Jump to content

Granada Kjøp


Peet

Recommended Posts

Hallo

Lurer på å kjøpe meg Granada om en stund..

Og lurer på ka bør man se etter.. kor e rusten?? ka foringer pleier å være gåen? bremser? elektrisk osv...

E d greie biler??. har sierra no.. kjøper eg meg endå mer problemer enn sierra. eller?

Kordan e motorene.. ka e beste motoren å ha?? kordan e d med elektriske vinduer.. e d bare kødd eller funker de som oftest??

 

Mvh Petter :)

Link to comment
Share on other sites

Synes granada er veldig greie biler. Syns ikke det er sånn spesielt med problemer på dem, bortsett fra starterne :P Har jeg hatt litt prakk med på granadaene mine. Min erfaring er at det er ikke spesielt med rust på dem heller, bortsett fra i reservehjulsbrønnen. Finnes det en granada som ikke har rustet der? Motormessig ville jeg valgt 2,8/2,8i. 2,0 er jo 4'er (ikke skikkelig granada :P ) og 2,3 motorne tikker som et helvette :P 2,8'ene er vel de beste ;)

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Forbruket er jo til å få hetta av om en sammenligner med siste Golf vs. Corolla 1.6L test i NAFbladet. Men dette er jo en skikkelig BIL, og ikke nyttebruksfarkostgjenstand.

Oppheng ligner på stormercedes foran og bak.

 

Orginale brosjyrer og tabeller ser du her http://www.scorpio-line.de/ du finner også Granada der selv om linken ikke viser det.

Link to comment
Share on other sites

Forbruket er jo til å få hetta av om en sammenligner med siste Golf vs. Corolla 1.6L test i NAFbladet. Men dette er jo en skikkelig BIL, og ikke nyttebruksfarkostgjenstand.

Oppheng ligner på stormercedes foran og bak.

 

Orginale brosjyrer og tabeller ser du her http://www.scorpio-line.de/ du finner også Granada der selv om linken ikke viser det.

heh.. tenkte på i forholdt til sierra då.. drit i golf og andre homse biler :P

Link to comment
Share on other sites

heh.. tenkte på i forholdt til sierra då.. drit i golf og andre homse biler :P

 

Sierra har jo noe av det enkleste understellet som finnes, i følge en mekanikker jeg snakka med.. Har egentlig vansklig å se for meg at understellet er noe serlig innviklet, tror det er ganske enkelt og greit. Men stiv bakaksel er tingen da... ;)

 

BTW, granada og 18-19" funker veldig fint sammen.. I alle fall utseendemessig :wub: ;)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Granada er en veldig grei bil å skru på, som de fleste eldre forder.

Ville prøvd å funnet en med 2.8 eller 2.8i. Jeg hadde min nede i 0.89 på langkjøring, pen kjøring altså, med 2.8i maskin. Maskinene og gir er det samme som på sierra, så det er jo noe du er kjent med.

Opphenget er uavhengig både forran og bak, med riktige fjører og dempere samt litt polyforinger henger det rimelig godt nedpå. Romslige og greie er de også.

Ruste gjør de, særlig her i Bergen. Steder å se etter er jekkfestene bak, der ryker de ofte ibunnen, og det er litt jobb å fikse. Hjulbuer og kanaler er som på de fleste biler, litt utsatt, men ikke så altfor gale. Bakplaten får ofte litt krokan. Under bakvinduet kommer det gjerne litt, og i bakkant og forkant av kanalene.

I bagasjerommet bør du lette på teppet og kikke rundt hjulkassen, der kommer det av og til rust.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Lurer på å kjøpe meg Granada om en stund..

Og lurer på ka bør man se etter.. kor e rusten?? ka foringer pleier å være gåen? bremser? elektrisk osv...

E d greie biler??. har sierra no.. kjøper eg meg endå mer problemer enn sierra. eller?

Kordan e motorene.. ka e beste motoren å ha?? kordan e d med elektriske vinduer.. e d bare kødd eller funker de som oftest??

 

Mvh Petter :)

 

På min granada fant jeg rust over jekkfestene bak. Under/nedenfor bakvinduet, når det har begynt der bør det tas før det ruster hull til bagasjeromet, eller så ruster det fort nok der.

Det er nok det viktigiste du bør se etter, er vel det som er vanskeligest å gjøre noe med.

 

På min bil var foringene på stabstaget foran borte, ellers ser det bra ut.

Bremser, det hender at calipperene blir litt trege, men det er ikke noe problem å fikse.

Elektrisk, somregel er ikke følerene til bremseklossene tilkoblet, fordi bremseklosser med følere er dyrere enn de uten.

Føleren på peilepinnen er somregel av, sånn er det bare..

De elektriske vinduene blir som oftest treige, men bilen er over 20 år da, og de har som oftest ikke vært gjort noe med.

Det er ikke noe stort problem og fikse.

Hvis et vindu står, er det som oftest bare å smøre opp motoren, du tar den ut og gjør rent! Trengs etter over 20 år.

Ellers så er det en diode som skal sørge for at vindusheisen ikke forstyrrer radioen, den ryker innimellom.

 

Granada`en er en grei bil ja, syns den er enkel å skru på, god og kjøre, passe stor, ser ikke så værst ut, og ikke en bil man ser hver dag heller.

 

4`er er bare å styre unna! Holder ikke i granada`en.

2.3`n har rykte på seg for å være den som tåler mest. Hvorfor veit jeg ikke.

