Jump to content

KRX 400


RS 1000

Recommended Posts

Hva med en original 2 liter Cosworth-motor da? Mener å ha sett flere bremsepapirer på de, med turbo fra NTS som fremdeles ikke er noe bedre enn alternativer som gir like mye effekt? Du skryter jo nettopp så fælt av at KRX 400 skal lade så kjappt på original Cosworth-motor, har fortsatt til gode å se 1 eneste eksempel på dette?

 

Å vinne mesterskap og sette rekorder ja.. Og det har ikke blitt gjort like mange ganger (evt mange flere ganger) med turboer fra f.eks Garrett?

Den motoren var vel på det tidspunktet neppe helt optimal i forhold til oppsettet.. Kjetil har gjort om en del siden den tid, og resultatet hadde nok vært noe bedre nå ;)

 

Skulle gjerne sett papirer på de større helt overlegne NTS-turboene på noe rundt den effekten og jeg. Skulle gjerne sett noen gode bremsepapirer med NTS-turbo på Cosworth-motor i det hele tatt ;)

 

 

Papirene kommer nok de. Det sier seg selv at jo fler som bruker en spesifikk turbo, jo større er mulighetene for at det kommer bremsepapirer. Det er for øyeblikket ikke så mange som bruker NTS turboer og derfor vil dette enda ta litt tid.

 

Ser at du sier det er Kjetil sine papirer og han hadde vel 6 kanals bankesensor og gjorde noen justeringer underveis før dette førte til det resultatet som bremsepapirene viser. Siden har han gjort endringer som har forbedret dette.

 

Hva med å gi Zakspeed samme muligheter? Alle vet at 1,3 BAR ikke er nok til å få gode resultater på en Cosworthmotor med originale kammer. Han har mye å hente enda, noe vi forhåpentligvis skal få se.

 

 

 

 

komp er noe cosworth motorne savner orginalt. jeg savner ivaffal det i min. og med spruta som finnes idag er det ikkeno problem å kjøre høyere komp. er en svenske på "ikke-navngitt-bilmerke-som begynner på "op" og slutter på "el") forumet, som bygger motor nå, 10.5:1 i komp og gt3071r trur jeg det var, om ikke store broren. mappes på e85.

 

1. har ikkeno erfaring fra krx400 eller lignende. men den er bygd på volvo/mitsu turbo? mitsu turboene er ivaffal kjendt for å spole helt rått opp. mye brukt turbo på opler.

 

:)

 

Edit:

 

drister meg til å skrive litt til :)

 

hva er det som gjør at folket er så til di grader imot disse turboene? masse negative erfaringer?

 

2. spooler den tregt, går den istykker eller hva er problemet? har aldri hatt en sånn men

3. får nesten lyst til å prøve en for å se åssen den funker.

 

har for meg at det er litt vrient å få en cosworth til å spoole sånn kjempe raskt. har kjørt litt med en uten turbo (eller uten trykkrør da, hehe) å det går sinnsykt dårlig, tipper på rundt 105-110hk. kanskje det går å trikse litt med lengde på grenrør, innsugs runners og kammer? det beste ville vel vært noen lette stempler med høyere komp, for å få litt mere fres i kjerran opp til 0bar og litt videre.

 

ble litt offtopic det siste der men. ;)

 

1. KRX400 er så vidt jeg vet en blanding av deler fra KKK og Mitsu/Volvo.

2. Den lader tidlig og er sterk og solid. Den leveres også i rallytugave, noe som bør si litt. (Rallyutgaven har større turbin, IRX450?)

3. Hvis målet ditt er en motor med bred dreiemomentkurve og toppeffekt i område 400 hk, så synes jeg at det er en god idé.

 

Var det før eller etter han ble frakjørt av Schanche? :lol:

 

1. Kan bare prate for meg selv, men ble lovet noe av NTS som ikke stemte i virkeligheten. Ikke i nærheten engang. (IRX450)

2. Kjøp og prøv.

3. Tror vel ikke du vil få det helt råe draget i NOEN turbobil med ca 8:1 i komp, slappe kammer og slapp tenning og 0 turbotrykk.

 

Kjørte så sent som idag en 4x4 Cosw med voldsomt raskt ladetrykk og respons.

 

Hehehe, take å wild guess. :lol:

 

1. Det har rennt mye vann under broen siden den gang og han som sa det har sluttet for lenge siden. Du eller andre får nok ikke samme svar på samme spørsmål nå, som du fikk dengang da.

