Jump to content

div spm om V6 turbo


Per Olav

Recommended Posts

Hei du mr 1000! Prøvde å sende deg en PM men boksen din er visst full så da sakser jeg den hit isteden! Har vert i kontakt med deg før ....tror jeg.. ...ang noen turbospm til xr4x4'n min. Ordnet det nå.

Nå tenkte jeg at jeg hadde lyst til å snakke litt dyser. Jeg har seks gamle men ubrukte bosch dyser som selger (privatmann) påsto flowet 390cc De er matt grønne ved kontakt tilkoblingene, har slangestusser og er merket med litt div på de forskjellige. En er det ingenting på. fire av dem er merket 86 og den siste er merket 086. Det er et nr til på denne der det står 343.

Kan du ut i fra gitt innfo si om det stemmer med 390cc?

Kan du i tillegg si meg noe om hvor mye hk disse kan gi bensin til?

De skal på bilen i signaturen min. Den har en justerbar progressiv bensintrykksregulator.

Ønsket er over 450hk!

 

mvh Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Hei du mr 1000! Prøvde å sende deg en PM men boksen din er visst full så da sakser jeg den hit isteden! Har vert i kontakt med deg før ....tror jeg.. ...ang noen turbospm til xr4x4'n min. Ordnet det nå.

Nå tenkte jeg at jeg hadde lyst til å snakke litt dyser. Jeg har seks gamle men ubrukte bosch dyser som selger (privatmann) påsto flowet 390cc De er matt grønne ved kontakt tilkoblingene, har slangestusser og er merket med litt div på de forskjellige. En er det ingenting på. fire av dem er merket 86 og den siste er merket 086. Det er et nr til på denne der det står 343.

Kan du ut i fra gitt innfo si om det stemmer med 390cc?

Kan du i tillegg si meg noe om hvor mye hk disse kan gi bensin til?

De skal på bilen i signaturen min. Den har en justerbar progressiv bensintrykksregulator.

Ønsket er over 450hk!

 

mvh Per Olav

 

Hei.

 

Ja jeg såg at du skaffet deg en større turbo som passer bedre til motorstørrelsen.

 

Det er så mange forskjellige dyser rundtom at det er umulig å si noe sikkert uten delenummeret eller fabrikat.

 

Som tommelfingerregel fra Supra og Skylinegutta kan man si at du trenger 6 stk dyser på minimum 450 ccm for å klare 450 (sekund?)hk, men ser her:

 

http://www.witchhunter.com/injectorcalc1.php4

 

(Og legg gjerne inn 500 + hk for en 8 dyseres RS500 og se hvordan det stemmer, i motsetning til alt annet dill)

 

Hvis disse dysene du har kjøpt er gamle, så er de muligens oppgitt på 2,5 BAR bensintrykk og hvis dette skulle medføre riktighet så endres potensialet fra 390 ccm til 450 ccm dersom du justerer bensintrykket fra 2,5 til 3,35 BAR.

 

Dette med hk glir mer og mer ut og er snart BARE vas. Folk tar 380 + hk på cossie med grønndyser, 500 + hk motorer lages lett av enhver 17.åring med litt interesse for bil osv osv.

 

Jeg er derfor mer opptatt av motoroppsettet, ladetrykk og fuel flow en hva en eller annen benk viser av sekund-hk. Vi vet at en bra bygget Ford V6 gir 320 ærlige stabile hk DIN ved ca. 6000 o/min og 1,0 BAR ladetrykk (noe som indikerer 160 hk som sugemotor). For å øke dreiemomentet ytterligere 40% (for å klare 450 hk ved 6000 o/min) må da ladetrykket på en slik motor økes til minst 1,8 BAR! At man har full kontroll på tenning og fuel er en selvfølge og selv om man ikke skulle klare å få ut alle 450 hk så kan du nok sikkert tenke deg hvor godt en slik motor vil gå. ;)

 

 

 

 

ja.. så hvist man setter i dobbelt så store dyser og monterer en dobbelt så stor luft mengdemåler så trur jeg det skal gå opp i opp jeg.. ;) og ja det skal prøves

 

Det er mye som kan sies om dette, men for all del prøv du. Andre har gjort lignende før med suksess.

