Jump to content

Hva er forskjellen mellom 2.0cl og IS med Doch?


Guest Highonboost

Recommended Posts

Guest Highonboost

har en 89 2.0 IS doch med gåen topp-pakning og muligens gåen topp. har funnet billig byttemotor fra en CL.

noen som vet hva forskjellen på disse to er? tror det er 10hk mer i ISen men lurer på hvilke deler som utgjør forskjellen.

 

Mvh Leo

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Highonboost

tok en ringerunde og fant bra3 docher en 92 en usikker årsmod og en 89.

er det noen forskjell fra 89 til 92? og er det noen forskjell på motoren på "vanlig" og IS? eller er det bare utstyr på bilen det går på?

mvh Leo

Link to comment
Share on other sites

is står for injection sport. sport er karosseriet. og injection er motor. dohc og sohc er to forkjellige typer fordmotorer. hvis man snakker om 2 liter som er det mest vanlige så er det vel ikke så mye forskjell på hvem av motorene som er best. dohc er sprekere men har sine svakheter. jeg foretrekker sohc gassermotor.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra råner

SOHC = Single OverHead Cam <- Singel overliggende kam

DOHC = Doubble OverHead Cam <- dobbel overliggende kam

 

Det er motor forskjellene, samt at SOHC som regel er gasser motor, og drikker mer bensin.DOHC er innsprut, litt mer effekt, drikker mindre og litt mer drag.

 

Hadde du DOHC fra før, så kjører du på med DOHC nå også, for å sleppe massevis av ekstra arbeid.. Hva CL, IS og CLX angår er det modell typene, CL er "billig" versjon, CLX er utstyrs versjon og IS er "sports" versjon.

Link to comment
Share on other sites

Der lærte jeg noe nytt. Men er bare mk2 IS'ene som har dohc-motor da?

er det nok ja. mk1 sluttet de vel med i 86-87 når mk2 kom og doch motoren kom vel i 89-90 eller noe sånn

Edited by sierraturbo

sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag):)
sierra sedan 2.0i 1987
sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)

toyota landcruiser lj70 1986mod

Link to comment
Share on other sites

Guest Highonboost

da har jeg endelig fått klarhet i hva som skiller mk2 IS fra vanlig mk2. takk for gode svar men er det noen forskjell på forstilling, bremser eller dempere foran på IS og "resten"?

Edited by Highonboost
Link to comment
Share on other sites

Guest A. Larsen

Skal se på en 2,0 is 5dørs 1989 med lyktene "ut"

 

Etter hva jeg forsto så er forskjellen på is at det er et stivere understell og en drivlinje som tåler mer?

 

Det jeg en gang merket når jeg prøvde en IS var at den var mye stivere.

 

Er det noen andre forskjeller?

Link to comment
Share on other sites

Guest A. Larsen

Ok så eneste forskjellen er at den er stivere?

 

Jeg er litt ny på dette med understell, når den er stivere ligger den da bedre på veien? (uansett forhold eller er det unntak?)

 

Stemmer det at girkassen er mer tettsteget?

Edited by A. Larsen
Link to comment
Share on other sites

IS med ohc motor ble levert med 3,92: 1 i sluttutveksling , mens vanlig 2,0 ohc med 5 gear hadde 3,67:1.

 

Litt OT , men følger historien :85-87 IS har en Mye friskere motor en 87-89 , selv om de ser identiske ut og har lik sluttutveksling.

Og nei ,da mener jeg ikke 2,0i cl motorene med kat da disse motorene aldri har vært i noen IS.

Alle 2,0 5-trinns kasser er like.

 

Grunnen til grøvre diameter på drivakslingene bak på IS var for å hindre momentstyring på bakstillinga ved hard aks.

 

I 1986-87 var det mange som reagerte på at effekten i IS-motorene ble oppgitt til 115hk , men det var pga. skatteklassene den gang.

Når Naf testet noen 86-modeller lå effekten på 124-128 hk.

Samtidig testet di noen Opel med 2,0 i ohc , og en av disse bremset 140hk. selv om fabrikk oppga 115 hk.

 

Kjetil.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Guest A2theB
Alle 2,0 5-trinns kasser er like.

 

Kjetil.

 

Det er ikke helt riktig.. 2 liter DOCH og 2 liter OCH har forskjellige 5 trinns kasser..

 

Før 87 (mk1) og etter 87 (mk2) er de like.. Med unntak av cossie som har en annen type mer forsterka 5 trinns..

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...