Jump to content

Sveiseapparat og kompressor


steinbf

Recommended Posts

Hei!!

 

Jeg skal kjøpe sveiseapparat og kompressor.

Brukes til sveise rust og mest mulig som har med bil og gjøre,og selvfølgelig mest mulig annet også hvis mulig. Men blir nok absolutt mest bilsveising..

Har ikke sveiset så veldig mye,så kan ikke si jeg vet så mye forskjell på forskjellige slag,typer og merker.

Hva er lett å bruke for en som ikke har sveiset så mye før,og ikke koster skjorta? Gjerne egne erfaringer,men ikke om det ene er dritt og slikt, i såfall begrunn gjerne..

 

Kompressor skal jeg kunne bruke til sandblåsing,lakkering, og generelt alt mulig. Men må være kraftig nok til sandblåsing,glassblåsing og slikt. Så har noen gode råd om kjøp av noen merker,typer? Helst ikke kosta skjorta dette heller. Er ikke snakk om noe verdens beste apparat jeg skal ha, men en som går under de kriteriene jeg har satt.

 

Legg gjerne/helst ved linker til de forskjellige apparatene og hvor de kan kjøpes....

 

Mvh stein

Link to comment
Share on other sites

har selv ett mig mag apparat fra moeco.no laget til slik at eg bruker 5kg gassflasker, og understell med hjul på. 2000kr for apparat, ca 3000 kr for gassflaske/ 800 pr påfyll ca

kompressoren er fra coob obs bygg, 3.5hk og 50 liters tank, 2500kr

Link to comment
Share on other sites

Det er mye rart som er til salgs på Biltema, men både sveiseapparatene og kompressorene derfra ser ut til å være ok.

 

Har selv den største kompressoren de har til 1-fas (2syl V-blokk) Denne kjøpte jeg brukt og er en noe eldre utgave en den som selges i dag, men har fungert helt greit og gir nok luft til de fleste typer verktøy..

 

Har også sveisappartatet som heter "MIG/MAG-sveis 180E", dette er enkelt og greit i bruk. Fungerer fint til rust sveising, men er også kraftigt nok til å sveise litt større ting..

 

Godt fornøyd med begge deler..

Link to comment
Share on other sites

Ble kansje litt uklart i innlegget mitt, men både kompressor og sveiseapparat var fra Biltema..

Kostet i underkant av 4000kr..

 

Har kun sveist vanlig stål, men husker jeg riktig kan du sveise i alu hvis du bruker riktig tråd og en annen gass??

Link to comment
Share on other sites

Skal du sveise alu. må du bytte gass til rein Argon, alu tråd og teflonbelagt slangepakke + vekselstrøm.

 

 

En ting til som er veldig viktig er matehjul. Ved sveising i aluminium må du ha litt mindre trykk på tråden, ellers blir den klemt under mating før den går inn i slangepakka og kan da stokke seg her, og spone veldig. Du får da napping og veldig ujevn gange i tråden som gjør det vanskeligere å legge en fin, sterk sveis.

Det er egne matehjul til alu tråd med helt andre riller. Vanligvis får du dette med når du kjøper apparatet om du bare spør litt fint.

Når det gjelder kontaktrør så må du også kanskje bruke ett kontaktrør som er ett hakk større enn tråden du sveiser med. Det forenkler veldig ofte gangen i matinga.

Eks, bruker du 1.2mm tråd, er det ofte en fordel å kjøre kontaktrør beregna for 1.4mm tråd.

Du må også ha eget manometer til flaska når du bruker argon istedenfor tradisjonelle stål-sveise gasser som f.eks secure 18 eller lignende.

 

 

Forøvrig ville ikke jeg kjøpt apparat type biltema. Dette fordi at jo billigere ett apparat er, dess billigere er komponentene i det. Legg ut litt mer penger og få ett mye mer stødig apparat som varer 10 ganger så lenge, eller om du vil, har en mye høyere salgsverdi igjen den dagen du skal kvitte det.

Så klart så kan jo biltema apparatet dekke ditt behov, men det er i utgangspunktet ikke av noe kvalitet. Og med ett billig apparat har du en hel del momenter som spiller inn på hvor lett det er å sveise, spesielt aluminium. Dette gjelder konstante matehastigheter, gass gjennomstrømninger, spenningsfall i henhold til kabel lengder, etc.

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

Takktakk for alle svar..