 

Forenklet:

Med dobbelt så store dyser må åpningstiden "halveres", og dette skal da den "dobblet så store" luftmengdemåleren sørge for - greit nok.

 

Vi ser da at man må dobble luftfløde gjennom motoren for at dysene skal kunne gi maksimal mengde. Vi ser da at AFR forblir som originalt og derfor ikke korrekt i forhold til at motoren nok er trykkladet og ikke dobbelt så stor som utgangspunktet.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er derfor mer opptatt av motoroppsettet, ladetrykk og fuel flow en hva en eller annen benk viser av sekund-hk. Vi vet at en bra bygget Ford V6 gir 320 ærlige stabile hk DIN ved ca. 6000 o/min og 1,0 BAR ladetrykk (noe som indikerer 160 hk som sugemotor). For å øke dreiemomentet ytterligere 40% (for å klare 450 hk ved 6000 o/min) må da ladetrykket på en slik motor økes til minst 1,8 BAR! At man har full kontroll på tenning og fuel er en selvfølge og selv om man ikke skulle klare å få ut alle 450 hk så kan du nok sikkert tenke deg hvor godt en slik motor vil gå. ;)

 

Det ble ladet 1,6bar med gamle sprutet.

Burton steg 3 topper. (Portet in/ex større ventiler)

Burton fast road efi kam

Smidde stempler,råder, veiv etc...

komp 8,0:1

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Det ble ladet 1,6bar med gamle sprutet.

Burton steg 3 topper. (Portet in/ex større ventiler)

Burton fast road efi kam

Smidde stempler,råder, veiv etc...

komp 8,0:1

 

Hva brukte du av:

1. Grenrør.

2. Turbo(er)

3. Dyser.

4. Intercooler(e).

5. Sprut.

6. MAPPING.

 

Det er disse valgene som avgjør det meste. Glipper man her kan det lett bli "turbodiesel" av hele greien.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva brukte du av:

1. Grenrør.

2. Turbo(er)

3. Dyser.

4. Intercooler(e).

5. Sprut.

6. MAPPING.

 

Det er disse valgene som avgjør det meste. Glipper man her kan det lett bli "turbodiesel" av hele greien.

Hjemmelagde grenrør. God utforming.

Største IHI RHB5 x2

Kjeramikkbelagte grenrør og turbinhus

Dyser... tja... Gule..

Svær hjemmelaget intercooler.

Link LMv3 sprut. styrer bensin og tenning. Tre høyeffektscoiler. lambda, map

Usikker på mapping men regner med at det var gjort ordentlig

Underspyling med separat pumpe

Studs

Kobberringer lagt i nedfreste spor rundt sylinderene på toppen av blokka. (samme nytten som pianotråd)

Motoren/Bilen er bygget av Kåre-Jan Johannsen (Johannsen technomek) da han selv eide bilen.

Sprutet er solgt og vil bli erstattet av et nytt (ubrukt) electromotive TECII med nyeste WinTec programvare. Dette tar seg også av både bensin og tenning.

Usikker på dysene som fulgte med dette. Derfor spør jeg...

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Disse vil egne seg bra til et en IS-t motor? Er vanskelig for deg å svare på det når du ikke vet motorspec, men de fungerer vel bedre enn orginaldysene eller S4-dyser?

 

De dysene som er dårligst egnet til en IST motor er de originale fordi de er alt for små, oppgitt til 167 ccm/min og derfor kun 33 hk pr. stk; 132 hk totalt.

 

S2/4/6 dysene med # 951 klarer ca. 316 ccm/min med 2,5 BAR bensintrykk og derfor 62 hk stk; 280 hk.

 

Tilsvarende tall for #558 dysene er 79 og 317 hk.

