Jump to content

KRX 400


RS 1000

Recommended Posts

Jeg bremsa 398hk i motor med irx450, porta topp, omslipte kammer, 2wd manifold osv osv. På ca 4900rpm ville ikke turboen mer, den peaka 1,4bar på 4800rpm etter det datt ladetrykket nedover, lada 0,9 på 7000rpm. Kjører med elektronisk ladetrykk stryring men vi prøvde å kjøre med vanlig kran, skrudde actuator staget i bånn, nappa av slangen osv men ville ikke mer uansett, bruker Garrett -34 actuator. Så min erfaring er at den turboen ikke klarer mer enn ca 400hk så jeg vurderer sterkt en Garrett GT turbo.

 

Lasse.

 

 

men var det ikke da slik at di ikke fikk åpnet spjellhuset ditt for fullt? rart at du ikke klarer å få opp mere lade trøkk . jeg var oppe i 2.7 jeg på min i fjor vettu uttå gardemoen

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Ja, syns det høres litt spesielt ut at turboen skulle begrense ladetrykket så mye.

Men dog syns jeg 398hk med såpass "lite ladetrykk" absolutt ikke er noe dårlig resultat da. Vet jo ikke når du hadde max effekt da, men allikevel..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Vi kjørte side om side opp en laang bratt bakke i ca70kmt å trøkte gassen i bånn, å bilene gikk helt likt!

er ikkje det litt rart da? Team NTS :closedeyes:

 

Han hadde hjulspinn da vettu. det hadde nok ikke du;)

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

Han hadde hjulspinn da vettu. det hadde nok ikke du;)

Faktisk så hadde vi snev av hjulspinn over ein bakketopp begge to, han kom ikkje forbi hvertfall ;)

Han kjører 2,1bar nå om dagen, å da vil ikkje eg prøve meg :mellow:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Jeg bremsa 398hk i motor med irx450, porta topp, omslipte kammer, 2wd manifold osv osv. På ca 4900rpm ville ikke turboen mer, den peaka 1,4bar på 4800rpm etter det datt ladetrykket nedover, lada 0,9 på 7000rpm. Kjører med elektronisk ladetrykk stryring men vi prøvde å kjøre med vanlig kran, skrudde actuator staget i bånn, nappa av slangen osv men ville ikke mer uansett, bruker Garrett -34 actuator. Så min erfaring er at den turboen ikke klarer mer enn ca 400hk så jeg vurderer sterkt en Garrett GT turbo.

 

Lasse.

Litt histore og info:

NTS har en serie med gode, solide og dyre turboer med betegnelsen KX som er tatt frem til Audi. Her finns KX400, KX500, KX600 og KX700.

Når de så tok frem IRX-serien så valgte de først og fremst ett HELT annet turbinhus, nemlig ett med integrert wg og flat T3 flens som ville være bolt on på ett større antall manifolder og grenrør. Dette turbinhuset med A/R 0.78 gir redusert baktrykk.

Når "entry level" IRX450 ble tatt frem så ble det fokusert på lav pris og denne var kun 6740,- + mva.

For å klare dette ble den 51 mm KX400 kompressoren valgt. Jeg vurderer dette slik at på motorer som er like lite effektive som Audi sine, så klarer man ikke å hente ut mer enn ca. 400 hk fra den luftmengden denne 51 mm kompressoren kan gi.

For å klare 450 hk så må man spec. motor og mappe slik at man henter resten av effekten ved å utnytte det lave baktrykket på IRX450 til å øke motorens effektivitet. og redusere B.S.F.C.

 

Hvis man så vil ha en større turbo så er dette selvsagt og overhode intet problem, men selvfølgelig koster det mer. Du kan lett oppgradere din IRX450 med KX500 kompressor eller en annen med 54-56 mm inducer.

 

Når det gjelder Garrett GT serien så har man "greie" turboer som GT3071R og GT3582R. Disse to er henholdsvis 84,5% og 83% hybrid som er ett bra kompromiss mellom spool up og baktrykk. GT3076 er 79% hybrid og her ser vi det "hullet" Garrett har i turbinhjulsutvalget i GT-R serien. GT30 turbinhjulet er 60 mm og litt lite, GT35 er 68 mm og for stort på en 2,0 L Cosworth.

 

IRX450 har ca. 64 mm turbinhjul, noe som jeg mener er helt perfekt når det kombineres med KX500 kompressoren som minst er like god som GT3076R kompressoren. Resultatet blir 84,2% hybrid = :D .

