Jump to content

KRX 400


RS 1000

Recommended Posts

Akkurat.

En kar rundtom her som også kjørte på Eikås med chip fra MSD sliter også med å få gode resultater.

De i særklasse beste resultatene er prestert med grønndyser og Bajyoo chip, (8,0 og 145 km/t) så det spørs om man etterhvert ikke må tenke utenfor boksen og øke kreativiteten.

"Vi" gjorde f.eks en test hvor trigger 1 ble flyttet fra veiven til kamhjulet og forbedringen lot ikke vente på seg. Slikt er jo uvanlig humor, men samtidig også trist.

Opelen med MT slick kjørte kun 1,4 BAR denne gangen, men klarte 142 km/t så jeg kan iallefall berolige deg med at feilen ikke kan skyldes på turboen din.

Du skal ha lykke til videre i alle tilfelle og neste år er det 145 + som gjelder, ikke sant? :)

takk for d :) joda, sikter på 145+ og nærmere 8 sec enn 9 hvertfall ;)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

får håpe enkelte får en ganske mye strengere teknisk neste gang da.. eventuelt at han stiller med en bil som oljen ikke renner av. hehe

 

Petter har vel lagt på rundt 142-146, men den bilen er jo magisk hehe

 

lurium 1000 ja.. rydder garasjen for vinteren no så sierraen skal få komme innom hus igjen for lurium dilling. :D

 

viggo: da stiller du i den klassen en cosworth skal stille i da hehe

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

får håpe enkelte får en ganske mye strengere teknisk neste gang da.. eventuelt at han stiller med en bil som oljen ikke renner av. hehe

 

Petter har vel lagt på rundt 142-146, men den bilen er jo magisk hehe

 

lurium 1000 ja.. rydder garasjen for vinteren no så sierraen skal få komme innom hus igjen for lurium dilling. :D

 

viggo: da stiller du i den klassen en cosworth skal stille i da hehe

 

:P får øve meg litt med hjelp av g-tech`en, så burde det kanskje la seg gjøre ;)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

takk for d :) joda, sikter på 145+ og nærmere 8 sec enn 9 hvertfall ;)

Det er faktisk spekulert ut en litt "slick" løsning på dette problemet og slik jeg ser det så trenger du / mangler du kun ett ekte Ahmed Bajyoo "litt lavkomp" steg 3 grønndysechip, ett TETT trykksystem og litt småtjafs og så er du der. ;)

Forutsetter selvsagt at du har tette sylindre og ventiler.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Når Petter gjentatte ganger kjørte 8,0 sek og 146 km/t med amatør-hjemme-flow-preppet 2wd turbo og steg 3 oppsett så er potensialet i KRX400 turboen definitivt en 7 sek. med 150 + km/t på en 4x4 GateCosw. ja.

Vi vet jo at KRX400 flytter en god del mer luft slik at motoren trenger å få mer fuel.

Tid for lurium-1000 nå...... :lol:

 

 

Tja, hva skal man si? Audi. :rolleyes:

 

Har vel latt vente på seg de gode tallene ..alle kan vel drømme om det .. rart ikke disse tallene er kommet på plass enna .. slik det ser ut går det ikke noe vesentlig bedre med en KRX 400 turbo enn det gamle tradisjonelle grønndyse oppsettet .. :whistling:

 

det kan jo brukes lurium på alle oppsett .. :whistling:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

tallene har vist seg jo.. bremset 343hk på 1,25bar og kjappere opplading enn t34 med ar.48. Under hele oppladingskurven lå krx400 en del før.dette er tall som har/ligger ute på forumet en eller annen plass.

 

og når jeg har kjørt side om side med andre tilsvarende cosworther (t34 med lurium1000) så stikker jeg uansett på 2 gir og fortsetter på 3 mot mål. da er det lik start og vi ligger side om side. dette finnes det videoer av på nett, men husker ikke hvor.

 

Men det største problemet mitt har vært å få fatt i chip som virker. nå jukset vi til 10-15 grader MER tenning og bilen funker bedre enn noen gang. Desverre tok en sensor borti hjulet så den ble ødelagt så måtte kjøre drag med sensor på std plass. Dette førte til mye tull.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

rart ikke disse tallene er kommet på plass enna .. slik det ser ut går det ikke noe vesentlig bedre med en KRX 400 turbo enn det gamle tradisjonelle grønndyse oppsettet .. :whistling:

det kan jo brukes lurium på alle oppsett .. :whistling:

Egentlig ikke da ingen av motorene har fått en tilstrekkelig tilpasset mapping enda så de gode egenskapene i turboen er ikke blitt utnyttet.