 

Vær klar over at dette er teoretisk maks effekt for motorer uten trykkladning og at dette i praksis blir drastisk redusert på en IST, men både #951 og #558 passer bra på en 2,0L motor dersom du har datasprut eller tilsvarende kontroll.

 

Hjemmelagde grenrør. God utforming.

Største IHI RHB5 x2

Kjeramikkbelagte grenrør og turbinhus

Dyser... tja... Gule..

Svær hjemmelaget intercooler.

Link LMv3 sprut. styrer bensin og tenning. Tre høyeffektscoiler. lambda, map

Usikker på mapping men regner med at det var gjort ordentlig

Underspyling med separat pumpe

Studs

Kobberringer lagt i nedfreste spor rundt sylinderene på toppen av blokka. (samme nytten som pianotråd)

Motoren/Bilen er bygget av Kåre-Jan Johannsen (Johannsen technomek) da han selv eide bilen.

Sprutet er solgt og vil bli erstattet av et nytt (ubrukt) electromotive TECII med nyeste WinTec programvare. Dette tar seg også av både bensin og tenning.

Usikker på dysene som fulgte med dette. Derfor spør jeg...

 

Er dette oppsettet på gamlemotoren som du ladet 1,6 BAR på? Jeg mener i tilfelle at det teoretiske potensialet var ca. 415 hk og ca. 600 Nm.

(For teoretisk potensial med 1,8 BAR ladetrykk, legg til 7,5%)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Samme motoren.. Bare ettersett og nytt sprut.

 

Ok, dette synes jeg ser riktig bra ut. Hva kan du si om innsugsmanifolden du skal bruke?

 

TEC II har kun mulighet for å drive dysene "saturated" og derfor har jeg tro på at akkurat denne typen dyser ville vært det rette valget, av flere grunner;

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...63&hl=dyser

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er et ombygd 2,9 innsug på den med spjeldhus fra 2,8MFI (K-Jet)

Hva lurte du på egentlig? Hva betyr det at sprutet kun har muligheten til å drive dysene saturated? Forklar på norsk...

Og begrunn hvorfor de dysene er bra for meg.

 

 

30102006287.jpg

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

1. Det er et ombygd 2,9 innsug på den med spjeldhus fra 2,8MFI (K-Jet)

2. Hva lurte du på egentlig?

3. Hva betyr det at sprutet kun har muligheten til å drive dysene saturated? Forklar på norsk...

4. Og begrunn hvorfor de dysene er bra for meg.

30102006287.jpg

 

1. Ok.

2. Om det er gjort noen forbedreinger på innsugmanifolden. Grunnen er at jeg mener at Ford har gjort alt de har kunnet for å redusere effekt og moment i disse gamle V6 motorene. Både innsugsmanifoldene, eksosmanifoldene og kammene er ett stykke fra optimale. Bare sammenligne med OHC, DOHC og spesielt Cosworthmotores innsugsmanifold og plenum.

Jeg mener:

2,8 MFI har ett bra plenum, men manifolden har for små kanaler og effekten påstås å øke fra 150 til 165 hk når problemet løses med sveising og porting.

2,8 EFI har en bra manifold, men plenumet avslutter kanalene som ett rør som er proppet i enden og hvor det er skjært ett hull i siden. Ingen god løsning.

2,9 EFI har bedre plenum, men manifolden er trang og kanalene for unødvending mye vinkler og når målet er så seriøst som 450 hk da er slik av interesse.

 

At det driver høy ohm dyser. Enkelte skriver at noen sprut kan drive både høy og lav ohm dyser, men det de mener med dette er at man da driver lav ohm dysene som høy ohm dyser via ekstra motstander i ledningsnettet. Se greie bilder på NIRA sine sider. Dette kan være litt forvirrende greier siden det finns sprut som kan drive høy ohm dysene høy ohm dyser, men også lav ohm dyser som lav ohm dyser.

 

4. De er høy ohm, har ett forbedret sprut bilde, er så store at du kan kjøre E85 og de tåler stor variasjon i fueltrykket noe som gjør dem fleksible i forhold til størrelse. Dette passer godt til en motor med 2V topper.

