Jump to content

KRX 400


RS 1000

Recommended Posts

Ja selvsagt skal det være slik, men da må man kunne forvente at korrigeringene er korrekte. :rolleyes:

 

Hvem i ******** er det du tror du er egentlig ?

Hvem av oss to har størst forutsetning til å komme med fakta i denne saken tror du ? Sitter du å sier at du faktisk kjenner bedre til omstendighetene enn en som har jobbet med bilen ?

 

Jeg skrev IKKE at IRX450 turboen ble kjørt slik hverken hele tiden eller lenge. Det var denne testen jeg siktet til. Når man "testkkjører" med lukket wg og ikke får opp ladetrykket umiddelbart og velger likevel å fortsetter å øke motorturtallet, da øker også eksosmengden og turboen overruser. Man trenger ikke kjøre lenge for å overruse og ødelegge noe da. Det jeg har skrevet er korrekt.

 

Rart at e46'en tålte samme test uten at den tok skade da :rolleyes:

 

Det stemmer, men du målte selv ett trykkfall over intercooleren som viste minst samme trykkfall som manmomentet viste feil. Jeg sa hva E46 turboen ladet, ikke hva ladetrykket i innsugsmanifolden var. Jeg mener at jeg følger med sånn "någenlunde".

 

Jaha, så da må vi alle følge din "nye" beregnings-måte når det gjelder ladetrykksmåling på cosworth, for du legger automatisk til 0,2 bar på alle som måler trykket på innsugsiden, der det har blitt målt i alle år ?

Link to comment
Share on other sites

Hvem i ******** er det du tror du er egentlig ?

1. Hvem av oss to har størst forutsetning til å komme med fakta i denne saken tror du ? Sitter du å sier at du faktisk kjenner bedre til omstendighetene enn en som har jobbet med bilen ?

2. Rart at e46'en tålte samme test uten at den tok skade da :rolleyes:

3.Jaha, så da må vi alle følge din "nye" beregnings-måte når det gjelder ladetrykksmåling på cosworth, for du legger automatisk til 0,2 bar på alle som måler trykket på innsugsiden, der det har blitt målt i alle år ?

 

1. Selvsagt du og trigger.

Jeg forholder meg kun til det som dere har postet.

 

2. Syns du? Det synes ikke jeg.

E46 turboen fikk fordelen av å kjøre med uskadet impeller. Med lukket WG vil derfor ladetrykket bli veldig høyt, noe som gjør at man slipper opp gasspedalen. Hvis du nå sier at du kjørte med E46 turboen og lukket WG like lenge som du kjørte IRX450 med avbrukne vinger, uten at ladetrykket tok helt utav, ja da lurer jeg på hva mer interesant vi har i vente. (Flere bekjente har montert IRX 450 på helt standard Coswortmotorer og lader lett 2,0 BAR i innsugsmanifolden og da 2,2 -2,3 BAR ut fra turbo, MED ÅPEN wg, til orientering.)

 

3. Det der er bare tull.

At det er trykkfall over alle RS500 typer intercoolere er ingen hemmelighet. (Hvorfor tror du at både Ringstad og V.S har noe sinnsykt svære greier i benkene) Når turboen står på den ene siden og innsugsmanifolden på den andre så er det en selvølge at turboen må levere høyre trykk TIL intercooleren for å kompensere for dette trykkfallet da alle justerer inn WG/bleed osv etter ladetrykk i innsugsmanifolden. Jenspeed sveiser om originale innsug for å redusere trykkfallet mellom "dump ventil" og plenum for å øke kapasiteten og redusere trykkfallet og vi vet at det virker.

 

Jeg snakker ikke om at ladetrykket er feil. Jeg gjør oppmerksom på hvilket trykk TURBOEN faktisk er nødt til å levere for at du i praksis skal få det ladetrykket i innsugsmanifolden som ett korrekt manometer faktisk viser. Er ikke dette en selvfølge da?

 

Det er først når man i tillegg til trykkfallet i trykksystemet, tar hensyn til trykkfallet i "sugesystemet" at "beregningene" virkelig kan ta av.

 

Hvor rallygutta kjøper turbo er vel så viktig som hvor "gatebil-motorbyggerne" velger turboer fra, syns iallefall jeg. Gatebil-motorbyggerne overlever med å levere "masse-hk"-motorer som kundene er fornøyd med. Rallygutta ligge et steg foran konkurrentene for å vinne. Da får man andre prioriteringer.

 

Fortsett videre uten å diskutere person, de som ikke er interessert i å diskutere turbo kan la være å legge igjen innlegg.

 

Enig med du der.

Ett bra amerikansk utrykk sier følgende:" Horsepower sells engines, torque wins races", og med torque så mener man hele kurven, ikke bare en drivveksknusende peak.

 

Eks.

