Bdt Posted May 13, 2007 Share Posted May 13, 2007 Kompis skal bygge om fra 4x4 til 2wd billigst mulig.Så vil da en mt-75 kasse fra dohc rett på cossiemotoren?og er det bare å fjærne front diff og drivaksler foran? COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted May 13, 2007 Share Posted May 13, 2007 mt-75'en fra dohc passer ikke på. med mindre du modifiserer og styrer på clutchhuset. det jeg har forstått folk gjør er å ta innmaten i dohc-kassa og monterer denne i den mt75'en som allerede står i 4x4en. hva man gjør foran er jeg ikke sikker på.. skulle tro man bare kunne fjerne drivakslene - men leste noe om at dette ikke var "barebare". en annen ting han bør tenke på er bakdiffen sin, den 7tommern kommer til å få kjørt seg :/ 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted May 13, 2007 Author Share Posted May 13, 2007 org motor så diffen holder i massevis COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeH Posted May 13, 2007 Share Posted May 13, 2007 Er vel ikkje berre å fjerne drivaksler foran.. Da er det jo ingenting som holder lager etc på plass der. Ville brukt 2wd forstilling. Når det gjelder differ så er en 7" som har stått på en 4x4 heile veien vel så slitesterk til bruk i 2wd som en 7.5" som har blitt spola og herja med i 15 år.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted May 13, 2007 Author Share Posted May 13, 2007 (edited) da blir det kanskje 2wd forstilling . må vel ha 2wd oljepumpe+underspyling og 2wd panne også?eller kan man fjerne mellomakselen som går frem,sette på t-5 kasse å tute og kjøre? Edited May 13, 2007 by Bdt COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted May 14, 2007 Share Posted May 14, 2007 sett på T5 kasse og fjærn alt fremover (mellom aksel -diff-drivaksler ) -behold 4x4 bunnpanne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted May 14, 2007 Author Share Posted May 14, 2007 Da mener du også at jeg må bytte til 2wd forstilling,men beholde 4x4 panna? COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nuskie Posted May 14, 2007 Share Posted May 14, 2007 Vis mann skal gjøre det billig kan man jo bare ta av drivakslene foran å dele akslen å skru på igjen det yttre leddet uten innmat, bytte girkasse og mellom aksel Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted May 14, 2007 Share Posted May 14, 2007 Da mener du også at jeg må bytte til 2wd forstilling,men beholde 4x4 panna? nei hvorfor bytte forstilling ?? ta av drivakselene Ta vekk diffen Og hvorfor skal du bytte forstilling ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Homemade Posted May 14, 2007 Share Posted May 14, 2007 (edited) Kompis skal bygge om fra 4x4 til 2wd billigst mulig.Så vil da en mt-75 kasse fra dohc rett på cossiemotoren?og er det bare å fjærne front diff og drivaksler foran? Ta ut innmaten på 4x4 kassa de, og putt inn innmaten fra vanlig mt 75.(Bruk fremre huset)Da får du starteren på riktig side. Bare ta vekk drivaksler foran,diffen og bruk halve cossie/doch mellomaksel. Har selv kjørt sånn:1år org. 1 med 290 hk. 1 år med 390hk-510nm Spørs åssen det går i år med enda noen hester. Jeg kjører med(og er godkjent med) 4x4 forstilling. Edited May 14, 2007 by Homemade Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted May 14, 2007 Author Share Posted May 14, 2007 okay takker for svar men vil ikke de ytre drivleddene/knutene fylles med drit når man tar bort drivakselene? COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted May 14, 2007 Share Posted May 14, 2007 det blir bare den ytterste koppen som blir sittende der, selve knute-innmaten demonterer du. Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted May 15, 2007 Author Share Posted May 15, 2007 Ta ut innmaten på 4x4 kassa de, og putt inn innmaten fra vanlig mt 75.(Bruk fremre huset)Da får du starteren på riktig side. Bare ta vekk drivaksler foran,diffen og bruk halve cossie/doch mellomaksel. Har selv kjørt sånn:1år org. 1 med 290 hk. 1 år med 390hk-510nm Spørs åssen det går i år med enda noen hester. Jeg kjører med(og er godkjent med) 4x4 forstilling. Enkelt å bytte over drevsatsen selv?el bør noen som har gjort det før gjøre det? COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Homemade Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Enkelt å bytte over drevsatsen selv?el bør noen som har gjort det før gjøre det? Tror kanskje at en som kan det, gjør det første gangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Ta ut innmaten på 4x4 kassa de og putt inn innmaten fra en vanlig MT 75. Da får du starteren på riktig side. Har selv kjørt sånn: 1år org. 1 med 290 hk. 1 år med 390hk-510nm Spørs åssen det går i år med enda noen hester. Det er underlig at ikke fler gjør akkurat det der. Slik jeg ser det er det en god løsning. