Jump to content

2wd vs 4wd innsug


fordcosworth

Recommended Posts

veldig mange cosworth eiere som er veldig flinke til å lukke aua å betale.. men kan noen svare meg på det jeg spurte om litt lengre opp her?

 

altså hva er gjort da?

det er skjært ett stykke fra innsuget, og klipt og bretta til ei ny plate i alu som er sveisa på??

Er ikke stort mere nei, men svar på mitt spørsmål da: Hadde du selv kommet på denne måten å enkelt få deg et innsug som er god for 500 HK ? Eller er det fordi du nå har sett hvor enkelt det er, at du mener du selv kunne kommet på denne modifiseringen før andre begynte produsere disse ?

Link to comment
Share on other sites

Slik er det i dette landet nå, når noen finner ut noe som fungerer bra, er ikke andre snauere enn at dem begynner massekopiering og salg av dette til en latterlig lav pris, og attpåtil påstår at det er basert på egne ideer og konstruksjon. Se bare på slik det har blitt med kopiering av f.eks greinrør.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo ett kjent problem at den knekken på plenumet er veldig restriktiv.

 

Og 1300kr er en helt ok pris for dette for de som ikke har mulighet til å få laget dette selv og ett sveise verksted skulle nok ha hatt mye mere for samme jobben.

 

Bare reagerer når du sier ting som dette:

Første jeg hører som komenterer den prisen, du vet nok kanskje lite om jobben som ligger bak, siden du mener slipinga er en like stor jobb.....

Høres jo ut som det tar like lang tid som å konstruere en motor når du sier det sånn, når det egentlig tar en time eller to.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo ett kjent problem at den knekken på plenumet er veldig restriktiv.

 

Og 1300kr er en helt ok pris for dette for de som ikke har mulighet til å få laget dette selv og ett sveise verksted skulle nok ha hatt mye mere for samme jobben.

 

Bare reagerer når du sier ting som dette:

Første jeg hører som komenterer den prisen, du vet nok kanskje lite om jobben som ligger bak, siden du mener slipinga er en like stor jobb.....

Høres jo ut som det tar like lang tid som å konstruere en motor når du sier det sånn, når det egentlig tar en time eller to.

 

Vel, hvis man tidsmessig tar med jobben man har lagt med i oppmåling og konstrueringa forøvrig, så mener du at slipinga er en like stor jobb ? Hvis du noen gang har drivi med noe tilsvarende, da mener jeg måle og tegne opp, prøve å feile, før man er fornøyd med et produkt, så hadde du enklere forstått hva jeg mener.

 

Har drivi endel med slikt i tidligere jobb, og fikk ofte komentarer at det tok lang tid å "konstruere" et produkt, men når det først var laget var man alltid fornøyd etterpå, når man så hvor raskt det kunne gjøres. Poenget mitt er at første gang tar alltid lang tid, når man har tegninger eller mål og gå etter, så er det jo en smal sak.

Link to comment
Share on other sites

ok, mulig jeg ikke ser helt at det er så stor jobb med dette.

for utifra det som blir skrevet her så er det bare snakk om å øke diameteren der halsen er som tynnest på plenumet.

Kan ikke skjønne at det har vært så mye jobb med å designe dette.. tviler på at det er "utviklet" i benk, dvs man har gjort flere forskjellige konstruksjoner og så tatt det som har fungert best ut ifra bremseresultater, sånn at det produktet jens selger er ett plenum laget etter millimeter mål.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

veldig mange cosworth eiere som er veldig flinke til å lukke aua å betale..

 

Største pisset jeg har hørt, cosworth eiere er vel de som kvier seg mest for å bruke noen kroner på bilen sin, selger en fullpreppa, komplett motor for 110 000,- for 600 hk +, og folk synes dette er dyrt...??? mye penger men ikke dyrt..

 

Tidligere har jeg vært aktivt medlem av PCN (porsche club Norway) Og der ser folk det som lite problematisk å bla opp 60 lapper for et eksosanlegg og chip som gir ca 30 hk...

 

Så slutt å syt gjerrigkanarker... HALLO 1300 kr?!?!?!?! Kjøp dere MIG til 40 000,- og sveis sjøl :lol:

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Altså med å lukke aua å betale mener jeg at det er mange som kjøper ting til bila sine uten å forstå hvordan de egentlig fungerer, men istedet stoler på at det kompisen har sagt stemmer..