En 2 wd bil kjørte drag med motor som var mappet og bremset til 600 hk. For mange yngre var forventningene store på forhånd. Turboen var selvsagt gigantisk og var ute av stand til å spoole skikkelig på både 1. og 2. gear. Når beistet endelig våknet tok motoren skikkelig i og bilen "tok av". Etter ett på drag var deler av drivverket vridd i stykket. Dette er måten å gjøre det på, NOT, eller?

 

Tid og slutthastighet var betydelig dårligere enn en vanlig steg 3 Cosworth som holder i årevis og hvis en steg 3 cosw. kjøres på en slik måte at den får samme drag resultat som 600 hk saker av denne typen, da vil den i tillegg være meget pålitelig og holdbar.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi få en test av denne turboen, så vi får ferdig denne diskusjonen en gang for alle???

 

Jeg stiller bilen min til disposisjon, så om noen ordner kronerulling til en turbo, skal jeg få bremset den, og skal personlig sørge for at den får gjennomgå i det daglige også...

 

Da får vi ett endelig svar, og vi kan kutte ut dette tullet...

 

Noen som støtter opp om det?

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Idéen er god og det er rett som du sier, det kommer også an på motoren, men så lenge vi snakker om en original motor da blir det en "fair fight", selv om jeg mistenker at KRX 400 vil takle f.eks BD10 kammer best av disse turboene.

 

Når det har vært snakk om de spesielle oppsettene så er det mest i forhold til "hk gutta". Det vil si de som hyler og skriker når man ikke klarer å få ut turboens maksimal oppgitte effekt. F.eks 448 hk med en IRX 450 ville jo vært total krise for slike og det er da alt må stemme. I praksis er det knapt noen forskjell på 445 og 455 hk.

 

(Setter man på ett mindre turbinhus, da heter turboen KX400 og da når man lettere målet med ett mer tradisjonelt oppsett.)

 

Skal man klare en turbos maksimale effekt, da økes kravene til motoren og til mapperen, alltid og uavhengig av turbo.

 

Hvis dette forslaget over her blir gjennomført på en standard Cosworthmotor og hvis ikke KRX 400 får en bedre dreiemomentkurve og gjør bilen raskere enn med både T34, E46 eller GT2871R med chip som tilpasses den enkelte turbo, ja hva skal jeg gjøre da??

 

Heheh, spiller liten rolle. Uaktuell problemstilling. :lol: :lol:

 

Skal vi få en test av denne turboen, så vi får ferdig denne diskusjonen en gang for alle???

 

Jeg stiller bilen min til disposisjon, så om noen ordner kronerulling til en turbo, skal jeg få bremset den, og skal personlig sørge for at den får gjennomgå i det daglige også...

 

Da får vi ett endelig svar, og vi kan kutte ut dette tullet...

 

Noen som støtter opp om det?

 

Da kan jeg tipse om at man på forhånd bør ringe til Mats på NTS og sier hva man skal bruke turboen til og hvordan den skal finansieres. Hvis dere da sier at prisen derfor er overordnet det meste så kan han sikkert ordne det slik at dere får kjøpt en turbo uten:

 

1. Polért kompressorhus.

2. Keramisk isolert turbinhus.

3. Actuator.

 

hvis han får litt tid på seg, og dette vil redusere prisen på KRX400 til ett rimelig nivå.

 

T-KING65 kan nok stille med en GT2871R turbo og E46 er det vel mange som har.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Fordi at jeg ikke er eller noen gang vil bli motorbygger. Kan det være så vanskelig å fatte?

Hvor mange motorbyggere gidder å poste på dette forum tror du? De prioriterer selvfølgelig noe annet.

 

2. Montro om du skulle se på hva mannen faktisk postet da? Overrusing kan du bare glemme så sant tingene er på stell . Det er en kar som nå har turboladet en liten Diesel motor med turbo fra NTS og mannen peaker 55 psi uten turboproblemer i det hele tatt. Det er bare å lade på.

IRX450 turboen overruste fordi den ble tvangskjørt med 100% lukket wg. Wow, så rart. Gidder du å følge med i det hele tatt?

En E46 turbo som må lade 1,9 BAR for 380,2 hk (Du må ikke glemme de 0,2 hk, de er vesentlige da de er skillet mellom fiasko og suksess) ble spådd en slik fremtid og spådommen slo til.

 

3. Ja, vi ser at absolutt alle endinger på ett oppsett har innvirknig på resultatet, jaja tydeligvis unntatt turbovalget da. :rolleyes: Ingen moderne turbo kan forbedre noe som helst i forhold til de gamle i følge dere.

 

Når det gjelder turbo og chip så er kombinasjonen meget viktig og pukkelrygg ser ut til å gjøre en god jobb med å skaffe chip som er tilpasset forskjellige oppsett.

