Jump to content

Cosworth :(


Syvers

Recommended Posts

Det finnes vel ingen snarveier når det gjelder trimming å høy effekt,sier ikke du har tatt noen men veldi viktig å være supernøye med alt skal det funke å vare.Synd du er blitt plaga med din men det er kansje noe du eller mekanikern din har oversett en eller anna plass.Håpe no du finn ut av det,så du får mange gode stunder bak ratte.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jeg har orginal porta innsug med spacer (4x4) det har ikke blitt tatt noen snarveier eller rimlige løsninger på den bilen der

 

 

Merer du å si at du har en ny uplanet topp, 4 lags Montune WRC pakning og 10 stk lange studs, og så ryker pakningene etter 10 mil ? Det må jeg bare betvile, inntil videre.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Magnus

Hva slags drivstoff kjører du med? Hvor mye nm ble det på hvilket turtall? Hvilket trykk og hvilken turbo?

 

Er det ingen tegn på pluggene etter tenningspank, er det sjelden det.

Samme med stempeltoppene, ingen prikker eller "pitts",da er det som regel ingen tennigsbank.

 

Men, man kan få bank pga for fet blanding også, kan jo ha skjedd da du kjørte med "choke" hele tiden

Link to comment
Share on other sites

pælle væck hahaha :D

 

det ble 448 hk og 531 nm på 1.9 kg i trykk med en såkalt 480 neticks e 50 63 stg 3 eksos hus, husker ikke talla helt på kurva men turtall sperra er satt på 7000 omd

 

toppen er nyoverhalt,porta og plana første gangen jeg rasa med arp studs.. plana toppen nå og satte på en orginal grpa pakkning igjen..

 

I bremsebenken og vanlig kjøring går den helt 100 % fint.. rene taxien som RS Motor sa hehe..

 

det er ikke tenningsbank, det har jeg utelukka..bensinsysteme er overkill som det er..

 

hvis ikke probleme ligger i at det blir for mye g krefter til at orginal bensin tank osv får problemer ved kjøring på vei.. mulig en catch tank hadde gjort seg ?? men er fortsatt litt rart da alle plugger har en fin nøtte brun farge <_<

 

noe må det være når jeg har hatt 2 topp pakkning ras på 20 mil.. bilen har enda ikke blitt rasa kjørt med..

Link to comment
Share on other sites

pælle væck hahaha :D

 

det ble 448 hk og 531 nm på 1.9 kg i trykk med en såkalt 480 neticks e 50 63 stg 3 eksos hus, husker ikke talla helt på kurva men turtall sperra er satt på 7000 omd

 

toppen er nyoverhalt,porta og plana første gangen jeg rasa med arp studs.. plana toppen nå og satte på en orginal grpa pakkning igjen..

 

I bremsebenken og vanlig kjøring går den helt 100 % fint.. rene taxien som RS Motor sa hehe..

 

det er ikke tenningsbank, det har jeg utelukka..bensinsysteme er overkill som det er..

 

hvis ikke probleme ligger i at det blir for mye g krefter til at orginal bensin tank osv får problemer ved kjøring på vei.. mulig en catch tank hadde gjort seg ?? men er fortsatt litt rart da alle plugger har en fin nøtte brun farge <_<

 

noe må det være når jeg har hatt 2 topp pakkning ras på 20 mil.. bilen har enda ikke blitt rasa kjørt med..

 

Det er godt å se at du beholder humøret, men en brukt topp som er planet 2 ganger (og sikkert ikke sjekket for hardhet) korte ARP studs og Gr.A pakning stemmer dårlige med det du sa her:

... det har ikke blitt tatt noen snarveier eller rimlige løsninger på den bilen der

 

for det du har gjort er en rimelig snarvei løsning og jeg tror at du må oppgradere. (og sjekke momentnøkkelen)

 

Hva mener du med "kjente etter" ?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Spørs jo hva du legger i det da. nå tenkte jeg grusmekk når han sa det han sa.. det jeg mente med kjente etter er at jeg kjente etter alle muttera etter varmgang.. at alt hadde moment 11.5 kg

 

har du noe forslag til hva jeg burde gjøre nå da ? gidder ikke å sette det her sammen igjen å blåse enda en pakkning.. grpa pakkning arp studs og ny plana topp skal holde fint til 1.9 kg i trykk det

Link to comment
Share on other sites

selv om jeg smeller i en wrc pakkning så må det uansett være noe galt her når du total havarer en pakkning så jævelig.. hele pakkningen i forkant har jo eksplodert ut.. setter i wrc pakkning og smeller motor i stede er dårlig løsning

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar det bokstavlig. Når det står "ingen rimelige løsninger", da regner jeg med at det er "kun gode og mer kostbare løsninger" for bedre resultat og pålitelighet. (og forhåpenligvis ikke dyre, unødvendige idiot deler)

 

Kjenne etter, hmm. Jeg regner med at du mener å si at du varmkjører motoren og så lar den stå og kjøle seg ned litt, og så løsner du en mutter og trekker den til med moment på nytt, før du går videre til neste i rekkefølgen.

