Guest dølle Posted January 5, 2004 Share Posted January 5, 2004 Tenker på å sette ei man. kasse fra en vandlig 2,9i i cossien min en gang, 8) men nå lurer jeg på hva som må gjøres for å få det til..?? :? (Automatkassa stjæler så mye effekt under akselerasjon...) -Er det lovlig, blir bilen godkjent med ei slik kasse? -Må gearkassa forsterkes noe, evt hvordan? -Må man bruke en annen mellomaksling(kardang)? -Svinghjul, fra hvor? -Kan jeg få evt problemer med byttet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 Tenker på å sette ei man. kasse fra en vandlig 2,9i i cossien min en gang, 8) men nå lurer jeg på hva som må gjøres for å få det til..?? :? (Automatkassa stjæler så mye effekt under akselerasjon...) -Er det lovlig, blir bilen godkjent med ei slik kasse? Jaa... Hvorfor skulle den ikke det? -Må gearkassa forsterkes noe, evt hvordan? Kan nok lønne seg, men det er kostbart. Hvis du ikke har kompetanse til å åpne ei gearkasse selv og bytte ut delene. Men det kan i alle tilfelle lønne seg å få fatt i ei som har få km. Uansett skal ei standard 2.9 MT75 holde 300 Nm, og det burde holde slik passelig til 24v'n. -Må man bruke en annen mellomaksling(kardang)? Kardang slipper du å bytte, men du må ha annen mellomaksel, ja. -Svinghjul, fra hvor? Helst fra der du fikk tak i gearkassa. Du må også skifte et lager. -Kan jeg få evt problemer med byttet? Du bør ha oversikt over det elektriske. Med startsperre osv. Speedowire må du skifte. Blir ferdig med mitt gearkassebytte i ettermiddag.. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Komfort Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 Behold automaten og trimm motoren for å kompansere for den tapte effekten...... :wink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 Hehe... Skal vi starte enda en 5-siders post? 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
FOCUS Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 ja, det sklir fort ut... :roll: jeg skjønner at du gjerne vil ha manuell istede for automat, men jeg tror nok kanskje det koster mer enn det smaker.Tror nok heller ikke du skal få noe problemer med å få det godkjent. den har jo tross allt blitt levert med manuell orginalt.. ikke sant?? Blue Oval Racer07 Mondeo Tdci Titanium Stv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 Det kan jeg ikke skjønne....At det koster mer enn det smaker?Brukte deler og noen timer i garasjen i bytte mot en helt annen kjøreopplevelse? Angrer ihvertfall ikke jeg... Den ble forresten ikke levert med manuell originalt nei... 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
FOCUS Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 var ikke helt sikker på det med hvordan kasse den ble levert med, men det er klart har du en dele kasse du kan pelle av blir det jo noe helt annet....... har selv overhalt girkassen på min escort rs 2000 og med de prosentene jeg fikk av min far ble det fortsatt veldig dyrt....... Blue Oval Racer07 Mondeo Tdci Titanium Stv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 Altså her er det jo snakk om å flytte over en komplett kasse. Ikke noe åpning eller noe slikt. Bare skru løs den skruen, skru inn den skruen. osv...Høres enkelt ut, men det er selvfølgelig litt mer enn bare det. Forresten, når du skal skifte kassa. Glem for all del ikke det klipset som holder clutch vaieren til utløserarmen.. ble satt tilbake to/tre dager pga det jeg nå... 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Komfort Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Den ble forresten ikke levert med manuell originalt nei... Ta hintet!!! Scorpio Cosworth fortjener automat!! Manuell blir for primitivt! 8) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Hadde den bare holdt så!! Det var forresten oljen som hadde drept kassa mi og.Det er og blir et mysterium.Kassa kunne forresten hatt et gear til.. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Komfort Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Er det dette vann i oljen problemet du mener?? Rart det der?? Har du 3 gir + overdrive på cosworthen?? Er enig i at overdriven kunne vært gira litt lavere!! Er dette problemet på A4LD også??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dølle Posted January 8, 2004 Share Posted January 8, 2004 Det er 4 gear på kassa(ikkeno overdrive), toppfarta er i 4. gear, men da har man bare ca 5000rpm så den kunne godt ha hatt en litt lavere utveksling, -eller(helst) ett gear til.. Så den ble mere tett-stega... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted January 8, 2004 Share Posted January 8, 2004 4. gearet er overdrive..Kunne godt vært femtrinns og mer tettstega ja, var det jeg mente. Og så kunne den vært helelektronisk. Menmen, det er lov å drømme. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dølle Posted January 8, 2004 Share Posted January 8, 2004 Hm, okei, har tenk litt, tror nok at e må si at Count har rett, det er nok 3 gear og overdrive ja.. :? Tenkte at toppfarta måtte være i 4. gear siden toppfarta til bilen er 225km/h og jeg hadde, i følge speedometeret, "bare" 210km/h som maxfart i 3. Men så har jeg også (i følge speedometeret) bare 140km/h i andre gear, mens Count mener at han fikk 150 km/h i sitt 2. gear, og da er nok mitt speedometer noe feil ja... (150/140*210=225) -Og da er toppfarta 225 i 3. gear da!