Jump to content

EGR ventil


matros

Recommended Posts

Ikke noe problem å kople egr vekk, det gjør vi på helt nye biler også. Ta av vakum slangen og plugg den. Turbo diesel tar vi vekk pakningen og legger i et blekk, dette pga eksos trykket blir så høyt at det åpner ventilen, selv uten vakum

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem å kople egr vekk, det gjør vi på helt nye biler også. Ta av vakum slangen og plugg den. Turbo diesel tar vi vekk pakningen og legger i et blekk, dette pga eksos trykket blir så høyt at det åpner ventilen, selv uten vakum

Hvilken vakum slange da,det går jo flere inn til den ventilen?Er det den som kommer fra vakum klokka på motoren?

Link to comment
Share on other sites

Egr ventile sitter der for at den skal ved visse belastninger slippe eksos inn i innsuget for å brenne den en gang til, dette har med produksjonskrav til avgass. Det sitter en tynn slange på vakum klokka, vakum der som gjør at den åpner. Ta av slangen, kapp hode av en skrue som passer i slangen og sett den på plass igjen, da ser allt ut som før.

Link to comment
Share on other sites

Fant en liten ting her:

 

EGR Valve

 

This allows a measured quantity of exhaust gas to be directed back into the inlet manifold. The exhaust gas introduced into the inlet manifold dilutes the incoming mixture and reduces peak gas temperatures thus reducing NOX emissions. The valve is vacuum operated and controlled by the EEC IV module. The EGR system does not operate during conditions of over-run or wide open throttle.

 

Idle.h6.jpg

 

(Above) A shiny new EGR valve, note the vacuum hose running from the front of it. You can see the base of the Inlet Air Temp Sensor above it.

 

The EGR valve is controlled by its Solenoid and the EGPD valve, if it activates at the wrong time it will decrease performance and hurt idle. It can also physically fail which results in a vacuum leak. Remove the old valve and clean it with Throttle Body cleaner. Check the diaphragm is intact. To tell is it is working remove its vacuum line from the other end and suck hard. It should stall out a running engine or make it run real bad.

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail til Mad Mole i går der jeg spurte litt om hva han anbefalte å gjøre ang. tuning, EGR ventilen og litt forskjellig.

 

Dette sier han om EGR ventilen:

 

Keep the EGR valve, it doesn't lower power (or raise it if removed) but

keeps exhaust temperatures 50C lower.

 

Interessant.. Jeg plugga ventilen i dag, og bilen stopper ikke lengre opp på 2 000 rpm og går like greit opp til sperra. Dog, drar ikke bilen noe bedre. Samme akselrasjon som før.

 

Her har dere hele svaret Mad Mole ga meg:

 

Mine is currently 198 BHP at the crank and has been running in this state of

tune for 6 years, is in daily use and at 150,000 miles. So yes it can last

when highly tuned. A lot is due to how it is tuned and set up on the rolling

road. Making sure that its not too lean or rich at any point , but also

keeping the Exhaust gas temperature at a reasonable level

 

Also the first step I had done on mine was a full internal balance and

tuftrided chemical treatment to harden the metal. This kept things smooth

and balance

 

Then the Crank bolts were replaced with heavy duty ones (known weak point of

Zetec), Head was skimmed. High compression Wiseco pistons fitted. Larger

valves were fitted and a 3 stage cut applied to the valve shoulders. A

competition head gasket was used. Piper custom made me some cams (Mine was

the first Mondy they did). Whole head was flow ported to stage 2 level

(wanted to leave some metal). Custom exhaust (SS) was made to remove gas and

AEM Ram intake was modified to fit. Fuel pressure regulator was changed and

actually lowered

 

Main improvement was a dastek unichip fitted and 2 days of rolling road

needed to tune it in nicely (recommended big time, but make sure you get a

tuner who knows what they are doing, its easy to crank up the power and melt

things)

 