 

Hvis du sier at chippene var så dårlig tilpasset motorene før så sier du samtidig at Jenspeed leverer dårlige chip til sine oppsett da han også selger E46 turbo. Har du det ellers bra? Slike meninger for du stå til rette for selv.

 

Det er noen av de moderne turboene som er bedre enn de eldre og med chip som tilpasses motoren så kommer de store forskjellene frem i form av resultater. Du bør forstå at man ikke kan lese så mye ut av ett bremsepapir som mange innbiller seg. Det er hvordan bilen går i praksis som bør ha størst interesse og betydning for en oppegående eier.

 

Når eiere som ovennevnte da har forsøkt noe nytt og er godt fornøyd med resultatet og sier dette, da skal mange protestere til tross for at de ikke har forsøkt selv. Grønn ja, akkurat.

Jaja, kjekt at til og med vi to har noe felles da.

Jepp og det er problemet. Ett 100 hk lystgass kit som slår inn på 6000 o/min og ut på 6050 gir masse hk og er helt ubrukelig. Det er HELE dreiemomentkurven i det turtallsområdet man holder motoren i når man bruker bilen, det er det som gir den gode opplevelsen av aks. Altså hvordan det kjennes nå turtelleren viser 4000, 4500, 5000 osv. Hva som skjer på 6000 spiller mindre rolle i denne sammenhengen. Det er like fort over som det startet og alle konkurentene er bort for lengst.

 

hvis du faktisk tok deg tid til å tenke at du kanskje ikke vet alt mellom himmel og jord hadde du sluppet å få så mange "fiender".

jeg nevnte chip fordi denne langt ifra er optimalisert til det nye oppsettet på bilen til triggerhappy. dette var en grådysechip, forresten samme chip som satt på bilen hans med det gamle 350hk T34 oppsettet. nå er det flere nye faktorer som modifisert innsug mm på bilen.

jeg sier ikke at chipene til jens er dårlige, langt ifra, da jeg vet hvem som lager mange av disse. jeg sier heller ikke at toppeffekt er det jeg er ute etter, det er derimot DU som sier at denne mirakelturboen gir pose, sekk og matvarer. du har nå gått ifra å garantere at denne turboen gir: raskere spoolup enn alle nåværende T34, leverer garantert 400hk, bred og fin dreiemomentskurve fra start til slutt - til å nå si; sålenge han er fornøyd med bilen så kan vel ingen protestere?!

hvis du glemte brillene i går så står "overrusing" i hermetegn: "overrusing". dette fordi jeg gjenga det man har kommet fram til i tidligere tråder vedrørende denne motoren. det er derfor ikke klart hva årsaken faktisk har vært til disse turborasene. hvis du tror teknologi var så utrolig ræva på 90-tallet så kan man jo forundre seg over at månelandingen fant sted i 1969. ifølge deg løp vi fremdeles rundt med kjepp og stein på denne tiden.

utover dette driter vel stort sett hele cosworth-miljøet hva "en kar med turbodisel har klart å lade 55psi med en NTS-turbo". gratulerer. romfergen har 99,99% effektiv forbrenning- og med med kun vanndamp som eksos. hva hjelper det oss? du er en levende verdensmester i å ro deg vekk. hvis du hadde tilbrakt en brøkdel av den tiden du har brukt på å pugge formler i sosial sammenheng ville du nok forstått dette selv.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Motoren min er en standard 205-motor, med gruppe A toppakning, 3" mongoose, stor ic, 4x4 manifold, så burde være greit utgangspunkt spør du meg...

 

Fortsatt bare prat her, eller skal det skje noe mer???

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest Dagfinn

lese denne tråden her er nesten like artig som sugekopps tråd på bilforumet.no

skjønner ikke at voksne folk sitter og krangler om det her engang... dattern min på 6 hadde en krangel med sine klasse venninner om hva som var best på disney channel her for en ukes tid siden..

akkurat denne tråden minner meg om samme greiene.

pelle og hans tilhengere liker krx 400

wingdude og trigger sine tilhengere kan ikke fordra krx 400

hvem av dere har egentlig testa denne turboen?

hadde vært litt artig og sett de som virkelig har prøvd denne turboen i praksis hva de mener om denne turboen.

teori og praksis er 2 forskjellige ting.

jeg er ingen tilhenger av hverken det ene eller det andre men etter hva jeg vet er svein dyktig på dette med turbo og trur han vet mer om dette emnet enn veldig mange "verdens-mestere" i denne tråden.

takk for meg og takk for artig lesning!!!

 

mvh Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor stenger dere ikke bare denne tråden?? :blink:

 

 

denne tråden er tross alt svada en veldig intresant tråd .

masse kunnskap her og selv om uenigheten er like stor :wacko: he he

man lære ingen ting av og gjøre som alle andre . det er prøving og feiling som gir resultater :)

syns vi skal få en turbo til loffen jeg og få en bremsing på den 400 surra

er med på kr rull jeg og vil persoling passe på at den blir bremset koste hva det koste vil .

