Jump to content

Valg av turbo på cosworth


Recommended Posts

Guest clapton
Posted

Jeg har en cosworth motor med 4x4 topp, bd16 kammer, 8,3:1 i komp. hadde tenkt meg en turbo som kan levere opp til 450hester, men med rask spool-up. kom med forslag :)

 

 

-Erik

Posted
Jeg har en cosworth motor med 4x4 topp, bd16 kammer, 8,3:1 i komp. hadde tenkt meg en turbo som kan levere opp til 450hester, men med rask spool-up. kom med forslag :)

-Erik

Hva har vedkommende som har bestemt 8,3:1 og BD16 i utganspunktet tenkt å bruke da? Antar at vedkommende hadde en plan.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest clapton
Posted
Hva har vedkommende som har bestemt 8,3:1 og BD16 i utganspunktet tenkt å bruke da? Antar at vedkommende hadde en plan.

 

hadde litt tekt på en E50, og hadde planer om ca 420hester.

Posted
hadde litt tekt på en E50, og hadde planer om ca 420hester.

Hvilken eksosmanifold / grenrør vil du bruke og hvor høyt budsjett har du?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest clapton
Posted
Hvilken eksosmanifold / grenrør vil du bruke og hvor høyt budsjett har du?

2wd manifold, 7-10 lapper.

 

Fått tilbud på en E50 med "stage 2" eksoshjul.. hva mener folk om en slik?

Posted

Det høres helt klart ut som du bør ta ut stemplene dine og satse på 7,3:1 i stedet for 8,3.1.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Enig, med deg RS1000.. Regner med du skal kjøre datasprut med den kompen Erik?

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Guest clapton
Posted (edited)
Enig, med deg RS1000.. Regner med du skal kjøre datasprut med den kompen Erik?

 

hadde ikke planer om det, den du og kjellis hentet nå hadde ikke den 8.6? funker jo rimelig greit uten datasprut den.. vil ha mye moment og ikke så ****** mye toppeffekt

 

Det høres helt klart ut som du bør ta ut stemplene dine og satse på 7,3:1 i stedet for 8,3.1.

 

fordi?

Edited by RSCoz
Posted (edited)
hadde ikke planer om det, den du og kjellis hentet nå hadde ikke den 8.6? funker jo rimelig greit uten datasprut den.. vil ha mye moment og ikke så ****** mye toppeffekt

 

 

 

fordi?

 

Kjell arne har 8.6 på sin egen motor.

 

Nei den engelske har orginal komp.

Fordi du vil få tenningsbank, om du ikke tenker live mappe chipet ditt.

(kanskje ikke om du får tak i et chip med litt feig tenning, hadde isåfall ikke turt å bruke annet en 99 okt, selv da lever du "litt" farlig)

 

Hva har du egentlig gjort for å heve kompen? tatt av toppen mye? Har du da evt lomma stempler men tanke på at ventilene ofte snuser på stempla selv med orginall høyde på toppen.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Posted
Fordi?

Tre grunner egentlig.

1. Du får nok store problemer med tenningsbank.

2. Du har, med unntak av stemplene, valgt "lav komp". oppsett og dette er ingen godt kombinasjon.

3. For at det skal bli suksess med uvanlig høy komp. må også budsjettet være høyt.

Det er vel minst dobbelt så dyrt å ta ut høy effekt med 9,0:1 kontra 7,2:1 pga at man ikke kan bruke noen av disse lavkomp. lavbudsjett delene som er så velkjente og godt tilpasset og utviklet, nettopp for lavkomp. motorer.

 

Isolert sett er ikke 8,3:1 eller forsåvidt 9,3:1 ett problem, men da må resten av delene oppsettet også velges deretter. Slike deler er mer uvanlige og vanskeligere å få tak i. Dette krever høyt budsjett og høy kompetanse osv.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest clapton
Posted (edited)
Kjell arne har 8.6 på sin egen motor.

 

Nei den engelske har orginal komp.

Fordi du vil få tenningsbank, om du ikke tenker live mappe chipet ditt.

(kanskje ikke om du får tak i et chip med litt feig tenning, hadde isåfall ikke turt å bruke annet en 99 okt, selv da lever du "litt" farlig)

 

Hva har du egentlig gjort for å heve kompen? tatt av toppen mye? Har du da evt lomma stempler men tanke på at ventilene ofte snuser på stempla selv med orginall høyde på toppen.

 

org råder og stempler med lommer. toppen er ikke så mye planet, men ved måling etter montering fikk jeg nesten 8,3. og ja motoren skal live-mappes i benk. kjenner flere som kjører dette med 8.5:1 og chip uten problemer. skal kjøre 99 og har stor cooler, samt bankesensor. de fleste cosworther som har org stempler og råder har som regel mere komp en org fordi alt av topper er planet og evt blokker.

 

Tre grunner egentlig.

1. Du får nok store problemer med tenningsbank.

2. Du har, med unntak av stemplene, valgt "lav komp". oppsett og dette er ingen godt kombinasjon.

3. For at det skal bli suksess med uvanlig høy komp. må også budsjettet være høyt.

Det er vel minst dobbelt så dyrt å ta ut høy effekt med 9,0:1 kontra 7,2:1 pga at man ikke kan bruke noen av disse lavkomp. lavbudsjett delene som er så velkjente og godt tilpasset og utviklet, nettopp for lavkomp. motorer.

 

Isolert sett er ikke 8,3:1 eller forsåvidt 9,3:1 ett problem, men da må resten av delene oppsettet også velges deretter. Slike deler er mer uvanlige og vanskeligere å få tak i. Dette krever høyt budsjett og høy kompetanse osv.

