Jump to content

Dumpventil på Cosworth


Escort RST WRC

Recommended Posts

Lurer litt på hvilke dumpventilen folk her inne kjører med på Cosworth'ene sine?

 

Står en sånn ganske lang sylinderformet dumpventil på min.

Ligner de som Turbo XS lager.

Åpna den igår og fant ut at stempelet stod gadd..

Pussa forsiktig stempelet og sylinderen og smurte som f...

Fyrte opp bilen og ruste den litt opp og den dumpa som bare det..

Altså uaktuelt å bruke den dump'en.

 

Hadde en lignende på RS Turbo'en og måtte ha 7kronestykker for å holde tett på 1.2bar.

Da må jeg vel fylle opp hele dritten for å holde tett på nærmere 2bar :(

 

Så jeg tror jeg må ha ny dump, MEN hvilken?

Har ikke lyst på pssshhh lyd, likte chatterlyden som har vært når dumpen ikke har fungert :)

Kanskje kjøre uten dump? Eller bør den ha dump, for å avlaste turbo'en?

 

Noen forslag? Og kanskje et lydklipp av en tøff dump? Som jeg ikke kommer til å bli lei av etter 2dager? :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Rabbit

Kjør med dump du, så varer turboen din lenger. Selv kjører jeg med sytec som kollevold selger. Lite lyd og funger fint. Justerbar og leveres med 2 fjærer....

Link to comment
Share on other sites

xr4ti: Var det jeg tenkte. Men med en slik dump, vil det da bli chatterlyd forsatt? Eller slipper dumpen ut lufta uten å lage lyd?

 

Rabbit: Hvordan er lyden i denne her da? Viss det er mulig å forklare :)

Dyr denne her forresten?

 

Har mest lyst på en dumpventil som lager "chatterlyd" liksom, ikke bare slipper ut alt på en gang i et "ptsssh".

Viss dere forstår.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Rabbit

Spørs hvordan du stiller den, er bare et lite pust liksom. Ikke et voldsomt hyl...Hvis du derimot setter i den sterkeste fjæra og justerer den stram så vil du muligens få turbochatter siden den ikke åpner skikkelig...

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

2 valg til sånn lyd!! Vil du ha dump, Turbosmart Supersonic, eller kjør uten. Er ikke farlig det viss du har 360" opplagret turbo!

Link to comment
Share on other sites

Har hørt mye positivt om den Turbosmart Supersonic. Men er ingen biler her rundt om kring som har slik.

Så jeg kan liksom ikke helt plassere hvordan den høres ut..

Men viss noen har en film eller et lydklipp av en slik hadde det vært fint.

Kjører med en T35 Stage 3, og den har vel 360' lager ?

 

Noen som vet hvor mye en Supersonic koster da?

 

Henning-- : Har ikke HKS dumper større tilkobling da?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Har en TiAl 50mm sak jeg... Den holder tett til 3 bar hvertfall... den er hard så du får en sånn Turbochatterlyd først som går over i en rask psch.... Digg Dumpventil i helmaskinert alu, alu stempel, Vbandklemme, Hylse til å sveise på rør Kan velge mellom alu/Rustfri/stål og banjokobling på toppen. Er rimelig i statene, min kom på 1700 spenn inkl frakt toll og mva. Koster 3500 ca i Norge. Denne ventilen anbefales!

 

Her er en til såvidt under 1500 kr ink. frakt... Ville satsa på denne!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt med den HKS ventilen der et par år.. Dritt feit lyd.. Justerbar med en skrue, litt chatter og litt phhsss lyd om hverandre, alt etter når man slipper gassen. B) Du blir ihvertfall aldri lei den, pga den varierer lydene hele tiden..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

kommer litt ann på plassering av dump også. også ladetrykk

jeg har en vanli bailey og det chattrer som ****. vootototototosjjjj

 

den sitter i org cooleren og lader 1.6

Edited by Dre Racing@
Link to comment
Share on other sites

er sjelden så sykt forsjel på lyder fra dump til dump,

 

Har kjørt hks, greddy, turbosmart, forge, turbo xs.

Alt har nesten med kor masse du stiller fjæren, still den stram får du chatter.

 

trykk har og mye og si

 

du får aldrig supra lyd i en cossie fordet om du har Greddy!

Link to comment
Share on other sites

Hører flere har forskjellige meninger om hvilken dump som er best lyd i.

Er dritt lei av kjedelig ptsssh lyd vertfall.

Men da lurer jeg på om noen har et lite filmklipp f.eks. der de vet hvilken dump som blir brukt.

Har liksom ikke så lyst til å kjøpe en som jeg ikke vet hvordan høres ut, og som jeg blir lei av etter et par dager liksom..

 

Tusen takk for forslag folkens :)

Kjekt å få høre andre sine meninger :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

http://www.youtube.com/watch?v=vMIQPmzXk5s...ted&search=

 

 

Her har du et par eksempler av hks ssqv ihvertfall ;) Min hadde jeg stillt så det ble ennå mere chatter..

Bare å søke litt der om det er andre ventiler du lurer på, men jeg er ikke i tvil ihverfall..

Edited by Fakeworth

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

hvis du har chatter lyd når du kjører med dump så kan du likesågreit kaste dump ventilen.

hvis du får chatter før du hører pysj lyden så har jo allerede turboen fått tilbakeslag sånn at du får slitasje pluss at den staller...

 

løsningen blir å kjøre uten dump og med full respons, da holdes turboen i gang med fullt spinn uansett hvor mye tilbakeslag den får =)

 

turbo skal være forbruksvare!

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

armani: Syns også det høres dritfett ut :)

Men har lyst på dumpventil, få litt mere lyd viss du skjønner.

Lyst på litt skikkelig dumplyd, men ikke noe kjedelig lyd sånn som Turbo XS sine..

Vurderer å kjøre uten dump, men tenker litt på slitasje og slikt også liksom.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

nei, men altså jeg har hørt den hks dumpen på bl.a. en skyline og den har ikke bare sånn lyd egentlig. På høyere trykk har den en mer type "THU"-spytte lyd.. skal se om jeg finner en video som bedre demonstrerer det.. For jeg er enig i at i den videoen det ble linket til her så høres ikke hks'en bra ut.

Men når det er sagt bør du aldri kjøpe dumpventil etter lyden. De "høyest støyende" er ofte de dårligste dumpventilene som kan gjøre mer vondt enn godt.

 

 

EDIT:

http://youtube.com/watch?v=gVBBO4w78U8

 

Her høres den bra ut..

Er vel også denne dumpen Hafsengen kjørte med, og Peder'n forsåvidt.

Edited by janbanan
jokeft8.jpg
Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Sånn lyd som det der er STOR turbo... Skal du ha sånn lyd må du kjøre uten dump og en GT35/GT42 eller noe i den dur'n

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...