Jump to content

Restriksjoner på førerkort for ungdom...


Guest twoface

Recommended Posts

Det høres sykt ut det må jeg si.

Men i store deler av canada har 16-åringer lov å kjøre bil, med de samme reglene, og det har vel gått bra.

Men når man tenker seg om er det mange av ulykkene som har vært med ferske sjåfører,

har skjedd på kveldene/med folk i bilen.

Staten har sikkert kunnet begrensa ulykkene med mange prosent, men dette er jo også en type frihetsberøvelse.

Det er jo på kveldene og i helgene det er artig å kjøre.

De kommer aldri til å få dette igjennom. Det lar seg ikke gjøre.

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Guest twoface

Joda, er desverre mange ulykker med ferske sjåfører og passasjerer i bilen... Men dette er jo å gå vel langt da!!! Det verste er at jeg tror de kunne fått gjennom noe slikt om de bare gikk inn for det..

 

MEN, hadde vei-standaren vært på linje med lønns-standaren til de der jæv** sofasliterene på stortinget tror jeg ulykkesstatistikken i Norge kunne vært BETYDELIG redusert.. Har en del kilometer bak med både i personbil men også i lastebil / vogntog å det er skremmende å se standaren på vegnettet vårt.. Vil da også legge til at verst er det nord for trondheim og deler av vestlandet.. Det er en skam, å jeg skjemmes over at vi ikke kan vise til bedre da vi er "så store" innen turisme, sikkerhet å alt det der vaset som de snakker om...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt dette landet på langs noen ganger nå, og der veiene er verst er når du kommer ut av nord-trøndelag, og inn i nordland...

Fra majavatn og nordover så langt som til narvik er veiene elendige... det er en SKAM! (unntatt Saltdalen)

Veiene er sånn høvelig bra rundt tettstedene, men på de litt lengre strekningene imellom stedene er det bare sorgen.

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

tja, eg syns dette er bra, husker selv når jeg fikk lappen som 18 åring, var ikke akkurat "frisk" i hodet, kjørte h ardt og lenge, langt ute på nattestider... det går jo ikke en dag uten at du leser om ungdommer som blir drept, eller hardt skadet grunnet dumskap bak rattet..

Link to comment
Share on other sites

Guest twoface

Desverre har combatkit rett i det han sier her... Men føler likevel dette er å gå langt.. Kanskje en heller bør se på opplæring, holdninger og (som jeg alltid klager på) vegstandard.

 

Tror også flere muligheter for unge sjåfører til å utfordre seg selv og bil å på den måten lære litt om hva som skjer og når d skjer (både vedr. fart og på glatta) ville være en god ide.. selvfølgelig under kontrollerte omstendigheter. Begynner jo å bli en del tilbud på dette området, men på langt nær nok! dessuten koster d jo en del å få kjøre på bane. Med meg selv å Harstad hvor jeg bor som eksempel er acr på mo såvidt jeg vet nærmeste mulighet for slikt.. kjøreturen dit, overnatting og pris for å kunne kjøre på bane gjør dette vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

opplæring er en ting, dem får jo dette, ellers hadde dem ikke fått lappen. holdning er en annen ting, da jeg fikk lappen, var det en helt annderledes følelse å kjøre uten foreldre og sensor, følte meg som kongen på veiene... HELT FEIL HOLDNING...

 

Å lære hvordan man skal kontrollere, er noe man kan gjøre, på ett stort, evt lukket ommråde, om ikke lukket så pass på at det ikke er andre biler i nærheten... på glatten altså.. dette har eg selv gjort.. Men eg skal ikke lære dere å kjøre slikt, eller oppfordre... bare tipse ;)

 

på bane er det gode muligheter å finne ut om hva bil og sjåfør klarer, men som Twoface sier, er det på langt nær nok av muligheter... gardermoen, rudskogen... det er baner eg vet om, som ligger på østlandet, der dem har "alt"... er forsåvidt synd i dere i nord, og oss i vest, og dere i sør...

Link to comment
Share on other sites

viste ikke om jeg skulle blåse hål i skjrmen el ei når jeg leste det for første gang i lokal avisa! :S :blink: Er greit at det skjer ulyker... kan hende hvem som helst... men seriøst.. er jo det som sitter i hode på sjoførern som teller.. for min del lar meg ikke presse. 0 ulyker og heller ingen nesten. har hat lappen i 2 år nå i oktober.. kjører fornuftig.. men har mange kompiser med holdnigen: ja, bare lit fortere nå så sparer mi 5 min!! :blink: har våre ute både 4 og 5 ganger.. Er holdningen til sjoføren som har noe og si. er synd for alle de som faktisk kan kjøre da.. :angry: bli så iritert..

 

går dette igjenom altså, da er det ikke håp lenger... blir vel snart forbudt og kjøre alene i bilen au pga miljøet! :P hahaha

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

ja det er synd for dem som kjører pent og pyntelig.. i en eller flere stater i usa, der er det slik at man ikke får ha passasjerer med seg, ikke kjøre om natten, og ikke om helgene, fram til man er 18 eller 20... (lest dette en plass)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt dette landet på langs noen ganger nå, og der veiene er verst er når du kommer ut av nord-trøndelag, og inn i nordland...

