Jump to content

Taunus


RS_Hage

Recommended Posts

Hei...

 

Har en -75 Tauns som jeg lurer på en ting eller fler.....

 

Kan jeg få smidd til en sierra tannstang uten servo nedi stakkars taunusen??noen som har provd?

åsså lage til så jeg får enten hele eller deler av en sierra ratt stamme til å passe sa jeg får 6kant til ratt bosset( cosworth skinn ratt )

 

Hvor kan jeg få tak i coiloovers?? hvis det går, skal ha noe som sitter bra på veien

Edited by -*Ford_drifter*-

Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk

'Voldenracing performance'

Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila

Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Hvis du har kjøpt Taunus for å ha noe som sitter bra på veien så har du bommet litt. Taunus er kjempefine biler, gode å kjøre, men i originalstand er ingen av dem særlig sportslige.

Coilovers på Taunus er aldri gjort etter det jeg vet. Nettopp fordi det innebærer alt for mye arbeid.

Er jo selvbærende forstilling på bilen, men bak kan du kanskje få noe til, selv om du måp modde rammevanger etc for å få den plassen du trenger.

 

Nå kjenner jeg ikke så veldig godt til den første Taunusmodellen og hva slags veigrep den har. Har kjørt 76-79 og 80-82 modellene i mange år. For å si det slik, bytter du foringer, senker bilen og kjøper kvalitetsdempere så har Taunus av de senere modellene bedre veigrep enn Sierra. Selvfølgelig vil en Sierra også bli bedre hvis du gjør det samme med den, men jeg sammenlignet her med standardSierra.

 

Hva du kan modifisere av forstillinger for å få på andre ratt vet jeg ikke, synes ikke et ratt er verdt så mye arbeid, selv om det orginale rattet er dødstrist å se på og å holde i.

Lettere å få laget et rattnav som passer da.. Og sette på en av disse universal-gummikappene på utsiden av bosset. Da får du normalt fungerende blinklys og slikt også.

Link to comment
Share on other sites

Hei...

 

Har en -75 Tauns som jeg lurer på en ting eller fler.....

 

Kan jeg få smidd til en sierra tannstang uten servo nedi stakkars taunusen??noen som har provd?

åsså lage til så jeg får enten hele eller deler av en sierra ratt stamme til å passe sa jeg får 6kant til ratt bosset( cosworth skinn ratt )

 

Hvor kan jeg få tak i coiloovers?? hvis det går, skal ha noe som sitter bra på veien

 

Fins jo org servo til taunus så er vel bedre å få tak i en slik :) sierra rattstamme kan du sikkert få til

med mye jobb er det meste mulig :lol: syns du skal bytte alle foringer ,montere poly foringer (hvis du vil ha en stiv bil) få tak i et ekstra stag til å sette på tvers på bakstillinga (bare kikke på en volvo eller ascona b så ser du hvordan det skal gjøres :) gassdempere å senkesett så kan du kjøre hardt :) men blir ikke noe super race bil he he men får du bilen bra kan du kjøre med skrens på alle hjul å fremdeles ha litt kontroll B)

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

he he.... kanskje den får være orig sålenge....

 

men får begynne på den når sierran er ferdig..til vintern att kanskje...hvis ingen kjøpern he he

Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk

'Voldenracing performance'

Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila

Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Servo fantes som option til den siste modellen 80-82. Ikke til noen av de tidligere Taunusene.

Det kan jo selvfølgelig være at det går an å bygge om, men da må du først finne en servo. fantes på 2:1000 dvs en av tusen Taunuser. dvs med dagens beholdning på rundt 3-3500 stk av siste modellen.

Dvs tror du skal lete lenge etter servodelene til disse.

 

Hvis du får tak i et ekstra ratt av originaltypen, så kan du jo modifisere selve navet litt, vil kanskje ikke være godkjent, men med litt modding så kan du sikkert få til noe brukbart.

 

Er forresten mye jobb å sette på et Panhardstag bak på en Taunus, jo det hjelper mye mot krenging så det vil kanskje være verdt jobbingen. Får sånne universalkit til Escort som kanskje kan modifiseres. Men husk at Escort har hatt tanken inni bagasjerommet, ikke under slik som Taunusen. Og Ascona/Manta hadde vel tanken i seteryggen. Dermed hadde disse bilene bedre plass til et slikt stag.

 

Vet om folk som har flyttet HELE bakstillingen fra en Sierra over på Taunus, så det meste er mulig bare du har tid og lyst..

Link to comment
Share on other sites

Guest rask-drosje
Servo fantes som option til den siste modellen 80-82. Ikke til noen av de tidligere Taunusene.

Det kan jo selvfølgelig være at det går an å bygge om, men da må du først finne en servo. fantes på 2:1000 dvs en av tusen Taunuser. dvs med dagens beholdning på rundt 3-3500 stk av siste modellen.

Dvs tror du skal lete lenge etter servodelene til disse.

 

Hvis du får tak i et ekstra ratt av originaltypen, så kan du jo modifisere selve navet litt, vil kanskje ikke være godkjent, men med litt modding så kan du sikkert få til noe brukbart.

