Jump to content

noen Bilder av rustsveising.


Guest Woodpile

Recommended Posts

Guest Woodpile

Bilen står nå på Ford. De sliter med at de ikke får kontakt med modulen. De får opp type bil etc men ikke info på motorstyringen?

Med andre ord skjønner de ikke så mye der heller men driver å forsker på saken. Begynner å bli sånn passe idiotisk hele opplegget. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

Vet at det kan bli dyrt. Men hva gjør man. Har ikke vært en eneste som driver verksted hittil, som har skjønt dette til nå. Derfor setter jeg den på ford så for det koste det det koster vill. Er så lei dette at jeg .... Vel vi for satse på at det for en gangs skyld går litt på skinner. Kremt :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

Bilen står nå hos Ford Drammen (Kverneland bil) Har holdt på med den i hele romjula. Men det jævlige er, at de ikke finner ut av feilen der heller :( Har nå feilsøkt for 1000.- vis av kroner. De skjønner rett å slett ikke hva som er problemet. Når de kobler til computeren så får de opp info ang årsmodell og type bil, men kommer ikke inn på hjernen for å få lest av feilkoder. Har nå fått dratt ned den svenske bilen som motoren ble tatt ut av. De snakker om pads? Dvs min bil har ikke strartsperre men det hadde delebilen som motoren er tatt ut av. Så nå driver de å prøver å bytte over pads og ledningsnett fra den. Med andre ord bilen er forbannet av dj... selv. Ford sier at i utgansgspunktet så skal det elektriske være idendtisk. Men aldri har de vært borti dette problemet før. Sitat: vi har byttet denne type motor flere ganger, men aldri vært borti noe som dette. Så hva gjør man??

Det verste er at bilen ble påkostet over 50 høvdinger i fjor på diverse køddefeil og reperasjoner ang motor og elektriske.

Nei noen får komme med et glupt forslag på hva jeg gjør nå. Har 140 000.- i lån på bilen men får ikke solgt den som den står nå. Og verdien tviler jeg på hva blir, etter at dette marerittet er over, og bilen går. Så har vel kjørt i grøfta ang dette prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

En lite oppdatering. Mondisen har nå stått på Ford i 14 dager. Men får de det til? NEI :( '

 

Snart er det nakkeskudd på den ***** bilen. Og når jeg var nede å så på bilen :o Kanalene er blitt helt brune av rustflekker. Vel blir vel noen lapper på å fikse det å. Slipte ned kanalene til stålet i sommer og grunna/lakka de opp. Tror jeg setter jobben bort neste gang.

Edited by Woodpile
Link to comment
Share on other sites

Mulig noen har nevnt det tidligere men allikevel så mener jeg at feilen kan ligge i startsperren. Vet at i mange tilfeller så må man benytte den startsperren og nøkkelen som er i donorbilen selv om du ikke har startsperre i den bilen du skal ha den "nye" motoren i. Kanskje det kan være så enkelt som å bestille opp ny nøkkel fra Ford ?

 

Når det gjelder kanalene så er vel den nederste kanten på kanalene det mest utsatte stedet på alle Mondeo'r. Blir utrolig fort brunt der. Den enkleste løsningen er å gjøre en så god jobb som mulig når det gjelder grunnarbeide og lakk, for så å smøre på ett tykt lag med Bodysafe. Sett boksen i varmt vann en stund før du maler på, på denne måte er det mye enklere å få et pent resultat.

Denne kanten og kanalen ble pusset ned og lakkert på min i fjor vinter og det ble gjort på et seriøst verksted og lakkert hos en lakkerer som har lakkering fra nesten alle bilforhandlere i hele Akershus. Etter 4 mnd. hadde det begynt å bli litt brunt der igjen, så 99,9 % av alle Mondeo MK i og II sliter med dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Woodpile

Yes endelig har den lange og vonde ventetiden kommet til en ende. Fikk telefon fra Ford i dag om at bilen nå var klar.

De måtte bytte alt av kabler fra den svenske bilen, til min norske mondis. Dvs at iføge kvitteringen, (3) tettskrevne A4 ark så har, dashbord,a/c, og alt som heter dubeditter fra dash og inn til sikringsbox, og videre fra den til motor blitt bytta. Dvs ifølge kvitto cirka 43 punkter eller no sånn :blink: . Den største forskjellen er at jeg merker enormt mye forskjell, fra den gamle 170 Hp til ST200 motoren. Mye raskere og råere lyd på turtallet. I tillegg synger min doble eksos, i 3" og dobble utløp med helt ny glød.