Vil se de talla på papir og kan glatt sammeligne med min t34 med bremsepapier på 359 hk på 1,5 bar

da bremser vi loffen sin bil med flere trykk varianter ett på 1.5 og ett på maks av hva den greie B)

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

1. Pelle og hans tilhengere liker krx 400

2. wingdude og trigger sine tilhengere kan ikke fordra krx 400

hvem av dere har egentlig testa denne turboen?

hadde vært litt artig og sett de som virkelig har prøvd denne turboen i praksis hva de mener om denne turboen.

teori og praksis er 2 forskjellige ting.

3. jeg er ingen tilhenger av hverken det ene eller det andre men etter hva jeg vet er svein dyktig på dette med turbo og trur han vet mer om dette emnet enn veldig mange "verdens-mestere" i denne tråden.

takk for meg og takk for artig lesning!!!

 

mvh Dagfinn

 

1. Det er fordi at vi har førsøkt KRX 400 turboen og vet hvordan den fungerer. Når dette sammenlignes med hvordan andre turboer (T3 A/R 0.48, T3 A/R 0.63, T3 4x4, T34 A/R 0.48 og A/R 0.55 og A/R 0.63, T3 og T34 hybrid turbo, E46 med T3 turbin A/R 0.55, E46 med steg 2 A/R 0.48 turbin, RS 500 turbo m.fl) fungerer på samme type motorer så er det veldig lett å se hva som gir det beste resultatet.

 

2. De som kritiserer KRX 400 turboen har ikke forsøkt den.

 

3. Sånn er det med den saken.

 

denne tråden er tross alt svada en veldig intresant tråd .

masse kunnskap her og selv om uenigheten er like stor :wacko: he he

man lære ingen ting av og gjøre som alle andre . det er prøving og feiling som gir resultater :)

syns vi skal få en turbo til loffen jeg og få en bremsing på den 400 surra

er med på kr rull jeg og vil persoling passe på at den blir bremset koste hva det koste vil .

Vil se de talla på papir og kan glatt sammeligne med min t34 med bremsepapier på 359 hk på 1,5 bar

da bremser vi loffen sin bil med flere trykk varianter ett på 1.5 og ett på maks av hva den greie B)

 

Da må jeg spørre:

 

Hva er det Loffen har, som ikke Tommy W og Zakspeed har?

 

Begge disse har erfaring med flere forskjellige turboer på samme Cosworthmotor og begge er veldig fornøyd med hvordan KRX 400 fungerer i forhold til de andre turboene. Det samme vil skje med Loffen.

 

Er det fordi "alle gode ting er tre".

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Imorgen er det bremsetreff hos Polly, skal Tommy W bremse? Det burde være et ganske bra register i den bilen med tanke på de tidene den har kjørt på. Jeg har også sett bilen på Våler, den går veldig bra. Utifra de tidene og det jeg har sett virker KRX400 veldig bra.

 

Speed(kmh) Time(s)

0-60 01.8

0-100 04.3

 

Accel Distance results

Distance(m) Time(s) @Speed(kmh)

0-18 01.8 60.2

0-201 07.9 145.5

0-330 10.8 174.2

0-402 12.3 185.8

 

Dette er ikke annet enn fort og taler for seg selv.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med ham i går kveld og dét er iallefall planen. Jeg tviler på at han får tid til å lage nytt eksosanlegg, så det blir vel effektmåling med det originale, dessverre.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel ikkeno spess i forhold til andre, men jeg er mener det er lov å prøve denne på min bil, da jeg enda ikke har klart å ta livet av hverken motor eller turbo i min bile, enda så mye juling den har fått... Kjører idag med en "kinaturbo" som er veldig glad i høyt ladetrykk, og denne har en mx-kapasitet på 350hk, så vært gøy å se nts-turboen i forhold til denne...

 

En ting til Pelle: Hvorfor sier du ikke bare: JA dette gjør vi, så får du kansje enda ett bra resultat, eller er du redd for det motsatte... Nå har du 2 stk som garanterer en bremsing og også dens holdbarhet, da jeg bruker bilen til daglig...

 

Nok svada... Bare å komme igang, er det ikke???

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med ham i går kveld og dét er iallefall planen. Jeg tviler på at han får tid til å lage nytt eksosanlegg, så det blir vel effektmåling med det originale, dessverre.

