Jump to content

Overhaling av fix-it kasse


Oxyopia

Recommended Posts

Har en kasse med fix-it drevsats som trenger en liten service, 3. giret har fått en stygg lyd. (Skrape/rasle lyd ved pådrag)

 

Opplevde før denne lyden kom at det skrapte litt når jeg gira fra 3. til 4. gir..

Noen som har opplevd det samme?

 

Har fått med meg at de som leverer drevsatsen er ganske treg av seg, er det kun komplette satser som de er treg med eller er det generelt?

 

Forresten, jeg har en 7,5" 2wd diff bak. Går det å bare la front diffen bli stående, for så å skifte kun kassen (og evnt. mellom akslingen) så jeg kun kan kjøre bakhjulsdrift? Hvis det går an, så er jeg på jakt etter en grei 2wd kasse...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

det raskeste er vel å åpne kassa selv så du ser hva som har skjedd inni der, så du får bestilt opp riktige deler, og så ta det med til en som har skrudd på girkasser.

eventuelt gjøre det selv.. står instrukser i workshop manualen.

Ellers så gjør vel ford verkstedet dette.

 

du trenger to veldig lange 37mm piper for å dele kassa mener jeg.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Har en kasse med fix-it drevsats som trenger en liten service, 3. giret har fått en stygg lyd. (Skrape/rasle lyd ved pådrag)

 

Opplevde før denne lyden kom at det skrapte litt når jeg gira fra 3. til 4. gir..

Noen som har opplevd det samme?

 

Har fått med meg at de som leverer drevsatsen er ganske treg av seg, er det kun komplette satser som de er treg med eller er det generelt?

 

Forresten, jeg har en 7,5" 2wd diff bak. Går det å bare la front diffen bli stående, for så å skifte kun kassen (og evnt. mellom akslingen) så jeg kun kan kjøre bakhjulsdrift? Hvis det går an, så er jeg på jakt etter en grei 2wd kasse...

 

Da er du 5. mann i rekken som jeg hører om som må ta bilen av veien pga fix-it kasse med div. symtomer. Kjedelig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

var det ikke sånn sinnsyk garanti på disse kassene.

ell kansje det bare var drevstokken

Link to comment
Share on other sites

Oxyopia: Har du den nye typen drevsats eller den gamle..? Nettopp kjøpt drevene? Drevene har han gitt livstidsgaranti på..

 

Kassen stod i bilen da jeg kjøpte den, vet ikke om det er den gamle eller nye. Dreva yler på 1. 2. og 3. gir, kanskje på 5. gir også? Skal ta av kassen snart og sjekke hva som kan vere galt. Hvordan er det å fikse en girkasse selv? Vanskelig eller bare til å konsentrere seg om hvor alt skal vere?

 

Vurderer å bygge om til 2wd nå, har sett på en ny girkasse av gearboxman (T5 med forsterka drevsats og gafler). Hvordan er holdbarheten på denne?

Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Oxyopia: Hvilken effekt/nm har du med da..? Er jo ikke mange som har problemer med den kassen akkurat..

 

Er det Fix it kassen du snakker om nå?

 

Dette er det lille jeg kjenner til og husker:

 

1. Grå Ecort Cosworth fikk problemer med dårlige sync. ringer og/eller "feil med shiftegafflene"

2. Hvit vingebil knakk inngående aksling.

3. Biltema Ecorten fikk ifølge selger problemer med "shiftegaflene".

4. Just4 fun her inne fikk også problemer. Tror at den hopper ut av gear. "Shiftegafflene?"

5. Biltema Escorten fikk enda en gang problemer med "shiftegaflene". Nå med ny kasse og ny eier uten at det gjorde forskjell og "fix-it" epoken går visstnok mot slutten.

6. Siste i rekken er Oxyopia som fikk problemer med uvanlige lyder mm.

7. 14/6-07 Ryktene sier enda en i rekken, men avventer bekreftelse.

 

Vil ikke akkurat påstå at dette er en imponerede merittliste. I tillegg er det mye gearstøy å høre fra disse drevsatsene.

I tillegg er det også slik at biler som har så kraftige motorer at de trenger slike kasser, gjerne ikke brukes like mye som biler med mindre effekt. På denne måten varer kassene lenge i TID, ikke Km, ikke sant?

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er det Fix it kassen du snakker om nå?

 

Dette er det lille jeg kjenner til og husker:

 

1. Grå Ecort Cosworth fikk problemer med dårlige sync. ringer og/eller "feil med shiftegafflene"

2. Hvit vingebil knakk inngående aksling.

3. Biltema Ecorten fikk ifølge selger problemer med "shiftegaflene".

4. Just4 fun her inne fikk også problemer. Tror at den hopper ut av gear. "Shiftegafflene?"

5. Biltema Escorten fikk enda en gang problemer med "shiftegaflene". Nå med ny kasse og ny eier uten at det gjorde forskjell og "fix-it" epoken går visstnok mot slutten.

6. Siste i rekken er Oxyopia som fikk problemer med uvanlige lyder mm.

 

Vil ikke akkurat påstå at dette er en imponerede merittliste. I tillegg er det mye gearstøy å høre fra disse drevsatsene.

I tillegg er det også slik at biler som har så kraftige motorer at de trenger slike kasser, gjerne ikke brukes like mye som biler med mindre effekt. På denne måten varer kassene lenge i TID, ikke Km, ikke sant?

