Jump to content

Drivverk Escort Cosworth


Guest Kvinlaug

Recommended Posts

Selv om du kjøper de dyre kassene Crossbox nevner, KAN det jo likevel ryke og da blir det dyrt.. Derfor ville eg heller ha anbefalt et billigere kompromiss slik som Bara/Mullit drevsats til orginalkassen. Ellers bare passet på motorfester og drivledd.

Link to comment
Share on other sites

Selv om du kjøper de dyre kassene Crossbox nevner, KAN det jo likevel ryke og da blir det dyrt.. Derfor ville eg heller ha anbefalt et billigere kompromiss slik som Bara/Mullit drevsats til orginalkassen. Ellers bare passet på motorfester og drivledd.

 

Nå er jo quaife, fixit og r&d ett billig alternativ som passer i originalkassen.

 

Uansett så er det umulig å gi noe råd når trådstarter sier kun at han har 500hk.....

Det er bruk og moment som har noe å si..

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Guest Kvinlaug
Nå er jo quaife, fixit og r&d ett billig alternativ som passer i originalkassen.

 

Uansett så er det umulig å gi noe råd når trådstarter sier kun at han har 500hk.....

Det er bruk og moment som har noe å si..

 

 

Hvor får man kjøpt sånt på nett?

 

Nå har det seg slik at motoren ikke er ferdig bremset enda, så vet ikke noe moment.

 

Bør tåle å bli skamkjørt ja.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik at motoren ikke er ferdig bremset enda, så vet ikke noe moment.

Bør tåle å bli skamkjørt ja.

 

Hvilket oppsett skal du kjøre da?

Grunnen til at jeg spør er at hvis du søker litt på forumet her så kan du finne bremsepapirer på forskjellige motorer.

Eksempel 1 er en 400 hk motor med nesten 600 Nm, altså 50% mer moment enn effekt.

Eksempel 2 er en 500 hk motor med 540 Nm, altså betydelig lavere moment til tross for hele 25% mer effekt.

 

Denne 500 hk motoren vil mest sannsynlig være snillere med drivverket enn 400 hk motoren.

(Dette blir også delvis bekreftet når man ser på hvilke clutcher som brukes.)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor får man kjøpt sånt på nett?

 

Nå har det seg slik at motoren ikke er ferdig bremset enda, så vet ikke noe moment.

 

Bør tåle å bli skamkjørt ja.

 

 

Ring fixit og hør, de har straks klar noen satser til

Link to comment
Share on other sites

Hvilket oppsett skal du kjøre da?

Grunnen til at jeg spør er at hvis du søker litt på forumet her så kan du finne bremsepapirer på forskjellige motorer.

Eksempel 1 er en 400 hk motor med nesten 600 Nm, altså 50% mer moment enn effekt.

Eksempel 2 er en 500 hk motor med 540 Nm, altså betydelig lavere moment til tross for hele 25% mer effekt.

 

Denne 500 hk motoren vil mest sannsynlig være snillere med drivverket enn 400 hk motoren.

(Dette blir også delvis bekreftet når man ser på hvilke clutcher som brukes.)

 

Jepp og dette blir bare toppen av isfjellet...

Bil1 500hk, 600nm@3000rpm, 18tom slicks, ufjera sinterclutch, brukes i konkurranse sammenheng, stillestående start, hardhendt kjøring.

 

Bil2 500hk, 400nm@5000nm, 16toms slitte sommerdekk, original clutch, står mest i garasjen og blir gnukka på.

 

To vidt forskjellige forutsettninger.

 

Men universal svaret er fixit girkasse, quaife forsterka fremhus og diff.

Eventuelt 7.5toms bakdiff.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Hvilket oppsett skal du kjøre da?

Grunnen til at jeg spør er at hvis du søker litt på forumet her så kan du finne bremsepapirer på forskjellige motorer.

Eksempel 1 er en 400 hk motor med nesten 600 Nm, altså 50% mer moment enn effekt.

Eksempel 2 er en 500 hk motor med 540 Nm, altså betydelig lavere moment til tross for hele 25% mer effekt.

 

Denne 500 hk motoren vil mest sannsynlig være snillere med drivverket enn 400 hk motoren.