 

 

vi har hvertfall skikkelig eksos :lol: he he

kansje meg som er blind ???? ligger der ute ett bremse papir fra zakspeed eller tommy w som viser det du har lovet gjennom utallige inlegg ??? ja eller nei

du har lovet/skrevet at den turbo gir best resultat av samtelige turboer ,rimelig nær på og si den er best i verden etter inleggene og dømme .

derfor fåreslo vi at bilen til loffen skulle være test kanin . overleve turboen hans kjøring er den uten tvil kvalitet :lol:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel ikkeno spess i forhold til andre, men jeg er mener det er lov å prøve denne på min bil, da jeg enda ikke har klart å ta livet av hverken motor eller turbo i min bile, enda så mye juling den har fått... Kjører idag med en "kinaturbo" som er veldig glad i høyt ladetrykk, og denne har en mx-kapasitet på 350hk, så vært gøy å se nts-turboen i forhold til denne...

 

En ting til Pelle: Hvorfor sier du ikke bare: JA dette gjør vi, så får du kansje enda ett bra resultat, eller er du redd for det motsatte... Nå har du 2 stk som garanterer en bremsing og også dens holdbarhet, da jeg bruker bilen til daglig...

 

Nok svada... Bare å komme igang, er det ikke???

 

Ja det hadde det og jeg håper at dette lar seg realisere, ikke minst for din del.

 

Jeg kan si:" JA dette gjør dere" og jeg er mer enn rimelig sikker på at du vil bli fornøyd.

 

Joda, stå på og lykke til.

 

 

vi har hvertfall skikkelig eksos :lol: he he

kansje meg som er blind ???? ligger der ute ett bremse papir fra zakspeed eller tommy w som viser det du har lovet gjennom utallige inlegg ??? ja eller nei

du har lovet/skrevet at den turbo gir best resultat av samtelige turboer ,rimelig nær på og si den er best i verden etter inleggene og dømme .

derfor fåreslo vi at bilen til loffen skulle være test kanin . overleve turboen hans kjøring er den uten tvil kvalitet :lol:

 

Det er en fordel.

Nei, ikke enda.

Det er fullt mulig, men det er i tilfelle dine ord.

Javisst, og det er ett godt forslag som jeg håper dere får realisert. Det er sjelden at det er selv kjøringen som er grunnen til at turboer raser, så han må bare ta i så mye, ofte og lenge han orker. (Husk da kjøling, bensin og kondis) Dette er IKKE en kulelagerturbo så den leveres selvsagt med svært god holbarhet og selvsagt også garanti.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det hadde det og jeg håper at dette lar seg realisere, ikke minst for din del.

 

Jeg kan si:" JA dette gjør dere" og jeg er mer enn rimelig sikker på at du vil bli fornøyd.

 

Joda, stå på og lykke til.

Det er en fordel.

Nei, ikke enda.

Det er fullt mulig, men det er i tilfelle dine ord.

Javisst, og det er ett godt forslag som jeg håper dere får realisert. Det er sjelden at det er selv kjøringen som er grunnen til at turboer raser, så han må bare ta i så mye, ofte og lenge han orker. (Husk da kjøling, bensin og kondis) Dette er IKKE en kulelagerturbo så den leveres selvsagt med svært god holbarhet og selvsagt også garanti.

 

Hehe, føler jeg riktig når det virker som du distanserer deg fra dette nå?

 

Fiks en kronerulling du, og bestill turbo, så kjører jeg innom nts i porsgrunn når jeg henter vesla mi på notodden... Skal ikke gå lenge før alt er i boks da...

 

Klart kjøringen har noe å si... En som tusler rundt på evig søndagstur, og en som kun holder flat pedal... Trur det er rimelig stor forskjell på holdbarheten der, uansett turbo...

 

Vær like engasjert i å få til dette forsøket nå, som du har vært i denne tråden, så kan vi se å dypt ordene dine sitter...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hehe, føler jeg riktig når det virker som du distanserer deg fra dette nå?

 

Fiks en kronerulling du, og bestill turbo, så kjører jeg innom nts i porsgrunn når jeg henter vesla mi på notodden... Skal ikke gå lenge før alt er i boks da...

 

Klart kjøringen har noe å si... En som tusler rundt på evig søndagstur, og en som kun holder flat pedal... Trur det er rimelig stor forskjell på holdbarheten der, uansett turbo...

 

Vær like engasjert i å få til dette forsøket nå, som du har vært i denne tråden, så kan vi se å dypt ordene dine sitter...

 

Det kan være.

Jeg har allerede den positive erfaringen med KRX400 som du nå kan få og har gjort en innsagt for at kammerater skulle få det resultatet de håpte de skulle få, og det fikk de.

 

Du/dere får stå på selv.

 

Vel. Du sier at bilen brukes daglig antyder også motoreffekt og ladetrykk. Ut fra dette kan du stå på alt du orker så lenge alt rundt motor og turbo er som det skal og bør være. Dette er en solid turbo som vil holde lenge så sant alt annet også er iorden, men den vil nok ikke holde 250 000 km om den må lade 2,4 BAR hele tiden. Husk da at NTS leverer, selger og forbedrer turboer til lastebiler, båter m.v. som må lade høyt og vare lange, så en turbo´s holdbarhet i en 350 hk Cosworth gatebil er ingen utfordring.

