Jump to content

Ny kamreim "uler"... reklamasjon vederlagsfritt?


viceguy

Recommended Posts

Som topic sier, regreima mi uler fordi den er for stram. Det ble byttet vannpumpe og komplett kamreim sett i oktober, men den har ulet hele tiden (fikk beskjed om at det ville gi seg).

 

Var hos en bekjent av fatter'n i dag som er verksmester å fikk han til å høre på lyden og også kjenne på reima, den er alt for stram var hans konkrete beskjed, derav ulinga. Så da lurer jeg, det skal vel ikke koste meg noe å få slakket reima litt igjen på samme verksted? Dette er jo en reklamasjon, og om jeg kjører lenge nok med det så kan reima ryke :(

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke forlatt verkstedet før de fiksa det - gratis selvsagt.

 

Tror vel personlig at jeg hadde krevd at de hadde bytta reima også. Den er jo garantert svekka siden den har gått alt for stram. Det finnes da verktøy for testing av strammhet på reimer! Merkelig at de ikke har sånt (Jeg har det da?!)..

Link to comment
Share on other sites

Tror vel personlig at jeg hadde krevd at de hadde bytta reima også. Den er jo garantert svekka siden den har gått alt for stram. Det finnes da verktøy for testing av strammhet på reimer! Merkelig at de ikke har sånt (Jeg har det da?!)..

Hmmm blir reima svekka så lett da? Ifølge han jeg var hos i går så var det vanlig å etterkontrollere/justere slakket (men i 90% av alle tifeller blir ikke dette gjort, de blir heller strammet litt ekstra sa han) i reima etter ca 2000 km. Tror ikke jeg har kjørt så mye siden den ble byttet. Han titta på reima å nevnte i allefall ikke dette du sier, å han har vel vært med i gamet de siste 40-45 åra.... han har forresten også kjørt rally så jeg vil tro han har peiling (men skal ta en telefon til han å sjekke det du sier).

Link to comment
Share on other sites

Dette har vi gjort mange ggr på Mondeo, er litt vondt å treffe på de. Er vel ingen stor sak, og verkstedet skal ordne det gratis.

Men skifte reim er det ingen grunn til

Takk for det focusst, syns det hørtes merkelig at reima skulle tåle så forbanna lite.... da blir det å troppe opp på verkstedet 7:30 i morra.

Link to comment
Share on other sites

Det uler i motoren min og, kommer fra viftereima et sted, er ikke sikker på om det er reg- reima eller viftereima, eller kan det være en lyd fra Dynamoen? Er iallefall en ulelyd som kommer når motoren er kald, Den slitte viftereim lyden kommer også når motoren er kald, og varer ikke så lenge, men så er det en uling som bare fortsetter... =S Den blir ikke større eller mindre avhengig av turtallet, noe slikt du har Viceguy?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Det uler i motoren min og, kommer fra viftereima et sted, er ikke sikker på om det er reg- reima eller viftereima, eller kan det være en lyd fra Dynamoen? Er iallefall en ulelyd som kommer når motoren er kald, Den slitte viftereim lyden kommer også når motoren er kald, og varer ikke så lenge, men så er det en uling som bare fortsetter... =S Den blir ikke større eller mindre avhengig av turtallet, noe slikt du har Viceguy?