 

2. Det er ett godt råd dersom målet er som tidligere nevnt.

 

3. Det går faktisk helt fint. BBC noen ? 540 CID eller da 8,9 L. :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

denne tråden blir man mer og mer kvalm over, nts turbo er ikke imponerendes enda, merkelig at folk ikke kan svelge det og bli ferdig, vis skikelilig oppsett bygget med denne turboen og kanskje vi blir imponert, kommer alldrig til å kjøpe en slik turbo alikevel så stå på, kan ikke denne tråden bare slettes så vi er ferdige? så kan en ny lages når noen kommer med overbevisendes papirer på at faktiskt denne møkkaturboen klarer det som pælle mener den skal kunne gjøre!!!

 

Dette var jo gjennomtenkt, fornuftig og nyttig. :rolleyes:

 

Det har vært sagt flere ganger at ett 3" eksosanlegg som f.eks Mongoose gir en effektøkning på rundt 17 hk på en steg 3 Cosworth. Jeg regner med at når Tommy W får:

1. Byttet ut original eksosanlegget sitt med noe større og får litt mer stabilt ladetrykk,

2. Satt på samme luftfilter som du

3. Og muligens får pukkelrygg til å gjøre en liten endring eller to på chippet

 

så G-måler vi bilen hans til bedre resultat enn det "528 hk" motoren din klarte. Jeg tror at vi alle har veldig stor forståelse for at du blir kvalm ved å tenkte på det.

 

Ikke ta denne frustrasjonen ut på en turbo som du overhode ikke vet noe som helst om. Det er unødvendig å sabotere andres mulighet for å oppnå suksess. Du har gjort dine valg og fått resultat deretter. La andre få gjøre det samme i fred! Fortell heller hva du har som du er fornøyd med og hvorfor du er fornøyd så alle kan tenke over det og vurdere selv. Mye bedre det.

 

Jeg ser at Wingdude er her inne enda og de andre moderatorene gjor også en god jobb, så jeg betviler at du skal bekymmre deg over slapp moderering. Prosjekttråden din f.eks, ble ikke den stengt da?

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

Skal vi prøve å ta det litt roligere gutter? Dette her begynner å nærme seg person angrep, og da blir tråden stengt..

Ikke noe heldig viss dere vil diskutere videre..

Link to comment
Share on other sites

Greit for meg, for "Som man roper i skogen får man svar".

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hehe ja jeg bedde vel egentlig om svaret som kom ^_^ ja vi er spent ka som skjer med tommy sin bil, motor med skjørtebank var det siste jeg hørte :huh: :rolleyes:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Papirene kommer nok de. Det sier seg selv at jo fler som bruker en spesifikk turbo, jo større er mulighetene for at det kommer bremsepapirer. Det er for øyeblikket ikke så mange som bruker NTS turboer og derfor vil dette enda ta litt tid.

 

Ser at du sier det er Kjetil sine papirer og han hadde vel 6 kanals bankesensor og gjorde noen justeringer underveis før dette førte til det resultatet som bremsepapirene viser. Siden har han gjort endringer som har forbedret dette.

 

Hva med å gi Zakspeed samme muligheter? Alle vet at 1,3 BAR ikke er nok til å få gode resultater på en Cosworthmotor med originale kammer. Han har mye å hente enda, noe vi forhåpentligvis skal få se.

 

Papirene kommer nok de? Har sett mange papirer jeg, ikke 1 av de som holder hva du lover?

 

Usikker på om han hadde den bankesensoren på det tidspunktet der, men.. Var mer selve "hardwaren" jeg tenkte på.

 

Har ikke nekta noen mulighet til noe som helst jeg ;) Venter i spenning på den dagen NOEN får bygd en motor som faktisk tilsvarer de enorme forventningene du legger opp til. Ja, håper vi får se hvor mye han faktisk har å hente :)

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Papirene kommer nok de? Har sett mange papirer jeg, ikke 1 av de som holder hva du lover?

 

Usikker på om han hadde den bankesensoren på det tidspunktet der, men.. Var mer selve "hardwaren" jeg tenkte på.

 

Har ikke nekta noen mulighet til noe som helst jeg ;) Venter i spenning på den dagen NOEN får bygd en motor som faktisk tilsvarer de enorme forventningene du legger opp til. Ja, håper vi får se hvor mye han faktisk har å hente :)

 

Hva er det jeg lover synes du?

Enorme forventninger?

Nei, du har ikke nektet noen.

 

Det jeg mener er: "KRX 400, en 400 hk turbo som lader tidlig." Hvorfor skal dette skape så enorme forventninger? Er alt annet virkelig så triste saker, synes du?