 

Jeg engasjerer meg mest i å informere for å få folk til å tenke selv. Jeg har alltid sagt at folk må selvsagt kjøpe nøyaktig hva de vil. Med en tråd som dette vil man nå forhåpentligvis vurdere mer nøye enn før og tenke over HVORFOR man tar det valget man gjør.

 

Hvis noen velger seg en E46 turbo så er det mer enn helt greit for meg så lenge de vet HVORFOR det velger akkurat det.

 

Jeg verken kan, vil eller har anledning til å engasjere meg noe mer enn dette i andres prosjekter.

 

Hvis du setter deg litt inn i dette med turboer og turbodimmensjoner så får du se at alle dimensjoner (og derfor også egenskaper) på KRX 400 turboen passer svært godt til en mer eller mindre original Cosworthmotor. Andre 400 hk turboer har enten for store, for små eller sågar feile dimensjoner i forhold til akkurat dette). Det er dette + erfaringen i praksis som gjør at jeg ikke er i tvil om at også du vil bli strålende fornøyd med en KRX400, men jeg egasjerer meg ikke mer i dette enn at jeg kan skaffe deg turboen når dere har skaffet pengene dersom dere av én eller annen grunn ikke vil ta kontakt med NTS selv.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være.

Jeg har allerede den positive erfaringen med KRX400 som du nå kan få og har gjort en innsagt for at kammerater skulle få det resultatet de håpte de skulle få, og det fikk de.

 

Du/dere får stå på selv.

 

Vel. Du sier at bilen brukes daglig antyder også motoreffekt og ladetrykk. Ut fra dette kan du stå på alt du orker så lenge alt rundt motor og turbo er som det skal og bør være. Dette er en solid turbo som vil holde lenge så sant alt annet også er iorden, men den vil nok ikke holde 250 000 km om den må lade 2,4 BAR hele tiden. Husk da at NTS leverer, selger og forbedrer turboer til lastebiler, båter m.v. som må lade høyt og vare lange, så en turbo´s holdbarhet i en 350 hk Cosworth gatebil er ingen utfordring.

 

Jeg engasjerer meg mest i å informere for å få folk til å tenke selv. Jeg har alltid sagt at folk må selvsagt kjøpe nøyaktig hva de vil. Med en tråd som dette vil man nå forhåpentligvis vurdere mer nøye enn før og tenke over HVORFOR man tar det valget man gjør.

 

Hvis noen velger seg en E46 turbo så er det mer enn helt greit for meg så lenge de vet HVORFOR det velger akkurat det.

 

Jeg verken kan, vil eller har anledning til å engasjere meg noe mer enn dette i andres prosjekter.

 

Hvis du setter deg litt inn i dette med turboer og turbodimmensjoner så får du se at alle dimensjoner (og derfor også egenskaper) på KRX 400 turboen passer svært godt til en mer eller mindre original Cosworthmotor. Andre 400 hk turboer har enten for store, for små eller sågar feile dimensjoner i forhold til akkurat dette). Det er dette + erfaringen i praksis som gjør at jeg ikke er i tvil om at også du vil bli strålende fornøyd med en KRX400, men jeg egasjerer meg ikke mer i dette enn at jeg kan skaffe deg turboen når dere har skaffet pengene dersom dere av én eller annen grunn ikke vil ta kontakt med NTS selv.

 

Akkurat ferdig med hyggelig samtale med en på NTS Porsgrunn nå, og får turbo for 11500,-

 

Jeg er iallefall mere intresert i å få testet dette, enn å bare komme med tomme ord...

 

Min plan om dette går i orden: Bremse denne turboen på min motor, med de eksos-verdier og ladetrykk jeg er blitt anbefalt fra NTS, så ser vi åssen det blir, og gjennom vinteren blir da motor bygget rundt KRX400 turboen sine spesifikasjoner og bremset pånytt... Kan man da få ett mere perfekt bevis på om ordene dine holder stikk Pelle???

 

Da gjenstår det å se om dette blir noe av, eller fortsatt bare tomme ord her inne...

 

Noen som er med nå da?????

Edited by Loffen

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Så hva skal "vi" oppnå med dette?

Pelle sier selv at KRX400-turboen ikke vil yte 400hk med mindre alt er lagt til rette, og med de "krav" som stilles til en slik turbo så har jeg ingen videre tro på at det funker i praksis. Ikke på vanlig 98 blyfri iallfall.

 

Så da skal vi sammeligne...?

