Jump to content

4x4 til 2wd


Bdt

Recommended Posts

Kompis skal bygge om fra 4x4 til 2wd billigst mulig.Så vil da en mt-75 kasse fra dohc rett på cossiemotoren?og er det bare å fjærne front diff og drivaksler foran?

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

mt-75'en fra dohc passer ikke på. med mindre du modifiserer og styrer på clutchhuset. det jeg har forstått folk gjør er å ta innmaten i dohc-kassa og monterer denne i den mt75'en som allerede står i 4x4en. hva man gjør foran er jeg ikke sikker på.. skulle tro man bare kunne fjerne drivakslene - men leste noe om at dette ikke var "barebare". en annen ting han bør tenke på er bakdiffen sin, den 7tommern kommer til å få kjørt seg :/

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikkje berre å fjerne drivaksler foran.. Da er det jo ingenting som holder lager etc på plass der. Ville brukt 2wd forstilling. Når det gjelder differ så er en 7" som har stått på en 4x4 heile veien vel så slitesterk til bruk i 2wd som en 7.5" som har blitt spola og herja med i 15 år..

XWIyo.jpg
Link to comment
Share on other sites

da blir det kanskje 2wd forstilling . må vel ha 2wd oljepumpe+underspyling og 2wd panne også?eller kan man fjerne mellomakselen som går frem,sette på t-5 kasse å tute og kjøre?

Edited by Bdt

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Da mener du også at jeg må bytte til 2wd forstilling,men beholde 4x4 panna?

nei hvorfor bytte forstilling ?? ta av drivakselene

IM000380.jpg

IM000383.jpg

Ta vekk diffen

IM000382.jpg

Og hvorfor skal du bytte forstilling ?

IM000385.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kompis skal bygge om fra 4x4 til 2wd billigst mulig.Så vil da en mt-75 kasse fra dohc rett på cossiemotoren?og er det bare å fjærne front diff og drivaksler foran?

Ta ut innmaten på 4x4 kassa de, og putt inn innmaten fra vanlig mt 75.(Bruk fremre huset)Da får du starteren på riktig side.

Bare ta vekk drivaksler foran,diffen og bruk halve cossie/doch mellomaksel.

Har selv kjørt sånn:1år org. 1 med 290 hk. 1 år med 390hk-510nm

Spørs åssen det går i år med enda noen hester.

Jeg kjører med(og er godkjent med) 4x4 forstilling.

Edited by Homemade
Link to comment
Share on other sites

Ta ut innmaten på 4x4 kassa de, og putt inn innmaten fra vanlig mt 75.(Bruk fremre huset)Da får du starteren på riktig side.

Bare ta vekk drivaksler foran,diffen og bruk halve cossie/doch mellomaksel.

Har selv kjørt sånn:1år org. 1 med 290 hk. 1 år med 390hk-510nm

Spørs åssen det går i år med enda noen hester.

Jeg kjører med(og er godkjent med) 4x4 forstilling.

 

 

Enkelt å bytte over drevsatsen selv?el bør noen som har gjort det før gjøre det?

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Ta ut innmaten på 4x4 kassa de og putt inn innmaten fra en vanlig MT 75. Da får du starteren på riktig side.

Har selv kjørt sånn: 1år org. 1 med 290 hk. 1 år med 390hk-510nm

Spørs åssen det går i år med enda noen hester.

 

Det er underlig at ikke fler gjør akkurat det der. Slik jeg ser det er det en god løsning.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

kan bruke clutch og svinghjul som sitter der allerede? skal vi bruke fremre del av cossie 4x4 kassa altså"cluchhuset" og bakerste av doch kassa med dohc innmaten,er det sånn du mener?

Edited by Bdt

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

skal stemme det Bdt, er slik jeg har tenkt det og, har ikke hatt tid til ommbygging enda, men har fått tak i doch kasse og mellomaksel for en tusenlapp, billigere 2wd ombygging blir d ikke :)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Går det ikke an å bare skifte bakstykket da? fjerne fordelingskassa og sette på et dohc bakstykke? Ser jo likt ut... kan jo bare la diffen og aksel gjennom bunnpanna sitte der og bare få tak i noen knekte drivaksler som du demonterer knuta på og vasker godt.... :D Så kan du bare sette på dette igjen og du har 4x4 om vinter'n... Enkelt som bare det :D

Link to comment
Share on other sites

Skal stemme det Bdt, er slik jeg har tenkt det og, har ikke hatt tid til ommbygging enda, men har fått tak i doch kasse og mellomaksel for en tusenlapp, billigere 2wd ombygging blir d ikke :)

 

Jeg ser nesten bare fordeler med denne løsningen.