 

Jeg mener at en Cosworth med en gitt motor som testes med forskjellige 400 hk turboer, vil i praksis være raskest og gi mest kjøreglede med KRX400 turboen, og det står jeg for. Så langt tolker jeg det dithen at både Tommy W og Zakspeed er av samme oppfatning og jeg tror at jo fler som forsøker, jo større vil denne "gjengen" bli. At man kanskje kan få høyere maks dreiemoment eller maks effekt med en større og mye tregere 400 hk, det er ikke umulig, men dét hjelper ikke bilens eier i praksis, tvert imot. Dersom man kun er ute etter maksimalt store tall, da kan man heller kjøpe maksimalt stor turbo.

 

Ja, jeg er spent på å se hvordan det går. Det kan bli vanskelig å lade like høyt som før for nå slurer visstnok clutchen også så vi får bare vente å se......

Dette er jo tross alt på rullen til Polly motorsport så vi får håpe at biler som den 7 sek 153 km/t Vossabilen, den til just4fun etc har anledning å stille så man får mange fra samme rulle å sammenligne med. Synd at vinge87 m.fl ikke kan stille.

 

Siden denne rullen ikke har vært brukt på denne måten før så er det jo flere jo bedre, uansett...

 

 

 

hehe ja jeg bedde vel egentlig om svaret som kom ^_^ ja vi er spent ka som skjer med tommy sin bil, motor med skjørtebank var det siste jeg hørte :huh: :rolleyes:

Hehehe, det var en invitasjon det var vanskelig å motstå. ;)

 

Det er nok mange motorer som er mye friskere enn den Tommy W har akkurat for øyeblikket, men vi får se. Han satser godt iallefall... og slikt fører ofte til noe bra. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det jeg lover synes du?

Enorme forventninger?

Nei, du har ikke nektet noen.

 

Det jeg mener er: "KRX 400, en 400 hk turbo som lader tidlig." Hvorfor skal dette skape så enorme forventninger? Er alt annet virkelig så triste saker, synes du?

 

Jeg mener at en Cosworth med en gitt motor som testes med forskjellige 400 hk turboer, vil i praksis være raskest og gi mest kjøreglede med KRX400 turboen, og det står jeg for. Så langt tolker jeg det dithen at både Tommy W og Zakspeed er av samme oppfatning og jeg tror at jo fler som forsøker, jo større vil denne "gjengen" bli. At man kanskje kan få høyere maks dreiemoment eller maks effekt med en større og mye tregere 400 hk, det er ikke umulig, men dét hjelper ikke bilens eier i praksis, tvert imot. Dersom man kun er ute etter maksimalt store tall, da kan man heller kjøpe maksimalt stor turbo.

 

Ja, jeg er spent på å se hvordan det går. Det kan bli vanskelig å lade like høyt som før for nå slurer visstnok clutchen også så vi får bare vente å se......

Dette er jo tross alt på rullen til Polly motorsport så vi får håpe at biler som den 7 sek 153 km/t Vossabilen, den til just4fun etc har anledning å stille så man får mange fra samme rulle å sammenligne med. Synd at vinge87 m.fl ikke kan stille.

 

Siden denne rullen ikke har vært brukt på denne måten før så er det jo flere jo bedre, uansett...

Hehehe, det var en invitasjon det var vanskelig å motstå. ;)

 

Det er nok mange motorer som er mye friskere enn den Tommy W har akkurat for øyeblikket, men vi får se. Han satser godt iallefall... og slikt fører ofte til noe bra. :)

 

Hvorfor det skal skape enorme forventninger? Fordi KRX 400 skal overgå ALT ANNET av "400-hk turboer" som fins på markedet idag. Det i seg selv er jo en liten revolusjon? At en liten norsk turboprodusent overgår alle andre, verdensomspennende konserner? Det syns jeg er enormt imponerende, og det gleder jeg meg til å se :)

 

Jeg syns ikke alt annet er så triste saker, men det syns vel du? ;)

 

Gleder meg ikke til å se høyere tall jeg, og det forventer jeg ikke heller.. Det jeg derimot forventer å se, er papirer som viser en turbo som lader kjappere enn alle de andre papirene jeg har sett ;) DET gleder jeg meg veldig til å se, for så langt har det vært langt fra imponerende ;)

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

jeg syns det vingler veldig mye fram og tilbake her, først sier du at motor bør bygges på en helt annen måte for at dette skal funke, så står du også og sier at det vil funke bedre enn alt annet på vanlig oppsett også? Zakspeed sin motor har jo hatt turbotrøbbel fra dag 1, så i mine øyne regnes ikke denne som egnet sammenligningsgrunnlag. så gjenstår det å se da, om noen faktisk bygger en slik motor du anbefaler. gjør man det er man rimelig tjukk i hue, for hvis man da vil gå opp et steg eller 3 (etter å ha handlet inn nye kammer, stempler, grenrør mm.) må man jo kaste alt på dynga.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Pelle er fliknk til å velge AKKURAT riktige emner her , og så svare på dem , så UNNGÅR han å svare på mye annet .

