Jump to content

2,9 24 v6


rene`racing

Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Taunus Basic

Hvordan er MT75 kassa til denne bruken? Er ikke den tilnærmet skuddsikker?

Har ikke så mye erfaring med Scorpio enda.. Holder på å kjøpe meg en nå snart..

Link to comment
Share on other sites

MT75 kassa vil funke helt fint den på V6 motorene, men man må få tak i kassen som ble levert med disse motorene i og med at huset til clutchen ikke er skrudd på, men støpt sammen med selve huset til kassen. :)

 

T5 kassen er vel regnet som en litt sterkere gearkasse, men den er til gjengjeld treg å gire med i forhold til MT75 som er en mere moderne gearkasse i kontruksjon. MT75 er også det billigste alternativet ved å koble en manuell kasse til 24v motoren i Scorpio. Ingen deler trengs å produseres, alt kan skaffes bolt on. Ved bruk av Borg Warner (Tremec) T5 må en ny mellomaksel lages med tilhørende balansering osv. :)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gamle Type BOA har "195"HK ved 5700 Rpm og 275Nm ved 4500 Rpm. Vekta er jeg litt usikker på.

når det gjelder ytelse så var jeg og granadamaster 2.9ghia ute hos en fyr som hadde en

granada med en 2.9 24v Scorpio Motor og Manuell kasse og ikke for å gjør deg lei deg rene`racing men den bilen gikk ikke noe spesielt bedre en 2.8i.

 

personlig hadde jeg ikke goddet å gå for 2.9 24v i en granada.

heller en 2.0 Cossi maskin med 330 oppsett :)

Edited by jcegeland

86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (Prosjekt)

85 Scorpio 2.8i Ghia (Bruksbilen)

----------------------------------------

92 Scorpio 2.9 24v (Solgt), 86 Scorpio 2.0l CL Spesial Edition (Solgt)(Gamle Gobilen), 85 Scorpio 2.8i Ghia (RIP), 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (RIP)

Link to comment
Share on other sites

cthansen: ja når den når rundt si ca 4000rpm så er den sprekere selfølgelig men når den når et vist turtall (er litt usikker si ca 6000) så mister den så og si all effekt... har jo nemmelig en 92 scorpio 24v ghia ståenes

og vil jo si at den går bedre en en 2.8i.

min konkluksjon er at den er dau på lave og høye turtall men bra mellom si ca 4000 og opp til 6000rpm.

motoren mangler likson det siste lille puffet rett før du girer på en måte....

for å si det sånn.. motoren er bygd for automat!!

 

men men alt i alt er det jo en kjempegrei motor for all del. :)

Edited by jcegeland

86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (Prosjekt)

85 Scorpio 2.8i Ghia (Bruksbilen)

----------------------------------------

92 Scorpio 2.9 24v (Solgt), 86 Scorpio 2.0l CL Spesial Edition (Solgt)(Gamle Gobilen), 85 Scorpio 2.8i Ghia (RIP), 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (RIP)

Link to comment
Share on other sites

nei vet ikke hvor god 2.8i er å trimme men vist du bygger turbo så kan du jaffal få rundt 600hk stabilt men men.

 

skal du trimme 2.9 24v NA?

vist du skal ha mye hester billig så ville jeg gått for v8

eller en standard 2.0 cossi 10000-15000kr + en 330hk trimmchip.

86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (Prosjekt)

85 Scorpio 2.8i Ghia (Bruksbilen)

----------------------------------------

92 Scorpio 2.9 24v (Solgt), 86 Scorpio 2.0l CL Spesial Edition (Solgt)(Gamle Gobilen), 85 Scorpio 2.8i Ghia (RIP), 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (RIP)

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke fatte hva som er feil med den motoren til kompisen din men...

Jeg har scorpio 24v med manuell kasse, og den er sinna som bare det. Kunne gjort seg med en tur på rullende landevei for å få bort noen flatspots men...

Det er ihvertfall MILEVIS unna en lat 2,8...

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke fatte hva som er feil med den motoren til kompisen din men...

Jeg har scorpio 24v med manuell kasse, og den er sinna som bare det. Kunne gjort seg med en tur på rullende landevei for å få bort noen flatspots men...

Det er ihvertfall MILEVIS unna en lat 2,8...

 

ja eg tror nok att den er endel sprekere..

noe mer trimmings vennlig og.