 

Blir vel egentlig i det minste laget av aluminiumsveising,evt noe motorkomponenter og småtterier.Og da er kanskje stål like greit å sveise i eller lage?

 

Royk: Hvilket merke/type mener du da jeg bør kjøpe?

Det hørtes veldig komplisert ut det med aluminiumsveising,eller bare jeg som ikke forstår?

 

Det som er tenkt til å bruke sveiseapparatet til er rustsveising,bur,karosseri,hjulbuer,fester,motordeler.. Jo mer enn det er bare + i boka.

Kompressoren kommer til å bli brukt til lakkering,sandblåsing(glassblåsing og lignende),luft i dekk, jo mere er bare +.

 

Hvordan typer må jeg ha,og hvor stor kompressor for å klare dette? Hvordan sveiseapparat er enklest å begynne med? Mig?

Link to comment
Share on other sites

Skal du sveise alu. må du bytte gass til rein Argon, alu tråd og teflonbelagt slangepakke + vekselstrøm.

 

Glemte å korrigere en ting. Du sveiser ikke Alu Mig/Mag med vekselstrøm. Det er TIG du gjør det med.

 

 

Steinbf:

 

Jeg vil som alltid foreslå Migatronic, eller Kemppi som ett alternativ. Koster litt mer enn disse biltema "nesten-hobby" apparatene, men du får skikkelig kvalitet. Du får her også, i tillegg til driftsikkerhet, billige deler. Lett å få tak i deler er det også.

 

 

Aluminiums sveising er egentligt veldig enkelt. Det er bare det at tråden og smeltebadet er utrolig mye mer ømfintlig, slik at det er en del komponenter som blir annerledes.

Det lar seg veldig lett sveise, men det kan kreve en del trening bare fordi det ikke tåler så mye varme. Dette betyr ikke at du må skru strømmen helt ned, fordi du er fremdeles avhengig av en god gjennombrenning i sveisen. Men det finnes ting du kan gjøre for å kompensere for den drastisk økende varmen.

Eksempler er, å ha ett arbeidsbord av aluminium, evt arbeide oppå ei plate av alu. Dette fordi det vil "dra" varmen gjennom seg, og bort fra det du sveiser på.

Punktsveising er en god teknikk, og samtidig også det å ta hensyn til den trekkinga godset vil gjennomgå under nedkjøling er en absolutt fordel. Vanskelig å beregne, men det går greit etterhvert.

Det er utrolig greit å ha muligheten til å sveise alu. Behovet dukker opp.

 

Mig apparat er enkelst å begynne med. Da er det bare å finne innstillingene så er du i gang og du ser også veldig lett forskjellen i smeltebadet når du vrir på bryterne mens du sveiser.

Ville også vurdert å kjøpe slangepakke med strømjustering på pistolskaftet. Dette enkler arbeidet, om mulig, enda mer.

TIG er veldig effektivt på tynne materialer, men her trengs en god del teknikk med føring av wolframen i pistolen og matinga av tilsats tråden. Så du må her bruke begge never til forskjellige bevegelser.

 

 

Når det gjelder sveiseapparatets størrelse er det veldig varierende. Du trenger nok ikke mer enn 100-180ish A så de minste typene skulle duge.

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

steinbf: Alusveising er kurant, og mer artig enn svart stål etter min mening. Må bare passe på å pusse av oksydbelegget før sveising da det har høyere smeltetemperatur enn selve aluminiumen. Puss av med en stålbørste. Pass også på at det er skikkelig reint før du sveiser, vask med sprit. Det er det viktigste, at det er reint!

 

Biltema apparatene er greie nok til garasjen, men de har lav intermitensfaktor. Dvs, du kan ikke sveise lenge på apparatets max ampere før det kutter pga varmgang og må kjøles. Det er greit å tenke på om du skal sveise grøvere emner.

Enig med RoyK, kjøp et kjent merke hvis du først skal kjøpe, et kvalitetsapparat er en god investering. Migatronic er solide apparater!

 

RoyK: Hvis man bruker likestrøm med trådmater på alu, hvorfor får man da den samme lyden et TIG apparat med vekselstrøm gir på alu?

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig ville ikke jeg kjøpt apparat type biltema. Dette fordi at jo billigere ett apparat er, dess billigere er komponentene i det. Legg ut litt mer penger og få ett mye mer stødig apparat som varer 10 ganger så lenge, eller om du vil, har en mye høyere salgsverdi igjen den dagen du skal kvitte det.