Meget flink (bok-tall flink) . Dette er SIKKERT .

Problemet er PRAKSIS .

Nå hadde han en UNIK sjanse , da DISIPPELEN hans nr. 1 , Tommy W , skulle bygge motor , men han fikk visst ikke så mye hjelp fra sin mentor .

Så ikke vet jeg....

 

Til noe helt annet her.. (jeg gadd ikke lese alt vaset der men ...

 

" Hvis man da gearer på 6200 o/min på 1. gear så ender turtallet på lave 4077 o/min når man har lagt 2. gear og hva er effekten da? La meg tippe, med en såpass stor kompressor og så veik turbin på en 1,8L motor er man under 100 hk iallefall. (og da sitter man og venter på at noe skal skje fordi man nettopp mistet (1333,4 - 340 = hehehe nesten 1000 NM på hjulene) På dette turtallet går bilen som en moped og blir frakjørt av alle. "

 

Vi girer vanligvis på mellom 7500-8000omdr , Pelle , så noe girskifte på PINGLETE 6200omdr ...hehehe , DET blir ikke aktuelt .

Har nesten 100kmt i andre gir på 8000omdr. , så kassene er vel litt mer tettsteget enn vanlig Cossi ?

Uansett var jo ikke sammenligningen mellom en BILLIG KJIP CA18DET 1.8l motor , og en Cossi (homologeringsmotor) .

Da burde en heller f.eks vurdert en Sunny Gtir 2l SR20DET motor mot en Escort Cossi . Da disse motorene konkurrerte mot hverandre .

Det var mer effekten en KAN få med GARRETT GT2871R turboen .

Spoolup ville jo blitt sikkert minst 1000omdr. kjappere på en bra Cossi motor .

 

Vi venter i spenning på hva som må til for å klemme ut 400EKTE (men PUSLETE) hk ut av denne famøse KRX400 turboen da .

Jeg syns det blir litt tragisk hvis en må opp i 2bar+ for å klare dette . Og dette har vi jo sett konsekvensene av på Tommy W sin motor .

Link to comment
Share on other sites

Vi venter i spenning på hva som må til for å klemme ut 400EKTE (men PUSLETE) hk ut av denne famøse KRX400 turboen da .

Jeg syns det blir litt tragisk hvis en må opp i 2bar+ for å klare dette . Og dette har vi jo sett konsekvensene av på Tommy W sin motor .

 

 

hadde jeg frontet hvilken som helst turbo på samme måte som disse nts turboene blir ,ute noe skikkelig ærlige hester og vise til ,pluss kjørt motoren min med så høyt trykk at den (smelta?) hadde jeg ikke vært så høy i hatten hvertfall .

En ting som er sikkert alle kan få bilen til og lade 2 bar så sant turbo ikke er gåen .

Hvis man leser litt historie er cosworth motor kjent for sin utrolige holdbarhet selv under hard og tøff behandling ,men selv ikke den tåler for eks 2 bars trykk med et oppsett som ikke er mappet fullt ut .

Nei venter og i spenning på et skikkelig bremse papir,det bør inneholde 400hk /minst 500nm med tidlig spol up ikke milevis med bortforklaringer om dårlig oppsett eller feil rulle osv .

vil bare minne på at det er bremset hvertfall 420 hk på rimelig standard motor

skal og være en av de første som kjøpe en nts turbo hvis de greie og bevise at den er så mye bedre enn alt annet noe jeg har til gode og se ennå . :wacko:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Pelle er fliknk til å velge AKKURAT riktige emner her , og så svare på dem , så UNNGÅR han å svare på mye annet .

Meget flink (bok-tall flink) . Dette er SIKKERT .

Problemet er PRAKSIS .

Nå hadde han en UNIK sjanse , da DISIPPELEN hans nr. 1 , Tommy W , skulle bygge motor , men han fikk visst ikke så mye hjelp fra sin mentor .

