Jump to content

KRX 400


RS 1000

Recommended Posts

Den går bra godt. 1.6bar imellom 3300-3400 på rullen er ikke dårlig. Vil jo lade litt tidligere på veien.

 

Kan jo bare sammenligne med de cosworthene som ligger her, så ser man jo at alle tar svalestup oppe i registeret, til tross for både mer og mindre ladetrykk en Tommy W :)

 

Edit: Så akkurat noe litt morsomt. Momentkurven holder seg så godt på toppen, at polly måtte sette logoen sin i andre hjørnet, enn det han gjorde på alle andre biler som ble bremset den dagen :lol:

 

 

Bare husk at alle kurvene fra treffet ifjor som du linker til viste hjulhester, mens kurven til Tommy viste motoreffekt.

Link to comment
Share on other sites

bred_Cosworth_4x4_Tommy_W.jpg

Se den momentkurven da! Til tross for fallende ladetrykk holder den seg omtrent helt flat til turtallsperren! Jeg har aldri sett en T34 turbo greie det der... :)

Og da forstår man at bilen akser like godt på 3500 o/min som på 6000 o/min. Omregnet i hastighet betyr dette at man har nesten maksimal akselerasjon med over 400 NM I GJENNOMSNITT inn på kassen:

På 2. gear: fra ca. 48 - ca. 85 km/t

På 3. gear: fra ca. 75 til ca. 130 km/t

Som vi ser kan man trygt shortshifte uten noe som helst problemer. (pga 10 km/t overlapp!) Hvem andre kan i sannhet si det samme?

Legg også merke til hva ladetrykket faktisk er ved makseffekt på ca. 5900 o/min.

Som "vi" vet er det enda endel å hente her ved hjelp av å øke ladetrykket og tømme turboen, og ikke minst korrekt og tilhørende mapping.

Det blir "Santa Cool" til jul Tommy W. :) Grattis.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Joda fine kurver, men med dei tallene er det jo ikkje akkurat noe rasar bil :)

 

Det var vel aldri meningen at det skulle bli en "reser"bil. Det skulle bli en kjørbar gatebil med tidlig ladetrykk og en bred og flat momentkurve. Og det er akkurat det den har.

 

Live-mapping og mere ladetrykk, så har man plutselig 500nm og 380-400hk og en flat og bred momentkurve. Dessuten er dette "ærlig" effekt, og ikke lottorulle effekt :)

Edited by TurboTommy
Link to comment
Share on other sites

Det var vel aldri meningen at det skulle bli en "reser"bil. Det skulle bli en kjørbar gatebil med tidlig ladetrykk og en bred og flat momentkurve. Og det er akkurat det den har.

 

Live-mapping og mere ladetrykk, så har man plutselig 500nm og 380-400hk og en flat og bred momentkurve. Dessuten er dette "ærlig" effekt, og ikke lottorulle effekt :)

 

Hehe. Dåke må sjå ka dåke skrive! ska ta folk i drag og på bane :) Prøv heller DB drag

 

Vist denne Turboen skal være så bra hvorfor har den så dårligt med hk på 4000?

Link to comment
Share on other sites

Bare husk at alle kurvene fra treffet ifjor som du linker til viste hjulhester, mens kurven til Tommy viste motoreffekt.

 

etter tallene på papirene var motorhk så er de blitt realistisk riktige. Hvorfor han er har byttet måte å vise vet jeg ikke, men han måler jo uansett på hjulene.

 

Hehe. Dåke må sjå ka dåke skrive! ska ta folk i drag og på bane :) Prøv heller DB drag

 

Vist denne Turboen skal være så bra hvorfor har den så dårligt med hk på 4000?

 

grunnen til det er nok mapping som gjør. hvis du ser så er nesten alle "chip" like på dette og gir lite effekt. Det er først med en live-mapping en ser høyere effekter på 4000rpm.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Det var vel aldri meningen at det skulle bli en "reser"bil. Det skulle bli en kjørbar gatebil med tidlig ladetrykk og en bred og flat momentkurve. Og det er akkurat det den har.