Det kan det nok, men folk som kjører eller vil kjøre f.eks GT3071 eller EFR vil livemappe ett chip eller ett datasprut, ikke sant?

Det fornæmmes at KRX400 vil bli kombinert med Pectel T2 eller Haltech en gang i fremtiden og da blir det nok andre boller. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ikke da ingen av motorene har fått en tilstrekkelig tilpasset mapping enda så de gode egenskapene i turboen er ikke blitt utnyttet.

Det kan det nok, men folk som kjører eller vil kjøre f.eks GT3071 eller EFR vil livemappe ett chip eller ett datasprut, ikke sant?

Det fornæmmes at KRX400 vil bli kombinert med Pectel T2 eller Haltech en gang i fremtiden og da blir det nok andre boller. ;)

 

 

tviler i grunn ikke på at det blir andre boller med en live map på KRX 400 .. men skal man ha annet sprut /mapping pluss en ikke helt bolt on turbo blir summen en god del kr .. det er jo ikke lenger sammenlignbart med en bolt on turbo til 5000 kr og et chip til 1500 kr

et nokså viktig poeng ..

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

tviler i grunn ikke på at det blir andre boller med en live map på KRX 400 .. men skal man ha annet sprut /mapping pluss en ikke helt bolt on turbo blir summen en god del kr .. det er jo ikke lenger sammenlignbart med en bolt on turbo til 5000 kr og et chip til 1500 kr

et nokså viktig poeng ..

Det er forsåvidt sant, men pukkelrygg har nå livemappet endel Cosworther, men dessverre er ikke KRX400 eierene blandt disse enda.

Når er jeg forøvrig akkurat kommet inn etter å ha G-målt Tommy sin bil til 207 hk/tonn på min måler. Dette er langt bedre enn det steg 3 vanligvis presterer.

Forhåpentligvis skal en annen velfungerende steg 3 Cosworth måles senere i uken og så får vi se. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er forsåvidt sant, men pukkelrygg har nå livemappet endel Cosworther, men dessverre er ikke KRX400 eierene blandt disse enda.

Når er jeg forøvrig akkurat kommet inn etter å ha G-målt Tommy sin bil til 207 hk/tonn på min måler. Dette er langt bedre enn det steg 3 vanligvis presterer.

Forhåpentligvis skal en annen velfungerende steg 3 Cosworth måles senere i uken og så får vi se. :)

 

veldig intresant å se de tallene :-) men lure jo litt på hvorfor tommy ikke har live mappet sin når han tross alt har kjørt med denne turboen en stund ..

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

veldig intresant å se de tallene :-) men lure jo litt på hvorfor tommy ikke har live mappet sin når han tross alt har kjørt med denne turboen en stund ..

De steg 3 + Coswortehene som er målt tidligere med denne G-måleren har lagt fra 156 - 183 hk/tonn, men den som det nå er aktuelt å måle har:

nyborret motor,

nyoverhalt topp,

nyoverhalt T34 A/R 0,48,

er korrekt innkjørt

har ett trykksystem som ER tett med 2,0 BAR trykk,

Gr.A induction kit selvsagt,

Mongoose,

RS500 IC,

veljustert hard actuator,

en bra bleed ventil.

 

Den har nettopp prestert 143 km/t på en glatt 201 M stipe så vi VET at denne funker godt og at det, normalt sett og vanligvis, ikke er så mye mer man klarer å hente ut av ett slikt feilfritt oppsett. (Kremt, AB07)

 

Det kan nok Tommy lett forklare...

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

De steg 3 + Coswortehene som er målt tidligere med denne G-måleren har lagt fra 156 - 183 hk/tonn, men den som det nå er aktuelt å måle har:

nyborret motor,

nyoverhalt topp,

nyoverhalt T34 A/R 0,48,

er korrekt innkjørt

har ett trykksystem som ER tett med 2,0 BAR trykk,

Gr.A induction kit selvsagt,

Mongoose,

RS500 IC,

veljustert hard actuator,

en bra bleed ventil.

