stempelhastighet og rådelengde osv er ett par nøkkelord når det gjelder peak sylindertrykk. Mapping kan vel også virke inn, da spes tenning/ladetrykk.

Ellers gjelder det vel for de fleste motorbyggere å etterstrebe høyest mulig fyllingsgrad over et bredest mulig register.

 

Eller vil f.eks to cosworth motorer med std boring/slag og tilnærmet samme toppeffekt skille mye i peak? . Kun mods på topp og det som er skrudd fast på den.

Link to comment
Share on other sites

Uten å vite det, så antar jeg stempelhastighet og rådelengde osv er ett par nøkkelord når det gjelder peak sylindertrykk. Mapping kan vel også virke inn, da spes tenning/ladetrykk.

Ellers gjelder det vel for de fleste motorbyggere å etterstrebe høyest mulig fyllingsgrad over et bredest mulig register.

 

Eller vil f.eks to cosworth motorer med std boring/slag og tilnærmet samme toppeffekt skille mye i peak? . Kun mods på topp og det som er skrudd fast på den.

 

 

Enig med du. Fyllingsgrad er dreiemoment og dreiemoment er det eneste som teller. Selv på to svært like motorer med tilnærmet samme effekt som har samme boring, slag, rådelengde, stemelhastighet m.v. kan det være betydelig forskjell i peak sylindertrykk alt etter hvordan motoren ellers er bygget. Flinkere folk enn meg vet hvordan man oppnår ønsket resultat. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

rudi: har du den effekten på grønne så fortsett med det mener jeg. nå men nå vil du jo få like mange meninger som vi er folk på forumet da...

 

bruk penga andre plasser enn på en 205-motor. girkasse, bakstilling, bremser etc. å få krafta ned i marka og få bilen til å henge bedre i svingene og stoppe fortere er like viktig som aks eller spar og kjøp/bygg motor på ei 200blokk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lille rudi

Har gule koni demperer fremme å bak, skal sjifte foringer i heile bilen neste måne samt nye motor fester. Har nettop fixa bremsene, er dein del ting eg skal gjør før eg bjunne med motorn.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lille rudi

2wd cosworth 7.5 "differential, har ikke den slik at de blir mer aks? Merker man de myje me så lite hk? Har de noe for seg eller er de like godt å ha orginale?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...