Jump to content

2,9 24 v6


rene`racing

Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest aleksakn
hvor mye arbeid er det å montere manuell kasse på den nyere motoren da?må da vær noen "eksperter" her i norge som fikkser det fint vell?

 

 

er ikke no ekspert men fikser det fint da :P :P

 

mt75 fra xr4i 2wd (v6) kassa er bolt on. der har du også en clutch som tåler nok.. er helt lik som på coswort (likt serie nr. tilogmed)

 

har en kompiss som bruker 5 trins fra granada 83 2.8 med denne clutchen å det finker fin fint det også :D :D :D :D :D :D

 

ALTSÅ: ikke no hokus pokus som det er vits å blande dyre eksperter borti :)

Link to comment
Share on other sites

Guest aleksakn

han kompissen min bygde også inn denne motoren i en 2 liter sierra på 3 dager, så dette fikser du på en helge perm eller 2

hehe :P :P

Link to comment
Share on other sites

Guest aleksakn
cthansen: ja når den når rundt si ca 4000rpm så er den sprekere selfølgelig men når den når et vist turtall (er litt usikker si ca 6000) så mister den så og si all effekt... har jo nemmelig en 92 scorpio 24v ghia ståenes

og vil jo si at den går bedre en en 2.8i.

min konkluksjon er at den er dau på lave og høye turtall men bra mellom si ca 4000 og opp til 6000rpm.

motoren mangler likson det siste lille puffet rett før du girer på en måte....

for å si det sånn.. motoren er bygd for automat!!

 

men men alt i alt er det jo en kjempegrei motor for all del. :)

 

 

ALTSÅ: dissa motorene trekker jevnt å raskt til sperra slår inn (6300 ca) å da er det helt fra bunn av..

om du har vært borti en som ikke gjør det ville jeg gått over å sjekka litt ting for da er det no GALT!!

 

det er like greit å gire på 5500 med utvekslinga til kompissen min, men er jo sikkert litt annerledes ettersom hvilken utveksling du har..

 

rett over 4000 virker det som det er topp punkt på effekt/moment kurva.. hvertfall om du tar en sammensetning av effekt/moment. (LES: der den trekker!!!!) :P :P

 

om det er noen som mener det går som en 2.8 her enda så foreslår jeg dere tar en tur til horten så kan vi teste litt , også kan dere kjøre hjem igjen med skjegget i postkassa! :D :D :P :P

Link to comment
Share on other sites

om det er noen som mener det går som en 2.8 her enda så foreslår jeg dere tar en tur til horten så kan vi teste litt , også kan dere kjøre hjem igjen med skjegget i postkassa! :D :D :P :P

Kan bekrefte det ja til dere som har 2,8 dere blir kommer til å bli no j***** fra kjørt :P

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

 

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Link to comment
Share on other sites

Guest dølle
Kan bekrefte det ja til dere som har 2,8 dere blir kommer til å bli no j***** fra kjørt :P

 

Specs BOA:

195 hk @ 5750rpm

275 nm @ 4500 rpm

Max rpm: 6150

Max kontinuerlig turtall: 6050 rpm (dvs at sperra slår inn på 6150 rpm, og justerer ned turtallet til 6050 rpm og holder det ca der)

 

Forresten, Scorpio og banekjøring = KONGE!! :)

MEN: Scorpio + banekjøring + ACR + 24v + man. gir = HIMMELEN :wub:

Link to comment
Share on other sites

på min bir det 3.91 utveksling.. 1. gear har ikke no å si alikevel..

0.4bar på to t3 turboer f.eks.

 

ble anbefalt å ikke overskride 2.75" ekos så da tipper jeg 2.5" uten cat. er finfint.

 

gamle motor ville jeg styrt unna for jeg liker å høre på "gamle" gutta som har gjort dette før..

 

av folk du kankje har hørt om så kan jeg nevne: mike på top boost og sten parner i sverige. bla.

 

di mener det samme: ny type motor er vanskeligere, MEN sikrere..

Har snakket endel med mike ja, flink fyr han. Han har også sagt seg enig i at forskjellen mellom den gamle og den nye koker ned til registerkjedet. Og at det er bedre på den gamle.

Den nye har imidlertid litt bedre blokk, fordi den har mer gods der veiven er opplagret.