1982 Ford granada 2,8 Ghia

1979 Ford granada 2,3Gl

2000 Audi A8 2,8 30v quattro

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...
Guest aleksakn

par ting om 2.9 24v motor/gir/tuning

 

1. denne motoren er lavkomprimert fra ford og jeg har snakket en del med en kar fra england som anbefalte dette oppsettet: 2.5" eksos uten cat. bytte stemper så du får litt høyerekomp. (usikker på hvor mye). chip. skru opp bensin trykk med ca 15%. så vil du kunne hente ut 50 hester+ mer en originalt.

 

2. di fleste mener nye type motor er best av ulike årsaker.

 

3. t5 kasse leveres det adapter kit til, men mt75 passer rett på.

 

4. mt75 kasse og 7.5" diff med 3.91 utveksling vil du ha en toppfart på ca 220-230km/t

Link to comment
Share on other sites

Ville holdt meg til enten 3.64 eller 3.36 utveksling. Har 3.36 og syns 1. gearet er uhorvelig kort til og med med denne utvekslingen.

24v'n har 9,7:1 i kompressjon, vil ikke akkurat kalle dette lavkomp... Du kan likevel heve kompen ved a plane toppene.

24v'n er veldig ømfindtlig på baktrykket i eksosen. Pass på så du ikke velger for tykke rør.

De to motorene er i hovedsak like, bortsett fra det jeg skreiv i den forrige tråden. Ville holdt meg til den gamle versjonen, denne er lettest å ha med og gjøre, og ikke så kresen på hvordan den har blitt behandlet.

Hvem er denne engelskmannen du har pratet med?

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest LaLinea

2,9 24V dauer på 5000rpm fordi da girer autolaten så det er sånn. Har sitti på med en med manuell å den daua på 5000 å må chippest for att den skal dra ut registeret, mener jeg han sa da for jeg var full...

Link to comment
Share on other sites

2,9 24V dauer på 5000rpm fordi da girer autolaten så det er sånn. Har sitti på med en med manuell å den daua på 5000 å må chippest for att den skal dra ut registeret, mener jeg han sa da for jeg var full...

Da var nok du drita full, får BOA drar ut hele registeret med manuell kasse :)

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

 

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Link to comment
Share on other sites

Guest dølle
Da var nok du drita full, får BOA drar ut hele registeret med manuell kasse :)

 

Stemmer det. MEN det som er tingen er at hvis man har automatkassa på og bare trår ned i kick-down, så mener jeg å huske at den girte opp ved ca 4500-5000. Man må selv sette spaken i det giret man vil holde den i hvis den skal kjøre giret lengre, men da drar det fint helt opp til sperra det:)

Link to comment
Share on other sites

Guest aleksakn
Ville holdt meg til enten 3.64 eller 3.36 utveksling. Har 3.36 og syns 1. gearet er uhorvelig kort til og med med denne utvekslingen.

24v'n har 9,7:1 i kompressjon, vil ikke akkurat kalle dette lavkomp... Du kan likevel heve kompen ved a plane toppene.

24v'n er veldig ømfindtlig på baktrykket i eksosen. Pass på så du ikke velger for tykke rør.

De to motorene er i hovedsak like, bortsett fra det jeg skreiv i den forrige tråden. Ville holdt meg til den gamle versjonen, denne er lettest å ha med og gjøre, og ikke så kresen på hvordan den har blitt behandlet.

Hvem er denne engelskmannen du har pratet med?

 

 

på min bir det 3.91 utveksling.. 1. gear har ikke no å si alikevel..

0.4bar på to t3 turboer f.eks.

 

ble anbefalt å ikke overskride 2.75" ekos så da tipper jeg 2.5" uten cat. er finfint.

 

gamle motor ville jeg styrt unna for jeg liker å høre på "gamle" gutta som har gjort dette før..

 

av folk du kankje har hørt om så kan jeg nevne: mike på top boost og sten parner i sverige. bla.

 

di mener det samme: ny type motor er vanskeligere, MEN sikrere..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har satt bob motor i xr4'n nå, hadde planer å bruke mt75 kassa på den men for øyeblikket sitter den gamle T9 kassa der.

Ledningsnett og alt sånt no er silt ut og det som skal brukes er på plass. Desverre blir det ikke oppstart før om ca ett år da jeg avtjener verneplikt tjenesten nå. Har du ikke fått noe svar innen da kan jeg legge inn en post i denne tråden om hvordan det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...