Jump to content

Olje til cosworth


kh turbo

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en escort cosworth som er moderat trimma, ca 300 hk og 480 nm(grå dyse oppsett). Denne bilen har funka helt fint tidligere og gjør forsåvidt det enda, men har begynnt og ånde MYE etter at jeg satte på åndingstank og tok ut ekstra ånding på pass. side av motor. Det er ikke mye gjennomslag i motor. Jeg tok derfor en telefon til jens hanestad ang. dette og han hadde erfart at motorene åndet som et lokomotiv som han sa med synt olje(etter at han har vært med å kjørt X antall cos. motorer i benk) og som sant er kjører jeg på 5-50 hel syntetisk olje, Jens anbefalte meg å bytte til en mineral 20-50 olje.

 

Noen som har erfaring eller synspunkter på dette.

 

Evt. anbefalinger på en god 20-50 mineral racing olje.

 

Mvh. Kjetil Hauge

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er biltema 5-50 jeg har kjørt også, har brukt dette på et ti-tallscosworther og flere turbo 911`er, og har aldri hatt noe problem før ved gate/bane kjøring. Brukte Castrol rs 10-60 tidligere(12-13 år siden) men ei skål på bære lageret blei med rundt, og jeg er overbevist om at det var olja som ikke klarte å henge med. Så jeg fikk troa på Biltema etter at den vant en blind test mot valvoline , Quaker state, mobil, castrol og div andre i Finland. Dette er ei BRA olje.

 

Men bilen jeg har nå utvikler noe sinnsykt med varme pga. respons-system, om ånder for MYE, jeg er ikke noe olje guru, men har hørt at del synt og synt olje er satt til noe som nærmest er som diesel, og da kan man jo tenke selv åssen det blir ved ekstrem varme.

 

Har ringt med castrol og hørt men de hadde "bare" 20-50 classic olje, eller rein r-40 olje. Så jeg har vel kanskje falt ned på quaker state 20-50. Og dette er snakk om ei rein mineral olje.

 

Kjetil

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med å bruke mineraloljer på en høytytende bil, den er GARANTERT dårligere enn en helsyntetisk olje, for og si det enkelt (og det er så enkelt) eneste grunnen til å bruke en mineraloljer og delsyntetiske oljer istedet for helsyntetiske er prisen, EOD.

 

100% helsyntetiske oljer er klart best. Det er ikke alle oljer som det står helsytetisk på som faktisk er det og kan sammenliknes med oljer som er laget av en baseolje av høy kvalitet. Castrol RS f.eks., modifisert mineralolje, ikke en 100% syntetisk konstruert smøreolje. Man ser dette som regel på prisen. Jeg vil anta Biltemas helsyntetiske ikke er en 100% syntetisk olje. Valvoline, Quaker state og den driten er nesten alltid mineral eller delsyntetisk, selv hvor mange ganger racing er skrevet på flasken. Ihvertfall de som Torshov selger.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Guest siggi

eg kjører på quaker state 5-40.på min 4*4 cossi..Men med omtrent normal kjøring berre drar på litt på sletter å litt sånn ikke no hard kjøring..kommer olje tempen opp i 100 grader med en gang.så vist eg kjører litt hardt då så kommer den opp i 110 da tørr eg ikkje meir...

er dette olja eller bør eg få meg en ny olje kjøler (radiator)?

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med å bruke mineraloljer på en høytytende bil, den er GARANTERT dårligere enn en helsyntetisk olje, for og si det enkelt (og det er så enkelt) eneste grunnen til å bruke en mineraloljer og delsyntetiske oljer istedet for helsyntetiske er prisen, EOD.

 

100% helsyntetiske oljer er klart best. Det er ikke alle oljer som det står helsytetisk på som faktisk er det og kan sammenliknes med oljer som er laget av en baseolje av høy kvalitet. Castrol RS f.eks., modifisert mineralolje, ikke en 100% syntetisk konstruert smøreolje. Man ser dette som regel på prisen. Jeg vil anta Biltemas helsyntetiske ikke er en 100% syntetisk olje. Valvoline, Quaker state og den driten er nesten alltid mineral eller delsyntetisk, selv hvor mange ganger racing er skrevet på flasken. Ihvertfall de som Torshov selger.

nevn en 100% syntetisk olje

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil på det sterkeste anbefale Mobil1 5w-50 Rally Formula. Laget av en gruppe 4 baseolje som er 100% konstruert syntetisk smøreolje der alle egenskapene er nøye tilpasset. Jeg har brukt denne på bilen min som har en motor som trenger overhaling pga lavt oljetrykk, har kjørt endel dager på bane og tilstanden er status quo. Prisen ligger på ca. 100-110 kr/l. Den vil aldri trenge noen annen olje. Funker like fint på vintern som andre oljer.