 

En annen ting, hvilken kompressor er det på IHI turboene dine? VJ11 ser lovende ut, men det gjør ikke den som er større, var det VJ17 den het?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvilke kompressor som står på.. Så ikkenoe om VJ ditt eller datt på turboene.. Har akkurat vert ute og sett..

E85 kan vere av interesse egentlig. Har tenkt litt på det. Kjører tryggere på det siden den større mengden drivstoff kjøler bedre..(?) Mer HK/NM?

Har du noen forslag til innsuget? Jeg mener det er portet for å matche portingen i toppene. Kunne tenkt meg å lage et helt nytt innsug/plenum men tror ikke jeg gidder. Det går ikke ann å få kjøpt no bra saker som kan modifiseres til å passe heller vel?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvilke kompressor som står på.. Så ikkenoe om VJ ditt eller datt på turboene.. Har akkurat vert ute og sett..

E85 kan vere av interesse egentlig. Har tenkt litt på det. Kjører tryggere på det siden den større mengden drivstoff kjøler bedre..(?) Mer HK/NM?

Har du noen forslag til innsuget? Jeg mener det er portet for å matche portingen i toppene. Kunne tenkt meg å lage et helt nytt innsug/plenum men tror ikke jeg gidder. Det går ikke ann å få kjøpt no bra saker som kan modifiseres til å passe heller vel?

 

Tryggere fordi E85 har høyere oktan. 2,9L TT motorene på 320 hk hadde kun 7,5:1 i komp for å klare 1,0 BAR ladetrykk. Når du har 8,0:1 og vil lade 1,8 BAR så er høyere oktan en veldig stor fordel. Jeg mener derfor at du vil få en god del høyere effekt på denne motoren med E85 enn med 98 blyfri.

 

Det er ikke en stor jobb å tilpasse 2,8 EFI manifolden til 2,9 motoren, og uten å være påståelig så er det vel ikke umulig å modifisere 2,8 MFI plenumet til å passe på EFI innsuget heller? Ett (par) omsveist (e) Cossie plenum lar seg vel også montere?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Innbiler meg at å få MFI plenumet til å passe på EFI innsug blir en del jobb. På MFI så er det kun fire innsugsporter i plenumet. To av traktene nede i innsuget forgrener seg helt nederst mot toppene. Går sikkert å få laget noe men MFI plenum er uansett uaktuelt. Det er for stygt og ser alt for umodærne ut synes jeg.

Kan du forklare problemet med 2,8 plenumet litt bedre? Husker ikke helt hvordan det ser ut inni der selv om jeg har sett det mange ganger. Synes også som du har sakt at selve 2,8 EFI innsuget ser mye mere effektivt ut i forhold til det noe trange 2,9 innsuget.

For ordens skyld vil jeg minne deg på at dette er en 2,8 liters motor. Tenkte jeg ville nevne det siden du skrev at det gikk å modifisere 2,8 manifoil til 2,9....

Hvor mye mere drivstoff i prosent trenger motoren for å produsere samme ant hk på E85 istedenfor "vanlig" bensin? Og ca hvor mye kan jeg øke i ladetreykk og HK/NM?

Må vurdere E85 litt nermere tror jeg. Er det noe annet jeg bør ta i betraktning? Mener å hørt noe om at det spiser opp bensinslanger innvendig. Stemmer det?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Innbiler meg at å få MFI plenumet til å passe på EFI innsug blir en del jobb. På MFI så er det kun fire innsugsporter i plenumet. To av traktene nede i innsuget forgrener seg helt nederst mot toppene. Går sikkert å få laget noe men MFI plenum er uansett uaktuelt. Det er for stygt og ser alt for umodærne ut synes jeg.

Kan du forklare problemet med 2,8 plenumet litt bedre? Husker ikke helt hvordan det ser ut inni der selv om jeg har sett det mange ganger. Synes også som du har sakt at selve 2,8 EFI innsuget ser mye mere effektivt ut i forhold til det noe trange 2,9 innsuget.