Dette blir derfor en glittrende 500 hk turbo med T3 flens og integrert wg.

(IRX450 er 79% hybrid og jeg mener at dette er noe av grunnen til at den ikke har imponerende spool på en 2,0 L Cosworth motor)

 

Konklusjon:

Hvis du velger å oppgradere din IRX450 med KX500 kompressor e.l. så vil dette være en billigere, enklere, mer bolt-on, mer holdbart og en bedre løsning enn om du kjøper GT3076R. ;)

-34 actuatoren er i svakeste laget til IRX serien sin STORE intererte wg. Dette til orientering.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge deg blir da krx400 75% hybrid og er bare søppel da med andre ord?

 

Men som du sier ville det vært spennende å sett irx450 med kx500 kompressor.

 

Fortsatt ville jeg valgt gt3071r fremfor dette.

 

Hvorfor mer bolt-on?

gt3071r kan leveres med med 60mm komp, 71mm turbin, cosworth .72 (intgr. wg) eksoshus og 4 forskjellige kompressorhus, jeg tror dette er råbra.. Prisen er også uslåelig.

Her slipper man også å kjøre 1,8-1,9 bar for å oppnå 400hk.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Ifølge deg blir da krx400 75% hybrid og er bare søppel da med andre ord?

 

Men som du sier ville det vært spennende å sett irx450 med kx500 kompressor.

 

Fortsatt ville jeg valgt gt3071r fremfor dette.

 

Hvorfor mer bolt-on?

gt3071r kan leveres med med 60mm komp, 71mm turbin, cosworth .72 (intgr. wg) eksoshus og 4 forskjellige kompressorhus, jeg tror dette er råbra.. Prisen er også uslåelig.

Her slipper man også å kjøre 1,8-1,9 bar for å oppnå 400hk.

Nå er du helt på jordet igjen. Ifølge meg??? 75%? Søppel?

 

Hvis man ikke vet hva man driver med, så får man enten skjerpe seg eller kutte ut.

 

KRX400 ligger rundt 90% hybrid og er selvfølgelig helt genial..

 

GT3071 kan IKKE leveres med 60 mm komp. hjul, (GT28 størrelse) og 71mm turbin (så svært at det ikke er veldig interessant.)

Stå på, kjøp en slik du.

 

Jada, sett absolutt alt fokus på kun to ting;

1. maks-effekt-tallet

og

2. maks-ladetrykk-tallet.

 

Da blir det saker for div konger vet du. :rolleyes:

 

Hvis man kjører IRX450 fra før så blir en oppgradering til "IRX500" 100% bolt on.

 

Jeg har sagt i mange år at GT3071R kan anses å være en moderne utgave av T34. Begge disse turboene funker godt på Cosworth, men du kan bare glemme at du klarer samme effekt med en GT3071R som med en "IRX500" som rett og slett har større kapasitet på både kompressor og turbin.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

slo ifra meg trim60.. Blir enda ein hybrid turbo fra t-king for meg hvertfall..

"T34" t04b ar55 eksos med 3" utblås og vband, 3102, msd 380chip.

vi får se hvor lenge det holder :whistling:

Hehehe, du ombestemte deg ja. Trim60 er original på 2wd turboen og super60 har bare litt større kapasitet enn den originale 4x4 turboen - en nærmest poengløs "oppgradering" for de aller fleste.

 

Denne brutalt nådeløse hobbyen gir enhver eier uungåelig nok ett resultat som avslører vedkommendes kompetanse på godt og vondt. Tør du lage til nippel slik at du kan måle det baktrykket motoren får med det produktet der?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det Marius, men har full åpning på spjeldet nå men trykket faller forde. RS1000: Har prøvd ett par andre Actuatorer også blandt annet den blåe FACE solgte før med like dårlig resultat, vurderer å bygge om til extern WG og prøve turbinen fra krx500 som du seier, hadde vært spennende.. Husker ikke tallene i huet men mener vi fikk maks effekten på rundt 5000rpm så er nok veeeldig mye å hente på en stabilt og høyere ladetreykk.

Link to comment
Share on other sites

forsten . når jeg tenker meg om så fikk ikke jeg heller mere en 1.4 bar med min når jeg kjørte med det org irx eksos huset. men detta var da på en dårlig trimmet ohc turbo da. men med en gang jeg monterte kkk. k¤6 eksos hus å ekstern wg. DA ble det forandring. trykke skyter ivegen :)

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det Marius, men har full åpning på spjeldet nå men trykket faller forde. RS1000: Har prøvd ett par andre Actuatorer også blandt annet den blåe FACE solgte før med like dårlig resultat, vurderer å bygge om til extern WG og prøve turbinen fra krx500 som du seier, hadde vært spennende.. Husker ikke tallene i huet men mener vi fikk maks effekten på rundt 5000rpm så er nok veeeldig mye å hente på en stabilt og høyere ladetreykk.