Er vel noe sånn hos meg også, men er vanskelig å si siden det blir mere motorlyd ved høyere turtall... men er nok det samme hos oss ja. Lyden minner om (for de som har sett amcar med kompressor) drivreim lyd til en V8 med kompressor. Han jeg var hos i går tok av kamreim-dekselet på toppen (2 skruer) og det var ingen tvil om at reima var for stram, det så til og med jeg.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært å snakket med verkstedet, som fortsatt påstår at reima ikke er for stram men skal slakke den likevel siden jeg har sjekket opp dette med andre fagmenn. Spørsmålet nå er, jeg har litt "slitt lager lyd" å tror dette kommer fra enten løpehjula eller fra strammeren (hvem ryker først forresten i dette tilfellet?). Om så er tilfelle så skal vel verkstedet bekoste å bytte eventuelle deler som er skadet? Det er jo de som har forårsaket dette med for stram reim :huh:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har gjordt samme feilen selv-byttet komplett kamreim sett i våres og stramma den ltt for mye. :( Den laga en helsikes mye ulyd og det luktet svidd gummi. Kunne ikke kjøre mer en ca 2 mil da luktet det skikkelig. Dette er fordi de løpehjula er laget av et spesielt materiale sånn at de utvider seg litt når du har kjørt et stykke, derfor var det bare masse lyd når jeg start men etter hvert luktet det svidd og det ble grisevarmt nedi der. Derfor hvis den er stram når du starter så blir den enda mer stram når du har kjørt litt. Byttet vannpumpe i samme slengen og den begynte å lekke selv om jeg hadde rengjort etter alle kunstens regler-fant ut etterhvert at reima må ha vært så stram at pumpa har brutt forseglinga mot blokka.

Slakka reima og heiv på litt vunder kur i vannet og etter det har det vært bra. Pumpa lakk med opptil 1 liter i uka men nå er den god som gull. :D

 

Så ja reima må slakkes ellers blir det bare mer krøll. :P

 

Mvh Richard

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Har blitt vensentlig klokere nå etter å ha snakket med fatter'n sin kamerat på Røhne & Selmer i Oslo igjen. Er noe lager også som har begynt å bråke hos meg, han sa det kan værer lageret på strammeren siden reima er for stram.... den lyden blir nesten garantert borte når reima blir slakket i følge han. Men han ba meg være på verkstedet når de sjekket strammeren å kreve å få bytte den om lyden fortsatt er der.

kamreimtegning.jpg

Ved den røde pila skulle man kunne greie å vri reima tilnærmet 90 grader (fortsatt ifølge pappas kamerat)

 

 

Nedenfor vises slakket mellom kam-dreva på min motor før bytte av reima, nå er slakket der under halvparten :(

kam1.jpg

kam4.jpg

 

Den laga en helsikes mye ulyd og det luktet svidd gummi. Kunne ikke kjøre mer en ca 2 mil da luktet det skikkelig. Dette er fordi de løpehjula er laget av et spesielt materiale sånn at de utvider seg litt når du har kjørt et stykke, derfor var det bare masse lyd når jeg start men etter hvert luktet det svidd og det ble grisevarmt nedi der.

Hva slags ulyd da Richard, kan den minne om "lagerlyd"? Blir ikke varmt på min og heller ikke noen lukt, men det er sånn irriterende vinelyd, vet ikke om noen bedre måte å forklare den på.

Link to comment
Share on other sites

når reima er satt på turn motoren 2 ganger rundt kjenn nedover langsida kan du bøye reima ca 90 grader er den helt fin mindre enn det for stram. mer for løs

Stemmer det tuszi, tviler på at de har tatt å turna motoren min 2 omdreininger.... men dette er vel ikke nødvendig når de skal slakke den iom at motoren har rotert med reima på? Hmmm tror jeg skal skrive ut denne tråden å legge fram for verkstedet, virker jo som folk her inne har mere peiling på akkurat denne jobben enn dette verkstedet :D

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg levert bilen på verkstedet, men fikk beskjed om at de ikke ville bytte strammer eller løpehjul pga lagerlyden jeg har hørt. Så om jeg har lagerlyden fortsatt senere i dag ser jeg ingen annen løsning enn å gå til forbrukerrådet via NAF, jeg vil også legge ut navnet på verkstedet her samt på bilforumet med en sterk advarsel om å IKKE bruke de.

 

Jeg ga sterkt uttrykk for til verksmester at denne lagerlyden hadde kommet som følge av at DE har strammet reima for mye. Jeg regner også med at de kan reklamere på delene hvis de hadde sagt seg villige å bytte de.

 

Jeg skal likevel ikke male himmelen svart på forhånd, krysser fingrene for at alt er ok når jeg henter bilen kl 10.