For ordens skyld vil jeg minne deg på at dette er en 2,8 liters motor. Tenkte jeg ville nevne det siden du skrev at det gikk å modifisere 2,8 manifoil til 2,9....

Hvor mye mere drivstoff i prosent trenger motoren for å produsere samme ant hk på E85 istedenfor "vanlig" bensin? Og ca hvor mye kan jeg øke i ladetreykk og HK/NM?

Må vurdere E85 litt nermere tror jeg. Er det noe annet jeg bør ta i betraktning? Mener å hørt noe om at det spiser opp bensinslanger innvendig. Stemmer det?

 

Fra begynnelsen:

Ja det stemmer, men når det er uaktuelt likevel så spiller det ingen rolle. Det jeg mener et at 2,8 EFI innsuget er det beste, men plenumet er dårlig fordi at kanalene kommer opp på utsiden av selve plenumet. Luften (pr side) går fra gass spjeldet og rett bakover som i ett rør. På utsiden av dette "røret" er det 3 hull, ett til hver innsugkanal. Luften må da først ta en knapp 90 grader sving vannrett til siden for så å ta en knapp 90 grader loddrett nedover. En effektiv effektbrems.

 

Jeg mener at dersom disse loddrette kanalene blir avsluttet med stående trakter inne i ett plenum i Cosworth stil så ville alt blitt mye bedre.

 

Når når du minner meg på det så husker jeg det ja. Husker tilbake at jeg lurte på hvorfor noen ville bruke 2,9 innsuget på en 2,8 motor. Nå hadde jeg glemt dette og antok at du kjøre en 2,9 motor pga bildene her

 

40% større volum for E85.

 

Jeg vil nevne ett eksempel; noen svensker bygget en seriøs racemotor og bremset denne på 98 blyfri. Motoren ble optimalt mappet av seriøse proffer og effekten ble en plass mellom 6 og 700 hk. (Jeg husker ikke tallet nøyaktig) Deretter ble dysene byttet og motoren optimalt mappet på E85 og da gav de seg på 952 hk. (begge kurvene var stigende) Deretter ble motoen mappet på racefuel og 100 hk forsvant som dugg for solen.

 

Du MÅ ha bensinpumper som klarer 40% større mengde enn du ville beregnet for bensin. Dette er at absolutt MINIMUM! For 450 ærlige stabile hk DIN på E85 på en 2V motor med 1,8 BAR ladetrykk er nok 2 stk 044 pumper (eller den andre 15 AMP pumpen) passelig.

 

Det VET jeg ikke. Det viser seg at endel blander sammen Metanol med Etanol og med Metanol er mye værre på alle måter.

For å si det slik så var jeg mer bekymret for dette før.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Må vurdere E85 litt nermere tror jeg. Er det noe annet jeg bør ta i betraktning? Mener å hørt noe om at det spiser opp bensinslanger innvendig. Stemmer det?

 

Må bare si at jeg ikke har peiling på E85 på trimmede/race motorer, men når det gjelder E85 i en standard bil kan jeg si følgene:

 

Når Volvo V50 1.8 (samme som Fokus) blir levert som Flexifuel er bilen/motoren i utgangspunktet den samme som en vanlig 1.8. Men mange komponenter blir sliftet ut: bensintank, bensinpumpe, bensinslanger,bensin galleri, dyser, og ventiler , kam osv osv.

 

Dette gjelder jo en serieprodusert bil som det skal selges mange av og fungere i mange 100.000km både på 95blyfri og E85.

 

Men Volvo oppgir at en av grunnene til at dette blir byttet, i tillegg til at systemet må levere større mengde, er at E85 er ekstremt korroderende/etsende. Slik jeg har forstått det gjelder det både visse typer plast og stål/alu

 

mvh

Knut Inge

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Passer 2.9-plenum på 2.8-innsug(snakker EFI her)?

Spør pga at jeg bygger sprut på en 2.8gasser og har mye 2.9-deler.