BRRØØL sier det når nåla passerer 4500 RPM. Vel og var det verdt det?? Definitiv ikke. Tenker da på prisen. 34 000.- høvdinger kom jobben på hos Ford. + 35 000 for svenskebilen + 14 000.- for første montering (før Ford kom inn i bildet) Og totalt 7 000 i tauing til Viking hit å dit. I tillegg ble bilen kostet på 64 000 i fjor. Men er det slutt enda? NEI Må bytte vannpumpe på bilen+ termostat og få den EU godkjent. Du skjønner poenget, når du kommer ned til ford, og nesten alle reiser seg og trampeklapper for at bilen endelig går. Tror de har engasjert alt fra verksmester til vaktmester. Till og med dama i resepsjonen kom og gratulerte meg med kommentaren: dette må da være Norges dyreste 1997 Mondeo :blush: Vel for å si det sånn, kan aldri kvitte meg med bilen nå. Ligger et halvt "statsbudsjett" i mondisen he he. Problemet med dette motorbyttet var følgende: Min mondis er en bastard. Dvs kom i mnd skiftet da det ble krevd pads (startsperre) i bilene. Min hadde selvfølgelig ikke det. Noe ford kommenterte at de aldri har vært borti før. Så derfor var mitt ledningsnett blanding av hummer og kanari. Hjernen fikk ikke signal fra pads,pads fikk ikke signal fra nøkkel osv. Derfor gikk alt i stå. Men det positive i det negative, er at de måtte sette over info sentralen fra den svenske bilen, så nå har jeg det å. Varsler om åpne dører,is på veien etc etc. Vel nok fra meg denne gang. Måtte lykken stå meg bi, og mondeoen ikke gå i hi.

Link to comment
Share on other sites

Guest mk III 04

GRATTIS GRATTIS et godt råd til neste gang er vel kanskje å kjøpe seg den råeste bilen ferdig istedet for å bygge om....

Kunne kjørt lenge på prøveskilt på svensbilen for den pengesummen.

Tør ikke tenke på hva en slik opperasjon hadde kostet på en Audi eller Bmw....

 

FORD FOREVER :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

Du har et poeng der. I tillegg så hadde jeg en V6 orginalt før ombygging. Så kan tenke meg at å bytte over fra 1.8 til 2.5 må være en enda jævligere utfordring. Du må da eventuelt ha donor bilen stående v siden av så du får flyttet alt over på en gang. Men at det er mye jobbb, det tror jeg på av erfaring. Var nede i sted og så på donorbilen, og for å si det sånn det var noe j... vli med ledninger som var røsket ut. Skal se om jeg får tatt bilde av spagettien og legge ut her i morra. Men er du 100% sikker på at du har pads og startsperre så skal det i utgangspunktet, være likt å bytte om V6 motorene. Men selvfølgelig var det forskjell på min :angry:

Din 1.8 tør jeg ikke tenke på om det er noen likheter i det hele tatt. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Start sperre har jeg ikke som jeg veit, og pads veit jeg ikke hva er så tror ikke det er noen suksess.1.8 har i tilegg tromler bak, og for å få godkjent med 2,5 må jeg ha ventilerte skiver tror jeg da.

 

Tror heller ikke gear kassa ville likt det noe serlig, så den måtte sikkert også blitt med over.

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

Vel her er bilde for de som er interesert. Var litt mørkt ute men dere ser hva det er. fyller faktisk nesten hele bagasjerommet på mondisen, og mere ligger inni bilen. Hvordan i all verden, fikk dette plass under dashen :blink: :blink:

 

Så dette er noe av det som må flyttes over, vist du skal bygge om fra 1.8-2.0 til V6. Og det er bare ledningsnettet :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Guest Woodpile

Motor fungerer utmerket etter bytte :lol: Nå er det rust som skal vekk. Hadde store planer ang lakkering, men da rust tar mye av budsjett så blir det endring i plan. Følgende blir gjort nå: kanaler høyre+ venstre side byttes, hjulbue h side byttes,hjulbue venstre side byttes, 4 stk dører blir lakkert/rustvseiset , framskjermer slipes ned og lakkes + bakskjermer. Lakkereren var mildt sagt overasket over hvor angrepet bilen var. Første gang han hadde sett så mye på en 1998 modell. Hva skal man si til det? Fått kommentarer på det meste ang bilen he he. Så jeg har med andre ord fått en mondeo, som er totalt mandagsbil.

Merkelig at denne bilen har vært plaget med så mye dritt? Har hatt flere mondeoer, og småfeil har det vært. Men denne har det ikke vært ende på, ang feil og mangler. Tectyl blir nå tatt til slutt. Så da er bilen 100% lurer litt på hva jeg kan selge bilen for etter dette?

Må vel ta den med i graven he he

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

Har vel lagt ned alt for mye arbeid :angry: Men hva gjør man når det ene tar det andre. Kan ikke bare stoppe opp. Da har man jo kastet bort alt som er gjort så langt. Blir en ond sirkel, helt til man er i mål :lol: Men håper nå at det snart blir en slutt på dette prosjektet, er snart ikke mere å bytte eller gjøre om på bilen he he. Takker for alle innspill så langt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...