Jump to content

Olje til cosworth


kh turbo

Recommended Posts

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hydro Texaco har mye bra. Gå inn på www.hydrotexaco.no og på produkter! Spør hvis dere har noen spørsmål! Far min jobber som markedsjef i Hydro Texaco.

Mvh

 

Espen

 

 

- Ford Focus Titanium 2.0 TDCi 163hk stv. 2012 -

 

- Ford Focus Titanium Sport 2010 - SOLGT FEBRUAR 2012 -

Link to comment
Share on other sites

Flott. Det ser jeg frem til og jeg gleder meg jeg. :D

Hehe, det husker jeg godt ja. Ærlig korrigert effekt på vanlig bensin i en korrekt kalibrert benk.

Som vi vet så måler benken kun momentet og så regnes effekten ut etter: moment x turtall x K.

Dersom det nå viser seg å være avvik mellom Hk og NM hvilken av dem synes du vi da skal ha tillit til?

Håper at den bremses på 3. gear slik at man slipper disse fantasigreiene med 70 - 100 hk drivverks tap.

Tror du at du klarer mer enn 415 drivhjuls hk?

 

Lykke til. :)

 

 

Nei jeg tror ikke jeg klarer mere en 415 hk drivhjul hk. med den turboen. kan tippe på rundt 400-410 hk

 

drivtap på en cossie 2wd ligger vel rundt på 15 %. jeg sa 480 hk du sa 450.. men det finner vi ut om en time eller to. drar på bremsing nå

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg tror ikke jeg klarer mere en 415 hk drivhjul hk. med den turboen. kan tippe på rundt 400-410 hk

 

drivtap på en cossie 2wd ligger vel rundt på 15 %. jeg sa 480 hk du sa 450.. men det finner vi ut om en time eller to. drar på bremsing nå

 

Hvordan gikk det med dere?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det gir liten indikasjon på slitasje etter langvarig bruk. Helsyntetisk olje gir den beste beskyttelsen mot slitasje, det er det ingen tvil om. Hvor mye bedre er usikkert, men definitivt bedre. Jeg ville ikke anbefalt en mineralsk olje til noen annet enn hvis den kunne løse problemer som den tydeligvis kan, som med ekstremt mye ånding. Hvis man ikke har dette problemet burde man bruke helsyntetisk. Spør hvilken som helst mann i hvit frakk hos en smøreoljeprodusent med masterutdanning i kjemi.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_V6

Jeg har ingen planer om å erte på meg alle dere som påstår at helsyntetisk olje er best uansett.

 

Men det har jo stor betydning på når motoren er produsert.

Ta f.eks en Cosworth-motor da, som ble konstruert tidlig på 80-tallet.

Toppen i allefall, blokka er jo fra tidlig 70-tall.

Høres det da logisk ut å bruke en hypermoderne smøreolje type 0W/50?

Jeg bare spør, fordi for meg høres det direkte teit ut. :ph34r:

 

Det er mulig jeg er helt på jordet her nå, men det får bare være. :D

Link to comment
Share on other sites

Helsyntetisk er generelt best til Cosworth, hvis man har problemer med ekstrem ånding kan man prøve mineralsk olje, som Jenspeed har funnet ut av løser dette problemet. Ånding er det på nye motor og, så ikke få helt noia hvis det blåser litt i veivhusventilasjonen.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Helsyntetisk er generelt best til Cosworth, hvis man har problemer med ekstrem ånding kan man prøve mineralsk olje, som Jenspeed har funnet ut av løser dette problemet. Ånding er det på nye motor og, så ikke få helt noia hvis det blåser litt i veivhusventilasjonen.

 

 

Jo, det kan man faktisk godt få, helt noia altså. Det virker som at du ikke tenker på hva "åndingen" faktisk gjør. Forbrenningstrykket blåser forbi ringene og kommer ned i veivhuset, selvsagt!

Siden bensin er ett løsemiddel så vasker den bort oljefilmen på sylinderveggen samtidig. Stempelet går da opp og ned (100 + ganger i sekundet, under full belastning når det "ånder som mest) mer eller mindre uten smøring og slitasjen øker betraktelig. Med så tynne sylindervegger som disse blokkene har og såpass korte råder (øker sidebelasningen) så er dette akkurat den type hjelp denne motoren IKKE trenger i tillegg.

Jeg fikk en skikkelig overraskelse når jeg fikk se en motor som etter ca. 3000 km på gate var totalt utslitt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Om du bruker helsyntetisk eller mineralsk olje på en Cosworth motor har ingen praktisk betydning for dere som er usikre på det! Hovedfordelen med en helsyntetisk olje er at den har gode kald start egenskaper. En helsyntetisk olje er egentlig en mineralsk olje som er bearbeida. Molekylene i en mineralsk olje er av forskjellig størrelse og form, mens den helsyntetiske oljens molekyler er like av form og størrelse. Da blir den tynnere, får de gode kaldstartsegenskapene og har de gode egenskapene til å holde seg bra i en lenger periode, men så deretter synker kvaliteten fort. Den mineralske oljen begynner på topp og går gradvis ned i kvalitet fra start av.