 

1300kr er ikke mye med tanke på de ekstra hestene man får.

 

men 110 000 er mye penger, er ikke så mange som har råd til å kjøpe/bygge en sånn motor, så du kan ikke regne med at denne er lettsolgt.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

1300kr er ikke mye med tanke på de ekstra hestene man får.

 

Bedre kan det vel ikke bli sagt, tidligere opererte Trygve(turbo)Karlsen med en "seriøs" pris på ca 1000,- kr pr. hk ved trimming.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Ville absolutt gått for 4x4 innsuget selv om det selvfølgelig kan sveises om på 2wd også. Grunnen er at 2wd plenum gir bare rundt omkring 12mm klaring til traktene, og plenumspacer gir enda dårligere fordeling til sylindrene enn det allerede er.

 

 

er traktene på 4x4 lengere ut fra bakplata enn på 2wd? eller er traktene like lange ut i fra bakplata på innsuget

Link to comment
Share on other sites

Så mye piss pga en simpel jobb på ett lite innsug... Dette er vel den enkleste modifisering man kan gjøre, så å si man "designer" noe nytt i dette tilfellet, er bare dumt å lese... Man har åpnet en trang portal på gammelt innsug, that`s it...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Kan forstå at mange synes 1300,- er mye peng med tanke på at 80% her inne fortsatt bor hos mamma og går med avisene etter skolen :lol: :lol:

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Guest cossy88

Her syter dere om om lusne 1300kr... vær glad noen i det hele tatt gidder å tilby noe slikt, hva hadde dere brukt hvis ikke disse ble solgt?? Laget et selv? MIS kanskje?, blir fort dyrere enn 1300..

Link to comment
Share on other sites

er traktene på 4x4 lengere ut fra bakplata enn på 2wd? eller er traktene like lange ut i fra bakplata på innsuget

 

jeg har bare et enkelt spm. men det å få svar er vist ikke lett. jeg har kun et 2wd innsug og har lurt på sette et 4wd "lokk" på. men så er var det snakk om luft fordeling ble bedre eller dårliger osv. derfor spør om traktene er lengere på 4wd innsug enn 2wd.

Link to comment
Share on other sites

jeg har bare et enkelt spm. men det å få svar er vist ikke lett. jeg har kun et 2wd innsug og har lurt på sette et 4wd "lokk" på. men så er var det snakk om luft fordeling ble bedre eller dårliger osv. derfor spør om traktene er lengere på 4wd innsug enn 2wd.

 

når det blir et stykke kunst å larve i e plate beta på et innsug, så er det vel ikke mer å forvente :D

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Guest cossy88
jeg har bare et enkelt spm. men det å få svar er vist ikke lett. jeg har kun et 2wd innsug og har lurt på sette et 4wd "lokk" på. men så er var det snakk om luft fordeling ble bedre eller dårliger osv. derfor spør om traktene er lengere på 4wd innsug enn 2wd.

samme traktene

Link to comment
Share on other sites

men det er vel gjort litt mere enn bare halsen på innsuget?

jeg har et 4x4 innsug som er fiksa med resepten til jens, å der var det meste slipt på og porta opp innvendig av trakter å slik hvis jeg ikke husker feil?

04`Bmw 520 e60 M

90`sierra org. cosworth 4x4

86 21 fot speedbåt

Link to comment
Share on other sites

Guest cossy88
takk for svar cossy88. forresten siden du sveiser litt eller kjenner jenspeed innsugene. hva slag tråd bruker du ved å tige støpte alu?

er ikke jeg som har sveiset alle disse innsugene her, her ryker med det meste av tråd bare det er alu :D Husker ikke akkurat betegnelsen på det som brukes til støpe alu, sikkert noen erfarene sveisere her inne som kan svare deg

 

men det er vel gjort litt mere enn bare halsen på innsuget?

jeg har et 4x4 innsug som er fiksa med resepten til jens, å der var det meste slipt på og porta opp innvendig av trakter å slik hvis jeg ikke husker feil?

Vanligvis er det vel bare halsen på kammeret som er sveiset om

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på spørsmålet til RsMuffe.

Blir det samme resultat av å sette på 4x4 innsug (trakt, kammer etc.) på 2wd trakter?

Eller er traktene etc. forskjellig på 4x4, slik at man bør ha komplett 4x4 innsug?

 

Syns 1300kr er helt OK pris, billige hester folkens ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...