 

Den har nettopp prestert 143 km/t på en glatt 201 M stipe så vi VET at denne funker godt og at det, normalt sett og vanligvis, ikke er så mye mer man klarer å hente ut av ett slikt feilfritt oppsett. (Kremt, AB07)

 

Det kan nok Tommy lett forklare...

 

 

blir spennende å se disse tallene da :-) tippe de vil ligge mellom 180 -190 .. forøvrig er 2 bar på grønndyser over tid føre til litt svidde stempler det har jeg sett noen ganger ..

lønner seg nok å ha litt mer å gå på dyse siden med 2 bar ... noe denne kansje har allerede ..

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

blir spennende å se disse tallene da :-) tippe de vil ligge mellom 180 - 190 .. forøvrig er 2 bar på grønndyser over tid føre til litt svidde stempler det har jeg sett noen ganger ..

lønner seg nok å ha litt mer å gå på dyse siden med 2 bar ... noe denne kansje har allerede ..

Det tipper jeg også.

Det er idioti og ren motorsadisme å kjøre 2,0 BAR på en motor med standarkomp., steg 3 oppsett med T34 og kun vanlig bensin.

Motoren har det MYYE bedre og bilen går betydelig bedre med lavere komp, 1,6 BAR ladetrykk og mindre over-retadert tenning.

Denne bilen her går selvsagt med det maksimalt korrekte ladetrykket som er 1,6 BAR.

Denne funker 100% og går selvsagt med 803 dyser. En GOD steg 3 + sats.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

De steg 3 + Coswortehene som er målt tidligere med denne G-måleren har lagt fra 156 - 183 hk/tonn, men den som det nå er aktuelt å måle har:

nyborret motor,

nyoverhalt topp,

nyoverhalt T34 A/R 0,48,

er korrekt innkjørt

har ett trykksystem som ER tett med 2,0 BAR trykk,

Gr.A induction kit selvsagt,

Mongoose,

RS500 IC,

veljustert hard actuator,

en bra bleed ventil.

 

Den har nettopp prestert 143 km/t på en glatt 201 M stipe så vi VET at denne funker godt og at det, normalt sett og vanligvis, ikke er så mye mer man klarer å hente ut av ett slikt feilfritt oppsett. (Kremt, AB07)

 

Det kan nok Tommy lett forklare...

 

 

 

 

Mulig jeg kan hjelpe med noe i nærheten med tid og stunder.

Skal starte opp en overhalt motor (cosworth) nå til helga evt. neste helg hvis alt går etter planen.

 

Spec. er:

-200 blokk, H-råder, 7.8 komp, lomma wossner stempler, std. 4x4 bunnpanne

-std. uportet topp med ny orginal AB07 innsugskam, std. org. BD08 eksos

-omsveist 4x4 plenum, 4x4 manifold, nye siemens 3102 dyser

-nytt oppgradert tenningssystem accel et eller annet kjøpt fra USA (anbefalt av rs1000 for en stund siden)

-nye magnicor pluggledninger fra burton

-ny rs500 70mm airtech IC og airtech 60mm radiator samt "slimvifter" fra 909 motorsport

-nytt luftfilter 500++ fra 909 motorsport

-komplett sett med nye samcoslanger

-ny dumventil fra qwt

-3 bar map sensor

-orginal og fabrikkny garrett t34 med 0.48 hus, 360 lager (satt inn av kh turbo), ny 34- aktuator

-ny AEM BBL, autogauge målere, bensintrykksmåler fra tess

-pukkelrygg chip (må justeres for optimal effekt)

-sunoco 20-50w mineralolje

-3" Mongoose

-ny bailey catchtank, vanntank, og swirl pot (lufting fra begge sider av veivhus i blokka)

-radtech turbokjøler (skal brukes til å kjøle toppen)

-nye justerbare piper kamdrev

-99 oktan v-power fra shell

-ny gr.A spec "bosch 44" bensinpumpe fra 909 motorsport

-org. bensintank, bensinrør, og fuel rail

-ny gr.A pakning i toppen

-ny 6 clutch, 6 pad clutch lamell, 400++hk fra 909 motorsport

-2wd svinghjul med ARP bolter

-oppgradert trykkplate (ukjent merke)

 

 

Skal forhåpentligvis livemappes av Pukkelrygg/Ringstad etter innkjøring av motor. Håpet er å bremse på +/- 2 bar.