 

Live-mapping og mere ladetrykk, så har man plutselig 500nm og 380-400hk og en flat og bred momentkurve. Dessuten er dette "ærlig" effekt, og ikke lottorulle effekt :)

Kos veit du at den har flat kurve med meir ladetrykk?? desse kurvene er ikkje uvanlig ved lite ladetrykk ...da blir moment kurven flat og lang som her... lada 1,8-2,0kilo so skal vi sjå på moment kurven er den like flat da... da blir eg imponert.. kansje det blir ein større utfordring?? er jo relativt lav effekt det er snakk om her.....men bevares denne bilen er nok kjørbar på gata og funker fint so vist du er fornøyd med dette so kan eg berre sei gratulera tommy med oppnådd mål...

Link to comment
Share on other sites

Kos veit du at den har flat kurve med meir ladetrykk?? desse kurvene er ikkje uvanlig ved lite ladetrykk ...da blir moment kurven flat og lang som her... lada 1,8-2,0kilo so skal vi sjå på moment kurven er den like flat da... da blir eg imponert.. kansje det blir ein større utfordring?? er jo relativt lav effekt det er snakk om her.....men bevares denne bilen er nok kjørbar på gata og funker fint so vist du er fornøyd med dette so kan eg berre sei gratulera tommy med oppnådd mål...

 

Det VET jeg jo ikke, men man kan jo bare anta. Har sett mange av disse kurvene med ~1.5bar ladetrykk, og ingen som dette. Godt eksempel er jo de andre hos polly, og det "dynojet"papiret som ligger et par sider tilbake, som også var på 1.4bar, men med fallende momentkurve :) Og den motoren var jo "mappet" da. :)

 

Kun tiden vil vise antar jeg. Om Tommy greier å få fingen ut av en viss plass å få mappet sjiten :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Du har masse å lære du :) teori og praksis er ikkje alltid det samme

 

selvfølgelig har jeg masse å lære. Teori og praksis er nøyaktig det samme hvis man har alle faktorene. desverre er det veldig mange ukjendte faktorer så sånn jeg ser det må det testes endel i praksisen også ja (ivertfall for mitt vedkommende). MEN om man ivertfall prøver å bruke hue før en kjøper en masse parts, har en kommet et godt stykke på vei ;)

 

lykke til med boka :)

 

Edit: glemte en viktig ting. hjelper ikke å ha 600hk på 7000rpm når motorn gir seg på 7500rpm, da er det bedre med mindre toppeffekt og heller ha mere i mellomregistret og javne kurver. en godt oppsatt sugemotor banker møka av en \"vanlig 600hk\" cosworth på rudskogen. synd at folk ska se seg blinde på denne toppeffekta. Men såklart finnes det motorer som har mye av alt, men det er ikke noe den vanlige mannen i gata gjør, han har mest sannsynlig satt seg ned med penn å papir å tenkt litt før han bygde ;)

Edited by joppa

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig har jeg masse å lære. Teori og praksis er nøyaktig det samme hvis man har alle faktorene. desverre er det veldig mange ukjendte faktorer så sånn jeg ser det må det testes endel i praksisen også ja (ivertfall for mitt vedkommende). MEN om man ivertfall prøver å bruke hue før en kjøper en masse parts, har en kommet et godt stykke på vei ;)

 

lykke til med boka :)

må være veldig flink du då

 

Vist teori alltid virker i praksis. så skal eg kjøpe mange bøker

Link to comment
Share on other sites

Kos veit du at den har flat kurve med meir ladetrykk?? desse kurvene er ikkje uvanlig ved lite ladetrykk ...da blir moment kurven flat og lang som her... lada 1,8-2,0kilo so skal vi sjå på moment kurven er den like flat da... da blir eg imponert.. kansje det blir ein større utfordring?? er jo relativt lav effekt det er snakk om her.....men bevares denne bilen er nok kjørbar på gata og funker fint so vist du er fornøyd med dette so kan eg berre sei gratulera tommy med oppnådd mål...

En mye omtalt hvit 4x4 vingebil har over 500 ærlige hk, (nærmere 900 ccm fuel pr. syl.) og så godt som 540 Nm i snitt (les linjalflat kurve) fra 4-7000 o/min til tross for langt over 2 BAR ladetrykk.

