Jump to content

slett


twin turbo

Recommended Posts

Guest Komfort
hvorfor 10000 rpm?

 

Det må være for å redusere dreiemomentet samtidig ha høy ytelse på motoren. Typisk cosworth motor: 350 hk@ 6000 rpm max 500Nm. Ved å bygge turtallsmotor snakker vi 500Hk@10000rpm, Max 400Nm.

Belastningen på driverket drastisk redusert. Vet ikke hvordan en ford girkasse takler 10000rpm da ???

Link to comment
Share on other sites

eg har ein 4x4motor stående som eg vil trimme på, den er bygget for ca 400 nå. men som topic sier så lurer eg på korleis og kor mykje det koster å få den opp i 10000+++rpm og tåle det. har hørt at det må byttes til lettere alt i bunn og full balansering, men er det noen som har gjort det har hørt at det er ein som laget alt sjøl og han kunne kjøre den på 10000 uten noe farlig belastning på motor,

 

Skikkelige stål råder ,annen veiv. bygge om til mekaniske løftere. lettere ventiler dobble ventilfjærer titanium retainere. plus sikkert noen andre ting..et skikkelig data sprut..

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ønsker man høyt turtall så trenger motoren følgende.

 

1. Topplokk som fløder godt.

2. Kort slaglengde.

3. Stort stempelareal

4. Lange råder.

5. Motorblokk og veiv som er særdeles sterke.

 

Ett godt eksempel på en motor som har dette er Skyline RB26 motoren. De værste drar noe visst borti 13 000 o/min nå.

 

Evo og Cosworth har ikke alle de ovennevnte.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvis man ser på formel 1 motorer så drar jo de 20.000rpm før det butter noe sted. Men holdbart? NEI!

 

Som pælle veck sier. Jeg tror nok ikke en cosworth motor er brukende i lang tid med så drøyt turtall.

Motordelene er for "tunge" og vil ødelegge motoren etter kort tid.

Men det finnes jo deler for å slippe all vekt. Men det koster å være kar.

86 sierra cosworth
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...