Hei.

Vi være nøyaktig når vi snakker om å spec. turbo og jeg ser at mange surrer med betegnelsene KRX400, IRX450, KX-serien, turbin og kompressor. Jeg vil derfor presisere at mitt forslag er å bruke IRX450 A/R 0.78 turbinhuset og det 64 mm turbinhjulet som står i KX400, IRX450 og KX500. Man bytter så ut 51 mm KX400/IRX450 kompressoren med den større 54,5 mm KX500 kompressoren. Samtidig øker man "hybrid-%" fra 79% til 84,2%, en vinn-vinn situasjon slik jeg ser det.

 

Dem som vil rote med grenrør som sprikker og siger og vil ha extern wg i jakten på høy effekt, kan velge en turbo i KX serien med ønsket kapasitet, 500 hk, 600 hk eller 700 hk. De to sistnevnte har STORT turbinhjul for genuin pulslading og minimalt med baktrykk.

 

Enig med du der.

Når du har 398 hk v/ lave 5000 o/min og en ladetrykk kurve som ser ut slik som du beskriver, da henter du mye effekt ved å få kadaver-disiplin på ladetrykket.

398/5000 o/min * 6300 o/min = 501,5 Hk. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Vi være nøyaktig når vi snakker om å spec. turbo og jeg ser at mange surrer med betegnelsene KRX400, IRX450, KX-serien, turbin og kompressor. Jeg vil derfor presisere at mitt forslag er å bruke IRX450 A/R 0.78 turbinhuset og det 64 mm turbinhjulet som står i KX400, IRX450 og KX500. Man bytter så ut 51 mm KX400/IRX450 kompressoren med den større 54,5 mm KX500 kompressoren. Samtidig øker man "hybrid-%" fra 79% til 84,2%, en vinn-vinn situasjon slik jeg ser det.

 

Dem som vil rote med grenrør som sprikker og siger og vil ha extern wg i jakten på høy effekt, kan velge en turbo i KX serien med ønsket kapasitet, 500 hk, 600 hk eller 700 hk. De to sistnevnte har STORT turbinhjul for genuin pulslading og minimalt med baktrykk.

 

Enig med du der.

Når du har 398 hk v/ lave 5000 o/min og en ladetrykk kurve som ser ut slik som du beskriver, da henter du mye effekt ved å få kadaver-disiplin på ladetrykket.

398/5000 o/min * 6300 o/min = 501,5 Hk. ;)

 

 

501 hk sier du mr 1000 men klarer kompresoren i en std irx over 450 hk da?

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

501 hk sier du mr 1000 men klarer kompresoren i en std irx over 450 hk da?

Nei det gjør den ikke.

Dette var for å vise hva man kan forvente av resultat på en god motor som har IRX450 turbo oppgradert med KX500 kompressoren.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

forsten . når jeg tenker meg om så fikk ikke jeg heller mere en 1.4 bar med min når jeg kjørte med det org irx eksos huset. men detta var da på en dårlig trimmet ohc turbo da. men med en gang jeg monterte kkk. k¤6 eksos hus å ekstern wg. DA ble det forandring. trykke skyter ivegen :)

R&D er den sanne oppskriften til suksess. :)

 

Når du byttet turbinhus så "omgjorde" du IRX450 til KX400 og resultatet kjenner vi jo til.

Du kjørte vel også gammel stil med langt energisløsende grenrør den gangen og tilhørende lav eksostemp, nøyaktig det motsatte av hva IRX450 er designet for.

Oppsett med lav komp. lange grenrør og lav eksostemp har, i motsetning til oppsett med veldig lavt baktrykk, ikke bruk for særlig store wg => høyere krav til wg styring => GOD elektronisk boost controller når man kjører stor wg på gammeldags lavbudsjett oppsett.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Høres interressant ut detta mr1000 ;) Fikk lyst til å prøve ett turbinhjul fra KRX400 nå gitt, hadde vært spennende å bremsa på nytt da :) Ellers har jeg en gammel KKK26/27 turbo jeg kunne tatt eksoshuset fra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå har ikke lest noe i denne tråden bortsett i fra å skumme de siste par sidene... Men er det noen andre enn meg som faktisk har PRØVD KRX400 på Cosworth? Vil bare høre om det er andre som har erfaringer.