Fra majavatn og nordover så langt som til narvik er veiene elendige... det er en SKAM! (unntatt Saltdalen)

Veiene er sånn høvelig bra rundt tettstedene, men på de litt lengre strekningene imellom stedene er det bare sorgen.

 

hmm... leste i dag blad i dag at telemark har de værste veiene her i landet... hehe det var strekninger på 1.3 mil som hadde 100% hull..

 

men synes det er mange eldre som eldre som ikke burde hatt lappen. de som kjører et par ganger i året og ikke ser ut av hode.. da jeg var 18 så kjørte da jeg og fort men holdt da siden min og vike plikt osv.. alle nesten ulykkene jeg har hatt har vært med eldre folk og distre kvinnfolk som kjører bare rett ut i veien uten å tenke på at de kanskje burde se seg for får de kjører ut også ikke minst at folk kutter svinger som de ikke kan se igjennom i det hele tatt...

 

Men har en liten følelse av at det ikke bare er ungdommer som får kjøre forbud i helgene så sannt enn ikke skal på jobb pga alt det greiene om klimaendringer...

 

Folk skulle hatt mopedbil til de passerte 20, inkl. meg sjøl...

 

er vel ikke så kult det når enn pendler 5 mil hver vei til jobb? vil jo si at en bruker over dobbelt så lang tid til og fra jobb..

Edited by BeReal

- 88 Ford sierra ist busbil ;)

- 90 Ford sierra cosworth 4x4 :D http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24271376

- 98 Audi A3

Link to comment
Share on other sites

er hvertfall ikke mye miljøvenligt å si at 18åringer ikke får ha pasasjerer i bilen da. 5 18åringer skal ut å kjøre og er nødt til å ha 5 biler for de ikke har lov å ha pasasjerer. :lol:

sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag):)
sierra sedan 2.0i 1987
sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)

toyota landcruiser lj70 1986mod

Link to comment
Share on other sites

Guest Dagfinn

må jo få sagt det at jeg har hatt lappen i snart 6 år...kjørt gris fra dag 1...ALDRI vært utfor en ulykke...aldri mista lappen....kjører gris når veien tillater det eller om forholdene er til rete så klart...kansje jeg bare har hatt flaks;)

Link to comment
Share on other sites

blir jo nesten litt sånn diskriminering av folket å da.... Noen av dem er jo helt klikk i hode når det gjelder bil kjøring. Satser mellom liv å død på å grise kjøre og kjøre stygg fort over alt mens det er trafikk å sånt. mens noen er små redde for å kjøre på veien...

Regal der er sikkert noe de gjør bare for å slippe å endre på alle veien som er her i landet... vil på stå det er mer fornuftig å fikse veien først, og ikke sette ned farts grensa hele tiden...

Idiotisk å ikke ha passasjerere heller og ikke kjøre om natta =O er på lang tur da. LANGT unna noen ting, stoppe midt i veien da? :P

Link to comment
Share on other sites

er helt mørt vett... hvis de klarer å gjennomføre det så trur jeg at det blir STORE protester. og ikke for å nevne at de aldri kommer til å klare å overholde det.. når de ikke klarer å dra inn førerkort med for mange prikker en gang.

 

jeg synes de skulle heller gjøre mer for å utvikle unge sjafører... billigere fører kurs, mer kjøring og praktisk trening kanskje. er nå min mening.

kan ikke nekte oss å kjøre i helger og kvelds tid, hva med de som jobber da?

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

helt enig med deg MrFord... høres rett å slett ut som noe genialt det, masse kjøreing, teori og kanskje noen øvelser osv...

hehe de som jobber kveld skift får gå da :P

Og ikke lov til å kjøre i helgene, da blir det ikke noe hytte tur eller noe lignende :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Dagfinn

lappen skulle vært billigere er min mening...

en 17 år gammel gutt eller jente som går på skole,jobber på supern av og til har ikke flust med penger...kansje ikke rike foreldre som sper på når det gjelder og ta serfikat...jeg husker åssen det var...jeg betalte lappen for meg selv med egne penger...men jeg tok kun det høyst nødvendige jeg måtte ha for og spare litt penger...hadde lappen vært billigere så tror jeg fler hadde tatt et par ekstra timer på kjøreskolen.. grunnen til høyt ulykkestall for ungdom med ferske lapper mener jeg rett og slett er pga for lite kjøre trening hos kjørelærer...

en liten tanke vekker til politikerne må jo være og legge bil lapp obligatorisk f.eks i videregående skole der eleven betaler en viss sum mens han\hun tar lappen som et slags intensiv kurs på skolen over et år. dermed får man en liten motivasjon til og fullføre skolen...jeg har null skolegang og er 26 år nå og angrer vettet av meg...heldigvis finnes det privat gymnas....men hadde det vært mulighet for og fått lappen på videregående skole når jeg var 17 så trur jeg ihvertfall hadde fortsatt skolen. husker det var valgfag på ungdomsskolen i (den gang 9 klasse,nå 10 klasse) at man kunne ta mopedlappen..skulle jaggu vært noe lignende på videregående!!