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted January 9, 2004 Share Posted January 9, 2004 Kan vel få problemer med motorstyringen! Denne får noen signaler fra automatkassa! Leste noe om dette en gang! Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dølle Posted February 4, 2004 Share Posted February 4, 2004 Hvordan forsterker man ei MT75 kasse? -Hvilke deler, hvor får man tak i og sånn? -Er det eventuelt mye arbeid, vanskelig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted February 4, 2004 Share Posted February 4, 2004 Kan vel få problemer med motorstyringen! Denne får noen signaler fra automatkassa! Leste noe om dette en gang! Jo, men disse er det ikke noen sak å koble om. Kan gi en litt mer detaljert beskrivelse av dette litt seinere. Men det dreier seg hovedsaklig om å koble VSS sensoren på manuellkassa til der uttaket til VSS'en til automatkassa går innpå, og å "lure" startsperra som satt på automaten.. dølle: forsterking av gearkasser dreier seg stort sett om å bytte ut tannhjul inne i kassa.Quaife har noen deler, og fix-it har noen greier, men disse er generelt rimelig dyre.. Hør med gutta på geartorque.co.uk de har nok noe fornuftig å komme med.Men merk: det er helt avhengig av hvilken motor du skal koble sammen med kassa. I 24v'n sitt tilfelle trenger du ikke blåse på deg en fix-it sats til 25000, da rekker det som oftest med ei vanlig overhaling.. Selv om dette også koster sine kroner.. :shock: 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dølle Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Jeg drømmer om twin turbo å stæsj en dag, så når jeg skal sette i ei manuellkasse så vil jeg at den skal tåle eventuelle senere motormodifiseringer.. Tipper den bør tåle ca 6-700 nm, -er dette mulig å få ei MT75 kasse til å klare? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Da begynner det å koste veeeldig mye.. Det kan jeg bare love deg. Og når du begynner å få så mye dreimoment må du begynne å vurdere forsterking av andre drivlinjedeler også. Slik som: diff, drivaksler, mellomaksel, clutch ikke minst. Tror ikke engang Alcon 6 paddle'rn er så veldig glad i så mye gamp.. :shock: 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
and Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Jeg drømmer om twin turbo å stæsj en dag, så når jeg skal sette i ei manuellkasse så vil jeg at den skal tåle eventuelle senere motormodifiseringer.. Tipper den bør tåle ca 6-700 nm, -er dette mulig å få ei MT75 kasse til å klare? Like greit å gå for en T-5 girkasse fra 2wd Sierra Cosworth? FCN Vålertreff 31 mai-1 juni 2024 (Del 1) https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83359-fcn-hovedtreff-3105-0106-2024-vålerbanen-del-1/ FCN Vålertreff 9-10 august 2024 (Del 2) https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83360-fcn-hovedtreff-9-10-august-2024-vålerbanen-del-2/ FCN Sessongavslutning Gardermoen 22 september 2024 https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83354-ss7sessongavslutter-gardermoen-22-september-2024/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted February 6, 2004 Share Posted February 6, 2004 Skulle faktisk til å si det selv, men så tenkte jeg meg om... Til og med ei T5-kasse kan bli uenig med de Newtonmetrene. MEN, en løsning finnes selvfølgelig. Ei Tremec 3550 TKO kasse tåler sikkert en frontkollisjon med en Hellfire missil, og ikke er de spesielt dyre heller, hvis du vet hvor og hvordan du skal handle dem. Det er da snakk om statene..En som var endel på Cosworth.no før hadde installert ei slik kasse i Sierra Cosworthen sin, og han var strålende fornøyd! 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dølle Posted February 6, 2004 Share Posted February 6, 2004 Hm, høres interessant ut..Er ei slik kasse vanskelig å få montert i Scorpio 24v? Er det masse tilpassninger som må gjøres eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted February 6, 2004 Share Posted February 6, 2004 Hm, høres interessant ut..Er ei slik kasse vanskelig å få montert i Scorpio 24v? Er det masse tilpassninger som må gjøres eller?Nytt clutch-hus/adapter-plate, tilpassing av inngående aksel/svinghjul med tanke på "svinghjuls-lageret", lage/tilpasse nytt girkasse-feste, tilpasse ny mellomaksel, i tillegg må du regne med noe arbeid der selve girstanga kommer opp, ikke sikkert den treffer helt i det gamle hullet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dølle Posted February 6, 2004 Share Posted February 6, 2004 Hm, høres ikke lett ut, :? og siden jeg ikke er akkurat mekaniker av yrke, så tror jeg ikke at jeg ville greid å ordnet det der på egen hånd.. Så: vet dere om det er noen som er kompetente til å gjøre en slik ombygging? 8) -Fins det noen firma her til lands som har slik kompetanse? Evt. i England eller no?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest btl Posted February 7, 2004 Share Posted February 7, 2004 Finnes mange girkasser man kan bruke vel?Getrag 262, 262cr, 264 og 265.Hva med Borgwarner T56. Den tåler masse juling. For å bytte fra automat til manuell, trenger man nytt pedalstell også.Noen girkasser har hydraulikk istedenfor wire for å kople clutchen inn/ut.kan enten bruke ett pedalstell med hyrdaulisk clutchpedal, eller bytte eller tilpasse clutchutløser armen for wire:) Det kan også være ett lite problem, det med hastighetswieren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now