Jeg kan godt selge dere en turbo som lader 1.5bar på 2000 o/min og SI at den holder til 500hk selv om den ikke gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg byttet wastegate og fått juster opp trykket til ca 1,6bar.

Var på Gardermoen på DriftGp-trening på onsdag og fikk prøvekjørt litt skikkelig.

Det jeg er mest fornøyd med er bunndraget, det er meget godt og kommer mye før kontra E46 som jeg syntes manglet det.

KRX'n gir også bra oppover, men på toppen synes jeg det mangler litt kontra E46 (men det kan hende det bare virker som ettersom E46'n kom mer brutalt)

Mapping gjenstår, er forhåpentligvis mer å hente der, uten at jeg kan så mye om det emnet.

Hvor mye kan jeg lade med KRX400'n?

 

Dere kan diskutere opp og ned, jeg er fornøyd med mitt turbokjøp.

 

Morten

- 77 Ford Escort MK2 RS2000 Zakspeed

- 88 Ford Sierra RS Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg byttet wastegate og fått juster opp trykket til ca 1,6bar.

Var på Gardermoen på DriftGp-trening på onsdag og fikk prøvekjørt litt skikkelig.

Det jeg er mest fornøyd med er bunndraget, det er meget godt og kommer mye før kontra E46 som jeg syntes manglet det.

KRX'n gir også bra oppover, men på toppen synes jeg det mangler litt kontra E46 (men det kan hende det bare virker som ettersom E46'n kom mer brutalt)

Mapping gjenstår, er forhåpentligvis mer å hente der, uten at jeg kan så mye om det emnet.

Hvor mye kan jeg lade med KRX400'n?

 

Dere kan diskutere opp og ned, jeg er fornøyd med mitt turbokjøp.

 

Morten

 

bra du er fornøyd :) loffen var i kontakt med nts i dag ,da antydet de et ladetrykk på 1,8 for 350 hk for en std 2wd motor

det som også kom fram under samtalen var at motor måtte bygges rundt turbo ellers ville den ikke bli fullt utnytta .

nts virket etter det jeg ble fortalt av loffen noen hakk nærmere jorda enn det pelle vekk er .

de holdt det helt åpent at man kunne få bedre resultater med for eks t34 enn krx 400 hvis man hadde en std cosworth motor ,som skulle være org og ikke settes opp for krx400 .

Den trengte bla annet høyere komp ,andre kammer , genrør , for og nevne noe

ingen av disse tingene var nødvendig men for full utnyttelse måtte man bygge motor med bla nevte deler .

så hvis man kjører org motor og ikke har planer om fullt motorbygg er nok ikke krx 400 rette turbo .

presisere at dette er min mening og ikke noe slags annbefaling i noe retning .

FOR et oppsett som antagelig ikke vil komme over 400 hk men alikevel får bra oppspoling (bedre enn t34 i følge nts )

vil det koste mye penger for kammer /genrør /nye stempler /spes chip

et kostbart bygg kontra et vanlig grønndyse oppsett som jeg syns er aktuelt og sammenligne med

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

For å få ting HELT klart her... Har nå snakket med NTS sjøl og de bekrefter mine mistanker: For å oppnå 400hk, må kammer byttes, høyere komp i motor osv osv...

 

Greit nok at denne da gir tidligere ladetrykk osv, men i forhold til modifikasjonene, så er dette her utrolig lite revolusjonerende...

 

Litt av moroa her må da være å få en turbo som yter bra, på en bra original motor...

"hvemsomhelst" kan jo få noe til å yte mer, om de endrer spesifikasjonene i motor til hver enkelt turbo...

 

NTS sine egne ord: På standard cosworth motor, vil denne yte ca350hk på hele 1,8 bar, noe t34 turboen til to far gone slår allerede på 1,5bar.

 

T34`n lader også rimelig tidlig, ca3000 omdr, så skal dette være revolusjonerende i mine øyne bør den begynne å lade rett før 2000omdr, noe den neppe klarer...

 

I praksis vil disse ekstra 50hk som krx400 "kan" gi koste dyrt med alt som må byttes... Revolusjon??? NEPPE.

 

Hehe, skreiv mens du la inn ditt jeg... En smule ivrige her ja...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

1. Akkurat ferdig med hyggelig samtale med en på NTS Porsgrunn nå, og får turbo for 11500,-

Min plan om dette går i orden: Bremse denne turboen på min motor, med de eksos-verdier og ladetrykk jeg er blitt anbefalt fra NTS, så ser vi åssen det blir, og gjennom vinteren blir da motor bygget rundt KRX400 turboen sine spesifikasjoner og bremset pånytt...

 

2. Kan man da få ett mere perfekt bevis på om ordene dine holder stikk Pelle???

 

Da gjenstår det å se om dette blir noe av, eller fortsatt bare tomme ord her inne...

 

Noen som er med nå da?????

