Jump to content

Min Mondeo 94' 2l GLX stv


Caprinut

Recommended Posts

Da har jeg fått tatt noen bilder av kjærra mi...

 

Som dere kan se så trenger den sårt noen timer med et sveiseapparat, ny eksos etter bakaksel, nye fangere og et strøk med lakk...

 

Teknisk sett så er den veldig bra, utvendig er det værre med...

I løpet av det siste året så har jeg byttet:Registerreim, vannpumpe, bakre motorfeste, alle foringene i hjulopphenget, kjøttbeinet foran til stab stag, begge bærearmer bak, begge camberlinkene bak, begge torsjonsstavene bak-de flate lange sakene; begge demperene bak, begge opphengskulene, handbrekkwire, byttet klosser og bremsesko, samt noen smådeler som jeg ikke kommer på i farta.....

 

I tillegg så har jeg montert 60/40 senkesett, dobbel 2.5 eksos (2" etter y'n), 205/40-17 på 17x7.5 felg..

Eksosen ser ræva ut, men jeg fikk den GRATIS og mitt org anlegg knakk rett før de bakre pottene så det var like greit å bytte...

 

Olje bytter jeg hver 10.000 siden den nettopp har pasert 260.000 og har tidligere vært en lensmannsbil.

Jeg er også litt tung på høyre labben så det er best å være på den sikre siden...hehe

 

Her er noen bilder....

 

De 2 beste vinklene hehe...

IM000082.jpg

IM000083.jpg

 

Halv bakfanger og skeiv eksos

IM000084.jpg

 

List til dør har jeg liggende men bilen må lakkes så jeg gidder ikke å montere den..

IM000085.jpg

IM000086.jpg

 

Noen biler av bil-fiende nr 1-RUST

IM000087.jpg

IM000088.jpg

 

Må bytte deksel i venstre hovedlykt

IM000090.jpg

IM000089.jpg

 

 

Syns den er tålig pigg, har rævkjørt en del nye diesel dunkere (hater diesel forresten og Audi)

 

Kommer mer i tråden etterhvert tenker jeg....

 

 

Mvh Richard

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Jeg byttet motorfestet fordi gummien var helt kaputt.. Bolten lå og gnikka imot i godset i bunnen av øyet på motorfestet, så der var det ikke mye igjen.... Tok 5 minutter å bytte når jeg fikke låne bukk av en kamerat...

Siden bilen har vært lensmannsbil en gang i tiden, så har nok den vært lite pent giret til tider vil jeg tro...

 

Jepp der blir det "litt" sveising gitt, 2 kanaler, 2 hjulbuer og kant bak bakfanger samt dører må sveises evt byttes.. Heldigvis er det ikke jeg som skal sveise, den jobben skal en kamerat av meg gjøre...

 

Eksosen ligger feil, nå ligger den under akslen istedenfor over noe som skal gjøres med til våren.. Gidder ikke knote med det nå som det har blitt litt kaldere ute <_<

 

Men først kommer rustsveis, få tak i bakfanger, EU-kontroll i den rekkefølgen.

Den skal inn i Januar så jeg har litt tid på meg enda.

Lommeboka er ikke helt enig for tida så det får komme steg vis :unsure:

 

 

Richard

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Jeg byttet motorfestet fordi gummien var helt kaputt.. Bolten lå og gnikka imot i godset i bunnen av øyet på motorfestet, så der var det ikke mye igjen.... Tok 5 minutter å bytte når jeg fikke låne bukk av en kamerat...

Siden bilen har vært lensmannsbil en gang i tiden, så har nok den vært lite pent giret til tider vil jeg tro...

 

Jepp der blir det "litt" sveising gitt, 2 kanaler, 2 hjulbuer og kant bak bakfanger samt dører må sveises evt byttes.. Heldigvis er det ikke jeg som skal sveise, den jobben skal en kamerat av meg gjøre...

 

Eksosen ligger feil, nå ligger den under akslen istedenfor over noe som skal gjøres med til våren.. Gidder ikke knote med det nå som det har blitt litt kaldere ute <_<

 

Men først kommer rustsveis, få tak i bakfanger, EU-kontroll i den rekkefølgen.

