Jump to content

2,9 24 v6


rene`racing

Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Guest Erik Braseth

Hva skal du egentlig med langt førstegir da?

 

*edit: videoen - Når du 220 i 4.gir med mt75 kasse og 3.92?? Hvor ligger egentlig sperra på 24v'n? Jeg har også 1:1, men med 3.64 bak, og den når akkurat 200 før sperra på ca 6000rpm.

Edited by Erik Braseth
Link to comment
Share on other sites

1. gearet blir ****** kort med 3.92. nesten bare burnegear spør du meg.. har 3.36 og er fornøyd med det.

flisespikking: utv. på sedan scorpio cosworth er 3.64, ikke 3.62. :) 3.62 er vel 4x4 cosworth utv om jeg ikke tar feil?

 

ja første giret er kort men derimot veldig sterk i 1. gir da...etter min mening.. feil tall på utveksling fra min side :wacko:

 

når du har 3.36 så har vel du en toppfart på over 300km/t ?

Edited by CalnoR
Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Hvis vi tar utgangspunkt i denne så ser vi at med 3,92, turtallsperre på 7200rpm og 205/50-15 dekk så er det klin umulig å få større hastighet enn 126mpg (202km/t) i 4.gir med 1:1 utv.

 

siste giret i mt75 er 0,83:1, så toppfarten i bilen din blir 243 km/t ved 7200 rpm i 5.gir

 

Skal du nå 225 med de utvekslingene og dekkstørrelsen må du dra motoren til ~7800rpm, og det skjer ikke ;)

 

Sikker på at kassa di ikke har speedogiver for 3.64 eller 3.36 bakaksling da?

Link to comment
Share on other sites

jeg er temmelig sikker på at det stemmer i forhold til farten, for jeg lå på e18 og testet hvordan speedometeret var i forhold til riktig fart som jeg da testet på 90 blank på speedometeret og fikk 93km/t på fartsmåleren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tømmer 1. på godt under et sekund. rekker nesten ikke tømme det før jeg må geare. Liksom ikke vits med noe kortere 1. syns jeg.

Mener jeg regnet ut at jeg hadde teoretisk toppfart på rundt 260-270. Men det skjer jo ikke.. Er ikke i nærheten av sterk nok til det.

Er jo smak og behag dette her. ser at mange bruker 3.64. Og kan vel være enig i den. Men jeg syns 3.92 er ALTFOR høy utv. :)

24v sperrer på 6400 o/min. Så noen turtallsmaskin er den ikke..

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

i følge den kalkulatoren så vil capri'n få en teoretisk toppfart på 270, da med standard 2.8i utveksling på 3.09.

men er vel en del motstander inne i bildet, for ikke å snakke om motoreffekt som har mye å si i praksis.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth
Jeg tømmer 1. på godt under et sekund.

 

3,89:1 er utvekslingen i mt75 kassa i 1.gir. Med 225/45-17 dekk og rødmerking på 6400 får jeg disse hastighetene:

 

med 3,36 bak: 58km/t

med 3,64 bak: 54km/t

med 3,92 bak: 50km/t

 

Heftige dekk og godt feste du har da, hvis du passerer 50 før det har gått ett sekund ;) Får jeg sitte på en tur? B)

Edited by Erik Braseth
Link to comment
Share on other sites

hva gjør den 0-100km/t på a? regna ut at stv min gjør ca. 0-100km/t på 6 sek... er greit nok det.. har også hatt den i 230km/t på vei. men da ga jeg meg :P org understell på stv er ikke noe særlig over 200km/t :P

Link to comment
Share on other sites

3,89:1 er utvekslingen i mt75 kassa i 1.gir. Med 225/45-17 dekk og rødmerking på 6400 får jeg disse hastighetene:

 

med 3,36 bak: 58km/t

med 3,64 bak: 54km/t

med 3,92 bak: 50km/t

 

Heftige dekk og godt feste du har da, hvis du passerer 50 før det har gått ett sekund ;) Får jeg sitte på en tur? B)

Sa bittelitt feil, tømmer ikke gearet. skifter ved ca 5000 tenker jeg.

Har 255 bak så det henger bra på. ;)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Lest litt igjennom her nå, å må si jeg stiller meg litt uforstående. Har kjørt 24V med man. kasse, å ble veldig skuffet. Null seigdrag, litt futt opp i turtall, men ikke akkurat noe å skrive hjem om. Er det ikke 0-100 på 8,8 el no sånt på aut.? er ikke mye under 8 sek da, med man.

Link to comment
Share on other sites

Lest litt igjennom her nå, å må si jeg stiller meg litt uforstående. Har kjørt 24V med man. kasse, å ble veldig skuffet. Null seigdrag, litt futt opp i turtall, men ikke akkurat noe å skrive hjem om. Er det ikke 0-100 på 8,8 el no sånt på aut.? er ikke mye under 8 sek da, med man.

 

Det er rundt 2 sek. forskjell på 0-100 tida på 2,9 12v manuell og 2,9 12v automat. Vil tro at 24v med manuell kommer ned på 7 tallet.

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

 

Hvilken årsmodelerl er BOA og BOB?

Jeg antar at BOA er -89 og BOB er 89- til kanskje 94?

24v sitter vel i Frosken også?

Finnes det evt noen BOC og BOD?

 

Jeg leste her at BOA hadde 195hk @ 5700rpm og 275nm @ 4500rpm. Jeg må si jeg ble skuffa over det. Det burde vært maks moment på 3000rpm! Nå har jeg ikke sett momentkurven, men jeg antar selvfølgelig ikke at det er 270 på 3000rpm heller.

 

Noen som har spesifikasjoner på BOB og andre motorer hvis de finnes? Tenker da på hk/nm og gjerne hvilket turtall. Det beste ville vært moment/hk-kurver :)

Jeg er også litt nysgjerrig på bensinforbruk da jeg vurderer en 24v bruksbil (4x4).

 

mvh Bjørn Tore

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

power12v.jpg pow24v.jpg

 

Regner med det er BOB motoren på den 24v grafen.

 

BOA var vel den kraftigste sugemotoren under tre liter da den kom ut, i 1991.

Link to comment
Share on other sites

Regner med det er BOB motoren på den 24v grafen.

 

BOA var vel den kraftigste sugemotoren under tre liter da den kom ut, i 1991.

 

Kurven til høyre ser ut til å beskrive BOB-motoren ja. BOA 143KW (195Hk) og BOB 152KW (207Hk). Fallet i momentet på 3000omdr. illustrerer vel også når spjellet mellom innsugsmanifoldene åpnes?

 

BOA i Scorpio 1991 til 1994

BOB i Scorpio 1995 til 1998

 

:)

Edited by RSHansen

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...