Jump to content

DOHC


86cosworth

Recommended Posts

Er det noen vanlige feil med DOHC motorene?

 

Har funnet meg donor bil, motoren er kjørt 212 000km og bruker litt olje visst nok..

 

Å så lurte jeg på om det er register reim eller kjede ?

 

 

på forhånd takk :)

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

Er det noen vanlige feil med DOHC motorene?

 

Har funnet meg donor bil, motoren er kjørt 212 000km og bruker litt olje visst nok..

 

Å så lurte jeg på om det er register reim eller kjede ?

på forhånd takk :)

Det er kjede på DOCH. Kan vel ha en tendens til å ryke litt i oppstarten pga. ventiltettn. som regel.

Toppakningen er jo et kjent problem.Går den helt rent på tomgang med en gang du starter den ,etter den har stått en stund,er den nok i orden.Eller hvis du har et voldsomt trykk på ekspansjons tanken etter kjøring,kan være def. toppk.

Link to comment
Share on other sites

kammene holder så lenge du ikke herjer på høye turtall hele tida. ellers er det ventilstyringer som kan dette ned. ang toppakning. hvis du er nøye med frostvæske bytte,og bruker en frostvæske med god kvalitet er dette null problem ved vanlig kjøring.og ang toppen er det som regel at kjedet ikke blir byttet ved intervallene som gjør at de ryker og kverker topp. bytt kjede før du bruker den iallefall. og selvstrammeren. da holder motoren lenge

Link to comment
Share on other sites

så altså, jeg bør skifte frostvæske, reg. kjede, strammer, ventiltetninger og topp-pkn..? hehe :P

Steike, noen som vet om en nettbutikk med priser på desse delene? <_<

 

Eller er d noen her som vet d??

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

sa ikke at biltema kjølevæska drepte dohc motorn jeg cosworth 87 . men sa at man bør benytte en kjølevæske av god kvalitet. da det faktisk er kjølevæska som tærer på topppakningen på dohcen ,slik at den evnt ryker.....

 

ang skifte av reim vs kjede. synes personlig ikke at det er verre nei. men selvstrammeren på dohcen kan være litt vrang av seg.

Link to comment
Share on other sites

Guest fastford87

Utifra d jeg har hørt så må motoren vere god å driftsvarm før du evt gasser på. Men d e nok ei grense på kor hard du kan presse den.

Link to comment
Share on other sites

ikke det jeg sa mikke.. men jeg regner bare med at biltema sin frostvæske ikke er top kvalitet.. så er det da mer skadelig en ei dyrere?

 

syntes DOHC motoren tåler masse grisekjøring jeg. min med K&N filter. tømt kat å fjerna bakerste potta har greit med lyd å er morrosom på vinteren. å blir jo en del turtall da:P tror jeg må ha ny clutch men. hehe

 

nei jeg har så si KUN gode erfaringer med DOHC. unntatt at nå er det noe elfeil jeg ikke skjønner så den bruker tonnevis med bensin(i forhold til før da den var frisk) nå bruker den snitt rundt 0.9-1 liter mila.. før hadde jeg snitt på 0.8 ca.

Link to comment
Share on other sites

skal å se på donor bilen i morgen :) Håper det er sånn noe lunde slik at jeg kjøper den:)

Kommer til å starte en topic på prosjekt forum for dem som vil følge med :) -og komme med erfaringer som hjelper når jeg mest sannsynli kommer til trenge det :P hehe..

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo
og griskjøring den tåle :P Med nye tetninger og topp-pkn etc må den nå være holdabar en stund..??

Så lenge du venter til den er skikkelig varm burde den holde en stund, men disse motora er vel ikke lagd for turtallsperre rally.. :P

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo
blir jo ofte slik når unge gutter setter seg bak ratte på en bakhjulstrekker at det skal sladdes og burnes litt så da er det jo kjekt og vite om det holder, har jo også hørt at toppene på de der er dritt dårlige

Veldig få original biler som er laget for burning og sladding, er ikke uten grunn at driftere oppgraderer bilene sine. Det er en enorm påkjenning på foringer, drivverk og motor når man herjer på turtall, spes på tørr asfalt. Regner med at understellet på DOCH og SOHC er det samma, men når det gjelder motor holder jeg en knapp på SOCH motoren.. Dette er driftsikre motorer som tåler MYE juling og er lett å fikse.. Er ikke uten grunn at feks blokka i 2 liter SOCH ble brukt i cossie..

 

Som du sikkert skjønner så er jeg en OHC pinto mann, liker ikke DOCH motorer personlig da de jeg har vært borti har det bare vært tull med.. Og dette var stort sett biler eid av gassglade gutter. Det finnes sikkert DOCH som går og går uten problemer, men da har jeg en mistanke om at de er eid av bestemødre fra voss eller noe.. hehe.. :P

 

Nå blir det sikkert noen DOCH mennesker her på forumet som blir irritert på meg og kommer med en lang og fornuftig post om hvor feil jeg tar.. Men jeg vet at jeg har minst like mange, kanskje fler som er enig ned meg om at OHC/Pinto motoren er å foretrekke for turtallsrally.. :D

Edited by AnDtHo
Link to comment
Share on other sites

har jo cossien, så om OHC er bedre en DOHC tar jeg ikke så tungt :rolleyes:

 

Det skal i grunn bare være bruksbil, men en ungdom er en ungdom eller :P Ikke uten grunn det heter ungdom :P :P

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

har blitt endring i planene... Donorbil eier holdt seg ikke til avtalen så bilen ble ikke kjøpt.... :angry:

Folk som bryter avtaler liker jeg ikke!!