 

1. med bankesensor, stor cooler og live mapping samt 99bensin så tror jeg ikke det

2. forklar?

3. så jeg må ha mye penger før jeg kan kjøre høy komp? :)

Nå skal jeg ikke ha høy effekt da, det er moment jeg er ute etter da jeg vil ha bra moment på lavt turtall. bilen skal brukes på vei og sladding på bane.. jeg har hatt noen motorer før med lav-komp og er rimelig lei turbolag og lite "snert" i forhold til en med høy komp.

 

Også var denne tråden egentlig VALG av turbo og ikke om jeg har 8.3 eller tragisk 7.2 komp..

Edited by clapton
Posted (edited)
1. med bankesensor, stor cooler og live mapping samt 99bensin så tror jeg ikke det

2. forklar?

3. så jeg må ha mye penger før jeg kan kjøre høy komp? :)

Også var denne tråden egentlig VALG av turbo og ikke om jeg har 8.3 eller tragisk 7.2 komp..

1. Tro er kraftige saker så,, OK.

2. BD 16 kammene, 2wd eksosmanifolden og T-serie turbo er alle fra Rs 500 Gr.A tiden og vi vet hva de kjørte med av komp. De hadde høye budsjetter og fant ut at kompen måtte reduseres for at man skulle få ut effekt kombinert med holdbarhet. Hvis de hadde vært noe å hente på høyere komp, så hadde de garantert gjort det!

At dagens datasprut tillater så utrolg mye høyre komp. på ellers samme oppsett er ikke tilfelle. Hvorfor og hvordan skulle det i tilfelle gå til? Nok fuel har aldri vært ett problem og lav tenning gir bare uakseptabelt høye eksostemp.

3. Bare hvis du har ønsker om ett genuint godt resultat. Det er selvsagt ikke dyrt å bruke originale stempler.

 

Presis!

og E50 steg2 er en turbo som gir høyt baktrykk og man kan derfor betegne den som en "low flow" lavkomp turbo. Man får ikke noe til å fløde gjennom en så tett turbin, det må tvinges gjennom.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
1. Tro er kraftige saker så,, OK.

2. BD 16 kammene, 2wd eksosmanifolden og T-serie turbo er alle fra Rs 500 Gr.A tiden og vi vet hva de kjørte med av komp. De hadde høye budsjetter og fant ut at kompen måtte reduseres for at man skulle få ut effekt kombinert med holdbarhet. Hvis de hadde vært noe å hente på høyere komp, så hadde de garantert gjort det!

At dagens datasprut tillater så utrolg mye høyre komp. på ellers samme oppsett er ikke tilfelle. Hvorfor og hvordan skulle det i tilfelle gå til? Nok fuel har aldri vært ett problem og lav tenning gir bare uakseptabelt høye eksostemp.

3. Bare hvis du har ønsker om ett genuint godt resultat. Det er selvsagt ikke dyrt å bruke originale stempler.

 

Presis!

og E50 steg2 er en turbo som gir høyt baktrykk og man kan derfor betegne den som en "low flow" lavkomp turbo. Man får ikke noe til å fløde gjennom en så tett turbin, det må tvinges gjennom.

 

2: Hva kjørte de med i komp ?

Posted
2: Hva kjørte de med i komp ?

Varierte visstnok fra 6,95:1 -7,3:1.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest Dre Racing@
Posted

kjør på clapton, 8,3 er faktisk lavkomp!

 

det du må gå ned på maks effekt på topp tror jeg du får igjen for tidligere i registeret, om du har en dykti kar som skal justere bilen din.

Guest clapton
Posted
kjør på clapton, 8,3 er faktisk lavkomp!

 

det du må gå ned på maks effekt på topp tror jeg du får igjen for tidligere i registeret, om du har en dykti kar som skal justere bilen din.

 

ja er jo mange som kjører med mere enn meg også med tanke på komp, nå har jeg satt i bd14 innsugkam og org 4x4 eksoskam som er justert frem 1mm. så blir det en t34 av noe slag.. så får vi se :)

Posted
ja er jo mange som kjører med mere enn meg også med tanke på komp, nå har jeg satt i bd14 innsugkam og org 4x4 eksoskam som er justert frem 1mm. så blir det en t34 av noe slag.. så får vi se :)

 

en t34 klarer ikke mer enn nærmere 400.

2wd sierra cosworth

Guest clapton
Posted (edited)
en t34 klarer ikke mer enn nærmere 400.

 

uanz hvordan eksoshus man har også eller?

 

 

å hvordan ble dette målt? setter en femmer på at du har dønn orginal komp ;)

 

tettet rundt ringene med fett, monterte topp og toppakning. fylte parafin opp til 1. gjenge nedenifra i plugghull.. jeg fikk da på 68ml

500+68=568/68=8.35. så lenge jeg ikke har regnet feil har jeg da 8.35 i komp

Edited by clapton
Posted (edited)
uanz hvordan eksoshus man har også eller?

 

 

 

 

tettet rundt ringene med fett, monterte topp og toppakning. fylte parafin opp til 1. gjenge nedenifra i plugghull.. jeg fikk da på 68ml

500+68=568/68=8.35. så lenge jeg ikke har regnet feil har jeg da 8.35 i komp

 

Nei, teoretisk leverer ikke T34 mer luft en til 370-380 hk.

 

standar borr.? om ikke 498+68...;) flisspikeri..hehe

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Posted
ja er jo mange som kjører med mere enn meg også med tanke på komp, nå har jeg satt i bd14 innsugkam og org 4x4 eksoskam som er justert frem 1mm. så blir det en t34 av noe slag.. så får vi se :)

Nå ser det bedre ut her. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...