Så ikke vet jeg....

 

Til noe helt annet her.. (jeg gadd ikke lese alt vaset der men ...

 

" Hvis man da gearer på 6200 o/min på 1. gear så ender turtallet på lave 4077 o/min når man har lagt 2. gear og hva er effekten da? La meg tippe, med en såpass stor kompressor og så veik turbin på en 1,8L motor er man under 100 hk iallefall. (og da sitter man og venter på at noe skal skje fordi man nettopp mistet (1333,4 - 340 = hehehe nesten 1000 NM på hjulene) På dette turtallet går bilen som en moped og blir frakjørt av alle. "

 

Vi girer vanligvis på mellom 7500-8000omdr , Pelle , så noe girskifte på PINGLETE 6200omdr ...hehehe , DET blir ikke aktuelt .

Har nesten 100kmt i andre gir på 8000omdr. , så kassene er vel litt mer tettsteget enn vanlig Cossi ?

Uansett var jo ikke sammenligningen mellom en BILLIG KJIP CA18DET 1.8l motor , og en Cossi (homologeringsmotor) .

Da burde en heller f.eks vurdert en Sunny Gtir 2l SR20DET motor mot en Escort Cossi . Da disse motorene konkurrerte mot hverandre .

Det var mer effekten en KAN få med GARRETT GT2871R turboen .

Spoolup ville jo blitt sikkert minst 1000omdr. kjappere på en bra Cossi motor .

 

Vi venter i spenning på hva som må til for å klemme ut 400EKTE (men PUSLETE) hk ut av denne famøse KRX400 turboen da .

Jeg syns det blir litt tragisk hvis en må opp i 2bar+ for å klare dette . Og dette har vi jo sett konsekvensene av på Tommy W sin motor .

 

Jeg skal ikke kommentere det første avnittet noe videre akkurat nå enn å si at du er langt ute på viddene, igjen.

 

 

Når det gjelder resten her så er det overraksnede skuffende. Hvis T-king65 er henvisning til fødselsår, noe jeg tror, så er du i en voksen mann med bortimot 20 år lenger erfaring med bil enn mange andre her inne, noe som selvsagt øker forventningene mine til hva du poster, ok? Du skal og bør VITE at makseffekten i seg selv ikke er brukende til noe som helst fornuftig.

 

Jeg setter imidlertid pris på faktiske opplysninger som du bl.a. kommer med her da det viser at det er store forskjeller mellom "Cossieleiren" og "Riskokergutta". Å måtte dra en motor 13-1800 o/min forbi turtallet for maks avgitt effekt er jo totalt fjærnt. Hva i alle dager er det dere driver med? Når motoren har maks effekt på 6050o/min så vil effekten selvsagt reduseres når turtallet økes videre. Hvis man gearer på 7750 o/min så er det klart at dreiemomentet på dette turtallet er av stor interesse. Dette viser med all mulig tydelighet at turbovalget her er bortimot 100% feil.

 

Det blir uansett slik at motoren blir svakere for hver eneste omdreining man øker turtallet etter maks effekt, og med så mye "overturtall" som det kjøres her, så kjører man stadig på nedadgående, på begge kurvene, spesielt når gearkassen er tettsteget. Tør påstå at dere er ganske alene om å synes at dette er en god idé.

 

Jeg mener at en motor funker best mellom maks dreiemoment og maks effekt. Har man maks moment på f.eks 4000 o/min og maks effekt på 7000 o/min så mener jeg at man har gjort det godt og man har en god og lettkjørt motor. En slik motor vil være sterk før 4000 o/min og fleksibel nok til å dra litt overturtall om det skulle være nødvendig, som f.eks inn mot en sving på bane. På en slik motor har også moment og effekt praktisk betydning og er av interesse.

 

Tallene på " din motor" er knapt nok av akademisk interesse da motoren bruker desidert MINST tid på dette 470 o/min platået, men bruker ganske mye mer tid utenfor når både moment og effekt er betydelig lavere.

 

Jeg blir nesten målløs av skuffelse. Du er tøff som tør, det skal du ha.

 

Jeg er ganske overbevist om at en original Cosworthmotor med KRX 400 vil kjøre fra det oppsettet der fordi en slik motor blir kjørt på ett register hvor den fungerer og er effektiv, og ikke utenfor slik som du beskriver.