 

Innkjøring:

sunoco 20-50w mineralolje, bygge opp oljetrykk med drill, sette bilen i fri og holde den på 2500-3000rpm i 20-30 min for innkjøring av kammer. bytte olje og oljefilter, kjøre bilen på asfalt med min. 10 drag opp til 5000rpm og bremsing på gir (uten turbotrykk) for innkjøring av stempelringer. tilslutt langtur med litt kosekjøring?

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Det tipper jeg også.

Det er idioti og ren motorsadisme å kjøre 2,0 BAR på en motor med standarkomp., steg 3 oppsett med T34 og kun vanlig bensin.

Motoren har det MYYE bedre og bilen går betydelig bedre med lavere komp, 1,6 BAR ladetrykk og mindre over-retadert tenning.

Denne bilen her går selvsagt med det maksimalt korrekte ladetrykket som er 1,6 BAR.

Denne funker 100% og går selvsagt med 803 dyser. En GOD steg 3 + sats.

 

 

betryggende å høre :smartass: ja 2 bar på grønndyse er faktisk mer vanlig enn man kansje tror men er totalt enig med deg der ..

de som kjøre det mene jo bestemt at det går helt fint ,,noe det gjør max et par år helt avhengig av hvor mye den aktuelle bilen blir kjørt hardt på høyere gir som 3 ,4 og 5 ...

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg kan hjelpe med noe i nærheten med tid og stunder.

Skal starte opp en overhalt motor (cosworth) nå til helga evt. neste helg hvis alt går etter planen.

 

Spec. er:

-200 blokk, H-råder, 7.8 komp, lomma wossner stempler, std. 4x4 bunnpanne

-std. uportet topp med ny orginal AB07 innsugskam, std. org. BD08 eksos

-omsveist 4x4 plenum, 4x4 manifold, nye siemens 3102 dyser

-nytt oppgradert tenningssystem accel et eller annet kjøpt fra USA (anbefalt av rs1000 for en stund siden)

-nye magnicor pluggledninger fra burton

-ny rs500 70mm airtech IC og airtech 60mm radiator samt "slimvifter" fra 909 motorsport

-nytt luftfilter 500++ fra 909 motorsport

-komplett sett med nye samcoslanger

-ny dumventil fra qwt

-3 bar map sensor

-orginal og fabrikkny garrett t34 med 0.48 hus, 360 lager (satt inn av kh turbo), ny 34- aktuator

-ny AEM BBL, autogauge målere, bensintrykksmåler fra tess

-pukkelrygg chip (må justeres for optimal effekt)

-sunoco 20-50w mineralolje

-3" Mongoose

-ny bailey catchtank, vanntank, og swirl pot (lufting fra begge sider av veivhus i blokka)

-radtech turbokjøler (skal brukes til å kjøle toppen)

-nye justerbare piper kamdrev

-99 oktan v-power fra shell

-ny gr.A spec "bosch 44" bensinpumpe fra 909 motorsport

-org. bensintank, bensinrør, og fuel rail

-ny gr.A pakning i toppen

-ny 6 clutch, 6 pad clutch lamell, 400++hk fra 909 motorsport

-2wd svinghjul med ARP bolter

-oppgradert trykkplate (ukjent merke)

 

 

Skal forhåpentligvis livemappes av Pukkelrygg/Ringstad etter innkjøring av motor. Håpet er å bremse på +/- 2 bar.

 

Innkjøring:

sunoco 20-50w mineralolje, bygge opp oljetrykk med drill, sette bilen i fri og holde den på 2500-3000rpm i 20-30 min for innkjøring av kammer. bytte olje og oljefilter, kjøre bilen på asfalt med min. 10 drag opp til 5000rpm og bremsing på gir (uten turbotrykk) for innkjøring av stempelringer. tilslutt langtur med litt kosekjøring?

Personlig ville jeg tatt en lang og god titt på stemplene og turbinhuset vurdert en "justering".

Bortsett fra det har du nettopp avslørt at du har funnet oppskriften som sammen med ett godt map gir suksess.

Dette blir bra. Grattis.

