Jump to content

Tåkelysbanditter


kimsa

Recommended Posts

Jeg er sterk motsatnder av tåkelys bruk sammen med kjørelys. Hvorfor må fålk bruke dette.

 

For det første, det gir kortere synsfelt

For det andre, det gir ikke noe bedre lys, i hvertfall ikke der en trenger å ha lyset

for det tredje, minst annen hver bil med tåkelys har disse feiljustert.

 

Jeg gir meg ende over, men å kjøre i stummende mørke og møte en bil med tåkelys som stirrer deg rett opp i fleisen, det er ikke lett, en kan si hva en vil om å fokusere på hvit stripa, men tåkelys er skapt for å lage intenst lys som spres, da blir du blendet uansett.

 

Skulle ønske poletiet kunne ha litt strengere kontroll på dette. Hadde de hatt en kontroll hadde det fort blitt noen 100 000 i løpet av en dag!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er enig med du ,

 

er jo f##n så mange som kjørr med et lys å ,

 

prøv å blink med dine tåke kurve lys da ??

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Heilt forbanna enig med deg.. bare jeg kjører moped da..

 

 

 

HATER sånne jævler som bruker tåkelys, å ikke gidder å slå di av pga en moped.. viser som regel fingeren da..

1988 Ford Sierra RS Cosworth WOLF Powered by RS Motor

Guardsystems.no

Link to comment
Share on other sites

fiesta xr2i:

 

Har ikke tåkelys, har lyst til å montere, men har ikke gjort det pga av irritasjonen ovenfor andre sin feilbruk.

 

Kunne tenkt meg å satt to fultlys der, med justering rett i tryne på folk, med en egen bryter som jeg bare brukte når jeg møtte bil med tåkelys på. Ikke lov, og synker like dypt som de, men sier litt om hvor sterkt det irriterer meg :lol:

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Hehe. De lyser ikke så bra da. Fullt lys blender mye mer de får mann rett i øya. Tåkelysene sitter jo nederst å peker rett fram. De gjør ikke no skade med mindre man stirrer skikkelig på de i mørket? :blink:

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Tåkelys og parklys regnes som kjørelys. Regner med dere snakker om de som bruker parklys, nærlys og tåkelys i skjønn forening?

Link to comment
Share on other sites

tåkelys er stilt nedover så de reflekterer opp å blender de som er i mot ,

 

 

litt OT , men folksom ikke slår ned til park er jo like jævlige da....

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor trenger noen mer lys enn andre? Asosialt pakk!

 

 

er greit med extra langlys da......

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Altfor mange som bruker tåkelys sammen med nærlys om kvelden, man kan diskutere til man er grønn men fakta er at nærlys sammen med grøftelys er forbudt, gir for mye lys i trynet på den som kommer i mot og gjør at en fokuserer for kort forran bilen. Det er jo alltid en eller annen knall som skal kverulere over dette, og synes det er tøfft med tåkelys når det er mørkt ute. Jeg og synes tåkelys ser bra ut, men jeg tar hensyn til mine medbilister og kjører derfor ikke med et på.

På Granadaen fikk jeg faktis beskjed på EU kontroll om å koble de slik at de ikke kunne være på samtidig som nærlysene. Veldig greit egentlig, da glemte jeg de iallefall ikke.

På Focusen derimot går det ikke an å få de på uten at nærlysene lyser. :blink:

Ekstra irriterende er det med disse nepene med Audi og xenon lykter som på død og liv skal ha grøftelys også. Hold på å kjøre i grøften flere ganger på vei over fjellet på grunn av sånne. Det er ikke allverdens lys av en liten Lancer som jeg da kjørte.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

bare til info :

hjelper ikke å "se" på hvite stripa. oppbygningen i øyet gjør at man blir blendet uansett..

det eneste som hjelper for å bevare nattsynet er å lukke det ene øyet, da beholdes litt nattsyn etterpå..

Link to comment
Share on other sites

Penget er at det er ulovlig å det er en grund for det.

 

Det er trafikkfarlig

 

Møter heller en bil med fullt lys på enn med tåkelys og kjørelys, fulltlys blender mindre!

 

Å hvorfor er det blitt ulovlig trur du??? For å skåne folks øyne??? Herregud asså :wacko:

 

Grunnen til at det er ulovlig, er pga alle idiotene som ikke justerer de riktig, og da er 50% av bilistene ellers like ille, siden sykt mange kjører med feiljusterte lys :closedeyes:

 

Hadde alle justert lysene for å bruke de til det som faktisk er meningen, så ville dette aldri vært ett problem <_<

 

Om man ikke tåler ikke tåler å bli blendet av lysene til møtende trafikk ved våt asfalt, så burde man strengt tatt holde seg innendørs :lol:

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Penget er at det er ulovlig å det er en grund for det.