 

1. Kjekt å høre og det er jo en fin pris. For ordens skyld minner jeg igjen om monterings utfordingene på en 4x4 manifold. Det er ingenting i veien med planen nei.

 

2. Nei, det kan man ikke, men nå har jeg ettehvert skrevet endel her inne, så hvile ord er det du sikter til. Er det overskriften:" KRX400, en 400 hk turbo som lader tidlig. " ?

 

Nå har jeg byttet wastegate og fått juster opp trykket til ca 1,6bar.

Var på Gardermoen på DriftGp-trening på onsdag og fikk prøvekjørt litt skikkelig.

Det jeg er mest fornøyd med er bunndraget, det er meget godt og kommer mye før kontra E46 som jeg syntes manglet det.

KRX'n gir også bra oppover, men på toppen synes jeg det mangler litt kontra E46 (men det kan hende det bare virker som ettersom E46'n kom mer brutalt)

Mapping gjenstår, er forhåpentligvis mer å hente der, uten at jeg kan så mye om det emnet.

Hvor mye kan jeg lade med KRX400'n?

 

Dere kan diskutere opp og ned, jeg er fornøyd med mitt turbokjøp.

 

Morten

 

Jeg må spørre om hvorfor du ikke bare justerte bleedventilen slik at du fikk opp ladetrykket fra 1,3 -1,6 BAR. Hvis du har kjørt uten bleed ventil frem til nå, så har du mye bedre opplading å se frem til hvis du monterer en bra en.

 

Hehe, du kan lade mye. Turboen er virkelig solid. Som nevnt leveres dennen turboen i rallyutgave også. Jeg VET ikke hva de lader der, men med restiktor og VAKUM inn på turbo så blir trykkøkningen over turbo stor. Mindre NTS turboer lader 3,7 BAR på dieselmotorer, så NTS turboene tåler mye. Tommy W sin KRX kjennes fremdeles ut som ny og han har kjørt mye på bane og det lades ivei. Peaket 2,4 BAR på gamle motoren og kommer nok ikke til å redusere på dette av hensyn til turboen iallefall.

 

Med fare for å gjenta meg selv, Gratuelerer. :lol:

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

For å få ting HELT klart her... Har nå snakket med NTS sjøl og de bekrefter mine mistanker: For å oppnå 400hk, må kammer byttes, høyere komp i motor osv osv...

 

Greit nok at denne da gir tidligere ladetrykk osv, men i forhold til modifikasjonene, så er dette her utrolig lite revolusjonerende...

 

Litt av moroa her må da være å få en turbo som yter bra, på en bra original motor...

"hvemsomhelst" kan jo få noe til å yte mer, om de endrer spesifikasjonene i motor til hver enkelt turbo...

 

NTS sine egne ord: På standard cosworth motor, vil denne yte ca350hk på hele 1,8 bar, noe t34 turboen til to far gone slår allerede på 1,5bar.

 

T34`n lader også rimelig tidlig, ca3000 omdr, så skal dette være revolusjonerende i mine øyne bør den begynne å lade rett før 2000omdr, noe den neppe klarer...

 

I praksis vil disse ekstra 50hk som krx400 "kan" gi koste dyrt med alt som må byttes... Revolusjon??? NEPPE.

 

Hehe, skreiv mens du la inn ditt jeg... En smule ivrige her ja...

 

Javisst, iver er gode greie ser du.

 

Ååå, kom an igjen! Selvsagt er det slik. En motor må bygges slik at den optimaliserer den valgte turboen egenskaper for at man skal kunne få utnytte turboen til fulle. Slik har det alltid vært. Det er jo derfor man vanligvis senker komp når man skal makse en T34 (eller annen Garrett turbo for den saks skyld.)

 

Det er jeg enig i og så langt har det vist seg, for oss iallefall, at det er en helt klar effektøkning ved å bytte ut en T34 med en KRX400. Dette er målt med G-måler flere ganger.

 

NEI! Det vet vi IKKE. Da må, som ett minimum, pukkelrygg inn på banen og si hva Tommy W har av åpningstider og tenning på antatt maks effekt og det samme for to far gone og så må vi i tillegg vite dysenummer og bensintrykk.

 

Jeg påstår at det er ett godt og riktig valg til de som har en originalmotor i sin Cosworth og som ønsker å få ett godt resultat som mulig, uten at det baller på seg, dvs BD10 kammer. Ord som revolusjon osv er det andre enn meg som bruker i sine beskrivelser.

 

 

Skal man på død og liv har 400 hk så får man dette lettere ved å kjøpe seg en større turbo. En større turbo er da også det rette valget da en innstillig om at 398 hk er tragisk dårlig og 401 hk er himmelen avslører at man ikke har skjønt at det er hele dreiemomentkurven som er vesentlig og som avgjør om bilen fungerer og er rask eller ikke.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...