 

En helt ORIGINAL Cosworthmotor må lades hardt for å klare 400 hk og det vet alle, inkl du.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jeg syns det vingler veldig mye fram og tilbake her, først sier du at motor bør bygges på en helt annen måte for at dette skal funke, så står du også og sier at det vil funke bedre enn alt annet på vanlig oppsett også? Zakspeed sin motor har jo hatt turbotrøbbel fra dag 1, så i mine øyne regnes ikke denne som egnet sammenligningsgrunnlag. så gjenstår det å se da, om noen faktisk bygger en slik motor du anbefaler. gjør man det er man rimelig tjukk i hue, for hvis man da vil gå opp et steg eller 3 (etter å ha handlet inn nye kammer, stempler, grenrør mm.) må man jo kaste alt på dynga.

 

Hvis du er snill og konsenterer deg mindre om hvem som skriver, og mer om hva som skrives, da tror jeg at det blir lettere.

 

Ingen turbo er uendelig stor, ei heller disse. Når disse oppgis til ett effekttall så er det potensialet i turboen. Dette er IKKE det samme som at man garanter at alle og enhver får ut denne effekten på hvilken motor som helst, uavhengig av alt annet.

Våkne opp. En turbo kan bare levere luft på bekostning av høyere eksostrykk. Det er selv motoren som må produsere og levere krefter og effekt og GUD forby at det skulle mangle en hest eller to da dette selvsagt må være selv turboen sin feil. Motorbyggeren selv og han som mapper er jo totalt feilfri og selvsagt uten ansvar. :rolleyes:

 

Hvis man er realistisk, planlegger godt, velger deler og oppsett og vet hvorfor man har tatt de valgene man har gjort og avslutter med å holde seg til planen, da trenger man ikke kaste noe som helst. Vimsing straffer seg nesten alltid økonoimisk og er noe man bør unngå om man vil holde på med dette.

 

Vil bare minne på at det er bremset hvertfall 420 hk på rimelig standard motor

 

Hva er "rimelig standard" da.

Det er fort gjort å finne 20 hk på en helt urørt Cosworthmotor dersom en vet hvor en skal lete. Deretter kan man begynne med trick som nok tilfører bortimot 20 hk til. Dette utgjør da forskjellen mellom 380 og 420.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

At du er dum nok til å holde på Pælle... Hvor mange års tid har du holdt på med motor da, som gjør deg til gud??? Cosworth-motorer har blitt trimmet i hue og rævva i noen år nå, så hvorfor bruker ikke de "største" motorbyggerene her på berget denne turboen da tru, om den er så forbanna bra???

 

Er nok bare ett svar på det: Den holder ikke mål, enkelt og greit..

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hva er "rimelig standard" da.

Det er fort gjort å finne 20 hk på en helt urørt Cosworthmotor dersom en vet hvor en skal lete. Deretter kan man begynne med trick som nok tilfører bortimot 20 hk til. Dette utgjør da forskjellen mellom 380 og 420.

 

 

rimelig standard er : std komp std kammer , std tenningssystem ,

modda ting for en toppeffekt på 420 (tall som er bremset ) turbo /omsveiset innsug /500 cooler /større dyser /større eksos

vet at dette er noe av det meste du kan presse ut uten videre mods og sier heller ikke at oppsette har en kurve som ligner gull ,eller perfekt spol up men en toppeffekt som er målt .

vil gjerne ha en motor slik du beskrive pelle :lol: tidlig spol up ,bra dreimomet i bunn og så lite ketchup som mulig ,men ser ikke de talla på papir ennå hvertfall <_<

Edited by to far gone

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

hva er videre specs på denne motor to far gone? :)

jeg lurer også på hvorfor du ikke er i verdenstoppen når det gjelder cosworth og motorbygging (Pelle). hvorfor velger ikke "de store" motorbyggerne turboene fra NTS om de er så ufattelig bra? det gjelder å være realistisk. å skjønne at disse uttalelsene dine er for gode til å være sann, det forstår vel alle. unntaket er tommy w som tror på julenissen. videre tror jeg NTS sitt rykte er rimelig skadeskutt her inne etter irx450-tråden til triggerhappy. det er forresten samme motor og bil som Zakspeed eier. her er ikke trykket økt høyere enn 1,3?bar. montro om det er fordi han er redd for at turbo skal "overruse" slik som både irx450 OG netics-e46 gjorde på denne motorn og resultere i salat.

med et skikkelig map (f.eks livemap av pukkelrygg) er det ingen tvil om at respons og og kurver forbedres. det gir forbedringer på alle motorer framfor et std chip. så hvis du nå sammenlikner Zakspeeds motor som bremset 380hk med netics420, std kammer og et "std grådyse?chip" mot en livemappet motor er du også rimelig grønn.

tror du hadde egnet deg godt som politiker, pelle.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hvor rallygutta kjøper turbo er vel så viktig som hvor "gatebil-motorbyggerne" velger turboer fra, syns iallefall jeg. Gatebil-motorbyggerne overlever med å levere "masse-hk"-motorer som kundene er fornøyd med. Rallygutta ligge et steg foran konkurrentene for å vinne. Da får man andre prioriteringer.

