Jump to content

Hva med et treff med FMCS?


RC 45

Recommended Posts

Link to comment
Share on other sites

FMCS har eksistert som klubb lengre enn FMCN så slik er det.

Vi har brukt all tid på å styrke FMCN som en merkeklubb i gjennom hele 2005 så 2006 skal bli et bedre klubbår. Så noe kontakt med FMCS er ikke blitt prioritert før i januar dette år.

 

-Men kan komme deg i forkjøpet med å fortelle at en forbindelse mellom FMCS og FMCNstyret er blitt etablert nå i disse tider. Hva som kommer ut av det gjenstår og se, men det er flere på begge sider av grensen som har de samme tankene som deg så tiden vil vise.

 

FMCS har allerede banetreffprogrammet klart for 2006 unntatt 1 dato.

Kan derfor meddele at alle med Ford er velkommen til disse treffene om de tegner medlemskap i FMCS. Slik er ståa pr. i dag, men håp for framtiden er fellestreff, og det vil det jeg jobbe hardt for på vegne av FMCN.

 

-Anders-

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Precis som Anders skriver så är FMCN's medlemmar välkomna att besöka våra banträffar i Sverige. Dock krävs medlemskap i FMCS, samt att ALLA våra regler efterföljs...

 

Utdrag ur 2005 års regelverk (ändringar/tillägg kan komma att göras inför 2006-års bansäsong)...

 

Bankörning:

 

För att beträda banan måste Du uppfylla följande krav:

- Inneha körkort utfärdat av vägverket

- Betalt eventuella avgifter

- Medverkat i säkerhetsgenomgång

- Anmält dig till minst ett (1) flaggvaktspass

- Bruka en enligt FMCSs förar -och fordonsregler godkänd bil

- Använda hjälm och heltäckande bomullskläder

 

För att behålla förmånen att köra på banan måste Du respektera de regler FMCS fastställt...

 

Regler, rekommendationer och uppmaningar:

 

Före Du beträder banan:

- Detta är INTE en tävling, detta är en förarutveckling. Tidtagning är förbjuden!

- Bilens skall vara skattad, besiktigad, försäkrad och registrerad.

- Bilens ljudnivå får ej överskrida 95dB. Ljudnivå över 95dB ger körförbud!

- Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200 grader Celcius.

- Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister.

- Bilens alla rutor skall vara helt stängda.

- Bilen måste klara bilprovningens säkerhetskrav.

- Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning eller avåkning. T ex. lösa burkar, reservhjul etc.

- Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat.

- Lägsta krav på säkerhetsutrustning är hjälm och heltäckande bomullskläder, dvs. t-shirt, shorts etc. är förbjudet.

- Kolla olja, vatten och bensin innan och efter ditt körpass. Bevaka vattentemp och oljetryck (för de bilar som är utrustade med oljetrycksmätare) under körning.

- Öka däckstrycket 0,5-1kg jämfört trycket för "vanlig" körning.

- Minst positions ljus på banan.

 

Depåvakten har full befogenhet att vägra bilar tillgång till banan om detta anses nödvändigt för att upprätthålla rätt säkerhetsnivå.

 

Passagerare:

- Passagerare är förbjudna under alla körpass, utom följevarv och lugna timmen. Passagerare ska uppfylla samma krav på personlig utrustning som föraren.

 

På banan:

- Dina standardbromsar är (oftast) värdelösa! Dessa håller en jämn bromskraft endast några få varv. Känner du av en nedsatt bromsförmåga, kör av banan och kyl av bromsarna genom att köra en lugn kilometer på landsvägen.

- Dina standarddäck är (oftast) värdelösa! Dessa överhettar snabbt vid hård körning. Vid minsta tecken på överhettning, kyl av dom enligt ovan.

- Använd huvudet! Utsätt inte dina "medtrafikanter" för onödig fara. Var tydlig i din körning: använd blinkers, släpp förbi snabbare bilar etc. Kör helst om på raksträckorna.

- Titta i backspegeln OFTA. Är någon snabbare än dig i kurvpartierna, släpp förbi dessa på lämpligt ställe, förslagsvis på raksträckorna även om du är snabbare på dessa!