 

Silkolene Pro S 10w-50 og Castrol TWS Motorsport 10w-60 er esterebaserte oljer. Disse er meget gode, men ofte dyrere. Castrol TWS er fantatisk dyr med priser fra 150-200kr/l. Mens Silkolene ligger på ca. 115kr/l, men kan være vanskelig å få tak i. http://www.online-mc.no/ selger denne.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

På motorn bruker jeg Agip 10-60 men jeg lurer på om du vet om en fin olje jeg kan ha i diffen min ? 7.5 " med quaife.. brukt vanlig automat olje og fikk en ny olje her i dag som heter sae 90 bakaksel olje ifra ford ??? med en liten flaske som du skal blande i.

Link to comment
Share on other sites

hot tips om du bruker mobil 1. 5-50 til 100-110 kr l. verifiserte jungelrykter skal ha det til at biltema 5-50 kommer fra samme raffeneri... ;) til 40 kr literen.

 

Ikke lett dette, mange meninger.. derfor jeg spør og lurer litt på deres synspunkter... har nå handla inn 20-50 quaker state mineral olje... regner med at jensspeed har litt peil på hva som funker bra på dissa cosworth motorene etterhvert..

 

problemet er ikke å finne en god olje, det har jeg funnet i biltema sin 5-50, mye pga god pris og superbere egenskaper. Problemet er for mye ånding ved 2 bars ladetrykk og høy temp. pga. respons system.

Jeg skal nå prøve denne olja, så skal jeg komme med tilbake meld. på hvordan det går.

 

Kjetil

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Alltid morsomt når dette temaet tas opp, spesiellt når folk har bastante meninger om ting basert på rein teori, ingenting i praksis.

 

Venta egentlig på at dette temaet skulle komme opp igjen fordi, som trådstarter skriver har Jens Hannestad eksperimentert med oljer under motorbremsing i benken til Anders Ringstad.

 

Dette har tildels gitt oppsikksvekkende resultater, som jeg må innrømme at jeg har vanskelig for å svelge selv, men fakta er fakta, basert på praksis - ikke teori.

 

Resultatet er at ved bruk av fullsyntetisk 10w-60 olje så er det en enorm "blowby", det vil si at man merker et stort trykk ut av veivhusventilasjonen på motorn, men med bruk av en mineral racing olje 20w-50 er blowbyen dramatisk redusert. Teorien til Jens bak dette er at den fullsyntetiske olja rett og slett er for bra, den renser og vasker/polerer for mye, slik at det blir en større lekkasje mellom stempel og sylinder enn det bør.

Jens har faktisk etter dette anbeflat alle sine kunder med "store HK motorer" å gå over til ei slik olje.

 

Men de bør kanskje høre på deg i stedet alibaba :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Dette er godt å høre. Det er ikke såå lenge siden det var du som sa det samme som alibaba f. eks angående olje til OHC, IST og :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: til alle som sa noe annet.

 

Alle oljer har forskjellige egenskaper, så man må gjøre det rette valget ut fra hvilken motor, gearkasse og diff en har, og ikke minst hvordan man bruker/ belaster det.

 

Å spørre om hva som er "best" er som å høre ett barn. Problemstilingen er å finne ut hva som er best egnet / anbefalt til det aktuelle oppsettet / bruken av det.

 

Syntetiske oljer har svært mange gode egenskaper og er ett riktig godt valg for folk flest, selv om også de har uønskede egenskaper som f.eks at de er noe harde og glatte. :o

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

På motorn bruker jeg Agip 10-60 men jeg lurer på om du vet om en fin olje jeg kan ha i diffen min ? 7.5 " med quaife.. brukt vanlig automat olje og fikk en ny olje her i dag som heter sae 90 bakaksel olje ifra ford ??? med en liten flaske som du skal blande i.

 

En diff trenger hypoidolje pga den lave plasseringen av pinjongen. Bruker du vanlig olje som f.eks automatolje så får ikke pinjong og kronhjul nødvendig smøring og får skader etter en stund.

Frarådes!

 

Uten å påstå noe så er det ofte friksjonsmidler i slike små flasker, og det er noe du ikke trenger på Quaife tannhjulsperre.

 

Castrol har gode diff oljer som bl.a. de lokale Am car gutta med mye bunndrag og dreiemoment bruker når annet har feilet. Husker ikke betegnelsen i farten, men går bl.a. på M5.