Men når Steinar Jøranli kjørte rally cross med sin Opel fikk han 12hk mer ut av motoren med Havoline Energy 5W30 som er en ren mineralsk olje, men innehar en ny teknologi fra Hydro Texaco. (i benk og i forhold til en standard olje fra Hydro Texaco)

 

Hydro Texaco smøreolje

Mvh

 

Espen

 

 

- Ford Focus Titanium 2.0 TDCi 163hk stv. 2012 -

 

- Ford Focus Titanium Sport 2010 - SOLGT FEBRUAR 2012 -

Link to comment
Share on other sites

En helsyntetisk smøreolje er ikke laget direkte av råolje, slik mineralsk er. Helsyntetisk olje er et produkt av hydrokarboner, men hvilken gruppe varierer. Ved produksjon av helsyntetisk olje har man mye større kontroll over egenskapene til det ferdige produktet, og det er ikke kun kaldstartegenskapene som skiller disse to fra hverandre. Helsyntetisk smøreolje har en sterke oljefilm enn mineralsk, det er derfor man ikke skal bruke helsyntetisk smøreolje ved innkjøring av en motor, da den nettopp har en for sterk oljefilm som hindrer at stempelringene tilspasser seg strukturen i en nyhonet/borret sylindervegg.

 

At Steinar Jøranli byttet fra xw-60 til xw-30 og fikk fler hester har med friksjonen i motoren å gjøre, xw-30 er en ekstrem tynn olje ved driftstemperatur som gir mindre friksjon i motoren. Senker man innvendig friksjon, får man fler hester ut på kraftuttaket siden mindre energi omdannes til varmeenergi. Det lå en artikkel på bilforumet der Bjørnstad bil gjorde det samme, brukte en olje beregnet på å spare bensin i bruksbiler. Disse var meget lav friksjon, men er ikke laget for påkjenninger i en konkurransemotor. Hvis man har en moderne/nybygd motor med sylskarpe tolereanser kan man med fordel bruke en slik tynn olje. Nye biler har spesifisert en slik olje. Da f.eks. honda gikk ned fra xw-40 til xw-30 senket de også antall timer levetid på bilen.

 

Oljens "tykkehet" har med viskositeten eller flytbarheten ved en spesiell temperatur å gjøre. En xw-40 mineralsk olje og en xw-40 helsyntetisk olje har samme flytbarhet ved driftstemperatur. Dette er en standard for måling av viskosietet og gjelder for begge oljer.

 

http://nlck.toyota.no/dokument/teknisk/olj...0H-Sperbund.htm

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Det er slik at både mineralsk olje og syntetisk olje er laget av en base olje. Baseoljen kommer igjen i fra råolje. Baseoljen blir så behandlet på en spesiell måte slik at bl.a. molekylene oppnår sammen form, deretter tilsetter man de forskjellige additiver for å fremskaffe de kvalitetskrav og egenskaper man er ute etter. Så det er helt riktig at man skiller ved produksjon av mineralsk og syntetisk, det er jo det som fremskaffer de forskjellige egenskapene.

Mvh

 

Espen

 

 

- Ford Focus Titanium 2.0 TDCi 163hk stv. 2012 -

 

- Ford Focus Titanium Sport 2010 - SOLGT FEBRUAR 2012 -

Link to comment
Share on other sites

Derfor har de ikke samme egenskaper og derfor er det heller ikke hypp som happ å velge verken det ene eller det andre. Man har også esterebaserte oljer, som jeg tror ikke stammer fra råolje. Estere er en organisk stoff.

 

Man har også gruppe 4 baseoljer som brukes i dyrere helsyntetiske oljer, jeg tror ikke disse stammer fra råolje som gruppe 3 gjør. Helsyntetiske oljer som bruker gruppe 3 baseolje er ikke helsyntetiske som navnet skulle tilsi.

 

Castrol TWS, Motul 300V og Silkolene Pro-S er esterebasert. Mobil1 Rally formula og Mobil1 Motorsport er gruppe 4.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke tikkingen har noe med oljen og gjøre . Etter noen år på forumet / og hørt på noen cosw motorer og forklaringer fra eiere . Er min teori , det blir kjørt for lenge mellom olje bytte og filteret sitter så vansklig til att det blir "skjeldent" byttet . Og ut av dette kommer det att de små oljekanalene som tilfører løfterene olje kokser igjen og ut av det "klikker" de når de er kalde og det forsvinner når oljen blir varm . Disse kanalene kan renses på to måter - unbrako skruene som sitter i vær ende av kanalena fjærnes og du bruker en "kost" beregnet på rensing av gevær til rensing . Eller du kan gjøre som det jeg prøvde på vingen min . 20l syntetisk biltema olje - 4 filter og en kanne invendig motor rens . LESTE BRUKSANVISNINGEN og dere skulle sett den jørma som kom ut første gangen . Etter det 4 filter bytte har den ingen anntydning til tikking som den hadde før , og olja holder seg " rein" mye lengre ........ Og en annen ting olja kokser seg om den får for høy temp , så olje kjøler extra utenom orginale er bare bra .

Link to comment
Share on other sites

Noen som har lest spesifikasjonene i `Workshop manualen?? der står det hva Ford mente om hva slags olje på Cosworth motorene!! Der står det fra -12 grader og oppover er det 20w -50 en skal bruke..:)

mer slitasje ved bruk av mineral olje? hmm ikke sikker på det men,

jeg tror grunnen til Synt olje er at såklart bedre kald.... og blir bruk i dag pga. lengre Skifteintervaller enn før i tiden..

 

F.eks før så byttet en olje på 5-10000 km nå mener bilprodusentene at en kan kjøre 25000 +++...... (i service sammenheng)

 

Jeg personlig har brukt del og synt olje på min motor/moderat trim..og skiftet før 5000 km plus filter.

Men kommer nok til og prøve 20 w-50 på min nye motor.. Som anbefalt av Jens..

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...