 

Fortsett videre uten å diskutere person, de som ikke er interessert i å diskutere turbo kan la være å legge igjen innlegg.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

hva er videre specs på denne motor to far gone? :)

 

glemte jo gruppe a topppakning men det er jo egentlig selvfølge

er desverre ikke min motor he he så helt nøyaktig spec har jeg ikke

var 2 wd eksos manifoil og ikke uventet vel et oppsett fra jens :lol:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

At du er dum nok til å holde på Pælle... Hvor mange års tid har du holdt på med motor da, som gjør deg til gud??? Cosworth-motorer har blitt trimmet i hue og rævva i noen år nå, så hvorfor bruker ikke de "største" motorbyggerene her på berget denne turboen da tru, om den er så forbanna bra???

 

Er nok bare ett svar på det: Den holder ikke mål, enkelt og greit..

Cosworth-motorene har blitt trimmet i hue og ræva i noen år nå ja...stort sett på akkurat samme måten fra dag 1. og når noen drister seg til å prøve seg på noe som er litt annerledes så er det klart at folk blir skeptiske når de ikke kjenner igjen merket på turboen som sitter i motorrommet...

 

Når det er sagt så hadde det vært morro å se papirer så man hadde fått bekreftet det som blir argumentert for.vi har jo sett papirer på at det går an å få bra resultater med en annen turbo enn garret og netics (larsen). Så hvorfor skulle det ikke gå med en krx/irx?

Time will sjåovv....

 

Dessuten syns jeg det triggerhappy skriver er et godt poeng...skal man ha masse hester, eller hester som går bra?

Mange her inne er nok mest opptatt av å ha masse hester...

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST - vraka

75- Escort Mk2 2.0L

Link to comment
Share on other sites

1. At du er dum nok til å holde på Pælle... Hvor mange års tid har du holdt på med motor da, som gjør deg til gud???

2. Cosworth-motorer har blitt trimmet i hue og rævva i noen år nå, så hvorfor bruker ikke de "største" motorbyggerene her på berget denne turboen da tru, om den er så forbanna bra???

 

2. Er nok bare ett svar på det: Den holder ikke mål, enkelt og greit..

 

Det er ingenting som gjør meg til noe jeg hverken er eller anser meg selv for å være.

 

Det er nok flere grunner til at de du sikter til velger som de gjør. Forslaget ditt er iallefall feil.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hva er videre specs på denne motor to far gone? :)

1. jeg lurer også på hvorfor du ikke er i verdenstoppen når det gjelder cosworth og motorbygging (Pelle). hvorfor velger ikke "de store" motorbyggerne turboene fra NTS om de er så ufattelig bra? det gjelder å være realistisk. å skjønne at disse uttalelsene dine er for gode til å være sann, det forstår vel alle. unntaket er tommy w som tror på julenissen. videre tror jeg NTS sitt rykte er rimelig skadeskutt her inne etter irx450-tråden til triggerhappy. det er forresten samme motor og bil som Zakspeed eier. her er ikke trykket økt høyere enn 1,3?bar.

 

2. montro om det er fordi han er redd for at turbo skal "overruse" slik som både irx450 OG netics-e46 gjorde på denne motorn og resultere i salat.

 

3.med et skikkelig map (f.eks livemap av pukkelrygg) er det ingen tvil om at respons og og kurver forbedres. det gir forbedringer på alle motorer framfor et std chip. så hvis du nå sammenlikner Zakspeeds motor som bremset 380hk med netics420, std kammer og et "std grådyse?chip" mot en livemappet motor er du også rimelig grønn.

 

1. Fordi at jeg ikke er eller noen gang vil bli motorbygger. Kan det være så vanskelig å fatte?

Hvor mange motorbyggere gidder å poste på dette forum tror du? De prioriterer selvfølgelig noe annet.

 

2. Montro om du skulle se på hva mannen faktisk postet da? Overrusing kan du bare glemme så sant tingene er på stell . Det er en kar som nå har turboladet en liten Diesel motor med turbo fra NTS og mannen peaker 55 psi uten turboproblemer i det hele tatt. Det er bare å lade på.