Link to comment
Share on other sites

vet det er enkelte videregående skoler som til byr teori kurs som varer hele året som en kan ta som valg fag.. men da jeg gikk i kragerø var det bare almenfag som fikk ta dette.

 

synes kanskje de kunne vist litt mere av hva som kunne skje jeg.. i det siste året har jeg det vært flere av mine kammerater som har kjørt ut og ødelagt seg for resten av livet bare pga de ikke brukte sikerehets belte.

 

det med å innføre første hjelps kurs som obligatorisk opplæringa til bil lappen var jo i og for seg lurt.. da jeg var første mann på et ulykke sted hadde jeg ikke peiling på hva jeg skulle gjøre. fant kammeraten min slengt ut av bilen. og lå å gurglet blod. hva skal enn gjøre da?

 

men når de sier at 18 åringer ikke skal få få kjøre om natta. regnes natta fra 10 eller noe da siden 12 er midt på natta.. eller er det sånn at de ikke skal få kjøre etter det blir mørkt... for da vil jo det si at ikke de for lov til å kjøre i nord norge, om vinteren. for jeg ser ingen forskjell på å kjøre om dagen/kvelden når det er mørkt enn å kjøre om natta.. for enn kan være like trøtt om dagen som om natta.

Edited by BeReal

- 88 Ford sierra ist busbil ;)

- 90 Ford sierra cosworth 4x4 :D http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24271376

- 98 Audi A3

Link to comment
Share on other sites

lappen skulle vært billigere er min mening...

en 17 år gammel gutt eller jente som går på skole,jobber på supern av og til har ikke flust med penger...kansje ikke rike foreldre som sper på når det gjelder og ta serfikat...jeg husker åssen det var...jeg betalte lappen for meg selv med egne penger...men jeg tok kun det høyst nødvendige jeg måtte ha for og spare litt penger...hadde lappen vært billigere så tror jeg fler hadde tatt et par ekstra timer på kjøreskolen..[/font][/size] grunnen til høyt ulykkestall for ungdom med ferske lapper mener jeg rett og slett er pga for lite kjøre trening hos kjørelærer...

en liten tanke vekker til politikerne må jo være og legge bil lapp obligatorisk f.eks i videregående skole der eleven betaler en viss sum mens han\hun tar lappen som et slags intensiv kurs på skolen over et år. dermed får man en liten motivasjon til og fullføre skolen...jeg har null skolegang og er 26 år nå og angrer vettet av meg...heldigvis finnes det privat gymnas....men hadde det vært mulighet for og fått lappen på videregående skole når jeg var 17 så trur jeg ihvertfall hadde fortsatt skolen. husker det var valgfag på ungdomsskolen i (den gang 9 klasse,nå 10 klasse) at man kunne ta mopedlappen..skulle jaggu vært noe lignende på videregående!!

 

 

Det skulle jeg likt å sett. heh.

 

"Yes, 500spenn til overs, tar meg et par kjøretimer jeg"

 

ELLER

 

"Yes, 500spenn til overs, burger, 20pakning, Fantastic Four med brus og popcorn."

Link to comment
Share on other sites

høres fristene ut med : Yes, 500spenn til overs, burger, 20pakning, Fantastic Four med brus og popcorn."

 

Men for alle sin del tror jeg hadde gått for :

 

Yes, 500spenn til overs, tar meg et par kjøretimer jeg"

 

hehe. hadde jo ikek vært dumt da... men kommer aldri til å gå så langt att den regelen kommer i mål, var vell snakk om det for noen år siden å meiner je...eller har je hørt skakt?

isåfall stakkars alle oss ungdommer da..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

er 900 kroner for et par kjøre timer!

 

eldrefolk kræsjer da di og, bare at de har venner/bekjente som kommer og sleper/rydder opp før snuten kommer til stede..

har sett mange eksempler på det selv, at polisen kommer akkurat i det sekundet begge partene er på vei hjem, og gjør ting vondt værre..

 

men ja, er kanskje mange som er unge og dumme, mitt syn på saken er at barn i 10-12 års alderen skulle fått lov til og prøve og feile litt, enten på en gocart bane eller på en cross bane, selv var jeg 12 år når jeg kjøpte den første knallerten og begynte og kjøre meg av og teste grensa, og innen den tida bil lappen kom i hånda, så har jeg klart å kjørt i fra meg, etter x antall mopeder og x antall jorde biler..

ikke altids vært like arti å gå på tryne, men det har hjelpt meg med og ta det roligere værtfall..

tror ikke det er uten grunn at folk i andre land får lappen når man er 16 år...

skall tidlig krøkes er det noe som heter..

 

og en ting til, den tidligere moped undervisninga på skoler OL, var så dårlig at man kunne sove seg gjennom den og, likevell få lappen..

nå tildags har vell moped oppkjøringa blitt innstramma?

Link to comment
Share on other sites

Guest LaLinea

Mopedkortet er blitt dyrere...

 

Ser flere vokse folk etter veien som skulle hatt lest Veien til førerkortet til dem kan den utenat...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...