Den skal inn i Januar så jeg har litt tid på meg enda.

Lommeboka er ikke helt enig for tida så det får komme steg vis :unsure:

Richard

 

Hadde du en slags klirrende metallyd når du kjørte igang bilen? isåfall må min byttes da og.. men jeg er ikke helt sikker på hvor dette festet sitter, har du bilde, eller kan du forklare på en måte? Og hvordan ser jeg at den er slitt?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Hadde du en slags klirrende metallyd når du kjørte igang bilen? isåfall må min byttes da og.. men jeg er ikke helt sikker på hvor dette festet sitter, har du bilde, eller kan du forklare på en måte? Og hvordan ser jeg at den er slitt?

 

Beste måten er å gire hardt å brutalt mellom 2 gir f.eks 2 og 3-dvs fort med clutchen...

Hvis motoren da kommer med et byks som om den ville hoppe inn i coupeen, så er festet ditt kaputt...

Du kan jo ta en titt under bilen...

Du ser den egentlig med en gang hvis du legger deg rett bak forhjula...

Den sitter sånn ca midt i bilen der som torpedovegg og gulvet møtes...

Det er en rund stor gummiforing på ca 10cm som sitter i et alu hus, gjennom foringa går det en lang bolt...

 

Er du i tvil så ta et brekkjern og kil den fast der et sted og ta i litt... Hvis motoren begveger mye på seg så er den kaputt...

 

Richard...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er det en stund siden det har vært liv i denne tråden....

 

Har byttet jobb siden sist og lønninga har steget litt, så nå har jeg råd til litt ting å tang en gang imellom..

 

Første jeg gjorde var å kjøpe en ny bakfanger på Bilexstra her i Arendal, for nå var jeg lei av å se den halve fangeren :angry:

Den kosta egentlig 2800,- men jeg fikk den for 1800,- gjennom en kamerat av meg som driver et bilverksted. Kjekt med kontakter...hehe Har ikke sett på merke på fangeren men tror det er Veng :blush:

 

Nå ligger fangeren å venter i garasjen til mor i påvente av at eksosen blir fiksa.

Eksosen må justeres litt ser dere for at fangeren skal få plass (ene tuten er for høyt oppe).

 

Eksosen har blitt sveist på siden sist men den forbanna feste for oppheng på midtpotta knakk igjen, så der vil jeg sveise på en jern stang istedenfor det org rør feste-tror det vil holde lengere...

Så i skrivende stund så henger eksosen for lavt, så det må ordnes-min sveisemann er lite tilgjengelig så det kan ta litt tid :angry:

 

Har forresten bestilt Supersprint eksosdeler til kjærra gjennon Bilexstra.

Bestilte mellomrøret som går under baksetet og y-røret som går til bakpottene.

 

Supersprint har 2" til min modell, men siden det henger 2,5" på min så ble det deler til ST200 modellen..

 

For de som lurer på det så er Felgimport impotør av Supersprint, men bl.a BSbildeler selger dette merket.

 

For de 2 delene skulle BS ha 1800 ca for disse delen + frakt og alt det der, mens på Bilexstra fikk jeg disse for 1540,- Det tar meg 7-8 min å kjøre til Bilexstra så valget ble ikke så vanskelig...

 

I våres når vinterdekka skulle av bilen så satt stålfelgene noe så grasat pga rust, at jeg måtte bruke slegge for å få de av... Hadde ikke noen høytløftende jekk så jeg måtte slå på felgen til de løsnet ved å ligge på bakken og det tok ca 15min på hver side med ALL min kraft.. Resultatet ble at felgen ble most ca 5 cm innover mot midten av felgen i bakkant..

 

Så her i forrige uke så var jeg hos kameraten min å tok av 2 stålfelger fra en av delebilene hans..

Nå er jeg grunndig lei av fastrusta felger, så etter at jeg hadde vrengt av gummien hos den lokale dekkforhandler, så tok jeg med meg felgene på jobb og leverte de til sandblåse/lakkavdeling for å fjerne all rust..

Henta felgene etter jobb igår for å lakke de selv, siden svart som jeg ville ha måtte ventes på og vinteren snart er her..

 

Her er noen lakk bilder fra seansen...hehe

Felgene ble grunnet med rød off-shore grunning-skal vist være veldig slitesterkt og rusthindrende.....

