Jump to content

Hva er forskjellen mellom 2.0cl og IS med Doch?


Guest Highonboost

Recommended Posts

Guest SieRRa
har en 89 2.0 IS doch med gåen topp-pakning og muligens gåen topp. har funnet billig byttemotor fra en CL.

noen som vet hva forskjellen på disse to er? tror det er 10hk mer i ISen men lurer på hvilke deler som utgjør forskjellen.

 

Mvh Leo

 

Sierra med dohc motor kom ikke som IS bare som 2,0i cl, clx ,gl og gls

Is kom me ohc motor og hadde større ventiler en forgasser motoren

, derfor den beste toppen til trimming.

Og står det Is bak på bilen din med dohc så har du en bastard levert fra ford, dohcen kom med org 14" hjul, samme som ISen. Men finnes enkelte dohcer med 13" hjul og det er også bastardmodeller.

Enkelte biler med ohc og dohc har skivebremser foran og bak, dette pga at det ble tenkt på en litt

fetere utgave av ohc modelene, men ikke helt fullført.Injection skulle den hete,og bedre topper ble laget.

Så det stemmer med testen naf gjorde , og bremset ohc motorer og fant noen med rundt 130hk.

Opel startet samme produksjon, med sin ohc etter at di fikk høre dette fra Ford.

Så delene ble plassert på div biler og etter bestilling,og jeg vet at politiet i norge har hatt en del utgaver av disse.Og en forgasser ohc med skivebremser bak går faktisk mye bedre en org ohc med tromler bak.Så finner du en ohc med skivebremser bak, kjøp den !!!!

 

Ford brukte opp masse deler fra forige produksjoner på nyere biler og mixet opp div ,overgang til sedan fra combi, og i overgang fra ohc til dohc rundt 89-90

Har du en slik bilvil du til tider finne ut at du får feile deler når du bestiller ,

selv om du har oppgitt REGNR.

 

Sikkert mange som er uenige med meg , men dette er infoen jeg har funnet oppi gjennom åra !

Edited by SieRRa
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest A2theB
Sierra med dohc motor kom ikke som IS bare som 2,0i cl, clx ,gl og gls

Is kom me ohc motor og hadde større ventiler en forgasser motoren

, derfor den beste toppen til trimming.

 

Sikkert mange som er uenige med meg , men dette er infoen jeg har funnet oppi gjennom åra !

 

Jeg vet det ble solgt mk2 "is"er med doch maskin, dette var da biler med samme utstyret som mk1 is, men uten ohc I motoren..

 

2 liter OHC gasser topp og 2 liter injection OCH topp er vist like med unntak av utfresing til dysene på injection toppen.. Ventilene er like!

Edited by A2theB
Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa
Jeg vet det ble solgt mk2 "is"er med doch maskin, dette var da biler med samme utstyret som mk1 is, men uten ohc I motoren..

 

2 liter OHC gasser topp og 2 liter injection OCH topp er vist like med unntak av utfresing til dysene på injection toppen.. Ventilene er like!

 

Is med dohc motor , er en bastard.Vil gjerne se et bilde av en sierra med IS

merke på som har dohc motor .Venter i spenning, husk at org is kun kom

med klistremerke bak der det sto IS.

 

Is toppene er ettertraktet innen trimmiljøet pga større ventiler og større kanaler.

Og skal du krange på dette ,så sjekk det opp til FORD !!

 

Slik er det !!

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

når dere snakker om "IS" motor i sierramiljøet, er det en oppfriska versjon av ohc efi motoren eller den prikk lik de ohc efi motorene man fikk i 2.0i scopio?

Link to comment
Share on other sites

når dere snakker om "IS" motor i sierramiljøet, er det en oppfriska versjon av ohc efi motoren eller den prikk lik de ohc efi motorene man fikk i 2.0i scopio?

 

Motorene er like med samme oppgraderinger gjennom årene. IS er jo egentlig bare utstyret, støtdempere og fjærer.

 

Noen ekstra stag og vakumslanger på Scorpio bare. Og forresten egen motorstyring til Scorpio. Min Sierra går best med "EA" motorstyring men ble levert med "DA" styring. (Måtte byttes ut etter en "liten" brann)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Is med dohc motor , er en bastard.Vil gjerne se et bilde av en sierra med IS

merke på som har dohc motor .Venter i spenning, husk at org is kun kom

med klistremerke bak der det sto IS.

 

Is toppene er ettertraktet innen trimmiljøet pga større ventiler og større kanaler.

Og skal du krange på dette ,så sjekk det opp til FORD !!

 

Slik er det !!

 

Dette er tull.

Is med Dohc var i salg i 89 og første halvdel av 90. Har selv sett på en ny på ford , og sett mange i årenes løp,da jeg har jobbet på ford , og puslet med disse bilene siden de var nye.

Hvis du er så sikker i din sak , så får jeg sende deg bilde av en.

Hvis du skal leke verdensmester , så må du være sikker på det du sier er riktig.

Alle is var 3 eller 5dørs.