 

Men gjort er gjort, så tror at jeg begynner å gjøre klar cossien til lakkering å kjøper meg en skikkelig dritt bil i stede for...

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

Veldig få original biler som er laget for burning og sladding, er ikke uten grunn at driftere oppgraderer bilene sine. Det er en enorm påkjenning på foringer, drivverk og motor når man herjer på turtall, spes på tørr asfalt. Regner med at understellet på DOCH og SOHC er det samma, men når det gjelder motor holder jeg en knapp på SOCH motoren.. Dette er driftsikre motorer som tåler MYE juling og er lett å fikse.. Er ikke uten grunn at feks blokka i 2 liter SOCH ble brukt i cossie..

 

Som du sikkert skjønner så er jeg en OHC pinto mann, liker ikke DOCH motorer personlig da de jeg har vært borti har det bare vært tull med.. Og dette var stort sett biler eid av gassglade gutter. Det finnes sikkert DOCH som går og går uten problemer, men da har jeg en mistanke om at de er eid av bestemødre fra voss eller noe.. hehe.. :P

 

Nå blir det sikkert noen DOCH mennesker her på forumet som blir irritert på meg og kommer med en lang og fornuftig post om hvor feil jeg tar.. Men jeg vet at jeg har minst like mange, kanskje fler som er enig ned meg om at OHC/Pinto motoren er å foretrekke for turtallsrally.. :D

 

nu har jeg kørt 240000km i den samme dohc og 150000km af dem har den været trimmet/tunet. og den har altid kørt. den starter hver morgen og køre stabilt hver dag. og det har den gjort i 7år.. så jeg kan ikke helt forstå hvis den ikke er stabil. og hvad angår turtall.. min tager 7000 omdr som en mis. en af mine kammarter´s RS2000 tager 7200omdr uden problemer. og de begge har gjort det i lang tid. og de holder på 100% standart blok,stempler og krumtap og alt hvad der høre til. min nye motor som jeg har kørt 20k km er dog afballanceret og med 270G piper kams. og min kammis er med 288G kam. og de holder fint. så kan ikke se nogle problemer.

 

og det kan naturligvis diskuteres hvorfor cosworth brugte 205 blokken.. der var ganske simpeltet intet andet. og den kunne ikke holde. der for de lavede 200 blokken. så det er ikke nogen anbefaling. var cosworth motoren blevet bygget 6 år senere havde de måske brugt en DOHC (N9C) blok.. hvem ved??

 

og bare fordi at i sikkert er flere der har erfaringer med OHC motoren betyder ikke at dohc motoren er dårlig. slet ikke. det betyder bare at i ikke har prøvet andet. et af problemerne med en DOHC motor er nemlig at der ikke rigtigt er nogle dele til dem. men alt kan laves selv.og det skal man og det kan man. men holdbar heden er ikke et bevis på at en OHC motor er bedre.. for så ville en DOHC motor nemlig at foretrække frem for OHC maskinen.

Edited by møffe
Link to comment
Share on other sites

Uansett, OHC vet vi tåler turtallsperre eller ventilflyt, har selv grundig testa det ut, 205 blokk er å foretrekke framfor 2.0

205 holder ypperlig i en standard cosworth, men nå er det slik at cosworth ble bygd for rallye i utgangspunktet og da er jo seff den sterkere 200 blokka og anbefale.

DOHC er vel noen hakk bedre med 16 V,ikke hørt så mye stygt om dem iallefall.

 

min mening er at en motor du må bytte registerkjede på hver 100 k km er litt feilkonstruert, men har aldri hatt DOHC sjøl, vet de går godt, fin lyd og sterke, men slik er en OHC med innsprut også.

 

min anbefaling er iallefall Pinto, både med tanke på at de tåler juling, lette å trimme, billig vedlikehold, lett skrudde.

Ryker reg-reima er det bare å stte på en ny, ryker kjedet på en DOHC så er det bare å sette i en ny motor(litt overdrevet kanskje).

 

Hadde selv en Mk.I 2.0 L, med NY-motor(?), 205, weber 30/34 DFTH, 105 hk, helt orginal, skamkjørt som ****, girte på sperra hver gang, tikka ikke, fuska ikke, gikk fint på tomgang, kjørte fra IS, 320 Golf GTI, motoren havna i ei stv etterpå, kjørt tom for olje og vel så det, eneste var at en vippearm bråka litt etterpå, oljetrykk som F etter å ha fyllt olje igjen.

Forbruk på 0,8 på mila.

 

skal like å se den DOHCen som tåler den kjøringa, lenge.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...