Jump to content

renovere/småtrimme V6


Zykotec

Recommended Posts

Nydelig tråd!!! B)

 

 

Helt enig, blir nok mye informasjon her som er til nytte for mange andre enn meg også. Bynner å se begrensingene i å sette seg et budsjett på forhånd, men med gammelt hus ,unger ,flere unger på vei og kjerrring etc. får man heller bare bite i støvet og ta tålmodigheten til hjelp ;) alt blir billig bare man venter lenge nok :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå er vel mesteparten av forbrenningskammeret nede i en fordypning i stempelet på 2,9. Mens 2,8 har flate stempler og større forbrenningskammer i toppen.

Nei, so gale e da ikkje. Sjå bilete frå Mikael S:

qocbo6.jpg

2197qw.jpg

Edited by Ørjan G
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

OK, nå er porter portet, kam , grenrør og diverse annet smått i hus, ARP-bolter mer eller mindre på vei, og topper skal avgårde til fresing av seter og ventilsliping, så nå kan jeg begynne på tenning og bensintilførsel. Vil gjerne kjøre med orginal fordeler og forgasser og innsug til datasprut og throttle-bodies (2Xtrippel fra Triumph på EFI innsug) er tilgjengelig, men er orginal mekanisk bensinpumpe nok når man passerer 150 gamp ev. hvilkne el. pumpe kan man bruke, går det bra med forgasser-bensintank etc. og hva kan man lett oppgradere i tenningsystemet?(hehe var jo svar på første siden i tråden så jeg nå :P ) Vil gjerne slippe å oppgradere mye når rett innsug kommer på om et års tid? Vurderer også balansering, og hvem selger ev. rullevipper, da vippearmene mine sikkert ikek er hel perfekte uansett etter 280.000 km ...

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

OK, nå er porter portet, kam , grenrør og diverse annet smått i hus, ARP-bolter mer eller mindre på vei, og topper skal avgårde til fresing av seter og ventilsliping, så nå kan jeg begynne på tenning og bensintilførsel. Vil gjerne kjøre med orginal fordeler og forgasser og innsug til datasprut og throttle-bodies (2Xtrippel fra Triumph på EFI innsug) er tilgjengelig, men er orginal mekanisk bensinpumpe nok når man passerer 150 gamp ev. hvilkne el. pumpe kan man bruke, går det bra med forgasser-bensintank etc. og hva kan man lett oppgradere i tenningsystemet?(hehe var jo svar på første siden i tråden så jeg nå :P ) Vil gjerne slippe å oppgradere mye når rett innsug kommer på om et års tid? Vurderer også balansering, og hvem selger ev. rullevipper, da vippearmene mine sikkert ikke er hel perfekte uansett etter 280.000 km ...

Hvilken kam kjøpte du?

For å teste bensinpumpens kapasitet så monterer du ett T-stykke på slangen mellom bensinpumpe og forgasser. Du montere en ekstra slange på t-stykket og denne puttes opp i flaske av kjent størrelse.

Du ruser motoren til 6000 0/min og bruker stoppeklokke for å sjekke hvor lang tid det tar.

For å mate en 150 hk sugemotor må en 1/2 flaske fylles på mindre enn 43 sek.

 

Når det gjelder hele vippetøyet så er det helt sikkert helt utslitt og du bør absolutt kjøpe alt nytt, inkl. akslinger og tårn nå når det blir trimkam og harde ventilfjærer. Det anbefales å bytte ut fjærene mellom vippearmene med alurør i korrekt størrelse.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, skal ta og prøve på den måten, kjøpte forresten en Kent Cams v6t3 gjennom Burton.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, skal ta og prøve på den måten,

kjøpte forresten en Kent Cams v6t3 gjennom Burton.

Du må for all del ikke ruse motoren før den er skikkelig innkjørt, men du har ikke bruk for mye bensin før dette er gjort heller. Det viktigste er å klare å starte motoren på 1. forsøk, få den opp i turtall og holde den der!

Du må ikke kjinne og kjinne, starte og stoppe, kø**e og k**e. Gjør gode forberedelser og sørg for at den forgasseren og det tenningsanlegget du skal starte motoren med fungerer som det skal før du engang tenker på å vri om svitsen. (Det er derfor nymonterte datasprut på nybygde motoer er en kombo som stinker.)

Ok, ville bare se om du hadde behov for 6 gass-spjeld og med 290/108 kam så har du nok det. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Klemmer inn et raskt spørsmål her til rs1000.

 

en std bensinpumpe på en 2.8 forgasser. til å mate en 600cfm holley gasser på 4port offy innsug. den gasseren er dyset til en 2.8 motor.

 

fikk spørsmål av eieren av motoren jeg bygget om den org pumpen ville klare å mate nok til forgasseren. hk er siktet til en 180hk området med momentkam og ca 11.5 i comp.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Klemmer inn et raskt spørsmål her til rs1000.

 

en std bensinpumpe på en 2.8 forgasser. til å mate en 600cfm holley gasser på 4port offy innsug. den gasseren er dyset til en 2.8 motor.

 

fikk spørsmål av eieren av motoren jeg bygget om den org pumpen ville klare å mate nok til forgasseren. hk er siktet til en 180hk området med momentkam og ca 11.5 i comp.