Ikke at 2.8 og 2.8i er noen dårlige motorer.

 

2.3`n tikker kanskje litt mye, men sånn skal det være, det er bare sjarm!

 

Se om du ikke finner deg en Ghia! Da har du godbil!

 

 

Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded...

Link to comment
Share on other sites

Hadde du orket å kikke innom den linken jeg ga deg så hadde du sett i speklistene at 2L blir litt lite.

Link to comment
Share on other sites

Toliteren har bare 102 Hk, og det er litt lite i en så stor bil. Hvis du skal ha innsprøytning må du isåfall bygge om , det ble ikke levert originalt.

Når det gjelder 2.8i maskinen så er det gode gamle K-jetronik. Mekanisk og enkelt :D

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest Coolnissen

granada e jo feite biler. men en ting eg lurer litt på e kossen det blir me manuell og de største motorene

e vel mest automat me sekserne ellr?

Link to comment
Share on other sites

Det blir morsomt.

2.3 finnes med vel 50/50 automat og maunell.

Mange norske 2.8 er ofte norske lavere modeller oppbygd fra tyske importbiler. Akkurat som Sierra Cosworthløsningen/problematikken er alt etter hvordan en ser på det.

2.8 med automat er det mest av. Hører jo til i storsedan.

 

skjønner ikke den drit av den tysken.. :unsure:

Nm, kmh, kw, liter, sek og kg er jo ganske så internasjonale forkortelser?

2L OHC spektabell http://www.scorpio-line.de/struktur/conten.../prospekt26.htm

 

 

Bakstillingen http://www.scorpio-line.de/struktur/conten...3/prospekt7.htm

 

For og bakstilling http://www.scorpio-line.de/struktur/conten.../prospekt23.htm

 

Nächste seite er på norsk: neste side. Nå skulle det gå greit? :mellow: :D

Link to comment
Share on other sites

:P jaja men fant ikke de greiene der når eg så på siden liksom.. :blush:

Men.. en trimmet 2liter med innsprøytning må vel kanskje gjøre litt jobb?? selvom då nærmer den seg vel kanskje bensin forbruket på en 2.8 uansett då men :wacko:

Edited by Peet
Link to comment
Share on other sites

Blir vel noe av det samme som Volvo 4er i 240.

Rally eller cruiser. V6 gir jevn flyt i hverdagskjøringa da du ikke trenger å stå i ramma for å få opp turtall til akutt gassetilfellet. Skal du bare ræse rundt er det like greit å frese opp en OHC.

Link to comment
Share on other sites

:P jaja men fant ikke de greiene der når eg så på siden liksom.. :blush:

Men.. en trimmet 2liter med innsprøytning må vel kanskje gjøre litt jobb?? selvom då nærmer den seg vel kanskje bensin forbruket på en 2.8 uansett då men :wacko:

 

En godt justert 2.8 bruker ikke så mye :)

 

 

Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest ProBoTecH

Første innlegget mitt :D

Er ikke 2.0 OHC motoren noe av det bedre å bruke? har kjørt Granada me 2.8i og 2.3 og 2.0 og når det gjelder generell bruksvennlighet, både i forhold til tikking, ytelse, og bensin forbruk syns jeg 2.0 litern kom best ut, gode turtallsvillige motorer. Som man ikke trenger å justere ventilene på vær 2000km. vist du da fyrer me IS turbo eller lignende burde det bli helt greit ?! b :)

Edited by ProBoTecH
Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt enig, toliteren er en grei maskin, men den drar ikke så godt som de andre. Det er jo en stor bil med potensiale for en del last.

Men hiver man i innsprøytning og turbo er jo saken en helt annen.

Jeg hadde forresten en 2.0 som aldri kom under 1.05 på milen, mens 2.8i maskinen gikk på 0.85 på langkjøring.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Granadaen sine problemer:

Hylsa mellom pinjong og mellomaksel(granadaslakken), hardykoblinga.

Har sett utslitte foringer på øvre bærearm, lett å skifte, men må slippe ned travers.

Rust: hjulbuer bak, bakplate, bak bakruta, bakre kanaler, akvariet, jekkfester bak

 

Er mye som forder flest, men de er minst 22 år gamle nå, så foringer må man regne med, rust er de ikke verre enn for eksempel sierra.

2.0 er litt lite motor, men funker helt greit, 101 på de med elektronisk tenning, 99 hk på de med stift, er vel en 170 Nm i de.

 

V6 har litt forgasserproblemer, men slitesterke motorer, trofaste, ofte lavt oljetrykk, men går fint med det så lenge du ikke lar den stå i timesvis på tomgang.

Solide girkasser, både auto og manuell, med manuell hør etter lager lyd, automat, sjekk at det ikke slurer og at den ikke er utrolig treig med å legge inn gir(merkes først på R).

 

Mitt tips er om motor/girkasser, prøvekjør bilen, se om du kan leve med det.

Har selv kjørt 2.0 med 4 trinns, 5 trinns og 4.11:1, 3.0 med C3. 2.8 gasser med 5 trinns og 3.45:1, 2.8i 160 hk med C3 og 3.45:1 og ingen har vært undermotoriserte etter min mening, men blir litt turtall med pinglemotor i fart.

Kjørte sist 2.8 med manuell, neste blir 2.0 med manuell. Ellers mye bra her ellers.

 

Vil påstå at Granada er en bil med bedre kjøregenskaper og kvalitet enn sierra/scorpio.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...