 

Det er trafikkfarlig

 

Møter heller en bil med fullt lys på enn med tåkelys og kjørelys, fulltlys blender mindre!

 

Å hvorfor er det blitt ulovlig trur du??? For å skåne folks øyne??? Herregud asså :wacko:

 

Grunnen til at det er ulovlig, er pga alle idiotene som ikke justerer de riktig, og da er 50% av bilistene ellers like ille, siden sykt mange kjører med feiljusterte lys :closedeyes:

 

Hadde alle justert lysene for å bruke de til det som faktisk er meningen, så ville dette aldri vært ett problem <_<

 

Om man ikke tåler ikke tåler å bli blendet av lysene til møtende trafikk ved våt asfalt, så burde man strengt tatt holde seg innendørs :lol:

Der må jeg nok si du tar feil.

 

Det er ulovlig fordi at øynene dine, som alle andre med bil og lappen her inne har en tendens til å fokusere der det er skarpest lys. Hvor får du skarpest lys med tåkelykter henne??? Noen få meter forann bilen. Hjelper ikke hvor gode lys du har ellers, du får fortsatt skarpest lys der. Og når du fokuserer der får du ikke med deg ting som skjer langt forann bilen, noe som kan og har ressultert i at folk blir kjørt ned eller en krasjer med dyr og sånn.

 

Grunden til at det er forbutt er ikke pga at de blender, men fordi de narrer øynene dine til å se andre steder enn der de skal.

 

Bruk av grøftelys kan ressultere i en liv eller død spørsmål

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor trenger noen mer lys enn andre? Asosialt pakk!

 

 

er greit med extra langlys da......

 

Er jo ikke asosialt å bruke det når det ikke er noen andre på veien. Da er det bare deg og det er ikke en sosial situasjon og kan derfor heller ikke være asosialt.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Hadde alle justert lysene for å bruke de til det som faktisk er meningen, så ville dette aldri vært ett problem <_<

 

Om man ikke tåler ikke tåler å bli blendet av lysene til møtende trafikk ved våt asfalt, så burde man strengt tatt holde seg innendørs :lol:

Etter hva som er meningen ja..... Hmm!!!! Hva tror du er ment bruksområde for lys som heter TÅKElys?????

 

Tror de er ment til å bruke i tåke jeg, når sikten tilsier at lysene må lyse under tåka, for at en ikke bare skal se en hvit veg forann seg.

Link to comment
Share on other sites

Vil si det i høyeste grad er en asosial adferd å bruke grøftelys. Det er til sjenanse for medtraffikanter, og man visel liten evne eller vilje til å ta hensyn når man bruker grøftelys når det er mørkt og gjerne med våt veibane. Å møte bil med fire skarpe lys som reflekterer i veibanen er ikke alltid like festlig. Hadde en tur over fjellet der jeg til stadighet møtte biler med grøftelysene tent. Jeg måtte nesten stoppe opp pga blending. Har jo lite lyst å kjøre ut, eller på noen som kansje går langs veien.

Hadde jo naturligvis folk bak meg som kjørte med grøftelys også, festlig det også.

Grøftelys/ tåkelys er ment for bruk når en kjører så seint at man ikke har bruk for belysning langt forran seg, som når det er tett tåke. Det samme gjelder for tåkebaklys. Det skal brukes for å unngå påkjørsel bakfre i tett tåke. Slik tåke forekommer vel oftest i England riktignok.

At det ser tøffere ut med grøftelys på er greit nok, men det er fremdeles til plage for medtraffikanter.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Hadde alle justert lysene for å bruke de til det som faktisk er meningen, så ville dette aldri vært ett problem <_<

 

Om man ikke tåler ikke tåler å bli blendet av lysene til møtende trafikk ved våt asfalt, så burde man strengt tatt holde seg innendørs :lol:

Etter hva som er meningen ja..... Hmm!!!! Hva tror du er ment bruksområde for lys som heter TÅKElys?????

 

Tror de er ment til å bruke i tåke jeg, når sikten tilsier at lysene må lyse under tåka, for at en ikke bare skal se en hvit veg forann seg.

 

Under tåken ja, og AKKURAT DERFOR må de være justert riktig :closedeyes: Hva hjelper med lave tåkelys som lyser oppover da trur du???

 

Fanger ikke sterke hovedlys oppmerksomheten til øynene eller???

 

xenon-lys er ett helvete å møte til tider, men de er der for å brukes, og de lyser bedre enn gamle type lys, og vil så klart "overdøve" lyset til oss andre med eldre biler... Sånn er det, og sånn vil det alltid være, iallefall for oss med eldre biler :closedeyes:

 

Man trenger ikke jamre og sippe som en unge av den grunn :wacko:

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...