Det er altså fullt mulig, men som vanlig handler det om forståelse av oppsett og viljen/evnen til å motstå fristelsen til å velge SVÆRE GREIER for å få høy bløffeeffekt til å skryte av.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig har jeg masse å lære. Teori og praksis er nøyaktig det samme hvis man har alle faktorene. desverre er det veldig mange ukjendte faktorer så sånn jeg ser det må det testes endel i praksisen også ja (ivertfall for mitt vedkommende). MEN om man ivertfall prøver å bruke hue før en kjøper en masse parts, har en kommet et godt stykke på vei ;)

 

lykke til med boka :)

hjelper lite med 500hk vist ein har 500hk på 6000rpm og turtallsperre på 6500rpm det er eg enig med deg i:) kurven til tommy er bra den men er lite moment og det kommer av lavt ladetrykk og etter mine erfaringer so detter moment kurven meir når turboen nermer seg tom og trykk over 1,8bar-oppnås ..det som dere og kommer til og forsjå etterhvert er at mappinga ikkje har allverdens og sei med mindre mappen er heilt på bærtur... faktisk utrulig kor lite du henter på mapping so lenge du er i nerheten av tenning... og eg veit at dette er ein pukkelrygg chip derfor er den nok i nerheten når det gjelder tenning af osv....dette trur eg kommer til og vise her og....

Edited by HUSNES MOTORSPORT
Link to comment
Share on other sites

Hehe. Du har masse å lære du :) teori og praksis er ikkje alltid det samme :)

Jo større teoretisk kompetanse man har, jo oftere viser det seg at praksisen samsvarer.

Hvis man har lav teoretisk komptanse, det er da man ofte får disse store og overraskende praktiske AHA opplevelsene som man ikke hadde mulighet til å forutse.

Jeg tør påstå at man kan spare mye tid og penger på å få det teoretiske "på plass" før man begynner kjøpe- og praktiserings "festen".

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En mye omtalt hvit 4x4 vingebil har over 500 ærlige hk, (nærmere 900 ccm fuel pr. syl.) og så godt som 540 Nm i snitt (les linjalflat kurve) fra 4-7000 o/min til tross for langt over 2 BAR ladetrykk.

Det er altså fullt mulig, men som vanlig handler det om forståelse av oppsett og viljen/evnen til å motstå fristelsen til å velge SVÆRE GREIER for å få høy bløffeeffekt til å skryte av.

So er dette ein motor som fløder lufta han får i motsetning til tommy sin motor som er tilnerma orginal.....og rekner med det er min motor du sikter til i siste linja her... so ka du meina om da får du stå for sjøl ... Eg lika og kjøra med SVÆRE GREIER og bløffeeffekt og skryte av eg... bedre det enn og sitta og Ronka framfor pcen kvar dag for og skriva piss og lesa bøker:)

Link to comment
Share on other sites

So er dette ein motor som fløder lufta han får i motsetning til tommy sin motor som er tilnerma orginal.....og rekner med det er min motor du sikter til i siste linja her... so ka du meina om da får du stå for sjøl ... Eg lika og kjøra med SVÆRE GREIER og bløffeeffekt og skryte av eg... bedre det enn og sitta og Ronka framfor pcen kvar dag for og skriva piss og lesa bøker:)

 

Hehe :lol:

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

hjelper lite med 500hk vist ein har 500hk på 6000rpm og turtallsperre på 6500rpm det er eg enig med deg i:) kurven til tommy er bra den men er lite moment og det kommer av lavt ladetrykk og etter mine erfaringer so detter moment kurven meir når turboen nermer seg tom og trykk over 1,8bar-oppnås ..det som dere og kommer til og forsjå etterhvert er at mappinga ikkje har allverdens og sei med mindre mappen er heilt på bærtur... faktisk utrulig kor lite du henter på mapping so lenge du er i nerheten av tenning... og eg veit at dette er ein pukkelrygg chip derfor er den nok i nerheten når det gjelder tenning af osv....dette trur eg kommer til og vise her og....

 

det er pukkelrygg chip ja, men om denne passer mitt oppsett er meget lite sannsynlig. Når det kommer til tenning vet jeg lite om det, men på lambda så er den virkelig på tryne. Har snakket med Pukkelrygg og det er meg det står på da han trenger en del opplysninger om AFR i forhold til turtall og ladetrykk for å kunne lage noe bedre chip. AFR min på bremsingen lå på altfor lave rundt 11blank. Dette er jo virkelig altfor mye bensin. Jeg kan ikke justere ned bensintrykket pga altfor lite bensin i mellomregisteret. Er det da riktig å anta at tenningen er riktig?