Det du sier om IS-topp ( ohc) er også feil , da ventillene er like som forgassertoppen , men med en mere gunstig innsugskanal.

Eksoskanalen er lik på alle.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Dette er tull.

Is med Dohc var i salg i 89 og første halvdel av 90. Har selv sett på en ny på ford , og sett mange i årenes løp,da jeg har jobbet på ford , og puslet med disse bilene siden de var nye.

Hvis du er så sikker i din sak , så får jeg sende deg bilde av en.

Hvis du skal leke verdensmester , så må du være sikker på det du sier er riktig.

Alle is var 3 eller 5dørs.

Det du sier om IS-topp ( ohc) er også feil , da ventillene er like som forgassertoppen , men med en mere gunstig innsugskanal.

Eksoskanalen er lik på alle.

 

Stemmer det, kan bekrefte at ventilene på OHC for forgasser og injection har samme delenummer i deleprogrammet til Ford i og med at jeg i fjor måtte bytte fire ventiler...

 

Har forresten selv testet en 1989 modell Sierra IS 3d med orginal DOHC-motor. Morsom bil, men min exXR4x4 var vel hakket fetere på den tiden....

:)

Edited by RSHansen

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa
Dette er tull.

Is med Dohc var i salg i 89 og første halvdel av 90. Har selv sett på en ny på ford , og sett mange i årenes løp,da jeg har jobbet på ford , og puslet med disse bilene siden de var nye.

Hvis du er så sikker i din sak , så får jeg sende deg bilde av en.

Hvis du skal leke verdensmester , så må du være sikker på det du sier er riktig.

Alle is var 3 eller 5dørs.

Det du sier om IS-topp ( ohc) er også feil , da ventillene er like som forgassertoppen , men med en mere gunstig innsugskanal.

Eksoskanalen er lik på alle.

 

Okai , jeg skal slutte å høre på rallyfolk og en del godt kjente folk som bearbeider topper, og kaste alle mine bøker om trimming av ford !

Skal rådføre meg med deg nå fremover.

 

Og ja jeg vil se en original is med dohc.Og da må det vell vere det originale klistremerket IS bak !

 

 

Utoligt rart at jeg fikk feile ventiler til en ohc motor en gang , da det er umuligt !

Edited by SieRRa
Link to comment
Share on other sites

Får du IS i sedan med ohc motoren da?

Som tidligere skrevet finnes IS kun i kombi og da både som 3 dørs og 5 dørs. Sedan og Stasjonsvogn ble ikke levert som IS. Men de ble begge levert med OHC 2.0i motor da som enten GHIA eller GL utstyrsnivå. Etter juli 89 ble alle modellene levert med innsprøytning i Norge.. :)

Edited by RSHansen

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa
Fant forresten en salgsbrosjyre på Sierra 1989 modell på nettet. Her er utdraget som omhandler IS: :)

 

 

Fant forresten en salgsbrosjyre på Sierra 1989 modell på nettet. Her er utdraget som omhandler IS: :)

 

 

Fra norge vil jeg se bilder, hva som ikke er utgitt og ikke i andre land mente jeg ikke vi pratet om her.

Du får jo også xr4i karosseriet med v8 i andre land som heter xr8i .

 

Men prater vi på verdensbasis så gir jeg meg !

Link to comment
Share on other sites

Fra norge vil jeg se bilder, hva som ikke er utgitt og ikke i andre land mente jeg ikke vi pratet om her.

Du får jo også xr4i karosseriet med v8 i andre land som heter xr8i .

 

Men prater vi på verdensbasis så gir jeg meg !

Får vel håpe noen sitter på den norske oversettelsen av denne salgsbrosjyren da?

 

XR8 (ikke i) levert med 302 V8 fra Mustang med forgasser og T5 gearkasse, hadde ingenting med XR4i/XR4Ti karosseriet å gjøre men var basert på et vanlig mk1 5-dørs kombi karosseri. :)

Edited by RSHansen

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

2,0 dohc kom med forgasser ............på motor type N8A

2,0 dohc kom med insprøyting og cat på motor typen N9C

-------------------------//-----uten cat på motor typen N9A

I følge Haynes Ford sierra workshop manual (1982>1992)

Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa
Har bilder å data men klarer ikke å legge de ut her ! Er ingen datanerd he he,men sjekk AJ29646 på mekonomen.no

 

 

ja ja, jeg gir meg jeg !

Men da vill jeg me 100% sikkerhet påståd at dette er en bil som ble laget for å bruke opp siste sortimang av deler osv.

Jeg kaller det for en bastardbil.

 

Og vil noen ha en forgasser dohc motor så gi en pip, har en fra nederland km70000.