IRX450 turboen overruste fordi den ble tvangskjørt med 100% lukket wg. Wow, så rart. Gidder du å følge med i det hele tatt?

En E46 turbo som må lade 1,9 BAR for 380,2 hk (Du må ikke glemme de 0,2 hk, de er vesentlige da de er skillet mellom fiasko og suksess) ble spådd en slik fremtid og spådommen slo til.

 

3. Ja, vi ser at absolutt alle endinger på ett oppsett har innvirknig på resultatet, jaja tydeligvis unntatt turbovalget da. :rolleyes: Ingen moderne turbo kan forbedre noe som helst i forhold til de gamle i følge dere.

 

Når det gjelder turbo og chip så er kombinasjonen meget viktig og pukkelrygg ser ut til å gjøre en god jobb med å skaffe chip som er tilpasset forskjellige oppsett.

 

Hvis du sier at chippene var så dårlig tilpasset motorene før så sier du samtidig at Jenspeed leverer dårlige chip til sine oppsett da han også selger E46 turbo. Har du det ellers bra? Slike meninger for du stå til rette for selv.

 

Det er noen av de moderne turboene som er bedre enn de eldre og med chip som tilpasses motoren så kommer de store forskjellene frem i form av resultater. Du bør forstå at man ikke kan lese så mye ut av ett bremsepapir som mange innbiller seg. Det er hvordan bilen går i praksis som bør ha størst interesse og betydning for en oppegående eier.

 

Når eiere som ovennevnte da har forsøkt noe nytt og er godt fornøyd med resultatet og sier dette, da skal mange protestere til tross for at de ikke har forsøkt selv. Grønn ja, akkurat.

 

 

 

 

Jaja, kjekt at til og med vi to har noe felles da.

 

 

Mange her inne er nok mest opptatt av å ha masse hester...

 

Jepp og det er problemet. Ett 100 hk lystgass kit som slår inn på 6000 o/min og ut på 6050 gir masse hk og er helt ubrukelig. Det er HELE dreiemomentkurven i det turtallsområdet man holder motoren i når man bruker bilen, det er det som gir den gode opplevelsen av aks. Altså hvordan det kjennes nå turtelleren viser 4000, 4500, 5000 osv. Hva som skjer på 6000 spiller mindre rolle i denne sammenhengen. Det er like fort over som det startet og alle konkurentene er bort for lengst.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

IRX450 turboen overruste fordi den ble tvangskjørt med 100% lukket wg. Wow, så rart. Gidder du å følge med i det hele tatt?

En E46 turbo som må lade 1,9 BAR for 380,2 hk (Du må ikke glemme de 0,2 hk, de er vesentlige da de er skillet mellom fiasko og suksess) ble spådd en slik fremtid og spådommen slo til.

 

Gidder egentlig ikke poste i denne tråden, men når du driver med direkte feilinformasjon må du korrigeres !

 

IRX'en blei testa med et par pull på tredje gir med helt lukka wastegate, det stemmer. Dette ble avtalt med NTS, det var ikke noe problem.

 

E46'n lada 1,9 bar ja, men på et manometer som viser 0,2 bar for mye, fint om du hadde giddet å følge med litt du og :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Gidder egentlig ikke poste i denne tråden, men når du driver med direkte feilinformasjon må du korrigeres !

 

IRX'en blei testa med et par pull på tredje gir med helt lukka wastegate, det stemmer. Dette ble avtalt med NTS, det var ikke noe problem.

 

E46'n lada 1,9 bar ja, men på et manometer som viser 0,2 bar for mye, fint om du hadde giddet å følge med litt du og :rolleyes:

 

Ja selvsagt skal det være slik, men da må man kunne forvente at korrigeringene er korrekte. :rolleyes:

 

Jeg skrev IKKE at IRX450 turboen ble kjørt slik hverken hele tiden eller lenge. Det var denne testen jeg siktet til. Når man "testkkjører" med lukket wg og ikke får opp ladetrykket umiddelbart og velger likevel å fortsetter å øke motorturtallet, da øker også eksosmengden og turboen overruser. Man trenger ikke kjøre lenge for å overruse og ødelegge noe da. Det jeg har skrevet er korrekt.

 

Det stemmer, men du målte selv ett trykkfall over intercooleren som viste minst samme trykkfall som manmomentet viste feil. Jeg sa hva E46 turboen ladet, ikke hva ladetrykket i innsugsmanifolden var. Jeg mener at jeg følger med sånn "någenlunde".

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...