Jump to content

Tåkelysbanditter


kimsa

Recommended Posts

For en diskusjon sier jeg bare ;)

 

Personlig har jeg ALDRI blitt blenna av folk som kjører med tåkelys. Har bare blitt blenda av folk som ikke dimmer fjernlysa sine.

 

Jeg er den personen som alltid kjører med tåkelysa på uansett. Har aldri hatt no problem me purken på d ;)

 

Men det beste er at jeg ble stoppa av en sevilpurk langs E-39 i ca april. Da hadde purken nærlys og grøftelys ;)! Etter det har jeg ikke brydd meg om lysbruken som loven sier ;)

En dag får du nok på pungen du som mange andre!

 

Kjenner en som ble stoppet, også sa han bare at det ikke gikk å kjøre uten. Greit sa purken, da får du møte opp på teknisk kontroll. Det var mye feil med den bilen for å si det sånn :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er ikke du ferdig med den diskusjonen her ennå, kimsa? :o på tide spør du meg...de som blender er xenonlys, enten dem har stilt inn riktig eller ikke!

Jeg har ikke svart på lenge jeg, duskusjonen lå død i 14 dager før noen blåste liv i den att.

 

Har ikke kommet med nye synspungter jeg!

Link to comment
Share on other sites

er ikke du ferdig med den diskusjonen her ennå, kimsa? :o på tide spør du meg...de som blender er xenonlys, enten dem har stilt inn riktig eller ikke!

 

hvilke xenonlys da ???

 

nær/fjærn/tåke ???

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Så en Focus for en liten stund siden med Xenon i tåkelysa, og det blei jeg blendet av enda jeg GIKK ute.. Kan umulig være bra.

Begynner vel å bli ganske utbredt at folk bygger om tåkelysene sine til xenon for at de skal matche hovedlysene. Dette blir ikke bra, for tåkelys har vel neppe reflektorer som takler den store lysmengden. Tåkelysene får nesten kjørelys effekt, og som andre har nevnt tidligere i debatten. Tåkelsy sprer lyset, og har ingen spesielle justeringer som gjør at de ikke kaster lys andre steder enn rett frem!

Link to comment
Share on other sites

Begynner vel å bli ganske utbredt at folk bygger om tåkelysene sine til xenon for at de skal matche hovedlysene. Dette blir ikke bra, for tåkelys har vel neppe reflektorer som takler den store lysmengden. Tåkelysene får nesten kjørelys effekt, og som andre har nevnt tidligere i debatten. Tåkelsy sprer lyset, og har ingen spesielle justeringer som gjør at de ikke kaster lys andre steder enn rett frem!

 

 

sierra'n har nok justeringer på tåkelys ja .....

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest RsCosworth4x4

Hvorfor er det kobla sammen da fra fabrikk?? Er vel en grunn, bedre lys i til sidene. Bruker ALLTID tåkelys foran jeg, uansett.

Det er xenon som blender mest ja.

Link to comment
Share on other sites

Til h*lvete heller, la nå folk få kjøre med de lysa de vil, om de vil se 30 meter kortere, so what.

Jeg kjører med lysa som jeg føler for, noen ganger park og spredere, noen ganger hovedlys og spredere, andre ganger uten spredere.

Jeg har selvfølgelig blitt blenda av spredere, dette pga bakketopp der jeg hadde blitt blenda av nærlys uansett, eller feiljustert som er ganske utbredt.

Syns det er verre med folk som ikke greier å skifte ei ***** pære, ser det let når både park og nærlys mangler på samme sida, da har de kjørt lenge uten å gidde. Eller traktorer som kjører rundt på veien, ofte uten noen grunn med arbeidslys, eller kanskje tusenmeter lysende bakover, skjønner heller ikke hvorfor brøytebilen med plog framme skal kjøre med dette?

Tåkelysa dine har også lov til lyse med fjernlyset, men ikke med nærlys, før var reglene motsatt(80-tallet).

 

Wingdude, har bilen din totalvekt på over 3.500 kg?(kan godt hende), hvis ikke så har du to tusenmetre for mye, og overstiger reglen om 75 % av 360 lux, og du er en like ille lovbryter.

 

De som er verst til å kjøre med tåkelys er drosjer, og onkel blå....

 

Om ett verksted gir deg beskjed om å koble om det orginale tåkelyset så det ikke kan lyse med nærlys hadde resultert i en klage fra meg, det har de ikke lov til å kreve, eneste lovkrav er at det ikke skal kunne lyse uten park og baklys.

 

Folkens, juster lysa deres, skift pærer og slutt å irriter dere over andres lysbruk, skjønt en hel drøss kan få lov til å skjønne at tåkebaklys er for bruk i tett tåke og på autobahn.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrra89

haahahahhahahahhahaha

 

drit nå i det da herregud heheh er penest med tåkelys og park eller tåkelysog nærlys uansett hva folket sier

syenes det bare er sjukt med 7 sider med diskusjon om noen forbanna lys hehehehhehehehhehehheheheheh :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...