- Respektera alla flaggsignaler: Gul betyder fara/hinder, Röd avslutar körpasset, Svart betyder att Du måste köra av banan genast.

- Långsammare bilar måste släppa om snabbare bilar. Håll förslagsvis till höger och signalera med blinkers.

- Under "lugna timmen" är all omkörning strängt Förbjuden! (ger svartflagg!)

- Vid avkörning från banan måste du signalera och hålla till den sidan du skall köra av, minst 2 kurvor innan avfarten till depån.

- All typ av drifting är förbjuden!

 

Flaggvakter:

- Du måste infinna dig vid depåns utsläpp minst 10 minuter innan ditt pass börjar. Vi ser mycket strängt på att missa sitt pass, kan DU inte dyka upp i tid ligger det på DITT ansvar att se till att det finns en ersättare

- Försäkra dig om komradions funktion.

- Svartflagga alla bilar du anser sänker säkerhetsnivån betydligt.

- Vid en olycka måste du genast meddela resterande flaggvakter genom komradion.

- Stå kvar och flaggvarna kommande bilar vid olycka. Spring inte fram förrän du kan göra detta utan fara.

Per-Anders Gustafsson, ordförande FCS.

 

FORD CLUB SWEDEN

Link to comment
Share on other sites

Ingen vits å breie med fremmedspråkkunskapen ned tråden her. Det du leser er fakta F, og ikke noe annet.

Så dette er regler en må leve med skal du kjøre på disse treffene. Går det ikke så går det ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej!

 

Jag vet inte vad Ni har för regler i Norge, men i Sverige så kan den juridiska personen som hyrt banan bli personligt ansvarig för alla på banan om försäkringsbolagen vägrar (vilket de har möjlighet att göra enligt svensk trafikskadelag) betala ut ersättning för eventuella personskador och bilar. Så därför finns det liksom inget utrymme för några misstag...

 

Drifting:

- Våra träffar är till för alla våra medlemmar, vare sig du är nybörjare eller "proffs". Att ha driftande bilar bland oerfarna förare är ingen bra idé! Våra träffar går under benämningen förarutveckling. Vill man hålla på med drifting så finns det särskilda klubbar för detta.

 

Passagerare:

- Att ha en passagerare vid sin sida som hetsar dig till att köra snabbare ökar bara risken för att du ska köra över din förmåga. Vill du ta med en kompis på en tur, så är du välkommen under "lugna timmen".

- En ännu större anledning till att inte tillåta passagerare än den ovan är att OM det händer något så vill varken den arrangerande klubben eller du som förare ha det på ditt samvete att du har åsamkat din passagerare skador, skador som till och med kan vara livshotande eller ge men för livet. Om det, gud förbjude, hände något på banan som resulterar i personskador så är det bättre att endast en person drabbas, istället för två.

 

Tidtagning:

Det finns två anledningar till att vi har förbud emot tidtagning.

 

1. Den viktigaste anledningen är att du inte ska köra snabbare än vad du klarar av! Tidtagning ökar risken för att du ska köra över din förmåga och detta i kombination med att det finns långsammare trafik på banan funkar inte. Dessutom har vi många nybörjare på banan som också måste få ta plats utan att behöva känna sig i vägen och bli skrämda.

 

2. Enligt svensk lag så är tidtagning inte tillåtet! Trafikskadelagen säger:

Trafikförsäkring gäller EJ på inhägnat tävlingsområde (t.ex Gelleråsen och Mantorp Park) vid tävling, träning inför tävling, tidtagning, övningskörning, uppvisning eller liknande.

 

Om tidtagning förekommer räknas det rent juridiskt som tävling eller träning inför tävling. Detta gäller oavsett om man gör det eller inte (enligt ett prejudikat från Tingsrätten i norra Stockholm).

 

Följs inte våra regler så ges svart flagg. "Take it, or leave it!"

Edited by Focus RS

Per-Anders Gustafsson, ordförande FCS.

 

FORD CLUB SWEDEN

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dere får heller rote dere over hit. Her er jo breisladden en del av hvert ett treff. Uten den er det ikke noe treff :P

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...