Keep the EGR valve, it doesn't lower power (or raise it if removed) but

keeps exhaust temperatures 50C lower

 

Only real disadvantage is she eats MAFs and Lambdas, I reckon the original

ones just cant handle the newer flow or mixtures

 

Its not the individual parts that do it, it's the sum of the whole. All the

mods have to compliment each other and work together. The inlet and outlet

manifolds are some of the hardest restrictions to overcome

 

Good luck. Zetecs can be highly tuned but also they need to be done in a

restrained manner. If you were to use the Webber Alpha single injection

system you should be able to get 220 bhp easily, and as long as you balance

and tune sensibly the engine should last as long as normal

 

MM

Link to comment
Share on other sites

Altså ta av slangen på vakum klokka å blokker den?Da prøver jeg det.Takk!! :D

 

Nå har jeg prøvd å tatt av slangen å blokka den,men fan ikke noe forskjell.Nå gir jeg opp hele bil møkke å selger den,gidder ikke ha en bil med bare plag.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd å tatt av slangen å blokka den,men fan ikke noe forskjell.Nå gir jeg opp hele bil møkke å selger den,gidder ikke ha en bil med bare plag.

Forstår ikke helt problemet ditt, hvorfor skal du på død og liv koble ut EGR ventilen? Det dukker opp et par spørsmål for meg etter å ha lest denne tråden:

  • Hva er egentlig problemet, og symptomene?
  • Har du tatt en diagnosesjekk på bilen din?
  • Du er klar over at om du selger bilen med denne feilen så taper du penger da du må ned i pris?

Å feilsøke er ingen morsom jobb, men i det lange løp så blir du kjent med bilen og klarer sansynligvis å løse problemet. Vedlikehold er likevel en nøkkelfaktor her, blir bare bilen kjørt med så er det klart at det dukker opp problemer. Det blir lissom det samme som å fortsette å jobbe selv om du kutter deg i armen.

 

Jeg ser ingen løsning i å selge bilen din pga dette, det er klart at du blir jo kvitt bilen og problemet men hvordan kan du være sikker på at din neste bil blir mindre problemfri?

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke helt problemet ditt, hvorfor skal du på død og liv koble ut EGR ventilen? Det dukker opp et par spørsmål for meg etter å ha lest denne tråden:
  • Hva er egentlig problemet, og symptomene?
  • Har du tatt en diagnosesjekk på bilen din?
  • Du er klar over at om du selger bilen med denne feilen så taper du penger da du må ned i pris?

Å feilsøke er ingen morsom jobb, men i det lange løp så blir du kjent med bilen og klarer sansynligvis å løse problemet. Vedlikehold er likevel en nøkkelfaktor her, blir bare bilen kjørt med så er det klart at det dukker opp problemer. Det blir lissom det samme som å fortsette å jobbe selv om du kutter deg i armen.

 

Jeg ser ingen løsning i å selge bilen din pga dette, det er klart at du blir jo kvitt bilen og problemet men hvordan kan du være sikker på at din neste bil blir mindre problemfri?

 

Problemet er det at når jeg skal akselere,trår gassen i bånn så ligger den å lugger å akkurat som det er noen som prøver å holde den igjen.Slik er den helt til jeg passerer 5500 omdr,etter det så kommer den som en kule helt til turtallssperra.Slik er den stort sett hele tiden,untatt enkelte ganger da den går som den skal hele veien oppover turtallregisteret.

Ja jeg har hvært hos ford å fått tatt diagnose sjekk,og en som liksom var ekspert på mondeo der har prøvekjørt bilen.De fant ingen feil på diagnose sjekken,men han som prøvde bilen forsto jo fort at den ikke var som den skulle.Ble anbefalt å skifte luft mengdemåler da det var en gjengangs feil på disse bilene.