Så klart så kan jo biltema apparatet dekke ditt behov, men det er i utgangspunktet ikke av noe kvalitet. Og med ett billig apparat har du en hel del momenter som spiller inn på hvor lett det er å sveise, spesielt aluminium. Dette gjelder konstante matehastigheter, gass gjennomstrømninger, spenningsfall i henhold til kabel lengder, etc.

 

Er enig med RoyK, det er ingen tvil om at det er brukt billige komponenter i dette apparatet. Det kan man både se og føle ved bruk av apparatet.

 

Men som jeg skrev tidligere, jeg er veldig godt fornøyd med apparatet, og til mitt hobby bruk er det mere enn bra nok.

 

Skal det sveies mye er nok et apparat av høyere kvalitet noe å satse på...

Link to comment
Share on other sites

RoyK: Hvis man bruker likestrøm med trådmater på alu, hvorfor får man da den samme lyden et TIG apparat med vekselstrøm gir på alu?

 

 

Den lyden du mener aner jeg ikke hva du mener med egentligt.

 

Men like fullt, ved aluminiums sveising og trådmater skal du bruke likestrøm.

Ved aluminiums sveising på TIG skal der brukes vekselstrøm.

 

 

 

steinbf:

 

Migatronic senter: (tror dette er nær deg?)

 

RAKKESTAD

RAKKESTAD SOGNESELSKAP

Sagveien 7

1800 Rakkestad

Telefon: 69 22 70 70

Fax: 69 22 70 85

 

 

ved 100-180ish A mener jeg Ampere. Altså strømstyrken i apparatet. Tror de minste apparatene til Migatronic går til 160 eller 180 Ampere eller noe.

 

 

Med kompressor mener jeg biltema kompressorene duger til garasje bruk egentligt. Men de trekker en god del strøm iht hva de leverer. Har testa dem relativt lite selv, men har en baki bilen som blir brukt en sjelden gang jeg er ute på service.

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

Guest Nakkeru

Har ikke lest hele tråden men mitt råd er:

 

Du bør kjøpe et MIG apparat, ikke i de aller billigste for de lager lett litt porer i sveisen, så det er litt risikabelt når det gjelder rustsveiseing, for da vil det lettere komme igjen. (Trodde forresten biltema bare solgte uten gass? det er ubrukelig til rustsveising hvertfall...)

 

Når det gjelder kompressor MÅ du ha hvertfall 80L tank og større motor enn 3,5hk, ellers kan det bli dårlig trykk og da blir det ikke noe særlig godt resultat. Samme med sandblåsing. Hvis du har for liten tank og motor så må du ofte vente på at kompressoren skal bygge opp trykket igjen, og det er ganske kjedelig.

Edited by Nakkeru
Link to comment
Share on other sites

har et eldre kemppi 150a mig/mag apperat, og det er jeg knall fornøyd med...

men er ganske kresen på sveiseapperat, har prøvd mye rart, men er ett billig apperat jeg liker, og det er telwin sitt, selges på torshov osv.. 180 amp eller noe, til rudt 4lapper..det funker!

 

men ang kompressor så tror jeg en av de grove modellene som biltema har, funker mer enn bra nokk..

jeg vurderer selv og gå til innkjøp av den groveste, jeg er vant til og ha konstant luft på arbeid, og da blir det så ***** irriterende og sitte og vente på f,eks mutter trekkeren..

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler ESAB Origo MAG C150. Dette er et 150A apparat som fungerer ***** bra og aldri hatt noe tull med det. http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=120232

 

Jeg kjøpte mitt for 1,5år siden, og da betalte jeg 6500,- + 3000,- for en 5kg gassflaske. Det koster litt, men som med alt annet så får du det du betaler for!

Fjernet grunnet størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Mitt kostet 5000 på Biltema for et år siden , jeg er kjempefornøyd , kanskje litt kort slangepakke.

Jeg hadde et Lincoln tidligere , BTs er bedre å sveise med.

 

Kompressoren kostet 2000 på BT , helt ok til vanlig bruk. Skal du sprøyte eller drive større verktøy må du gå mye høyere.

Link to comment
Share on other sites

Det er i vertfall bedre å bruke 1000spenn for mye enn for lite.. Da er sjangsen at du får et apparat som du får god nytte av i fremtiden mye større i vertfall..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...