 

Nei, det er så mye forskjellige meninger om emnet at jeg for øyeblikket ikke foreslår noe annet enn at du hører med f.eks Jenspeed. Han vil sikkert vite hvor lav toppen er blitt nå og kanskje om den har vært varmkjørt og hardshetstestet.

 

Du har sikkert logg på datasprutet, hva sier den om tingenes tilstand før det smeller?

 

Selve ladetrykket spiller egentlig mindre rolle. Det er sylindretrykket som belaster delene (peak og snitt) og 531 Nm er egentlig ganske mye dreiemoment, men nå har du knapt vært oppe i dette om jeg forstår deg rett.

 

Om topp pakningen holder så gjør nok motoren det også, dersom loggen ikke viser noen grove feil. Motoren er sikkelig mappet, vel?

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

nei jeg trekker etter mutterne etter varmgang for sikkerhets skyld, hva mener du med så vidt oppi det ? bilen ble bremsa først 1 gang og bremsa den en gang 14 dagen senere. men det var ikke noe å endre fra første gangen, eneste vi gjorde var å skru litt mere trykk. ifra 1.72-1.89 i trykk.. justerte selvfølgelig etter det, men endra ikke mye på mappen som lå inne ifra før..

 

tok så en tur på gata etterpå med lamda osv..

 

snakka med jens hannestad før idag og han mente at det var tenningsbank, det var som regel eneste grunnen til at du blåste en grp a pakkning,, men det er ikke noe som tilsier at den har hatt det noen av gangene

Link to comment
Share on other sites

Hvis det du sier er: du bare setter nøkkelen nedpå topplokksbolten/mutteren og så trekker 11,5 kg, da er det IKKE godt nok. Du MÅ,,,,, løsne først, hvis ikke får du for lite moment på bolten/studsen og topp pakn. ryker. Hvis, i tillegg, momentnøkkelen ikke er kalibrert eller i det minste sjekket, da er du langt ute og sykler med uunngåelig resultat.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Med ARP skal det ettertrekkes etter første varmkjøring, når motoren har blitt kald, løsne hver enkel mutter og dra til på nytt, regner med at det ved sammenmontering første gang blei brukt molybden-fett på gjengene ? Ellers blir det feil moment :(

Link to comment
Share on other sites

Neida syvers,tenkte ikke på grusmekk som du kaller det (var ikke ondt ment).Har no sett litt på bilen din å den ser jo meget bra ut,mene bare at det er noe som ikke stemme når dette skjer flere ganger å at man må tenke på alt å ikke slurve.Fort gjort å overse en eller anna ting.Pelle nevner jo en del enkle men viktige ting.Du må no holde oss oppdatert på ka du finn ut etter vert.

Å ja,er alt rett ska toppakninga holde med god margin.

Ps.har funne løsninga på speedometer saken.. ;)

Edited by turboole
Link to comment
Share on other sites

Syns det er rart den går 100% på rulla i lengere tid, så å rase nesten tvert etter den blir brukt på vei.

 

Det var jeg som byttet toppakning 2. gangen. Det ble da brukt fett fra min side. (Jeg har en jakke med lomma full)

Der stopper min innsikt i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

ja veldig rart at på rulla går den som en taxi som så fint robert sa det.. men på gata blir det bare tull.. ble det brukt fett Ronny ? husker ikke det jeg.. jaja samma er det bilen står fint der den står :)

Link to comment
Share on other sites

mulig jeg er dum men du mener alså at først skal jeg skru igjen med moment,, starte den å vente til thermostat åpner, skjenne over alle bolta og dra igjen med moment 11.5 kg.. vente til den er kald åsså løsne alle muttra og dra igjen med moment ??? :huh: :blush:

Link to comment
Share on other sites

det er i hvertfall veldig viktig at du nullstiller moment nøkkelen din før du starter på for andre gang. ellers vil momentet være helt feil som Pelle skriver. du burde også være sikker på at den er temmelig nøyaktig.

Og for at du skal kunne dra de til med riktig moment må de løsnes først.

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...