 

Felgene før svart lakk

IM000313.jpg

IM000314.jpg

 

Lakk invendig av felg

IM000318.jpg

 

Resultat utvendig på felg

IM000322.jpg

 

Jeg gadd ikke pusse grunninga, siden jeg hadde allerede jobbet overtid tidligere på kvelden.

Lakka baksiden 3 lag og forsiden med 4.

Blir det dårlig i løpet av vinteren så tar jeg det på nytt igjen til høsten igjen...

 

Bestilte idag nye hjulmuttere på Ford siden jeg ikke gidder å bruke rustne muttere på nylakka felger.

 

Til helga så MÅ jeg få byttet spylerpumpa til frontruta, for nå er veiene her nede skikkelig møkkete.

Skal samtidig bytte viskerblader for de har gjordt nytta si og vel så det.....

 

Det har regnet noen dager på rad her nede nå, og idag kom gjordings feilen igjen i blinklysa mine-så til helga skal jeg bytte tilhengerfeste kontakt...

 

Dama kjøre Volvo 740 og ho har samme problem så det må vel mekkes litt der også......

 

På neste lønning blir det kanaler og hjulbue innkjøp-så det nermer seg sveising av rust heldigvis.

 

Time will sjåv om jeg rekker EU i Januar...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

En liten update fra meg :rolleyes:

 

Var idag på Bilextra og henta kanaler og hjulbuer til begge sider, kom totalt på 1550kr.

Som jeg har sakt før så er det godt å kjenne noen med rabatter hehe....

 

Satt også på "stållissene" idag.

Smørte in navsenteret på hubbene godt inn med kobber pasta så felgen ikke skal ruste fast til navet. Men felgene måtte skrus helt inn mot anleggsflata så de sitter nok forsatt litt trangt.

 

Fikk ikke bytta kontakt for hengerfeste eller spylerpumpe siden det bøtter ned her som bare pokker.

 

Må ta det til Mandag hvis jeg rekker det-imorra er jeg opptatt uheldigvis...

 

Sorry for no pictures med de kommer neste gang...

 

Mvh Richard

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

På tide med en etterlengtet oppdatering her :unsure:

 

Siden jeg har gått med knekt ankel siden juletider så har det blitt gjordt lite eller rettere sagt ingenting med bilen.

 

Idag var banken min villige til å donere litt penger....lol

Så da bar det opp til en kamerat av meg med verksted, å bestille tid for litt arbeid.

 

Til mandag blir bilen levert til han og følgene vil da bli gjordt:

 

Begge kanaler og hjulbuer blir byttet (har byttet en kanal før ankel bruddet, men må gjøres igjen pga dårlig arbeid/mangel på grunning lakk og tettningsmasse)

Bakfanger her allerede kjøpt inn og vil bli lakket sammen med bilen, frontfanger vil også bli byttet pga div skader.

Litt rustangrep nederst på noen av dørene og dette skal taes samt evt hvis han finner mere.

Bilen vil bli lakket fra dørlistene og ned, samt bakskjermene og fangerene.

 

I den siste tiden har hengerfestet gått i stykker for godt så venstre blinklys har lyst hele tiden og her om dagen så begynte bremselyset også å lyse.....

 

Så istedenfor å bli hekkfræst så klippet jeg liksegodt av ledningene til hengerfestet siden det skulle byttes likevel før eller senere.

Men det var bare blinklyset så forsvant så da var det en tur til Ford etterpå for å bestille bl.a bremselysbryter siden det står på konstant....

Kjøpte også tilhengerkontakt, ekstra lyktedeksel (har den andre liggende i eske-ikke fått byttet enda), samt en ny handbrekkarm.

Pollenfilter er også handlet inn og det vil bli byttet sammen med frontruta som det er en stor sprekk i...

 

Hvorfor denne SUDDEN hast spør dere?? Jau den skulle egentlig vært på EU-kontroll i Januar :blush:

 

Så da begynner det snart å ligne noe :rolleyes:

 

Ny bakre del av eksos kommer også på når jeg får bilen igjen.

Har liggende nytt 2.5" Supersprint mellomrør (under baksetet) og Y rør.

