Jump to content

Bobiltur til Rudskogen


Gess

Recommended Posts

Var over fjellet til Rudskogen forrige helg, hadde lånt bobil, Ford Transit 87mod med 2.0 bensin på hele 78Hk. Har lånt denne over fjellet tidligere og det var jo veldig praktisk. Denne gangen derimot...

Det begynte så fint på Flesland, ble hentet, vi tanket og kjørte. Røykepause på Voss og så videre. Etterhvert begynte det å bli litt surring i drivverket, men det er jo en gammel bil så vi la ikke så mye merke til det og tenkte ikke over det.

Etterhvert ble lyden verre. Spesiellt rundt 70. Men da var det jo bare å ikke kjøre i 70 :lol: Trodde vi.

Vi fant ut tilslutt at det trolig var girkassen eller mellomakslingen som laget bråket. Det viket iallefall sånn, og det ble bestemt at vi måtte finne oss en Biltema, handle inn olje og litt verktøy. Selvfølgelig var kassen full av olje og det var lite å gjøre der. Mellomakslingen virket grei nok. En anelse til slitasje og slark i kryssene riktignok, men neppe noe som skulle stoppe oss. Lyden var nå så kraftig og plagsom. En hylende lyd som gikk gjennom marg og bein. Det hørtes ut somom vi hadde Dog-skift kasse med rette drev :D

Det ble til at vi holdt mellom 75 og 85, vekslet mellom full gass og renning. og hver gang det ble skifte mellom belasting og ikke belasting kom det ny skjerende lyd, akkurat som når en sager med sirkelsag, og bare såvidt toucher bladet...

Etter mye om og men kom vi oss til Rudskogen og fikk campet. Hadde underveis fixet en sikringsbok slik at lys og kjøleskap fungerte.

Lørdagen kom og på ettermiddagen bestemte vi oss for å sige hjemover til Bergen for å ha god tid. Lydene ble ikke bedre, og for å toppe alt ville ikke bilen starte igjen etter en stopp et stykke avgårde. Flatt batteri. Vi tenkte da at vi kunne sette over batteriet som girt strøm til alt inne i bilen, men det sto og kokte!! Strammet så viftereim, koblet løs batteriet som kokte og puffet igang 2,6T med bobil. Funket som gull det, og turen fortsatte, men nå i 45-50 Km/t

Vi vekslet litt på hastighetene, men merket at topphastigheten ikke lenger var 85, men 80 før det kom alvorlige lyder. Ikke bra, men vi hadde jo kommet langt og så positivt på sjansene for å nå Bergen... Optimismen lenge leve.

Over Hemsedalsfjellet gikk alt bra, rolig kjøring, mye renning, men så kom Lærdalstunnellen!

Glimrende sted nesten flatt og grei plass å få unna litt kilometre kjapt og greit, trodde vi...

Nesten midt i tunnellen, i godt sig, gikk plutselig bilen litt bedre. Lydene ble mindre, noe som aldri er et bra tegn! Og riktig, et lite smell, og en urovekkende risting gjorde seg gjeldende. Idet en ambulanse passerte i stor hastighet smalt det på ny og vi hørte den umiskjennelige lyden av metall som skraper mot asfalt... :o

Jeg skjønte da at dette, imotsetning til alt annet på turen, ikke kunne fixes.

Vi rullet inn i en havarilomme og gikk ut. Der hang akslingen i bakken som forventet, og det brant litt rundt om!

Fikk tak i brannslukker i et skap i tunnellen, og startet da viftene og varslet det lokale brannvesenet

Slukket flammene som egentlig ikke var så store. Fikk varslet om at det ikke var storbrann på gang og fikk kontaktet Falck.

 

brokeback08.jpg

 

DSC00061.jpg

 

IMG_2348.jpg

 

Inni hullet i diffen glødet detintenst, samme med delen som lå på bakken. Tydeligvis var det diffen som hadde bråket hele turen og ikke girkasse eller mellomaksling. Så vet vi det til nestegang :D Man lærer så lenge man lever. den har trolig gått tørr, og de lydene jeg hørte når jeg lånte bilen tre år tidligere var nok begynnelsen på denne heller interessante turen.

Hvis en ser nøye på det ene bildet ser en at akslingen er vridd av, og så varm som den var kan jeg skjønne det...

 

Hvis det er noen som har peiling på hvilken type bakaksel det kan være på en sånn bil, om den er forsterket i forhold til vanlige bensintransiter eller om det er annen utveksling, så er det bare å gi en lyd. Må nesten få fixet bilen...

