Jump to content

Sveising av eksosmanifoild


xr4ti

Recommended Posts

Går det å sveise orginale eksosmanifoiler med et brukbart resultat. Tenker da på om sveisen holder eller vil det bare sprekke opp etter kort tid?

Er snakk om å "parre" sammen et orginalt grenrør mot en annen orginal flensplate!

Hva slags sveis er evt best?

MIG/MAG eller trådsveis(pinner).

Link to comment
Share on other sites

Går det å sveise orginale eksosmanifoiler med et brukbart resultat. Tenker da på om sveisen holder eller vil det bare sprekke opp etter kort tid?

Er snakk om å "parre" sammen et orginalt grenrør mot en annen orginal flensplate!

Hva slags sveis er evt best?

MIG/MAG eller trådsveis(pinner).

Jeg ser ingen grunner til at det ikke skal holde... Hvis du får bra innbrenning og resultatet blir bra, skal det jo holde fint med helt vanlig mig-apparat....

Link to comment
Share on other sites

Guest Granada 2,8i turbo

Varm opp manifolden godt, slik at ikke temperaturforskjellen mellom sveisestedet og området omkring blir så stor.

Slip gjerne på plass til en liten fuge.

 

Mvh

28i-turbo

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH

Regner med det er støpjern det er snakk om her.. Få tak i pinner beregnet på støpjern, så må du lage en skikkelig fuge...

 

Så sveiser du med pinnen på vanlig måte MEN du kan kun sveise maks 1cm om gangen fordi etter du har lagt ett "punkt" så må du ha en klinke hammer eller lignende å banke på sveisen ut og til den blir hard.. litt vanskelig å forklare det over nett.. Sveising i støpjern er vanskelig skal man ha et bra og holdbart resultat, men gjort rett funker det veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Det du snakker om ProBoTecH er hvis man skal sveise støpegods, ikke støpjern eller støpestål.

Støpejern innholder 2–4% karbon, som gjør at det går og sveise det, men du må ha godt med varme.

Er jo å foretrekke å sveise med pinner, da dette blir mest holdbart.

En enkel måte å finne ut om det er støpestål\jern er å ta vinkelsliperen, kutt litt på manifoilen så ser du.

Med vanlig jern får du en skikkelig gnistsprut, men er det støpestål\jern så ser du forskjellen for da gnistrer det ikke mye.

 

Jeg har gjort et forsøk på å sveise om min manifoil til DOCH'en, med MAG.

Slip reint, lag til fuge og sveis med skikkelig varme. Først punkte fast slik at den ikke får mulighet til å vri seg.

SÅ sveisa jeg rundt med skikkelig varme, og det ser egentlig veldig bra ut.

Har da ikke fått testa manifoilen enda, da den ble feilsveisa og jeg får ikke igjen panseret med turboen på :P

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH
Det du snakker om ProBoTecH er hvis man skal sveise støpegods, ikke støpjern eller støpestål.

Støpejern innholder 2–4% karbon, som gjør at det går og sveise det, men du må ha godt med varme.

Er jo å foretrekke å sveise med pinner, da dette blir mest holdbart.

En enkel måte å finne ut om det er støpestål\jern er å ta vinkelsliperen, kutt litt på manifoilen så ser du.

Med vanlig jern får du en skikkelig gnistsprut, men er det støpestål\jern så ser du forskjellen for da gnistrer det ikke mye.

 

Jeg har gjort et forsøk på å sveise om min manifoil til DOCH'en, med MAG.

Slip reint, lag til fuge og sveis med skikkelig varme. Først punkte fast slik at den ikke får mulighet til å vri seg.

SÅ sveisa jeg rundt med skikkelig varme, og det ser egentlig veldig bra ut.

Har da ikke fått testa manifoilen enda, da den ble feilsveisa og jeg får ikke igjen panseret med turboen på :P

 

 

Ahh... Stemmer det :P my bad.. Men er ikke manifolder på ford i støpgods ? sveiste engang en gammel V6 ford manifold med denne metoden...

Link to comment
Share on other sites

Garnes: hvilke pinner er det du mener er best til dette da. Betegnelsen og tykkelsen?

har prøvd de meste av pinner,både støpegods elektroder m.m,

de jeg har funnet ut er at mig/mag med 316L tråd holder meget godt.

vil ikke anbefale de egentli,men når annen løsning ikke er dær så funker de greit.

 

er de grenrør du mangler flenser til? jeg har liggende flenser til 2.9 å 2.8 i sort stål så jeg fikk laget opp

for noen år siden du kan få mot porto.

 

ring meg så har jeg nok en løsning på problemet dit uannsett va de gjelder.

TURBO POWER!!"!

 

GeirRuneGarnes

Link to comment
Share on other sites

Støpejern er betegnelse på en gruppe jern-baserte legeringer med karbon og silisium, som størkner i et eutektikum. Karboninnholdet er minimum 2.1% (vektprosent), ettersom jernlegeringer med lavere innhold defineres som karbonstål. Vanlig innhold av legeringselement er 2,1–4% karbon, 1–3% silisium og inntil 0,5–1% av andre element som mangan, kobber, tinn, og så videre, alt etter hvilke egenskaper det skal ha.

 

Jeg synes det gikk veldig fint å sveise på manifoilen, bare du sliper rent og bruker godt med varme

Edited by rubenl
Link to comment
Share on other sites

Har i dag snakket med ESAB. De var egentlig ikke så hjelpsomme!

Grunnen er slik jeg forsto at dette ikke er noe de legger vekt på(reprasjonssveis) men tipsa meg om at det ligger mange manualer, bla en om reprasjonssveising, på nettsiden dems. Fant denne men får ikke lastet den ned desverre, noe feil med linken.

Fikk et navn til en sveiseguru som jeg skal snakke med.

Kommer med mer info hvis det er noe som er verdt å legge inn her!

Kan jo være at andre har nytte av det også!

 

Link til ESAB

Link to comment
Share on other sites

Guest btn_racing

Ja det går og sveise det er ikke så vanskelig heler, det er viktig, og punkte litt så det ikke vrir seg, varme er lurt og gjøre, så må du banke på sveisen etter at du sveiset, bør ikke sveise for langt i starten, kain dra lener etter hvert( les manifolden blir varmere),

Stå på, det er bare og kutt og sveise

 

Glemte og si at jeg har ett rør tråd 0.8 sveis hjemme uten gass, og på jobb bruer jeg mag med 0.9 tråd.

ikke diskutere mere nå ut og sveise.

Link to comment
Share on other sites

Ja det går og sveise det er ikke så vanskelig heler, det er viktig, og punkte litt så det ikke vrir seg, varme er lurt og gjøre, så må du banke på sveisen etter at du sveiset, bør ikke sveise for langt i starten, kain dra lener etter hvert( les manifolden blir varmere),

Stå på, det er bare og kutt og sveise

 

Glemte og si at jeg har ett rør tråd 0.8 sveis hjemme uten gass, og på jobb bruer jeg mag med 0.9 tråd.

ikke diskutere mere nå ut og sveise.

Hehe. Så sant så sant. Blir ikke gjort noe så lenge jeg sitter her :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...