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted May 15, 2007 Author Share Posted May 15, 2007 (edited) kan bruke clutch og svinghjul som sitter der allerede? skal vi bruke fremre del av cossie 4x4 kassa altså"cluchhuset" og bakerste av doch kassa med dohc innmaten,er det sånn du mener? Edited May 15, 2007 by Bdt COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 skal stemme det Bdt, er slik jeg har tenkt det og, har ikke hatt tid til ommbygging enda, men har fått tak i doch kasse og mellomaksel for en tusenlapp, billigere 2wd ombygging blir d ikke Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JvhCossie Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Går det ikke an å bare skifte bakstykket da? fjerne fordelingskassa og sette på et dohc bakstykke? Ser jo likt ut... kan jo bare la diffen og aksel gjennom bunnpanna sitte der og bare få tak i noen knekte drivaksler som du demonterer knuta på og vasker godt.... Så kan du bare sette på dette igjen og du har 4x4 om vinter'n... Enkelt som bare det Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Skal stemme det Bdt, er slik jeg har tenkt det og, har ikke hatt tid til ommbygging enda, men har fått tak i doch kasse og mellomaksel for en tusenlapp, billigere 2wd ombygging blir d ikke Jeg ser nesten bare fordeler med denne løsningen. 1. Det er en god løsning. 2. Det er forholdsvis lett å få tak i deler. 3. Brukte deler er er gjerne i godt stand fordi de er brukt på lav effekt motorer. (I motsetning til en ihjelkjørt T5) 4. MT 75 kassene leveres faktisk med forskjellige utvekslinger, så man kan tilpasse gearkassen til motorens dreiemomentkurve. 5. Jeg har tro på at en MT 75 2wd kasse tåler mye effekt og moment. (pga hjulspinn) 6. Enkelte MT 75 kasser leveres med dobble sync. ringer. Dette er en fordel man kan benytte seg av. 8. Selv om dette ikke nødvendigvis blir en billig kasse, så blir den iallefall langt ifra dyr. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
møffe Posted September 18, 2007 Share Posted September 18, 2007 Jeg ser nesten bare fordeler med denne løsningen. 1. Det er en god løsning. 2. Det er forholdsvis lett å få tak i deler. 3. Brukte deler er er gjerne i godt stand fordi de er brukt på lav effekt motorer. (I motsetning til en ihjelkjørt T5) 4. MT 75 kassene leveres faktisk med forskjellige utvekslinger, så man kan tilpasse gearkassen til motorens dreiemomentkurve.5. Jeg har tro på at en MT 75 2wd kasse tåler mye effekt og moment. (pga hjulspinn)6. Enkelte MT 75 kasser leveres med dobble sync. ringer. Dette er en fordel man kan benytte seg av.8. Selv om dette ikke nødvendigvis blir en billig kasse, så blir den iallefall langt ifra dyr. Lige for at løfte denne debat op igen, da jeg er ved at samle dele til at bygge en 4x4 sierra cos om til 2wd. jeg er ved at få fat i spindler fra en 5bolts scorpio da jeg kan forestille mig at den køre med samme abs følere som en cosworth. og jeg kan forestille mig at de har begge samme tykkelse støddæmpere. (det skal om ikke andet undersøges) og jeg VED at 4x4 bremserne passer over på spindlen sammen med std skiver (+20mm spacer) eller mondeo v6skiver (+10mm spacer) eller 2wd skiver. så der er ikke det store problem. så kommer vi til bundpannen. jeg har købt en 2wd panne.. så er jeg ovre det problem (Hvorfor?? fordi jeg fandt en til en god pris) gearkassen SKAL være en dohc MT75 box. (har en xtra og de er nemme at finde) men så kommer problemet.. SKAL der laves en hybrid mellem cosworth clutch hus og 2wd box? eller er der bare ikke nogen der ved det spicifikt? har en kopmpis der snakkede om at akslen i 2wd boxen ikke var lang nok?? (han har eftersigende prøvet det!) kardanakslen til den kortere box er jo bare en fra en dohc (igen lager vare) passer min teori med spindler (ved godt at de skal bygge som fra 5huls til 4huls.. ellers bygger jeg bare alle om til 5huls fra en scorpio.. så er der flere fælge at vælge imellem.. ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjellathe1 Posted September 18, 2007 Share Posted September 18, 2007 forstillinga til 4x4 er vel bedre en 2wd:) har 2wd med 4x4 forstilling...funker fett d:) Ford sierra cosworth 91:) Ford sierra 4x4 2,0 91:( Ford Taunus 2,0 79:) Opel Omega 2,6i 91:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 18, 2007 Share Posted September 18, 2007 (edited) Kan noen legge ut bilder av 4x4 forstilling på 2wd bil?Og sammenligne med bilde av 2wd forstilling? Edited September 18, 2007 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjellathe1 Posted September 18, 2007 Share Posted September 18, 2007 kan legge ut av min i morgen...2wd med 4x4 fortstilling Ford sierra cosworth 91:) Ford sierra 4x4 2,0 91:( Ford Taunus 2,0 79:) Opel Omega 2,6i 91:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 18, 2007 Share Posted September 18, 2007 Kjempeflott Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCos2wd Posted September 19, 2007 Share Posted September 19, 2007 Jeg har nettopp bygget om fra 4wd til 2wd. Jeg fikk tak i doch kasse + mellomaksling. Så demonterte jeg 4x4 kassen. Delte begge kassene og tok bakdelen fra doch kassen og clutch huset fra 4x4 kassen og satte det sammens. Da får du starteren på rette siden. Så er det bare å montere kassen i bilen.Du må mikse til traversen. Passer ikke helt 100% men som jeg gjorde det så tok jeg den traversen som var på 4x4 kassen. tok bort selve gummifeste. laget meg ett flattstål som ca 10cm lang. som jeg la i mellom kassen og traversen med ett gummi feste i mellom. Vart knall. Jeg lot bare frontdiff,akslinger stå i foran. slipper en del arbeid og da får du også speedometer. Sikkert noen som ville ha gjort det annderledes. Men var slik jeg gjorde det. Brukte 2 kvelder. Tom Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now