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Bra rasa :D

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

He he, været var iallefall bra ja...

Det ble iallefall en tur vi husker, men det blir vel siste gang fruen lar meg reise på tur i den bilen desverre.

Så nå er jeg i full gang med å finne ut hvilken type aksling som står på denne bilen. Lang Transit, tillatt totalvekt 2600Kg.

Bensinmotor fire gir. Vet desverre ikke hvor mange hjulbolter det er, om det er fem eller seks, men det er iallefall enkle hjul bak. Mye styr!

Prøvde hos Ford, men det lå ikke så mye info inne hos de. For gammel bil.

Men jeg skal iallefall være litt mer obs på rare lyder i bil, er ikke første gang jeg har strandet på vei hjem fra tur.

Var på fjelltur med noen kamerater i 95, hadde lånt boble med dårlige børster på dynamoen. Det og var en interessant tur som endte med bøter, sleping fra eidfjord til Voss og haiking hjem til Bergen.

 

Men jeg hadde virkelig tro på at den gamle Forden skulle få oss hjem. Jeg kjørte tut retur Rudskogen i 2003 med sliten girkasse på Granadaen. Brukte bare 1. og 4. hele veien, så jeg tenkte at det skulle vel gå denne gangen også, men nei.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

hehe ikke bare jeg som hadde uflaks på vei hjem fra rudskogen.. sort sierra sedan med hvite felger å cossie styling, sto på camp1.. knuste det ene hjullageret, så røk bremsene på første mila på vei hjem!! brukte 7 timer hjem!! maks 70 km/t å heilt uten bremser, måtte bruke brekke, som var dritt dårlig pga det ødelagte hjulageret :lol:

 

 

en tur som aldri glømmes..

1988 Ford Sierra RS Cosworth WOLF Powered by RS Motor

Guardsystems.no

Link to comment
Share on other sites

Felles skjebne, felles trøst!

Men du kom deg iallefall hjem. Bobilen står ennå i Lærdal, og det kommer på kjappe 7K å få den hjem... :mellow:

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

for 7k så kan jo tilogmed jeg hente den for deg. hehe og da skal jeg tilogmed stille med dieselen som skal til. hehe

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Falck skal ha ca 7K. De tar 20 kr pr. Km og skal ha betalt for begge veier, er nesten 20mil hver vei.

Koster å kjøre Ford :D

Så blir det til å finne ut hvilken bakaksling som står på, få tak i det og mellomaksling, evt. Bytte kryss og lager på den som står på. Tilslutt vurderes det å erstatte girkassen med en med 5 gir.

Hadde også vert artig å satt inn efi og fått ut 115 istedetfor 78 Hk, men det er jo ikke min bil, men bare en som blir lånt innimellom. Får høre med eieren, hva hun er interessert i.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

er hjulene låst? det er jo muligens mulig å slepe bilen. hvis ikke så må det jo være en mulighet å få den på en biltralle.

kan jo ikke bruke Falck og sånne til sånt. det er jo galskap.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Bakhjulene går rundt sånn når det passer de, det er nok litt diverse som er galt inne i diffen. Det var med mye styr vi fikk bilen av Falck bilen etter vi ble hentet. Den ville ikke rulle helt av. Måtte tilslutt kjøre Falck bilen fremover mens bobilen sto halvveis innpå, bare med bakhjulene utenfor planet.

Er ikke så interessert i å bli slept 20 mil. Har prøvd sånt før og det er ikke så veldig artig :( Ble slept fra Granvin til Voss i boble for en del år siden. Synes det var langt nok.

Ellers så veier bilen 2400Kg, så det er jo litt å trekke på opp gjennom tunnellen fra Flåm, og den opp til Trengereid. For ikke å snakke om opp til Vallaheiane der bilen skal.

Vi forsøkte å få leie bil med plan, vurderte også å reise opp til Lærdal med delen og bytte den der, men det enkleste er bare å få bilen hjem på tunet. Så får vi ta regningen for det. Det er jo tross alt bare penger :)

Problemet er at vi vet ikke hvilken bakaksling som står på bilen, type og utveksling. Så det greieste er å få den hjem og kikke på det i ro og fred.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Kan låne en atlas aksling av meg for og få bilen hjem.

Er nr. 2 på bildet der, skal passe ganske bra tror jeg. er en Atlas 4 bolts. 54tommer brei.

Har noen dekk felger du kan låne og...

 

Ring meg etter mandag 974 99 123 er i nordsjøen nå.

 

Tafoto-0143.jpg

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...