Etter Y røret så kommer jeg til a lage dette selv med universal deler, siden det som står på nå ser helt for j...... ut.

 

Når bilen kommer ut fra lakkverkstedet så vil taket bli rubbet og polert i hallen ved siden av, siden taket føles ut som et sandpapir.

 

Til våren kommer det konfilter, takvinge MkII, kanskje litt dekor og enten opppussa felger eller nye 18" lisser.

Da med evt 205/35-18 for at det ikke skal subbe, kjører jo med 60/40 senk....

Vinterhjula subber faktisk litt mer enn sommerdekka :blink:

Bakluka må også byttes til våren, så har du en MkI stv luke så si ifra-gjerne hvit...

 

 

Så jeg har litt å sussle med framover...lol

 

 

Richard

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg fått bilen igjen fra lakking :closedeyes:

 

Bilen er vist på eu men må ordne et par ting før den går gjennom, bl.a bytte bakre foringe i begge bærearmene foran (som jeg byttet for 1 år siden :blink: ), må ha nye skiver foran og bremsene bak må legges inn litt så brekket kan fungere (Har byttet håndbrekkarm).

 

Så nå er den hel og vit og nesten kvitt all rust.

 

Må bytte dørene etterhvert, for de er rusta i hjørnene i bunnen-gravrust på et par av dem.

 

Til sommeren så vil jeg bytte ut den skada bakluka og kjøpe MkII takvinge...

 

Kommer med bilde så fort det er fin-vær og bilen er vaska :rolleyes:

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Nei bilder er det litt dårlig med :blush:

 

Fikk tatt noen idag da :rolleyes:

 

Endelig fikk jeg fingeren ut å byttet frontrute sammen med en kamerat.

 

Slik så det ut da jeg begynte, har bare tatt vekk dekslene her

DSC00099.jpg

 

Her den nye (for meg-les brukt) ruta satt inn

DSC00104.jpg

 

Fikk samtidig byttet pollenfilter-det var ikke rart det kom lite luft ut av varmeapparatet

DSC00100.jpg

 

DSC00101.jpg

 

Og her med den nye ruta på plass med lister å det hele

DSC00106.jpg

 

Må bestille noen foringer til bærearmene foran og justere bremsene litt til uka, så går'n gjennom EU...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Først, vil en moderator flytte denne over til prosjekter for meg??

 

 

Og så en liten oppdatering....

 

Her om dagen fikk jeg byttet de bakre foringene på bærearmen foran, som forøvrig ble gjordt for 1 år siden.....grrrrr

Den ene foringa var det ingenting igjen av, heeeeelt kaputt, den andre var ikke god den heller

 

Et lite bilde før demontering, har dessverre ikke bilder av underveis eller ferdig..

DSC00127.jpg

 

Foringene var av forskjellige dim så der har nok en bærearm blitt byttet før ja....

Neste gang kjøper jeg nye på Biltema og putter på noen poly foringer for nå er jeg lei av å bytte foringer i hytt og pine....

 

Fikk også byttet skiver foran siden dette var en 2er feil på EU'n

 

Gammel

DSC00128.jpg

 

Ny

DSC00129.jpg

 

Og så har det endelig vært fint vær her nede i sør og jeg har fått litt tid til å vaske kjærra utvendig...

 

DSC00131.jpg

 

DSC00132.jpg

 

DSC00133.jpg

 

DSC00134.jpg

 

DSC00135.jpg

 

DSC00136.jpg

 

Skal sette på sommerhjula seinere idag hvis jeg får tid.....

 

Skal også ha etterkontroll på den så da regner jeg med at det er i boks...

 

Må også lakke den nedre lista på bakfangeren svart for jeg liker den ikke i hvit og den blir lavere visuelt med svart syns jeg...

Eksosen skal også bygges på nytt og heves 5cm eller mer og da kommer det 4" tut på hver side.

 

Bilen ser hel ut nå og det er det beste :closedeyes:

 

Har planer om flere ting men vi får se hva lommeboka syns...hehe

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Lenge siden updates i denna tråden :blush:

 

Men-men her er iallefall noe nytt...

 

 

For et par uker siden så skulle jeg skifte temp giver, det er jo en smal sak....

