Jump to content

nybygd motor bremses


Åshøgda-raceway

Recommended Posts

på mandag skal motoren bremses hos tef-racing i svarstad,var nedover med den igår slik at de kan klargjøre den til jeg kommer mandag morgen.

 

gleder meg sjukt mye for å se hvor mye vi kan få ut av denne motoren. noen som vil tippe?

motoren bremses med min intercooler og på 99 bensin

spec..

 

ny 200 blokk

h-råder og omega stempler 8,2 komp

portet 2 wd topp bd16

jens mod innsug m 3"spjeldhus

siemens deka 750cc dyser

turbonetics spr 60 ar 82

2wd eksosmanifold

msd al6

motec sprut

Edited by Åshøgda-raceway
MyBannerMaker_Banner1.jpg
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

på mandag skal motoren bremses hos tef-racing i svarstad,var nedover med den igår slik at de kan klargjøre den til jeg kommer mandag morgen.

 

gleder meg sjukt mye for å se hvor mye vi kan få ut av denne motoren. noen som vil tippe?

motoren bremses med min intercooler og på 99 bensin

spec..

 

ny 200 blokk

h-råder og omega stempler 8,2 komp

portet 2 wd topp bd16

jens mod innsug m 3"spjeldhus

siemens deka 750cc dyser

turbonetics spr 60 ar 82

2wd eksosmanifold

msd al6

motec sprut

 

Oppsettet ditt er ikke veldig ulikt Cosworth Racing1 sitt. Det gav 545 hk, 637 Nm og ca. 200 hk ved 4000 o/min. 1,0 BAR ved 4200 o/min.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

høres lovende ut det :rolleyes:

 

Ja det gjør kanskje det. 200 hk og 1,0 BAR i 90 km/t på 3. gear er late greier synes jeg da. Når man må opp i 110 - 115 km/t på 3. gear får man får fullt moment så er dette (for) sent, men det er jo bare min mening.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å dra den lengre på 2.gir...

 

500hk Åshøgda!

 

Joda og dette er bl.a. diskutert i denne tråden:

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...amp;hl=ringstad

 

 

nei det er ikke v8 motor dette..

 

300 hk og mer på 4000 o/min er fullt mulig på en 2,0 L Cosworth.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Oppsettet ditt er ikke veldig ulikt Cosworth Racing1 sitt. Det gav 545 hk, 637 Nm og ca. 200 hk ved 4000 o/min. 1,0 BAR ved 4200 o/min.

 

ja. og oppsettet mitt er ganske likt.... er det virkelig nesten 100 hkog 100 nm forskjell fra en motorbenk hos ringstad, til rulla til Trond Stensbøl? hmm..... strange........

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=29842.

 

Litt mer Kompresjon i motoren din Åshøgda.. tipper 502 hk i motor på 1,8kg :)

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

ja. og oppsettet mitt er ganske likt.... er det virkelig nesten 100 hkog 100 nm forskjell fra en motorbenk hos ringstad, til rulla til Trond Stensbøl? hmm..... strange........

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=29842.

 

Litt mer Kompresjon i motoren din Åshøgda.. tipper 502 hk i motor på 1,8kg :)

 

Det er vel ikke første gangen at man har sett at det fordamper endel hk fra motoren på reisen mellom benk og motorrom.

Det brukes jo forskjllig luftfilter, intercooler, rørdragning, eksosanlegg osv. Klart at det har innvirkning.

Man har også dette med indikert og korrigert effekt og forskjellig drivstoff.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva skjedde? Ble motoren bremset på mandag? :rolleyes:

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

men pakningen gikk først på sylinder 1 og deretter på nr 4.dysene er nye og verdiene sier den fikk nok suppe.

dette skjedde på første pull, begge gangene,ladet 1bar 5000omd 250hk

 

Det er veldig kjekt å se at du bruker bilens intercooler og luftfilter.

Nå er det slik at det er syl. 1 og 4 som får mest luft og vil gå mest magert av de 4 med Cosworth innsugsmanifold og plemunspacer gjør problemet værre. Det er derfor det er en idé å flødemåle dysene og sette de som gir mest bensin på disse sylindrene. Det er også en god idé å kjøre med én eksostempprobe pr syl. da en felles lambdasomde bare kan vise gjennomsnittet på alle sylindrene. Selv om denne viser f.eks 12,6 så kan én sylinder gå mye magrere.

Det er jo også slik at 2wd eksosmanifolden gjør at syl. 1 og 4 har felles løp i øvre del, uten at det vanligvis betyr noe.

Når dette er sagt så burde det likevel holde på så lavt trykk og effekt dersom det ikke er feiltenning av en eller annen grunn. Hvilken trigger bruker du?

 

Det ser også ut som om du har plugget vannsløyfen som går til turbokjølingen. Dette er en elendig løsning. La den gå til ekspansjonstanken som originalt.

 

For ordens skyld, hvor høyt og hvor hardt er topplokket du bruker?

 

Edit.

 

Dette er sludder og vås! Det er syl. 2 og 3 som får mest luft og derfor går mest magert. I tillegg går de varmest noe som gjør dette enda mer merkelig.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at det er syl. 1 og 4 som får mest luft og vil gå mest magert av de 4 med Cosworth innsugsmanifold og plemunspacer gjør problemet værre.

 

Sjeldent man er enig med deg, men denne gangen har du nok rett ja :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

Sjeldent man er enig med deg, men denne gangen har du nok rett ja :closedeyes:

trur ikkje at innsuget er so ugjevnt på bare 1 kilo,men pelle har rett at det er 1og 4 som vil gå magrest med eit slikt innsug,men for meg so ser faktisk detta ut som tenningsbank ja husk høg komp i den motoren der trur nok kansje eg hadde senka litt tenning uten at eg ska påstå at det er dette som er direkte årsak, men er kun tenningsbank som gjer at pakningene ser sånn ut....

Link to comment
Share on other sites

Enig med du der, men det som er underlig er at den detonerer på de to sylindrene som har best kjøling og som går fetest. Ville trodd at det skulle banke først på syl. 3 da denne gjerne går med høyest temp.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest TEFRACING

Virker som det er mange som mener at tenningsbank har drept disse pakningene. Det er etter vår mening bare tull. Med 1 kg ladetrykk, 11,8 til 12,2 i Blandingsforhold, en eksostemperatur på 535 grader, tenning på 10,5 grader så burde ikke toppakningen blåse ut på den måten. Det som er rart og som ikke er nevnt, er at stålringen på første utblåsning er like fin, pakningen har sluppet fra den og utover mot oljekanalen. I bakkant så ser man at det er en liten forandring på ringen men ingen ting som skulle tilsi detonasjon i stede for eksplosjon som resulterer i tenningsbank. Vi skal i dag se på hele motoren og måle opp alt med mikrometer slik at vi får et bilde av hva som kan være galt.

 

Vi har også invistert i digital bankesensor og sitter med lytteutstyr under bremsing. Ingen av disse har indikert noen som helst form for bank av noen slag.

 

Har sammenlignet mange tenningskurver til mange cosworther både orginale og trimmede, og vi har ikke funnet noe galt med vår kurve. Har også snakket med Motec i england, som ikke har funnet noe galt med oppsettet av innsprutet eller feil ved triggere. Vi har kontrollmålt tenningen ved opptrekk og fast tenning og alt er helt ok. Så lenge alle merkingene på motoren er i orden vel å merke...

Link to comment
Share on other sites

Takker.

Når dette nå er eliminert så er man vel tilbake til om toppen er tykk nok og hard nok?

 

Edit.

Hvordan ser alle eksosventilene ut?

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...