Frykter det er enten sync ringene eller skiftegafflene som er gåen. Før lyden kom så skrapte det litt da jeg gira fra 3. til 4. gir. Noen som vet om det er mulig å få tak i forsterka gaffler til denne kassen? Vet at gearboxman har til T5 kassen.

 

Kommer tilbake med mer info når jeg har fått åpna kassen...

Link to comment
Share on other sites

Er det Fix it kassen du snakker om nå?

 

Dette er det lille jeg kjenner til og husker:

 

1. Grå Ecort Cosworth fikk problemer med dårlige sync. ringer og/eller "feil med shiftegafflene"

2. Hvit vingebil knakk inngående aksling.

3. Biltema Ecorten fikk ifølge selger problemer med "shiftegaflene".

4. Just4 fun her inne fikk også problemer. Tror at den hopper ut av gear. "Shiftegafflene?"

5. Biltema Escorten fikk enda en gang problemer med "shiftegaflene". Nå med ny kasse og ny eier uten at det gjorde forskjell og "fix-it" epoken går visstnok mot slutten.

6. Siste i rekken er Oxyopia som fikk problemer med uvanlige lyder mm.

 

Vil ikke akkurat påstå at dette er en imponerede merittliste. I tillegg er det mye gearstøy å høre fra disse drevsatsene.

I tillegg er det også slik at biler som har så kraftige motorer at de trenger slike kasser, gjerne ikke brukes like mye som biler med mindre effekt. På denne måten varer kassene lenge i TID, ikke Km, ikke sant?

 

1. Det var en short-shift som var problemet her. Den ble fjernet og problemet borte.

 

 

Problemet er at det ikke er all verden å velge i til 4x4 Cosworth til under 30k som kan brukes på gata.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en quaife kasse som er ny og så vidt sett olje og bli brukt, den er blitt ond å få i 2gir nå etter snill kjøring og meget lite kjøring, er dette og da skiftegaflene? hva er det dem gjør egentlig? sorry offtopic men handler jo om det samme dette :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

det er bare av og til, men det er meget irriterendes på en ny kasse kan man si, eller ny innmat som det er hehe, men hva er sync da? er det en del som er ødelagt da? så nå må vel kassen ned igjen da :(

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi må rette denne feilen over her. Det var slakk clutchwire som var årsaken til shifteproblemene. Quaifekassen er god som gull den!

 

 

Jeg er nå fornøyd med Fix-It'n min jeg. Har troen på den jeg selv om noen kan være uheldig med sine. Er alltid noe uansett hva du kjøper.

 

Er du ikke litt lei geastøy enda? Hvor mange 1000 km har du kjørt med bilen på gate?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Magnus
Vi må rette denne feilen over her. Det var slakk clutchwire som var årsaken til shifteproblemene. Quaifekassen er god som gull den!

Er du ikke litt lei geastøy enda? Hvor mange 1000 km har du kjørt med bilen på gate?

 

 

Er ikke helt sikker, men jeg har ihvertfall kjørt 10 000 km med min, kanskje 15 000.

Har ikke noe problemer med kassen, men merker jo at jeg bruker spaken litt hardere enn jeg har tort å gjøre med orginal kassene. Dvs jeg drar hardere 1-2 feks.

 

4x4 overføringen er det jo ikke mye presisjon i og jeg tror det sammen med clutch/pedal problemer kan føre til litt av vært.

Jeg har laget spaken "stiv" med sveis der hvor det er gummi, samt jeg har byttet foringer på "overføingsbraketten", samt jeg har en moderat shortshift. Synes det fungerer kjempefint.

 

Rart at disse quaife kassene holder for dere borte på vestlandet, dere med mye nm lang nede til de svingete veiene deres :D Veldig mange som ryker dem i UK. Og de har jo disse gamle steinalder turboene også, du vet de som ikke heter police player, butcher, racing hammer ol :D.

 

Skjønner ikke helt det med lyden heller da, men er nok jeg som er litt rar.

Link to comment
Share on other sites

Magnus: vet du hva som er det rareste av alt er at quaife kassene holder, men det har vært litt problemer med diverse fix-it kasser

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

husk at det er bare drevsatsen som er quiafe eller fix-it, så gaffler og sync og simmerringer og ja you name it er jo org ford, så blir feil og si at enten en fix it eller en quiafe er dårlig pga gaffler eller org ford deler ikke holder

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Etter et feilinnlegg av Benspeed, legger jeg det ut her.

For og få alt på det reine ang fix it vs quaife grp n kasse,så

har jeg prøvd begge to.Hadde en motor på 579 hk,og 597nm.

Etter ca 2000 km gatekjøring var oljen meatal farget,og 2 giret drevet,og kubben var virkelig ikke mye igjen av.

Men etter dette byttet jeg til fix it,og ble veldig fornøyd.

Kassen tålte både effekt og nm perfekt.Konklusjon

skal du ha mer enn 400 hk og 500nm er det ingen form

for diskusjon hva valget er. Fix it er det som gjelder.:-).

Link to comment
Share on other sites

husk at det er bare drevsatsen som er quiafe eller fix-it, så gaffler og sync og simmerringer og ja you name it er jo org ford, så blir feil og si at enten en fix it eller en quiafe er dårlig pga gaffler eller org ford deler ikke holder

 

Enig der..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...