 

24v'n drar velvillig helt opp til turtallssperra, men har noen flatspots på effektkurven. Disse kan det jo være kjekt å få jevnet ut med litt motorstyringstriksing. ;)

 

Anbefaler forresten å bruke 2.8 svinghjul. Kommer MYE fortere opp på turtall. :)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Specs BOA:

195 hk @ 5750rpm

275 nm @ 4500 rpm

Max rpm: 6150

Max kontinuerlig turtall: 6050 rpm (dvs at sperra slår inn på 6150 rpm, og justerer ned turtallet til 6050 rpm og holder det ca der)

 

Forresten, Scorpio og banekjøring = KONGE!! :)

MEN: Scorpio + banekjøring + ACR + 24v + man. gir = HIMMELEN :wub:

 

Så deg på banen lørdagskvell. Traff deg forsåvidt på Fauske-myrene i går også :D Virka som det sparka bra fra. :)

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Link to comment
Share on other sites

Specs BOA:

195 hk @ 5750rpm

275 nm @ 4500 rpm

Max rpm: 6150

Max kontinuerlig turtall: 6050 rpm (dvs at sperra slår inn på 6150 rpm, og justerer ned turtallet til 6050 rpm og holder det ca der)

 

Forresten, Scorpio og banekjøring = KONGE!! :)

MEN: Scorpio + banekjøring + ACR + 24v + man. gir = HIMMELEN :wub:

Det må prøves... ;) TKO kassa funker fint?

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

noen som veit om noen som lerverer chip?

 

www.superchips.co.uk leverer chip. Står under Granada.

 

EDIT: det er til BOA, mens det er chip til BOB under Scorpio.

Edited by cthansen

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Link to comment
Share on other sites

Guest aleksakn

nå skjønner jeg ikke no her.. har jeg forstått ting rett når gamle type motor heter boa å har enkle kjeder å IKKE ble levert i 95?

 

 

min motor (som jeg har alt av papirer på!!) har doble kjeder men heter boa.. er dette da en krysnings motor eller?

Link to comment
Share on other sites

Så deg på banen lørdagskvell. Traff deg forsåvidt på Fauske-myrene i går også :D Virka som det sparka bra fra. :)

 

Kult! Mykje jobb med den biln min, hygli å høre at det er folk rundt som synes det virker.

Er foreløpig fornøyd med draget i den, må bare komme bortom og slå av en prat neste gang du ser meg. Kanskje du sitter på en tur og? Litt jaging på bane?

Link to comment
Share on other sites

Det må prøves... ;) TKO kassa funker fint?

 

Kassa funka som fjell den. Kjøringa mi kunne vært bedre menmen. Kjørte sjøl "grip" mens brodern prøvde bilen og kjørte "drift", begge deler gikk kjempebra med den kassa, for ikke å snakke om clutchen. Brå clutch og banekjøring er GØY! Du får ta deg turen oppover neste treff, får se hvem som er raskest av oss to;) Nysgjerrig på åssen Scorpio er å kjøre med bredere bakdekk enn fordekk(tenker på å ha det selv en dag..) Har du noen erfaringer du vil dele med allmennheten?

Link to comment
Share on other sites

Kassa funka som fjell den. Kjøringa mi kunne vært bedre menmen. Kjørte sjøl "grip" mens brodern prøvde bilen og kjørte "drift", begge deler gikk kjempebra med den kassa, for ikke å snakke om clutchen. Brå clutch og banekjøring er GØY! Du får ta deg turen oppover neste treff, får se hvem som er raskest av oss to;) Nysgjerrig på åssen Scorpio er å kjøre med bredere bakdekk enn fordekk(tenker på å ha det selv en dag..) Har du noen erfaringer du vil dele med allmennheten?

Det funker fett det. B)

Merker ikke store forskjellen til med like dekk, annet enn at den henger mye bedre på. ;)

Før i vår så funket ikke servotronicen min, og da var den skikkelig ekkel og stikkete å kjøre, med breie framdekk, men etter jeg fikset den er den skikkelig digg å ratte. hehe..

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Det funker fett det. B)

Merker ikke store forskjellen til med like dekk, annet enn at den henger mye bedre på. ;)

Før i vår så funket ikke servotronicen min, og da var den skikkelig ekkel og stikkete å kjøre, med breie framdekk, men etter jeg fikset den er den skikkelig digg å ratte. hehe..

Hehe, jo servo må til det, har man litt mannlige framdekk. Brodern ratta(les:driftet) en mercedes 300 på bane i fjor... uten servo... var litt tungt sa han.. hehe..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hva blei egentlig konklusjonen her nå? er det best å bruke den gamle 24v BOA eller den nye 24v BOB??? vurderer selv her :P hehe..

 

 

ingen som her et lydklipp her av en v6 24v med effektanlegg? lurer på lyden...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...