Så nå har jeg monter ny luft mengdemåler org.ford,lamda sonde,plugger,pluggledninger,prøvd å kutte egr ventil,har renset temp føler(på insugsslangen),Sjekket for vakum lekasjer,nytt luft filter,men ingen ting hjelper.. Så man kan si jeg begynner å bli rimelig oppgitt over den motoren.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er det at når jeg skal akselere,trår gassen i bånn så ligger den å lugger å akkurat som det er noen som prøver å holde den igjen.Slik er den helt til jeg passerer 5500 omdr,etter det så kommer den som en kule helt til turtallssperra.Slik er den stort sett hele tiden,untatt enkelte ganger da den går som den skal hele veien oppover turtallregisteret.

Ja jeg har hvært hos ford å fått tatt diagnose sjekk,og en som liksom var ekspert på mondeo der har prøvekjørt bilen.De fant ingen feil på diagnose sjekken,men han som prøvde bilen forsto jo fort at den ikke var som den skulle.Ble anbefalt å skifte luft mengdemåler da det var en gjengangs feil på disse bilene.

Så nå har jeg monter ny luft mengdemåler org.ford,lamda sonde,plugger,pluggledninger,prøvd å kutte egr ventil,har renset temp føler(på insugsslangen),Sjekket for vakum lekasjer,nytt luft filter,men ingen ting hjelper.. Så man kan si jeg begynner å bli rimelig oppgitt over den motoren.

Har opplevd og lest flere steder at coilen kan være problemet, dette vises dessuten ikke på en diagnosetest. Hvor holder du til, jeg har en ekstra coil liggende om du vil prøve den.

 

var det ikke mondeo det var en sånn liten t skjøt som kunne løsne eller noe? og gi noe lignende symptomer

 

Jo stemmer det, den ligger på undersia av coilen... tror den er i forbindelse med EGR ventilen faktisk. Det var den som var morken hos meg da jeg skaffet meg ekstra coil... så vil tro det T-stykket og dårlig coil gir samme symptomer ja.

Link to comment
Share on other sites

Egr ventile sitter der for at den skal ved visse belastninger slippe eksos inn i innsuget for å brenne den en gang til, dette har med produksjonskrav til avgass. Det sitter en tynn slange på vakum klokka, vakum der som gjør at den åpner. Ta av slangen, kapp hode av en skrue som passer i slangen og sett den på plass igjen, da ser allt ut som før.

 

Litt feil her.

EGR, Exhaust Gas Recirkulation: Dette er her for å senke utslippet av Nitrøse oksider(NOX), dette kan gjøres ved at forbrenningstemperaturen senkes, og den kan jo selvfølgelig senkes på flere måter, f. eksempel ved å endre tenningstidspunkt, blandingsforhold, men dette gjør ganske mye med effekten og utslippet av andre gasser vil øke.

Men den kanskje mes effektive åten å senke forbrenningstemperaturen på er å tilsette en inaktiv gass(altså en gass som ikke kan forbrennes). Vi har en kilde til dette som alltid er der når motoren går, eksosen(litt feil å kalle det en Gass men).

Dette vil senke fyllingsgraden på motoren, og derved senke forbrenningstemperaturen(fyllingsgraden av effektive/aktive gasser).

Det er jobben til EGR-systemet.

 

Om det er mulig uten komplikasjoner så vil jeg anbefale utkobling av systemet, men en del biler vil av dette få problemer, som feilkoder/nødprogram, oljespytting for eksempel, for EGR-systemet er ett system det er veldig mye problemer på selv nyere biler, mest på diesel kanskje.

På Nissan King-cab(D22), så er det ofte kobla ut uten problemer.

På visse suzukier(husker ikke hvilken), så er det forsøkt kobla ut, men da problemer, så det de nå gjør er å strupe åpningen til egr-ventilen så det fungerer dårliger, men fortsatt virker.

 

Mange biler er også EGR-systemet mest i gang på full gass, og begrenser derved toppeffekten.

Men noen erker du ingen forskjell...

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...