Jump to content

Hvor Mye Bensin Bruker Scorpioen Din?


Guest Erik Braseth

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
Bensinmåleren på bilen min er ødelagt så derfor nullstiller jeg alltid tripptelleren når jeg fyller bensin. Det gjør jeg vanligvis når jeg har kjørt 40 mil (trafikksikre) og da går det som oftest på 39 - 42 liter. På den måten har man alltid en korrekt oversikt over det faktiske forbruket. Enkelt å gjøre og noe som kan anbefales.

 

Du er heldig som har en tripteller som virker da iallefall :)

Bensinmåleren min er bananas, og triptelleren funker ikke..

så jeg skal begynne å ha en liten bensinkanne baki :P

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Guest Rfl1968

Min -93 2,9I/12V aut.stv.vogn ligger på ca. literen på mila på blandet kjøring.

Landeveiskjøring : 0,9 , har vært nede i 0.78.

På pen bykjøring 1,3-1,4 på mila.

Aktiv bykjøring : alltfor mye.

Link to comment
Share on other sites

Du er heldig som har en tripteller som virker da iallefall :)

 

Hehe, det var dengang da. Den virker ikke nå lenger så nå er det ett styr med kvitteringer, notater, 95 blyfri blandet med E85 og bensintilsettning osv.

 

 

Etter å ha sjekket litt mer rundt dette med E85 så monterte jeg lamdameter for å få sett hvordan ett slikt ville oppføre seg på en standard motor. Etter å ha kjørt med dette en stund og blitt kjent med hvordan det reagerte ved de forskjellige driftstilstander så ble det montert dyser fra Sierra DOHC (på denne Scorpio 2,9 12 V motoren) og det ble fylt E85 og blyerstatning. Dette fungerer fint, men da dysene er 40 % større enn før så øker forbruket tilsvarende. Dette er slitsomt i lengden.

 

Temperaturegenskapene til E85 gjør at man kan kjøre høyere AFR ved lav belastning enn det man kan med bensin. Bare for å teste så enkelt som mulig så ble lamdasondene til motorstyringen koblet fra slik at det ble "open loop". Dette resulterte i at Lamdameteret viste at AFR ved crusing var høyere enn 17:1 og dette uten at noe som helst negativt ble merket på bilen. Forbruket var nå betydelig lavere enn før og med en literpris på ca. 8,67 kr, så fungerte dette glimrende. Tennpluggene som før var gråbrune skiftet nå farge til lysegrå/ hvit. Jeg merket ikke ett eneste tenningsfusk pga E85.

(Kjøleviften ble også fjærnet og selv i 30+ grader så gikk dette fint, med unntak av i køkjøring selvsagt.)

 

De negative tingene som ble oppdaget var:

1. Bilen er mer tungstartet nå når den er helt kald. (Kinne 2-3 sekunder, så 2-3 sekunder til og så starter den "greit" på det tredje forsøket.

2. Store mengde hvit eksos når motoren er kald og det er kaldt i været. Dette vekker uønsket oppmerksomhet da det er totalforbud mot ombygging til E85 i Norge. (Avskiltning, pålegg om å bygge tilbake, fremstilling for kontroll, bøter m.v. Vegdirektoratet pr. juni 2008)

3. Tankmåleren tok sakte, men sikkert kvelden. Muligens fordi E85 er en leder i motsetning til bensin.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

1992 2.9i Manuell Stv. Gått rundt 162.000

 

Går på rundt litern på langkjøring. Halden - Hafjell med full bil og full i bagasje. Da med endel freske forbikjøringer osv.

 

Herjing så går den vel på rundt 1.5-2.0 på mila. STOR forskjell synes nå jeg. Men er man snill med bilen er den snill med deg.

-Enhver ting kan alltid gjøres bedre enn den blir gjort.

 

-Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.

 

-Kvalitet betyr å gjøre det riktig når ingen ser på.

 

Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

2,9 24 ventiler, 94 stasjonsvogn...

 

Langkjøring rundt literen (på kjørekomputeren)

 

Blandet kjøring 1,3 pr. liter (også på komputeren)

 

Men nå har jeg ikke fått sjekket skikkelig med kilometer kontra liter, for det er hull i tanken min, og det meteret som skal si ifra om hvor mange kilometer man har frem til du må fylle er mye snillere enn tankmålern....

 

Tankmålern går fort nedover, sikkert pga. lekkasjen :D

Mens kilometer fram til fylling er tolmodig...

 

Er jo ikke uvanlig at tankmålerne juger, og jeg vet ikke hvor stor lekkasjen er, om det dunster eller renner ut....(hva lukter mest...en liter bensin, eller 10 liter :huh: ?)

Kjenner ikke bilen så godt ennå...kan stappe baki en bensinkanne å rett og slett kjøre den tom?!...da skal triptelleren, som jeg nullet når jeg fyllte sist vise hvor mye jeg bruker på blandings-kjøring...

 

Er det 60 eller 70 liters tank? <_<

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Scorpio har 70 liters tank.

 

ubulka altså.. ;)

Se der ja.. Man lærer noe nytt hver dag.. ;)

Denne tråden burde nesten bytte navn til "Hvor Mye Bensin Sluker Scorpioen Din?" :P

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Guest johanness1

Gamle scorpion 2.0l automaten brukte nærmere 1,5 liter på mila på sommern, og rundt 2.0+ da var det litt slading også.. med automat kasse:O

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...