Men, neida...

Da endelig ting begynte å løsne så knakk utløpet på termostathuset til den tynne slangen i forkant av, noe som endte med at jeg måtte skifte termostathus, heldigvis hadde kameraten min en til overs på en delebil...

Var temmlig lei da jeg var ferdig med jobben, siden dette ble tatt på jobb etter vanlig arbeids tid.

Trangt og sta klemmer gjorde jobben mindre gledesfylt kan man si...

 

Termostaten var ikke helt god i det nye huset så den fikk jeg byttet nå i sist uke, endelig temp på måleren etter 2 år...hehe..

 

Skal se om jeg får rota fram bilder av det gåene termostathuset....

 

 

Igår fikk jeg vaska bilen (sist gang var før nyttår) og satt på sommerhjula, mye bedre å kjøre...hehe

 

Så i finværet idag tok jeg noen bilder...

 

101_0100.jpg

 

101_0101.jpg

 

101_0102.jpg

 

101_0103.jpg

 

101_0104.jpg

 

101_0105.jpg

 

 

Forresten noen som sitter på en hvit MkI bakluke som de vil selge???, selfølgelig til stv da

 

 

Ehhh, bare overse datoen, tester nytt kamra...

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kommer bare med en liten opplysning egentlig...

 

Har ikke fått solgt denne bilen enda, kommer til å ta denne inn til Gatebil imorra Lørdag 6 Sep hvis det mot formodning skulle være noen der ute som vil se på den...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jøss, 2 år siden jeg skrev i denne tråden sist....

 

 

Har ikke solgt denne, så denne vil bli tatt ibruk igjen så fort min Mk3 er solgt...

 

Gjøken som kjøpte for senere å heve kjøpet sa bl. a at han ikke fikk det ene hovedlyset til å funke selv om han byttet pære...

Vel idag gikk jeg ut, åpnet sikringsboksen i motor rommet, byttet sikring nr 16 (for venstre nærlys) og vips hadde jeg lys igjen...

Makan til klabbetassshutup.gif

 

Siden jeg ikke er helt frisk, så er det ikke så mye jeg orker å gjøre på bilene mine, eller annet for den sak skyld..

 

Men skal iallefall slipe rust fra baksete og til fanger og sveise noen få små hull før denne får skilter igjen...

 

Forresten liker jeg bedre å kjøre denne enn min Mk3, bedre går den ogsåsmartass.gif

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Jøss, lever denne ennå. Gøy at noen sparer på bilene sine. Husker godt denne for jeg syntes felgene dine var så fine. Hvilket merke og type er det?

Hvit Mondeostærs er fint det men denne ville blitt knallfin med RS-pakka sammen med de felga dine. Bytt til Mk2-luke med takspoiler så har du prikken over ién :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for det dusmartass.gif

 

 

Skulle gjerne hatt RS framfangeren ja, noe annet vil jeg ikke ha, hater plast fangere som ser ut som de er henta fra et romskip...

 

Mk2 takvinge har liggende i grasjen, ny i eske fra Ford må vitewink.gif

Banan Mk1 vinga ser fæl ut syns jeg...

 

Felgene har jeg ikke peil hva heter, men de er iallefall 7.5x17"...

 

Har meldt pent vær denne uka, så håper jeg får gjordt litt med denne dawhistling.gif

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Enda 2 år er gåttwhistling.gif

 

Har ikke fått solgt denne, så Mondeo'n blir høgd til sommeren når jeg får plass til den et sted.....

 

Er det noen som er på jakt etter deler så kan jeg evt skrive deg opp på en liste..

 

Felger og senkesett er allerede resevert..

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Eksosen er hel og uten hull sist jeg så den, men kanskje overflate rust..

Skal ta en titt en av dagene, da bilen ikke er parkert i nærheten av der jeg bor..

 

Tja.. 800kr + frakt?

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Har du fortsatt ledningsnettet? Ikke hjerne, bare ledningene til den.

 

 

Bilen er forsatt hel, så ja....

 

Flyttet faktisk denne fra en lagringsplass til en annen igår..

Litt strøm fra tauebilen og denne startet på første forsøk, går veldig pent..

Og motoren går veldig bra...

 

 

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...