 

EDIT: Bilen er omsider frisk, nix mere reimuling og lagerlyd, som de sa i The Julekalender "it good to be a nissemann" :D

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg levert bilen på verkstedet, men fikk beskjed om at de ikke ville bytte strammer eller løpehjul pga lagerlyden jeg har hørt. Så om jeg har lagerlyden fortsatt senere i dag ser jeg ingen annen løsning enn å gå til forbrukerrådet via NAF, jeg vil også legge ut navnet på verkstedet her samt på bilforumet med en sterk advarsel om å IKKE bruke de.

 

Jeg ga sterkt uttrykk for til verksmester at denne lagerlyden hadde kommet som følge av at DE har strammet reima for mye. Jeg regner også med at de kan reklamere på delene hvis de hadde sagt seg villige å bytte de.

 

Jeg skal likevel ikke male himmelen svart på forhånd, krysser fingrene for at alt er ok når jeg henter bilen kl 10.

 

EDIT: Bilen er omsider frisk, nix mere reimuling og lagerlyd, som de sa i The Julekalender "it good to be a nissemann" :D

 

Hva gjorde de på verkstedet? kanskje du har samme feil som min.. Så bra at bilen din ble frisk da :)

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Hva gjorde de på verkstedet? kanskje du har samme feil som min.. Så bra at bilen din ble frisk da :)

De tok av reima og monterte den på nytt, denne gangen var det en læregutt som tok jobben og fulgte fremgangsmåten som tuszi beskrev lenger oppe... det var gutt som hadde fulgt med på skolen det :D

Link to comment
Share on other sites

. Byttet vannpumpe i samme slengen og den begynte å lekke selv om jeg hadde rengjort etter alle kunstens regler-fant ut etterhvert at reima må ha vært så stram at pumpa har brutt forseglinga mot blokka.

Slakka reima og heiv på litt vunder kur i vannet og etter det har det vært bra. Pumpa lakk med opptil 1 liter i uka men nå er den god som gull. :D

 

Så ja reima må slakkes ellers blir det bare mer krøll. :P

 

Mvh Richard

:lol: Nå er det jo ikke regreima som drar vannpumpa på Zetec motoren da... :rolleyes:

Vil vel heller tro det lakk mellom radiatorslangen og pumpa

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

EDIT: Bilen er omsider frisk, nix mere reimuling og lagerlyd, som de sa i The Julekalender "it good to be a nissemann" :D

Trodde lissom jeg ja :( Lager lyden er der fortsatt, og i tillegg mere tydelig enn før. Så det betyr en ny tur til verkstedet på Mandag å slå i bordet :angry:

Link to comment
Share on other sites

ble stramme hjul og løpehjul skiftet eller? på ford der jeg jobber,bytter vi strammehjul og løpehjul vær gang,de plasthjulene er noe dritt! servo pumpen din kan også lage ulyd,samme med hjulene som fører multireima,prøv å ta av multireima,og hør om lyden forandrer seg.

Det ble byttet komplett sett ja når de strammet den for mye, men forrige uke når de slakket den litt så ble ikke dette byttet. Og dette til tross for at jeg sa det var en sånn ulyd, de lovet å sjekke det med å kjøre bilen uten multireima på, men det ble "glemt" misstenker jeg :angry:

Link to comment
Share on other sites

Guest oldfordsneverdie

men er jo egentli selv strammer på dessa da.hver mondeo jg har montert på så bruker jg gates reg reim sett.der er det med ny strammer,to løpe hjul,reg reim og en fjær og en pinne som er gjenga opp i enden.denne skal skrues inn under fremre kamdrev.er et hull der fra fabrikk.fjæra skal spennes opp mellom strammer og pinnen.har aldri hatt noen problemer med at det blir for stram reim på disse etter å ha montert detta.kan begynne å lure på åssen folk detta er som har montert det.ikke akkurat den værste bilen å montere på detta.men vannpumpene på disse har en tendens til å gå,så lønner seg egentli å skifte dem samtidlig.og dem bråker noe ***** når dem er på tur

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...