Jump to content

Årets v6 julenøtter


RaymondP

Recommended Posts

Hei

Jeg og en kar fra Granadaklubben har sendt inn stempel og råde fra en 2.9 24v til forhandler av JE stempler og Crower råder

i Florida.

Jeg skal ha smidde stempel og råder i 2.9 12v.

org stempel og råder fra 24v passer i 12v bortsett fra borring ,0.03 større på 12v.

Min motor har 9:1 i komp og det har jeg lyst til å beholde (sånn ca)

Problemet mitt er at mine org stempel ikke er flate i toppen(skål)

Noen som kan svare på hvor mye kortere 2.9 stemplet må være for å få samme komp med flatt stempel??:)

He he,er ikke optimist på å få svar:)

Turboprosjekt!

Råder og stempel kåmmer på ca 10000

Link to comment
Share on other sites

2,9 12V motoren har ikke forbrenningsrommet i toppen slik som "vanlige" motorer har. Men isteden i en lomme i stempelet slik som du beskriver. Toppen er flat under.

Hvordan blir forbrenningen når både toppen og stempelett er helt flatt? Med tanke på det meste egentlig.. Tenningsbank, effekt, økonomi, osv..

 

Du bør vel kansje tenke litt på ventillommer også.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

2,9 12V motoren har ikke forbrenningsrommet i toppen slik som "vanlige" motorer har. Men isteden i en lomme i stempelet slik som du beskriver. Toppen er flat under.

Hvordan blir forbrenningen når både toppen og stempelett er helt flatt? Med tanke på det meste egentlig.. Tenningsbank, effekt, økonomi, osv..

 

Du bør vel kansje tenke litt på ventillommer også.

 

Dette er ikke riktig.......... Du må tenke på 3,0 Essex V6.

 

2,9 12v HAR forbrenningskammer OG lommer i stemplene, dog to forskjellige varianter...

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

nøtta hadde vært knekt rimlig bra. om du hadde sendt inn 2,9 12v råde og stempel.

 

et 24v stempel er helt forskjellig. vil bare gjøre Je folka mere usikker på hva de skal.

 

jeg har tilsvarende i min 4.0l motor. der og beregnet på lavcompstempler. lik 2.9 stemplet. jeg har brukt flate stempler.

 

utregnet komp høyder og rådelengder. den havnet på rundt 2mm lavere stempel i flatt kontra det som var org. og jeg beholdt 9,0:1 i grunncomp.

 

men tar vi 24v stemplet med sine 39.4mm komphøyde. - 12v sine 38.72mm målt ytterst på krona på stemplet.

 

så er 24v stemplet litt lavcomprimert. det er dreiet ned o.8mm litt inn på stemplet. og helt inn til midten.

 

Du får finne ut hvor my CC som skal til for å ha et flat 24v stempel.

 

væskefylle et 12v stempel å finne ut hvor mye CC det går i.

 

så blir det utregning :)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke riktig.......... Du må tenke på 3,0 Essex V6.

 

2,9 12v HAR forbrenningskammer OG lommer i stemplene, dog to forskjellige varianter...

 

Legger meg flat....

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

nøtta hadde vært knekt rimlig bra. om du hadde sendt inn 2,9 12v råde og stempel.

 

et 24v stempel er helt forskjellig. vil bare gjøre Je folka mere usikker på hva de skal.

 

jeg har tilsvarende i min 4.0l motor. der og beregnet på lavcompstempler. lik 2.9 stemplet. jeg har brukt flate stempler.

 

utregnet komp høyder og rådelengder. den havnet på rundt 2mm lavere stempel i flatt kontra det som var org. og jeg beholdt 9,0:1 i grunncomp.

 

men tar vi 24v stemplet med sine 39.4mm komphøyde. - 12v sine 38.72mm målt ytterst på krona på stemplet.

 

så er 24v stemplet litt lavcomprimert. det er dreiet ned o.8mm litt inn på stemplet. og helt inn til midten.

 

Du får finne ut hvor my CC som skal til for å ha et flat 24v stempel.

 

væskefylle et 12v stempel å finne ut hvor mye CC det går i.

 

så blir det utregning :)

Heisan

Får vel sende avgårde et 12v stempel også,koster ikke all verden.