Nå har jeg kjørt ett par sesonger og er så utrolig fornøyd. Er vel en av de raskeste på Autoslalom. I hvertfall med Sierra :)

 

Morten

- 77 Ford Escort MK2 RS2000 Zakspeed

- 88 Ford Sierra RS Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke lest noe i denne tråden bortsett i fra å skumme de siste par sidene... Men er det noen andre enn meg som faktisk har PRØVD KRX400 på Cosworth? Vil bare høre om det er andre som har erfaringer.

Nå har jeg kjørt ett par sesonger og er så utrolig fornøyd. Er vel en av de raskeste på Autoslalom. I hvertfall med Sierra :)

 

Morten

Kjekt å høre.

"VI" hadde en test 24/9-10 med KRX400 turbo på en original Cosworthmotor med grønndyser. Fullt ladetrykk 1,7 BAR ble oppnådd FØR 3000 o/min.

 

Funker bra i fart også, selv om den er helt umappet.

80 - 200 km/t går på ca. 11 sek. Fra 10 - 21 på youtube "timeren".

Bruker ikke vesentlig lenger tid fra 100 - 200 selv når man KUN bruker 5. gear. ;)

Det sier endel om dreiemomentkurven.

http://www.youtube.com/user/CossieAskoy#p/a/u/1/vIyaMrH42_g

 

Her sammenlignet med en ca. 450 hk 2,5 L Volvo med GT3582R turbo som gjør det samme, men som må begynne på 2. gear. :wacko:

Sjekk tiden, og ikke glem hvor lite drivverkstap en FWD bil med tverrstilt motor har i forhold til en 4x4 Cosw.

Kan nevne at han med Opelen i begynnelsen av denne tråden var på julitreffet gatebil og kjørte fra "massevis" av biler på langstrekket. Biler som oppgis til å ha LANGT høyere effekter enn det en KRX400 kan støtte.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke lest noe i denne tråden bortsett i fra å skumme de siste par sidene... Men er det noen andre enn meg som faktisk har PRØVD KRX400 på Cosworth? Vil bare høre om det er andre som har erfaringer.

Nå har jeg kjørt ett par sesonger og er så utrolig fornøyd. Er vel en av de raskeste på Autoslalom. I hvertfall med Sierra :)

 

Morten

 

Har krx 400 på cosworth`n jeg og, er ganske fornøyd, men en live mapping kunne nok gjort seg ;)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har krx 400 på cosworth`n jeg og, er ganske fornøyd, men en live mapping kunne nok gjort seg ;)

Det tror jeg på .

Såg deg på Eikås i helgen. Hvor høyt trykk kjørte du og hva har du av dyser, chip osv.?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

heisann, jeg kjørte ca 1,8 bar, siemens 3102 dyser, og motorsport developments chip.

gøy å kjøre, men missfornøyd med resultat, kommer sterkere tibake i mai neste år ;)

Akkurat.

En kar rundtom her som også kjørte på Eikås med chip fra MSD sliter også med å få gode resultater.

De i særklasse beste resultatene er prestert med grønndyser og Bajyoo chip, (8,0 og 145 km/t) så det spørs om man etterhvert ikke må tenke utenfor boksen og øke kreativiteten.

"Vi" gjorde f.eks en test hvor trigger 1 ble flyttet fra veiven til kamhjulet og forbedringen lot ikke vente på seg. Slikt er jo uvanlig humor, men samtidig også trist.

Opelen med MT slick kjørte kun 1,4 BAR denne gangen, men klarte 142 km/t så jeg kan iallefall berolige deg med at feilen ikke kan skyldes på turboen din.

Du skal ha lykke til videre i alle tilfelle og neste år er det 145 + som gjelder, ikke sant? :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

den turboen har no kjørt 148kmt på std topp på cosworth bunndel. Så målet må vel fortsatt være å passere 150 km/t :D og under 8 hehe

Når Petter gjentatte ganger kjørte 8,0 sek og 146 km/t med amatør-hjemme-flow-preppet 2wd turbo og steg 3 oppsett så er potensialet i KRX400 turboen definitivt en 7 sek. med 150 + km/t på en 4x4 GateCosw. ja.

Vi vet jo at KRX400 flytter en god del mer luft slik at motoren trenger å få mer fuel.

Tid for lurium-1000 nå...... :lol:

 

Synd løpet ble avlyst søndagen :angry2:

Tja, hva skal man si? Audi. :rolleyes:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...