 

Er forresten mye jobb å sette på et Panhardstag bak på en Taunus, jo det hjelper mye mot krenging så det vil kanskje være verdt jobbingen. Får sånne universalkit til Escort som kanskje kan modifiseres. Men husk at Escort har hatt tanken inni bagasjerommet, ikke under slik som Taunusen. Og Ascona/Manta hadde vel tanken i seteryggen. Dermed hadde disse bilene bedre plass til et slikt stag.

 

Vet om folk som har flyttet HELE bakstillingen fra en Sierra over på Taunus, så det meste er mulig bare du har tid og lyst..

 

 

Til opplysning Panhardstag hjelper ikke mot krengning. Det er for at akselen ikke skal flytte seg sideveis.

Krengnigstbelisator eller stabstag hindrer krengnig. (tror jeg) :)

Link to comment
Share on other sites

Har stabstagg foran og bak på min jeg=) kansjke setta is turbo motoren min i den??? sitter gas dempere pån, så mangler egentli bare myye senk pluss poly foringer....vært kult siden det ikke er så mange igjen fine

Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk

'Voldenracing performance'

Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila

Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest

Link to comment
Share on other sites

Har stabstagg foran og bak på min jeg=) kansjke setta is turbo motoren min i den??? sitter gas dempere pån, så mangler egentli bare myye senk pluss poly foringer....vært kult siden det ikke er så mange igjen fine

 

Foringer og senk skaffer RS Euroford :) Det gjorde jeg.. Så min blir senket 60/50 og alt av polyforinger i for - og bakstilling, blir vel også justerbare dempere med tiden tenker jeg.. :rolleyes: Dette skal ligge på veien med 235/275 i 17"... ;)

 

Dette er for øvrig en capri MK3 da.. :wub:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Vil du ha bilen til å sitte på veien?

Mitt oppsett: kjøp røde koni oljedempere,

juster de på det hardeste og sett de på, polyforinger overalt, senkesett 50/60mm,

smi deg egne stabstag (gjorde ikke jeg, forhindrer krenginga mye, hvis ikke konidemperne er nok).

i tillegg kjør på lavprofildekk.

jeg kjørte på min taunus i fjor sommer nexen-dekk 225/45ZR16 på 9X16" Borbet BS Design felger.

det ga meg rundetider på pissbløt bane på Sommertreffet på Arctic Circle Raceway i Mo i Rana på rundt 2m10s.

Banen er 3.7km lang, og ganske bra. Konge faktisk.

jeg kjørte oxo da med original 2.0l med 2liter bakstell og 4trinns girkasse.

Det er enkelt å få disse bilene til å sitte, de veier ikke allverden heller.

jeg var veldig positivt overraska B)

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Så kult da=)

 

Hadde vært morro hvis den hadde vært litt morsom å kjøre å gikk litt bra...gidd ikke kjøre vinglete med 1,6l he he

 

P.S samme farge som deg FUNKYHUNK

Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk

'Voldenracing performance'

Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila

Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest

Link to comment
Share on other sites

Samme farge ja? Tøft.

 

Tenkte jeg skulle få lakka om bilen i kameleonfarge, med originalfargen som base,

det hadde kanskje blitt stilig...

Menne tilbake til servo, hvorfor skal du ha servo på bilen? muskelservo er den tingen som rewler,

jeg personlig liker at bilen er tung på rattet, synes jeg har bedre kontroll da..

og med 225dekk på 9" brede 16" felger blir ikke bilen så veldig lett på rattet.

Man skal ha noe å gjøre når man kjører :-P B)

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Samme farge ja? Tøft.

 

Tenkte jeg skulle få lakka om bilen i kameleonfarge, med originalfargen som base,

det hadde kanskje blitt stilig...

Menne tilbake til servo, hvorfor skal du ha servo på bilen? muskelservo er den tingen som rewler,

jeg personlig liker at bilen er tung på rattet, synes jeg har bedre kontroll da..

og med 225dekk på 9" brede 16" felger blir ikke bilen så veldig lett på rattet.

Man skal ha noe å gjøre når man kjører :-P B)

 

hadde samme tanke om servo jeg og men etter å ha prøvd må jeg bare si at det er bedre med servo :)

du mister litt veifølelse men bilen blir mye bedre å kjøre :) sånn er det

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest at Taunus er veldig følsom for slitte foringer i bakstellet, og at de derfor har fått et rykte som slitne vannsenger. Med gode dempere, polyforinger og gjerne stag for å holde bakakslingen på plass ser jeg ingen grunn til at de ikke skal henge med i svingene.

Stå på.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

sa aldri att jeg skulle ha servo sjøl menneh he he....

lyst på imperial pearl blue jeg=) å hvite blink=)=)

Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk

'Voldenracing performance'

Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila

Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest

Link to comment
Share on other sites

JA får prøve å lage kjøreegenskaper he he...

 

passer 76-79 skjermer og front på 71-75 bil? sånn skru rett på=)

Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk

'Voldenracing performance'

Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila

Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest

Link to comment
Share on other sites

passer 76-79 skjermer og front på 71-75 bil? sånn skru rett på=)

Ikke gjør det vær så snill! Den stylingløsningen der gikk ut på nytt, og frektdato i juni 1991.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...