Men 24v råder er helt like som 12vns bortsett fra at di er litt kraftigere?? Kort sagt kan man sette 24v råder i vanlig 2.9 uten noen forandring?? Han som sendte inn stempel /råde hadde sammenlignet disse og konkluderte med at di passet om hverandre,samme lengde osv

Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

tidlig type 24v råder er like vanlig 12v.

 

kun senere modeller av bob har litt kraftigere råder. blir det sagt. men det tviler jeg på.

 

ingen som vil gamle på dette.hvis det gjelder en sprek motor.

 

tipset er at et 2.9 stempel i usa koster 10$ jeg har 6stk her. egentlig ingen som vil ha det.Hehe

 

tror du kommer best ut av det med å sende et org stempel ja. :)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Heisan

Får vel sende avgårde et 12v stempel også,koster ikke all verden.

Men 24v råder er helt like som 12vns bortsett fra at di er litt kraftigere?? Kort sagt kan man sette 24v råder i vanlig 2.9 uten noen forandring?? Han som sendte inn stempel /råde hadde sammenlignet disse og konkluderte med at di passet om hverandre,samme lengde osv

Takk for svar

Jeg tror nok at du kan få mange og nyttige tips dersom du legger ut mer opplysninger om hvilket resultat du vil ha fra denne motoren din når den er ferdig. Det er mange valg som skal tas og mye som skal tenkes på. Ett eksempel er følgende: Smidde stempler og Crower råder indikerer at dette skal bli en en motor med høy effekt.

 

Hvorfor så høy komp?

Skal du endre på "Rod ratio" eller ikke? I tilfelle, hvorfor eller hvorfor ikke?

Hvilket drivstoff skal brukes?

Hvilken kam, løftere, vipper blir valgt?

Hvilke(n) turbo(er) skal brukes?

 

Og ikke minst, hvorfor har du gjort akkurat disse valgene? Er de kompatible slik at du oppnår målet ditt?

 

Skjønner? :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at du kan få mange og nyttige tips dersom du legger ut mer opplysninger om hvilket resultat du vil ha fra denne motoren din når den er ferdig. Det er mange valg som skal tas og mye som skal tenkes på. Ett eksempel er følgende: Smidde stempler og Crower råder indikerer at dette skal bli en en motor med høy effekt.

 

Hvorfor så høy komp?

Skal du endre på "Rod ratio" eller ikke? I tilfelle, hvorfor eller hvorfor ikke?

Hvilket drivstoff skal brukes?

Hvilken kam, løftere, vipper blir valgt?

Hvilke(n) turbo(er) skal brukes?

 

Og ikke minst, hvorfor har du gjort akkurat disse valgene? Er de kompatible slik at du oppnår målet ditt?

 

Skjønner? :)

Heisan

 

Høres bra ut å få innspill på dette prosjektet da dette er min første bygging av turbomotor:)

For det første kan jeg begynne med bilen, det eren 74 consul coupe med div mod,bremser,quaife diff osv

Motorn er fra en svensk reg scorpio 2.9 89mod,motorkode BRD,hydr løftere,såvidt rundet 100000km.

Høy komp.....er org 9:1 i denne motorn,lavkomp i utgangspunktet,har Megasquirt2 v357pcp bygget for å passe org tenning,hallsensor i fordeler.

så da er spørsmålet: er 9:1 høy komp når jeg kan bestemme tenningsgrader hele veien?? tanken er da å få en kjørbar motor uten å flyte på laddetrykk.

Rod ratio...har vært under vurdering men er det noe å hente der så gjerne for meg da det ikke er no problem å få annen lengde på råde.

Drivstoff blir 98blyfri

Kam og løftere....der har jeg ikke begitt meg utpå enda.tar gjerne imot tips:) Nødvendig med andre vippearmer?

Turbo.... der har jeg dn forhatte KINATURBON.he he en t3t04e ar 63eksos ar60 med intern wastegate.

Effektønske: mye effekt og holdbart er målet.

Hvorfor har jeg gjort disse valgene? Tja si det:) Har nå lest litt her og der og pratet med div folk.

