Jump to content

Olje til cosworth


kh turbo

Recommended Posts

Noen som har lest spesifikasjonene i `Workshop manualen?? der står det hva Ford mente om hva slags olje på Cosworth motorene!! Der står det fra -12 grader og oppover er det 20w -50 en skal bruke..:)

mer slitasje ved bruk av mineral olje? hmm ikke sikker på det men,

jeg tror grunnen til Synt olje er at såklart bedre kald.... og blir bruk i dag pga. lengre Skifteintervaller enn før i tiden..

 

F.eks før så byttet en olje på 5-10000 km nå mener bilprodusentene at en kan kjøre 25000 +++...... (i service sammenheng)

 

Jeg personlig har brukt del og synt olje på min motor/moderat trim..og skiftet før 5000 km plus filter.

Men kommer nok til og prøve 20 w-50 på min nye motor.. Som anbefalt av Jens..

i mine manualer står spesifisert MOBIL1 SYNTETIC 20w-50

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

F.eks før så byttet en olje på 5-10000 km nå mener bilprodusentene at en kan kjøre 25000 +++...... (i service sammenheng)

 

Ved så lange intervall som 25000km er det snakk om Longlife-oljer da...

Men lurer litt, hva er det som er så spesiellt med desse oljene egentlig?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest rask-drosje
kan bekrefte at mobil1 kun lager olje til seg selv, og ihvertfall ikke til bilrema.

 

 

Fikk kjøpt Mobil 1 olje på biltema tidligere.. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Roffe
Fikk kjøpt Mobil 1 olje på biltema tidligere.. :D

Ja stemmer det, men de har tatt den ut av sortimentet, endrede EU regler sa dem på kunde supporten

Link to comment
Share on other sites

Guest rc51
nevn en 100% syntetisk olje

 

 

Mobil 1 er en av veldig få oljer på markedet som faktisk er helsyntetisk.

Link to comment
Share on other sites

Se side 437 da :) omhandler 2 wd

 

den din er om 4 wd så vi begge har vel litt rett eller...

for meg er det helt greit - jeg behøver ikke ha rett . Ønsket bare og si det er to sider av samme sak ........

Og du kan velge den oljen du vill og det samme kommer jeg til og gjøre ......... B)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Guest Lars

Har en liten kommentar til dette temaet.

I går byttet jeg olje på Cosworthen. Har tidligere kjørt på Havoline 10-40 delsyntetisk olje.

I går var jeg på Biltema og kjøpte inn en 5-50 helsyntetisk. Etter at jeg fylte denne og kjørte litt hører jeg tikkelyder fra toppen (Tror jeg. Høres ut som det er herfra). Fryktet en påbegynt rådebank med en gang (IGJEN!) men motoren har olje nok så det går nok bra.

 

Har nemlig hørt tidligere at folk har opplevd tikking i biler med Biltema olje, men ved oljebytte til en annen olje har dette gått over. Bør jeg kanskje kjøre en litt tykkere olje mtp. slitasje i motoren (Gått langt, toppen er ikke overhalt).

 

Har tilgang på Havoline 10-40 (delsynt) og 20-50 (mineral) olje på jobben, hvilken av disse anbefales i tilfelle?

Ser for meg at 20-50 blir litt tykk når den er kald eller? Er vel grenser for hvor kald den blir nå på sommeren men, likevel?

Edited by Lars
Link to comment
Share on other sites

så... var mye om og men her. jens anbefalte også meg 20w50 mineralsk olje. det var senest 1 måned siden. jeg har derimot Agip 10w40 olje fra face på motoren nå (har bare gått på tomgang siden nybygg), blir ca 400hk. er dette dumt av meg å bruke som innkjørings-olje??

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Leste litt i mappen til Escos Wolfen og fant at Wolf Neuenstein bruker RS/motoroel *Castrol RS eller Mobil Rally/SHC 10W/60 paa servicene som var utfort paa bilen min. :D

Edited by Helge
Link to comment
Share on other sites

har motsatt erfaring med biltema helsynt oljen, skifta til valvoline 100000km oljen tidlig i vinter, da begynte ventilene og tikke, spesielt ved oppstart før motoren ble varm, skifta til biltema helsynt for å prøve, og da forsvant tikkinga helt

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...