 

Hvordan går det forresten med bremsepapirene :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er godt å høre. Det er ikke såå lenge siden det var du som sa det samme som alibaba f. eks angående olje til OHC, IST og :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: til alle som sa noe annet.
Det har du nok rett i, men jeg jenker meg nå når ting blir bevist i praksis.
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en escort cosworth som er moderat trimma, ca 300 hk og 480 nm(grå dyse oppsett). Denne bilen har funka helt fint tidligere og gjør forsåvidt det enda, men har begynnt og ånde MYE etter at jeg satte på åndingstank og tok ut ekstra ånding på pass. side av motor. Det er ikke mye gjennomslag i motor. Jeg tok derfor en telefon til jens hanestad ang. dette og han hadde erfart at motorene åndet som et lokomotiv som han sa med synt olje(etter at han har vært med å kjørt X antall cos. motorer i benk) og som sant er kjører jeg på 5-50 hel syntetisk olje, Jens anbefalte meg å bytte til en mineral 20-50 olje.

 

Noen som har erfaring eller synspunkter på dette.

 

Evt. anbefalinger på en god 20-50 mineral racing olje.

 

Mvh. Kjetil Hauge

 

 

Jeg er også blitt anbefalt delsyntetisk og mineral olje til høy ytelsesmotorer av folk som virkelig vet hva de snakker om. Dette pga at helsyntetisk olje ofte IKKE har de ønskede egenskapene til dette bruket.

Det er ikke lett å få slike ressurs-personer til å nevne merker, de bare sier at det må være oljer av meget god kvalitet som IKKE er billig (selv om de ikke er 100 % helsyntetisk)

 

I ett tilfelle ble det etter mye om og men nevnt Statoil 20W/50.

 

PS. Jeg tror kanskje at viskositeten 5W/50 kan være like mye problemet på din motor som oljetypen. Denne oljen er anbefalt til original og lett oppgradert motor. Til ditt bruk vil nok Mobil 1 Motorsport 15W/50 være mer korrekt.

 

Det blir feil å sammenligne (for tynn) 5W/50 helsyntetisk olje med (tykk) 20w/50 mineralolje, men resultatene fra sammenligneing mellom 15w/50 HS og 20W/50 M hadde vært av interesse.

 

Lykke til. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok rett i, men jeg jenker meg nå når ting blir bevist i praksis.

 

Det er måten å gjøre det på. Samme her. Nytter ikke å argumentere mot folk med erfaring. Det er bare å lytte å lære og være takknemmelig når de deler noe av hva de kan og vet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Alltid morsomt når dette temaet tas opp, spesiellt når folk har bastante meninger om ting basert på rein teori, ingenting i praksis.

 

Venta egentlig på at dette temaet skulle komme opp igjen fordi, som trådstarter skriver har Jens Hannestad eksperimentert med oljer under motorbremsing i benken til Anders Ringstad.

 

Dette har tildels gitt oppsikksvekkende resultater, som jeg må innrømme at jeg har vanskelig for å svelge selv, men fakta er fakta, basert på praksis - ikke teori.

 

Resultatet er at ved bruk av fullsyntetisk 10w-60 olje så er det en enorm "blowby", det vil si at man merker et stort trykk ut av veivhusventilasjonen på motorn, men med bruk av en mineral racing olje 20w-50 er blowbyen dramatisk redusert. Teorien til Jens bak dette er at den fullsyntetiske olja rett og slett er for bra, den renser og vasker/polerer for mye, slik at det blir en større lekkasje mellom stempel og sylinder enn det bør.

Jens har faktisk etter dette anbeflat alle sine kunder med "store HK motorer" å gå over til ei slik olje.

 

Men de bør kanskje høre på deg i stedet alibaba :rolleyes:

 

Sier ingenting om beskyttelse mot slitasje.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også blitt anbefalt delsyntetisk og mineral olje til høy ytelsesmotorer av folk som virkelig vet hva de snakker om. Dette pga at helsyntetisk olje ofte IKKE har de ønskede egenskapene til dette bruket.

Det er ikke lett å få slike ressurs-personer til å nevne merker, de bare sier at det må være oljer av meget god kvalitet som IKKE er billig (selv om de ikke er 100 % helsyntetisk)

 

I ett tilfelle ble det etter mye om og men nevnt Statoil 20W/50.

 

PS. Jeg tror kanskje at viskositeten 5W/50 kan være like mye problemet på din motor som oljetypen. Denne oljen er anbefalt til original og lett oppgradert motor. Til ditt bruk vil nok Mobil 1 Motorsport 15W/50 være mer korrekt.

 

Det blir feil å sammenligne (for tynn) 5W/50 helsyntetisk olje med (tykk) 20w/50 mineralolje, men resultatene fra sammenligneing mellom 15w/50 HS og 20W/50 M hadde vært av interesse.