Blir å fyre igang nå med det første på org motor for å prøve seg litt på mapping av Ms osv,bytte av stempel og kam blir vel først i feb mars.

Raymond

Edited by RaymondP
Link to comment
Share on other sites

Heisan

 

Høres bra ut å få innspill på dette prosjektet da dette er min første bygging av turbomotor:)

For det første kan jeg begynne med bilen, det eren 74 consul coupe med div mod,bremser,quaife diff osv

Motorn er fra en svensk reg scorpio 2.9 89mod,motorkode BRD,hydr løftere,såvidt rundet 100000km.

Høy komp.....er org 9:1 i denne motorn,lavkomp i utgangspunktet,har Megasquirt2 v357pcp bygget for å passe org tenning,hallsensor i fordeler.

så da er spørsmålet: er 9:1 høy komp når jeg kan bestemme tenningsgrader hele veien?? tanken er da å få en kjørbar motor uten å flyte på laddetrykk.

Rod ratio...har vært under vurdering men er det noe å hente der så gjerne for meg da det ikke er no problem å få annen lengde på råde.

Drivstoff blir 98blyfri

Kam og løftere....der har jeg ikke begitt meg utpå enda.tar gjerne imot tips:) Nødvendig med andre vippearmer?

Turbo.... der har jeg dn forhatte KINATURBON.he he en t3t04e ar 63eksos ar60 med intern wastegate.

Effektønske: mye effekt og holdbart er målet.

Hvorfor har jeg gjort disse valgene? Tja si det:) Har nå lest litt her og der og pratet med div folk.

Blir å fyre igang nå med det første på org motor for å prøve seg litt på mapping av Ms osv,bytte av stempel og kam blir vel først i feb mars.

Raymond

 

Jeg mener at det er mye å lære av hva flike erfarne folk har gjort før. Denne motoren har tross alt kun 2 ventiler pr sylinger og støpejernstopper. Ikke akkurat det ideelle for en turbomotor. Når TT i England laget 320 hk motorer basert på denne V6eren så senket de kompen til 7.5:1 for å kjøre ca. 1,1 BAR ladetrykk. Husk at Cosworthene ikke går med mer enn 8.0:1 og de har et veldig mye bedre tilpasset turbo/eksosmanifold opplegg enn det du har valgt.

 

Med 50% større motorvolum og 50% flere sylindre enn en Cosworthmotor så trenger du ikke bekymre deg for dårlig bunndrag pga lav komp.

 

Ikke gjør dette mer vanskelig enn nødvendig. Høy komp. og gatebensin er vanskelig å få til fordi det krever mye mer ressurser på flere områder. Det enkle er ofte det beste. Når TT valgte 7.5:1 så bør det tas til etterretning.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Heisan

Du har så rett så rett:)

Idiotisk å bygge etter en kinaturbo som lader sent,blir vel erstatet med 2 mindre når jeg får nye anfall:)

Har du noe info om bosch dyser fra usa?

 

Sen lading og smale dreiemomentkurver ser selvsagt et kjedelige resultat, men mange opplever likevel stor kjøreglede med dette. Det som er værre her er at jeg tror at du kan få så store problemer med tenningsbank at du ikke får kjøreglede i det hele tatt.

 

Ja jeg har noe. De dysene du linker til har delenr 558 og er Lightning dyser. Jeg vil heller anbefale deg 968 dysene til denne V6 motoren.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
hva er borringa på 2,9 i 12ventiler stempel?

 

 

 

93MM:)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Nei. 2.8 har større borring en 2.9. den har 93.30mm

 

altså 3 tiendels mm større-. så blir romslig med 2,9 stempler i 2.8. må da bruke overdim 2.9 stempler og borre opp 2.8

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dette er oppført på tolernacedata :

 

2.8i Slagvolumet (boring/ slaglengde) 2792 cm³ (93,03/ 68,50)

2.9I 24V Slagvolumet (boring/ slaglengde) 2936 cm³ (93,0/ 72,0)

2.9I Slagvolumet (boring/ slaglengde) 2933 cm³ (93,03/ 71,99)

 

Så det virker jo som borringen er samme på 2.8 men annen slaglengde eller er det feil i programmet??

For å lykkes må man feile

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...