 

betryggende å høre :smartass: ja 2 bar på grønndyse er faktisk mer vanlig enn man kansje tror men er totalt enig med deg der ..

de som kjøre det mene jo bestemt at det går helt fint ,,noe det gjør max et par år helt avhengig av hvor mye den aktuelle bilen blir kjørt hardt på høyere gir som 3 ,4 og 5 ...

Vel, det avslører jo mye om chipmarkedet som tillater dette da og eiere som bare durer i vei.

Dette er grunnen til at jeg anbefaler Bayjoo chip fra Burtonpower. Her ligger det inne:

1. Korrekt fuelmap.

2. Korrekt tenningsmap.

3. Korrekt ladetrykksmap.

4. Korrekt satt ladetrykksperre, boostcut.

5. osv osv.

Hvis ikke dette gir det gode resultatet man forventer så får man lete etter feilen andre steder.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tenker du her på lavere komp i motor og 0.55 turbinhus/eksoshus for ytterligere optimalisering?

2,0 BAR, A/R 0,48 turbinhus og 7,8:1 produserer mye varme og jeg vet ikke hva helt urørte Wøssner stempler er designet for, men tviler vel på at det er bruk som i dette tilfellet og derfor bør du vurdere ytterligere tilpasnings maskinering.

Ett nytt A/R0.55 er det beste ja, men en gjennomtenkt "massering" av det originale 0.48 turbinhuset er slett ikke å forakte.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at min ikke er blitt livemappet er stort sett tid.

Enten har ikke jeg tid og mulighet ellers så er det han som skal mappe.

Det er langt og veldig tidkrevende å reise helt over til østlandet.

Det er også slik at jeg mener at en bil ikke skal mappes før den er ferdig. Hos meg er det stadig tankegang på hvordan den skal bli bedre.

 

Har også hatt litt problemer med ting som ikke har tålt å få bank.

Nå er valget kommet til at jeg må kunne justere selv hvis ting skal bli gjort.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

rs1000-@hotmail.com hvis jeg ikke husker feil

Hmm. Husker godt du. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

blir spennende å se disse tallene da :-) tippe de vil ligge mellom 180 -190 .. forøvrig er 2 bar på grønndyser over tid føre til litt svidde stempler det har jeg sett noen ganger ..

lønner seg nok å ha litt mer å gå på dyse siden med 2 bar ... noe denne kansje har allerede ..

Da er fasiten klar på denne nyoverhalte steg 3 Cosworthen med T34 A/R 0,48 turbinhus.

Bilen ser ut som en EL bil, så eieren skal øke bensintrykket 1/8 omdreining på BTR.

Ladetrykket peaker nesten 1,6 BAR, men faller til 1,4 så actuator skal strammes 1 omdreining også.

Poenget er at det er mer å hente her.

1. Det første draget på 2. gear viste 183 hk/tonn.

2. Det andre draget på 2. gear viste 202 hk/tonn.

3. Draget på 3. gear viste 193 hk/tonn.

 

Vi satser på 200 + hk/tonn i snitt ved neste anledning når de nevnte justeringer er foretatt og motoren er ferdig innkjørt etter 1500 km/t på mineralolje og så fylt opp med Mobil 1, MC motorolje. :)

Hvis eieren i tillegg satser kr. 1500,- på lokal turbomassasje så bør dette kunne resultere i 7,99 på 201 M i 2012, så vi får se. ^_^

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Og så, hele 10 år etter at tråden ble startet og EFR6258 har overtatt etter KRX400: 

Vinner 07.05.2017 Street legal Eikås, Bad Boys 7,70 Sek. klassen; Tommy W, Sierra Cosworth 4x4 med KRX400 og Haltech.

Slapp gassen, roet ned til 113 km/t over mål og kjørte vel 7,8 sek. eller deromkring ble det sagt. Gamle Cosworthen stikker ifra Tesla. :) og ryker ut hvis han kjører for fullt. (Knakk 3. gear 06.05.2017 som forklarer hvorfor han ikke vant da.) ;)
 
Vinner 06.05.2017 og 07.05.2017 Street Legal Eikås; Street 8,70 Sek. klassen. Ole M, Volvo 940 med KRX400 og Haltech.

Kjører med en mild turbokam og original 3,31:1 diff.  :o  på 26 x 9,5" Hoosier slicks. 8,77 sek og rundt 124 km/t.

Gratulerer med gode valg og gode resultater. :D

Edited by RS 1000
  • Like 4

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...