 

Nope! Ikke overhodet!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Guest -FesteR-

Noen som vet om det er mye jobb/vanskelig å få en forgasser motor til å gå på E85? har googlet litt, men finner fint lite om gasser motorer

Link to comment
Share on other sites

Var det 2,9 innsug og plenum du hadde Per Olav? Eller var det omsveist 2,9 plenum på 2,8 innsug?

 

 

Hele greia er fra en 2,9EFI motor. Gasspjeldet er hentet fra en 2,8MFI motor. Spjeldene på 2,9 er veldig små i forhold til 2,8 EFI. Innsuget, altså den nederste delen, den som er skrudd ned på motoren er sveiset om en del i fremkant for å gå klar av dekselet/lokket over drevet til kammen. På 2,9 er det kjededrift på kammen. Det krever ikke så stor plass som det svære drevet på 2,3/2,8 så der er det ikkenoe forhøyning foran på motoren.

 

Noen som vet om det er mye jobb/vanskelig å få en forgasser motor til å gå på E85? har googlet litt, men finner fint lite om gasser motorer

 

Det er vel litt laber interesse for forgassere om dagen, da de begynner å bli noe tatt av dage når det er snakk om å trimme med turbo. Det er mye enklere å få et velykket resultat ved garasjetrim når det er innsprøytning på motoren som skal konverteres. Samt at det er innsprut i de fleste biler som går etter veien nå om dagen.

Men skal du ha en forgasserbil til å gå på E85 så er det vel bare å dyse om vil jeg tro. Du bør vel sikkert stikke ned på biltema og kjøpe en slik elektrisk bensinpumpe beregnet for trimmede forgassermotorer da den orginale kan bli litt snau.

Jeg tar det som en selvfølge her at du driver med forgasser og turbo, og ikke skal ha en orginalbil over på E85? Hva for slags bil og motor?

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Guest -FesteR-
Det er vel litt laber interesse for forgassere om dagen, da de begynner å bli noe tatt av dage når det er snakk om å trimme med turbo. Det er mye enklere å få et velykket resultat ved garasjetrim når det er innsprøytning på motoren som skal konverteres. Samt at det er innsprut i de fleste biler som går etter veien nå om dagen.

Men skal du ha en forgasserbil til å gå på E85 så er det vel bare å dyse om vil jeg tro. Du bør vel sikkert stikke ned på biltema og kjøpe en slik elektrisk bensinpumpe beregnet for trimmede forgassermotorer da den orginale kan bli litt snau.

Jeg tar det som en selvfølge her at du driver med forgasser og turbo, og ikke skal ha en orginalbil over på E85? Hva for slags bil og motor?

 

 

Bilen min er en Capri MK2 2.0s ombyggd til MK3 2.8.

Har lekt litt med tanken på turbo, men ikke bestemt meg..

Link to comment
Share on other sites

Men du sa at fordeleren med triggeranlegget som jeg har trolig var fra en gassermotor. Da skulle det være mulig og bruke 2,8 gasser insuget jeg har liggende. Er jo sikkert ikke så bra fløde i det som 2,8EFI insuget, men med litt omsveising til alà 2,9 insuget med 3 porter inn i insuget fra plenumet, som jeg da lager selv. Skulle vær mulig det?

 

Edit: Dette var nesten som en direktemld. til Per Olav.

Edited by HaavardPYA

Håvard Humberset

 

1985 Ford Granada 2,8 Ghia

1977 Ford Capri 2,0 S

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om det er mye jobb/vanskelig å få en forgasser motor til å gå på E85? har googlet litt, men finner fint lite om gasser motorer

 

Noen "bilkjommier" holder på å bygge E85 bilcrossmotor med forgassere for tiden og vi har regnet noe på hva som må gjøres med forgasserene. Skal bli interessant å se resultatet med E85 og høy komp.

 

Når Statoil tar inn to-taksolje for E85 skal dette også testes på moped og da må det først regnes på forgasserendringer også her.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...