(Dette blir også delvis bekreftet når man ser på hvilke clutcher som brukes.)

hva har bremsepapirer med saken og gjøre? du er for opphengt i de papirene der, som kun gjør nytte av seg på gatekjøkken,

spiller i utgangspunktet ikke noen rolle hvor han har all nm hen. kassa og differ skal fortsatt tåle nm, så i utgangspunktet er vel bare hvor mye nm han har som spiller noen rolle, ikke hvor han har de, og en fordel er vel alltids og kjøpe noe mann kan vokse i

aktiv dyslektiker

 

 

for oss som liker escort før 1980

Link to comment
Share on other sites

Guest Kvinlaug

Takk for alle svar til nå. Så det er kassa som er hovedproblemet? Diffene holder en stund lenger?

Link to comment
Share on other sites

neida, fremdiffen sprekker, ytre kryss på drivakslene fremme ryker, og bakdiffen knekker du også.

 

Har nå en kompis som har kjørt med en god del mer effekt med originale differ foran og bak, så å påstå at det ryker med en gang, går ikke an å si. MEN frontdiffen lever vel farligst av diffene i første omgang. Kjøp deg et Quaife diffhus foran. Det er 3 ganger tykkere enn det originale :)

 

Hva med å bygge om til 2wd?? Det er jo det som er morro.....

 

Er ikke morro med 500 hester og bakhjulstrekk. Det kalles ubrukelig.. Da kan du like godt ha 300 hester og spinne like mye.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Guest Kvinlaug
Er ikke morro med 500 hester og bakhjulstrekk. Det kalles ubrukelig.. Da kan du like godt ha 300 hester og spinne like mye.

 

Enig der. Liker bedre 4WD på alle måter egentlig. Bare å mate på gjennom svingene :)

 

Men hvor selges Fixit ? Og Quaiffe? På Nett?

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

haha spinne like mye med 300hk som med 500hk.

500 er perfekt for bakhjulstrekk, da spinner det på 4de å

Link to comment
Share on other sites

har kjørt 4x4 nå i 2 år med ca 350hk,og bilen har blitt brukt på treff og gått som bruksbil,jeg har aldri byttet ut en driv aksel,diff,girkasse you name it..så jeg tror mye av hemligheten også ligger i motor feste og girfeste,der kjører jeg vibtec..

Link to comment
Share on other sites

Hva med å bygge om til 2wd?? Det er jo det som er morro.....

 

hinker du fortere enn du løper?

 

 

Har nå en kompis som har kjørt med en god del mer effekt med originale differ foran og bak, så å påstå at det ryker med en gang, går ikke an å si.

 

Nei det sier jeg jo ikke, men de lever farlig.

 

fins jo forsterkningsplate til framdiffen som bruker m8 i stede for m6 bolter (afaik) flere med litt trøkk som bruker det med suksess.. til 500 hester er vel en r&d det beste..

 

Så lenge du ikke er heeelt avhengig av en 100% driftsikker bil så ville jeg gått for den forsterkningsplata før eventuell diff oppgradering fremme..

eller enda bedre finne de ekstra tykke lokkene som blir solgt, så slipper du problemer med at olja ikke blir "sirkulert" ordentlig når du har forsterkerplata inni.

 

 

skikkelige motor og girfeste er alfa omega!

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

fins jo forsterkningsplate til framdiffen som bruker m8 i stede for m6 bolter (afaik) flere med litt trøkk som bruker det med suksess.. til 500 hester er vel en r&d det beste..

 

Jeg kjører Fix-it kasse og er veldig fornøyd med den. Framme har jeg quaife hus m/forsterkningsplate, bak har jeg Quaife diff med skikkelig sperr og 4,44 utveksling. Ellers er alt av fester Vibratech..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Mye må man gi for fix-it kasse og quaife hus fremme evt. forsterkningsplate.

Å hva koster det for di vibratec motor og girfestene? sånn ca..

 

Fix-it brukt kan du vel få til cirka 35.000 kr. Diffhus fremme koster cirka 10.000 kr. Forsterkningsplaten er ikke vanskelig å lage hvis du kjenner en som har tilgang til litt maskiner, men hvis ikke selges de vel titt og ofte på Finn for 700 kr. Vibratech festene kan du regne cirka 3000 kr for alle tre :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Fix-it brukt kan du vel få til cirka 35.000 kr. Diffhus fremme koster cirka 10.000 kr. Forsterkningsplaten er ikke vanskelig å lage hvis du kjenner en som har tilgang til litt maskiner, men hvis ikke selges de vel titt og ofte på Finn for 700 kr. Vibratech festene kan du regne cirka 3000 kr for alle tre :)

 

 

Hadde vell vært kjekt å brukt driv verket ditt også hehe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...