 

Lykke til. :)

 

 

Begge disse oljene (5w-50/20w-50) er like tykke under normal driftstemperatur der hvor man normalt stresser motoren.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en escort cosworth som er moderat trimma, ca 300 hk og 480 nm(grå dyse oppsett). Denne bilen har funka helt fint tidligere og gjør forsåvidt det enda, men har begynnt og ånde MYE etter at jeg satte på åndingstank og tok ut ekstra ånding på pass. side av motor. Det er ikke mye gjennomslag i motor. Jeg tok derfor en telefon til jens hanestad ang. dette og han hadde erfart at motorene åndet som et lokomotiv som han sa med synt olje(etter at han har vært med å kjørt X antall cos. motorer i benk) og som sant er kjører jeg på 5-50 hel syntetisk olje, Jens anbefalte meg å bytte til en mineral 20-50 olje.

 

Noen som har erfaring eller synspunkter på dette.

 

Evt. anbefalinger på en god 20-50 mineral racing olje.

 

Mvh. Kjetil Hauge

 

Da må du velge mellom mer slitasje i motoren og mindre blowby eller mer blowby og mindre slitasje i motoren. Du vil få mer slitasje i motoren om du bruker en mineralolje. Det er nettopp denne ulempen ved mineralolje man utnytter ved innkjøring av en motor. Når man bruker en helsyntetisk olje er denne for glatt og smører for godt slik at stempelringene ikke får tilpasset seg strukturen i en nyhonet sylinder.

 

Har man en høytytende motor er gjerne vedlikeholdsbudsjettet tilsvarende høyt. Har du en bruksbil burde du kanskje leve med noe mer blowby.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Det er IKKE snakk om at jeg har blitt anbefalt en delsynt. olje men en rein mineral olje.

Castrol leverer ikke 20-50 mineralolje ifjg. castrol Norge. Kun clasic til veteran biler. Blei etter mye om og men "anbefalt" Quaker state 20-50, 1 gallon=180kr.

 

Jeg har fått på denne nå, og det virker som åndingen tilnærmet er borte nå.

 

Er klar over at dette vil medføre noe mer slitasje, men hvor ofte er det rein "slitasje" er årsaken til havari på en cossworth motor? Og bilen min går ikke all verden uansett, gått 6000 km siden 1995.

 

Dette er også bare et lite nødskrik for å få kjørt på Våler, har en 600+ motor hos Jens, som jeg håper å få putta ned i løpet av sommeren...;)

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

skal bremse på nytt på torsdag skal legge ut papirer da. du husker vel at du sa at turboen ikke klarte mere en 450 hk :P

 

Flott. Det ser jeg frem til og jeg gleder meg jeg. :D

Hehe, det husker jeg godt ja. Ærlig korrigert effekt på vanlig bensin i en korrekt kalibrert benk.

Som vi vet så måler benken kun momentet og så regnes effekten ut etter: moment x turtall x K.

Dersom det nå viser seg å være avvik mellom Hk og NM hvilken av dem synes du vi da skal ha tillit til?

Håper at den bremses på 3. gear slik at man slipper disse fantasigreiene med 70 - 100 hk drivverks tap.

Tror du at du klarer mer enn 415 drivhjuls hk?

 

Lykke til. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Alltid morsomt når dette temaet tas opp, spesiellt når folk har bastante meninger om ting basert på rein teori, ingenting i praksis.

 

Venta egentlig på at dette temaet skulle komme opp igjen fordi, som trådstarter skriver har Jens Hannestad eksperimentert med oljer under motorbremsing i benken til Anders Ringstad.

 

Dette har tildels gitt oppsikksvekkende resultater, som jeg må innrømme at jeg har vanskelig for å svelge selv, men fakta er fakta, basert på praksis - ikke teori.

 

Resultatet er at ved bruk av fullsyntetisk 10w-60 olje så er det en enorm "blowby", det vil si at man merker et stort trykk ut av veivhusventilasjonen på motorn, men med bruk av en mineral racing olje 20w-50 er blowbyen dramatisk redusert. Teorien til Jens bak dette er at den fullsyntetiske olja rett og slett er for bra, den renser og vasker/polerer for mye, slik at det blir en større lekkasje mellom stempel og sylinder enn det bør.

Jens har faktisk etter dette anbeflat alle sine kunder med "store HK motorer" å gå over til ei slik olje.

 

Men de bør kanskje høre på deg i stedet alibaba :rolleyes:

 

Er vel kanskje best å gå etter hva som er funnet ut i praksis og ikke teori.Alltid brukt 10-60 castrol jeg,men kanskje prøve noe nytt? :) teori har ingen betydning,praksis har alt å si :P

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...