 

1. Det er en god løsning.

2. Det er forholdsvis lett å få tak i deler.

3. Brukte deler er er gjerne i godt stand fordi de er brukt på lav effekt motorer. (I motsetning til en ihjelkjørt T5)

4. MT 75 kassene leveres faktisk med forskjellige utvekslinger, så man kan tilpasse gearkassen til motorens dreiemomentkurve.

5. Jeg har tro på at en MT 75 2wd kasse tåler mye effekt og moment. (pga hjulspinn)

6. Enkelte MT 75 kasser leveres med dobble sync. ringer. Dette er en fordel man kan benytte seg av.

8. Selv om dette ikke nødvendigvis blir en billig kasse, så blir den iallefall langt ifra dyr. :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Jeg ser nesten bare fordeler med denne løsningen.

 

1. Det er en god løsning.

2. Det er forholdsvis lett å få tak i deler.

3. Brukte deler er er gjerne i godt stand fordi de er brukt på lav effekt motorer. (I motsetning til en ihjelkjørt T5)

4. MT 75 kassene leveres faktisk med forskjellige utvekslinger, så man kan tilpasse gearkassen til motorens dreiemomentkurve.

5. Jeg har tro på at en MT 75 2wd kasse tåler mye effekt og moment. (pga hjulspinn)

6. Enkelte MT 75 kasser leveres med dobble sync. ringer. Dette er en fordel man kan benytte seg av.

8. Selv om dette ikke nødvendigvis blir en billig kasse, så blir den iallefall langt ifra dyr. :D

Lige for at løfte denne debat op igen, da jeg er ved at samle dele til at bygge en 4x4 sierra cos om til 2wd. jeg er ved at få fat i spindler fra en 5bolts scorpio da jeg kan forestille mig at den køre med samme abs følere som en cosworth. og jeg kan forestille mig at de har begge samme tykkelse støddæmpere. (det skal om ikke andet undersøges) og jeg VED at 4x4 bremserne passer over på spindlen sammen med std skiver (+20mm spacer) eller mondeo v6skiver (+10mm spacer) eller 2wd skiver. så der er ikke det store problem. så kommer vi til bundpannen. jeg har købt en 2wd panne.. så er jeg ovre det problem (Hvorfor?? fordi jeg fandt en til en god pris) gearkassen SKAL være en dohc MT75 box. (har en xtra og de er nemme at finde) men så kommer problemet.. SKAL der laves en hybrid mellem cosworth clutch hus og 2wd box? eller er der bare ikke nogen der ved det spicifikt? har en kopmpis der snakkede om at akslen i 2wd boxen ikke var lang nok?? (han har eftersigende prøvet det!) kardanakslen til den kortere box er jo bare en fra en dohc (igen lager vare)

 

passer min teori med spindler (ved godt at de skal bygge som fra 5huls til 4huls.. ellers bygger jeg bare alle om til 5huls fra en scorpio.. så er der flere fælge at vælge imellem.. )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp bygget om fra 4wd til 2wd. Jeg fikk tak i doch kasse + mellomaksling. Så demonterte jeg 4x4 kassen. Delte begge kassene og tok bakdelen fra doch kassen og clutch huset fra 4x4 kassen og satte det sammens. Da får du starteren på rette siden. Så er det bare å montere kassen i bilen.Du må mikse til traversen. Passer ikke helt 100% men som jeg gjorde det så tok jeg den traversen som var på 4x4 kassen. tok bort selve gummifeste. laget meg ett flattstål som ca 10cm lang. som jeg la i mellom kassen og traversen med ett gummi feste i mellom. Vart knall.

Jeg lot bare frontdiff,akslinger stå i foran. slipper en del arbeid og da får du også speedometer.

 

Sikkert noen som ville ha gjort det annderledes. Men var slik jeg gjorde det. Brukte 2 kvelder.

 

Tom Andre

SierraCos2wd-9329672012301110711-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...