 

Håper virkelig jeg får tid til å få gjort noe i nærmeste fremtid og aller helst få tid til en live-map

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Jo større teoretisk kompetanse man har, jo oftere viser det seg at praksisen samsvarer.

Hvis man har lav teoretisk komptanse, det er da man ofte får disse store og overraskende praktiske AHA opplevelsene som man ikke hadde mulighet til å forutse.

Jeg tør påstå at man kan spare mye tid og penger på å få det teoretiske "på plass" før man begynner kjøpe- og praktiserings "festen".

 

Jo er enig der, men det er ingen vits vist man ikkje kan gjer det i praksis

Link to comment
Share on other sites

1. og rekner med det er min motor du sikter til i siste linja her...

2. so ka du meina om da får du stå for sjøl ...

3. Eg lika og kjøra med SVÆRE GREIER og bløffeeffekt og skryte av eg...

4. bedre det enn og sitta og Ronka framfor pcen kvar dag for og skriva piss og lesa bøker:)

1. Ja, det er tydelig selv om jeg snakket om de vanligste tabbene som begås - på generelt grunnlag.

2. Ja, alltid.

3. Det er en ærlig sak og noe jeg tror de fleste har fått med seg. :lol:

4. Enig med du der. B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Ja, det er tydelig selv om jeg snakket om de vanligste tabbene som begås - på generelt grunnlag.

2. Ja, alltid.

3. Det er en ærlig sak og noe jeg tror de fleste har fått med seg. :lol:

4. Enig med du der. B)

 

 

Når det gjelder punkt 3. so har eg ihverfall dokumentasjon og eg synser ikkje slik som du alltid driver med, men min venn..... har lika mykje respekt for deg som eg har for ei flue... so ein dag lykkes kansje du og med noko lykke til.......

Edited by HUSNES MOTORSPORT
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fine kurver tommy :)

 

Må si jeg ble litt positivt overraska her. Enig med Husnes i at momentkurva antageligvis kommer til å falle mer ettersom ladetrykket økes, men det gjenstår å se.

 

Blir spennende å se hvordan den blir ferdig mappet :) Har dere noe papirer på f.eks T34 og Garrett GT turboer på tilsvarende størrelse på samme rulla til sammenligning? Hadde vært artig å sett..

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fine kurver tommy :)

 

Må si jeg ble litt positivt overraska her. Enig med Husnes i at momentkurva antageligvis kommer til å falle mer ettersom ladetrykket økes, men det gjenstår å se.

 

Blir spennende å se hvordan den blir ferdig mappet :) Har dere noe papirer på f.eks T34 og Garrett GT turboer på tilsvarende størrelse på samme rulla til sammenligning? Hadde vært artig å sett..

 

 

T34 ar.48 grønndyse på samme rulla:

popup_Cosworth_4wd_Jan_E_J.JPG

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

T34 ar.48 grønndyse på samme rulla:

popup_Cosworth_4wd_Jan_E_J.JPG

 

ja nettopp. Legg merke til den formen på momentkurven og hvor tidlig den gir seg. Høyden på tallene gidder jeg ikke diskutere enda en gang da de er virkelig på tryne.

 

http://www.pollymotorsport.no/bilder/bilde...4wd_Tommy_W.JPG

Her er samme motor med annen topp som nå, orginal eksos, lavere ladetrykk, fusking osv. Dette sier alt om troverdigheten til tallene den gang. Forøvrig så gikk bilen min på linje med en helt normal steg 1 cosworth den gang også. Nå er det flere som har steg 3 som mener de ikke har sjangs. Polly ville ikke ut med hva som gjorde den store forskjellen med tallene, men at det er jukset med den gang hersker det lite tvil om. Du kan forøvrig ta en lett telefon til litt seriøse folk både i norge og england ang hva som er mulig med så lite bensin. Husk at subaruen tømte 380cc dyser på 255hk der ute denne gangen og Jan sin har bare Bosch 803 som normalt yter 330cc og i tillegg krever det livemap for å få ut alt som er å hente av effekt fra dysene og da klarer de 340-350hk.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...