Komplett med ledninger osv

Link to comment
Share on other sites

Det blir så feil å kalle det en bastardbil også. I4-DOHC ble introdusert i 1989 samtidig med at de begynte å produsere IS med denne motoren. Det er ingen fabrikker som er så dumme at de ligger inne med så store delelager at de bruker 9 år på å bli kvitt noe slikt som en I4-DOHC motor. 2l I4 ble brukt i så mange år i Scorpio som personbil, mulig enda lengere i Transit med bensinmotorer. :)

 

OHC 2.0i med katalysator og 100 hk som var alternativet, var totalt uegnet også den gangen i 1989. (selv om den kanskje er vel engnet i dag til å hive på en "blower")

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa
Det blir så feil å kalle det en bastardbil også. I4-DOHC ble introdusert i 1989 samtidig med at de begynte å produsere IS med denne motoren. Det er ingen fabrikker som er så dumme at de ligger inne med så store delelager at de bruker 9 år på å bli kvitt noe slikt som en I4-DOHC motor. 2l I4 ble brukt i så mange år i Scorpio som personbil, mulig enda lengere i Transit med bensinmotorer. :)

 

OHC 2.0i med katalysator og 100 hk som var alternativet, var totalt uegnet også den gangen i 1989. (selv om den kanskje er vel engnet i dag til å hive på en "blower")

 

 

 

Hva I ALL VERDEN er du mener me 9 år ? i di fleste andre land kom sieeraen me ohc motor 1,6-2,0 pga avgiftskravene.og forgasserdohc i noen andre land ogjen.

 

dohc motoren kom i 1990 , men sliks som bilverden er så slipper di den ut tidligere.

Bestiller du deler til en89 mod ,får du motordeler til en ohc motor ved bruk av regnr.

 

 

Da har jeg spørsmål til deg ?

Hvorfor har noen sierraer skivebremser bak ?

Og er alle ohc motorer like ? inj og forgasser

Hvordan går det ann å få feiler ventiler til en ohc motor ?

 

Har menge flere også , men går spørre di til du begynner å komme over vannflata igjen !

 

 

Du som tydligvis vet alt , noe jeg betviler mere og mere her !hehe

Edited by SieRRa
Link to comment
Share on other sites

Guest A2theB
Hva I ALL VERDEN er du mener me 9 år ? i di fleste andre land kom sieeraen me ohc motor 1,6-2,0 pga avgiftskravene.og forgasserdohc i noen andre land ogjen.

 

dohc motoren kom i 1990 , men sliks som bilverden er så slipper di den ut tidligere.

Bestiller du deler til en89 mod ,får du motordeler til en ohc motor ved bruk av regnr.

Da har jeg spørsmål til deg ?

Hvorfor har noen sierraer skivebremser bak ?

Og er alle ohc motorer like ? inj og forgasser

Hvordan går det ann å få feiler ventiler til en ohc motor ?

 

Har menge flere også , men går spørre di til du begynner å komme over vannflata igjen !

Du som tydligvis vet alt , noe jeg betviler mere og mere her !hehe

 

Du får motordeler til den motoren bilen er registrert med, er ikke verre en det..

 

Hvorfor det er skivebremser bak? På noen biler var det vel ekstrautstyr, på andre standard, hvorfor har det med noe å gjøre?

 

Kan vel hende du har fått ventiler til mindre en 2 liter da.. Ventilene på 2 liter OHC er like.. Samma om det er sprut eller gasser, det har jeg sett og prøvd selv.. Vet det finnes topper som er bygd om med større ventiler, men det er ikke org ford..

Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa
Det blir så feil å kalle det en bastardbil også. I4-DOHC ble introdusert i 1989 samtidig med at de begynte å produsere IS med denne motoren. Det er ingen fabrikker som er så dumme at de ligger inne med så store delelager at de bruker 9 år på å bli kvitt noe slikt som en I4-DOHC motor. 2l I4 ble brukt i så mange år i Scorpio som personbil, mulig enda lengere i Transit med bensinmotorer. :)

 

OHC 2.0i med katalysator og 100 hk som var alternativet, var totalt uegnet også den gangen i 1989. (selv om den kanskje er vel engnet i dag til å hive på en "blower")

 

 

Ved overgangen til dohc motoren , så kom kortpanseret på disse sierraene, og org 14" hjul ?

 

Hvorfor finnes det da sierraer med dohc, kortpanser og gamletype interiør ?

 

 

Ford kaller dem selv bastard modeler !!

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som tenker på at man forsatt har noe som heter spesial bestilling av biler. At man selv "bygger" bilen opp med de tinga man selv vil ha?

Det er da fult mulig og få en bil som ikke passer mot en helt vanlig standard base model som de aller fleste kjøpte.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa
Er det ingen som tenker på at man forsatt har noe som heter spesial bestilling av biler. At man selv "bygger" bilen opp med de tinga man selv vil ha?

Det er da fult mulig og få en bil som ikke passer mot en helt vanlig standard base model som de aller fleste kjøpte.

 

 

Så du vil påstå at når sierra kom med faselift (over gang til dohc, kortpanser,nytt interiør,nytt dashbord,14 toms hjul)

, så bestiller folk denne med langpanser,gamelt interiør,13toms hjul osv da ?

Høres ikke helt sansynlig ut for min del da !

Link to comment
Share on other sites

Har sett flere sierra med lang panser og dohc motor jeg men. Det fantes sikkert noen som ville ha bilen på sin måte. Selv om det fantes nye ting.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...