Jump to content

99 oktan på Shell...


cbp

Recommended Posts

Er en del bier man merker økt effekt og lavere forbruk ved bruk av høyere oktan, spesiellt nyere med bankesensor, da disse stiller tenninga til bankepunktet for optimal effekt.

Men f.eks Sierra 2.0 Gasser har jeg merka mye på, min gikk vesentlig billigere på 98 oktan vs. 95 oktan, så det skulle være stor prisforskjell før jeg fyllte 95, gikk bedre gjorde den og.

sierraen gikk forøvrig på 0,8 l/mil på normalkjøring, brukte heller ikke noe særlig på hardkjøring(som den fikk rimelig mye av).

 

Men ett lite tankekors er at på 2.8 kjørte jeg ei beite med 25-30* fortenning, når jeg fyllte 98 på shell blei det alltid banking, men nå jeg fyllte på statoil(best på bankinga), eller Texaco så blei det faktisk minimalt med banking, tenninga skal forøvrig ligge på 9* så at det banka var ikke rart.

Så Shell sin bensin, iallefall heromkring har lavere bankefasthet(oktan) enn f. eks Statoil og Texaco.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Merkelig at du kan merke så stor forskjell på bankinga i og med at all bensina pleier å komme fra samme raffeneri uansett hva slags bensinstasjon det er. Er bare tilleggs-stoffene som er forskjellige. Dvs at oktantallet er nok likt. Transport er lik dyrt.

 

Men kan jo hende du bor midt mellom to da.. hehe

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Link to comment
Share on other sites

Men ett lite tankekors er at på 2.8 kjørte jeg ei beite med 25-30* fortenning, når jeg fyllte 98 på shell blei det alltid banking, men nå jeg fyllte på statoil(best på bankinga), eller Texaco så blei det faktisk minimalt med banking, tenninga skal forøvrig ligge på 9* så at det banka var ikke rart.

Så Shell sin bensin, iallefall heromkring har lavere bankefasthet(oktan) enn f. eks Statoil og Texaco.

Mao bør din lokale Shell stasjon se over tankanlegget sitt. Er det samme på en av de lokale Esso stasjonene her

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

På merca pleier jeg å fylle Grønt drivstoff, mye mere koselig(fin farge også), og sparer over 300 på full tank, putte 300 Turbodieselmotoren i Granadan tru.

 

Går egentlig en del bedre på det og, for da får jeg ikke nerveproblemer når måleren synker heller....

 

Kan nok være at min lokale shell-stasjon trenger ett oversyn av tankene, men er nok forskjellige rafinneri/krav til bankefastheten hos de forskjellige stasjonene, kan hende statoil har større sikkerhetsmargin på oktantallet enn shell....

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, skyline'n til kompis'n min har eksos temp måler, og tempen har falt 50grader etter han begynnte å fylle v-power i norge.. Greit nok, han har kansje ikke mere hester, men det er mye tryggere for motor'n ihvertfall..

Edited by Fakeworth

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Tja, min erfaring :

 

Har kjørt på 92 oktan fra jet. Ingen prob. Fylte 98 før gatebil, å etter litt stilling av tenning å div, gikk den rent som en klokke. Fylte 92 igjen til Autoslalomen, nja, skeptisk... Fusket, bludret osv. Fylte 98 igjen idag, HEY, HEY, der var'n igjen. Helt klart forskjell, å dette var fra 92 til 98. Så har du jo 99 oktan i tillegg. Så kan godt tro at det KAN lønnes seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...