Jeg synes at vedkommende har gjort ett dårlig valg her og er rimelig sikker på at resultatet blir deretter. Store halsringer gir, -> lav lufthastighet, -> som gir lavt "boostersignal", som gjør en god og nøyaktig innjustering vanskelig / umulig.

390 Cfm # 8007 er rette Holly forgasseren til disse motorene.

 

De bensinpumpene som brukes sammen med Amerikanske forgassere gir som oftest mye høyere bensinstrykk enn det som er vanlig på europeiske motorer. Jeg synes ikke at det høres ut som en god løsning. Det finns massevis pumper som er laget til dette formålet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du må for all del ikke ruse motoren før den er skikkelig innkjørt, men du har ikke bruk for mye bensin før dette er gjort heller. Det viktigste er å klare å starte motoren på 1. forsøk, få den opp i turtall og holde den der!

Du må ikke kjinne og kjinne, starte og stoppe, kø**e og k**e. Gjør gode forberedelser og sørg for at den forgasseren og det tenningsanlegget du skal starte motoren med fungerer som det skal før du engang tenker på å vri om svitsen. (Det er derfor nymonterte datasprut på nybygde motoer er en kombo som stinker.)

Ok, ville bare se om du hadde behov for 6 gass-spjeld og med 290/108 kam så har du nok det. :)

 

Har allerede en komplett frogasser 2,8 i bilen med rådebank og mye trykk i kjølesystemet, så blir å bruke den til å sjekke bensinpumpa passform på eksos etc. Blir nok også å kjøre inn nymotoren med det gamle innsuget etc. Synes 6 spjeld er eneste måten å få det til å fungere optimalt uten å måtte begynne å beregne et perfekt plenum etc. Jeg overlever nok uten allverdens bunndrag med 1100 kilo bil og v6. Triumph spjeldhusa er i tillegg skikkelig billige på ebay (sammenligna med jenwey etc.)og klarer fint å levere luft og bensin nok til hvertfall å holde en 2,8/2,9 på over 7000 omdreininger når man har to oppsett.

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Har allerede en komplett frogasser 2,8 i bilen med rådebank og mye trykk i kjølesystemet, så blir å bruke den til å sjekke bensinpumpa passform på eksos etc. Blir nok også å kjøre inn nymotoren med det gamle innsuget etc. Synes 6 spjeld er eneste måten å få det til å fungere optimalt uten å måtte begynne å beregne et perfekt plenum etc. Jeg overlever nok uten allverdens bunndrag med 1100 kilo bil og v6. Triumph spjeldhusa er i tillegg skikkelig billige på ebay (sammenligna med jenwey etc.)og klarer fint å levere luft og bensin nok til hvertfall å holde en 2,8/2,9 på over 7000 omdreininger når man har to oppsett.

Det du sier her er rette oppskriften å følge.

 

Her er ett veldig godt tips. Legg merke til hva som er gjort på pluggsiden av forbrenningskammeret ved siden av innsugsventilene. Mesteparten av luften "ønsker" å fløde forbi her, men originalt er klaringen til veggen alt for liten og det kveler motoren. Dette bør du absolutt justere hvis det ikke allerede er gjort, bare se: head%20pic%20for%202.9.jpg

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at vedkommende har gjort ett dårlig valg her og er rimelig sikker på at resultatet blir deretter. Store halsringer gir, -> lav lufthastighet, -> som gir lavt "boostersignal", som gjør en god og nøyaktig innjustering vanskelig / umulig.

390 Cfm # 8007 er rette Holly forgasseren til disse motorene.

 

De bensinpumpene som brukes sammen med Amerikanske forgassere gir som oftest mye høyere bensinstrykk enn det som er vanlig på europeiske motorer. Jeg synes ikke at det høres ut som en god løsning. Det finns massevis pumper som er laget til dette formålet.

 

Hei. er klar over den med 390. men det var etter mailing med en som kjørte racing klasse i usa med capri.som tipset meg om å bruke den 600 da 390 var ment som en lovlig oppgradering for gatebruk.og ikke optimal for hk. fysisk str på de 4 spjelda er og like store på begge i bunn. men klart det er kansje det med halsringer du prater på.

 

har tenkt å teste ut denne å se hvordan den fungerer. bilen blir vel startet iløpet av juli. leverte Janspeed grenrør her på tirsdag. og så hadde eieren fått tak i nytt Janspeed eksosannlegg. da gjennstår det å se.

 

Selve Offenhauser innsuget er veldig skuffende. og trange små kanaler. Det ble og brukt av han i Usa. med capri. men de portet det opp maximalt .enda med max porta topper

og div. så hadde de prob med høye effekter. og det til tross for testa ut mange ulike 4port gasser typer.

 

Vet du om holley skal ha retur bensin tilbake til tanken? så det var en nippel øverst. samt ser ut som det er overløper med rail til motsatt side langs øvre side av gasseren.

 

sitter og en nippel litt lavere på andre siden.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Det du sier her er rette oppskriften å følge.

 

Her er ett veldig godt tips. Legg merke til hva som er gjort på pluggsiden av forbrenningskammeret ved siden av innsugsventilene. Mesteparten av luften "ønsker" å fløde forbi her, men originalt er klaringen til veggen alt for liten og det kveler motoren. Dette bør du absolutt justere hvis det ikke allerede er gjort, bare se: head%20pic%20for%202.9.jpg

 

Hadde ikke tenkt på det der, men når jeg kikker på bildet av 2.8 toppene mine (regner med de du posta var 2,9?) så ser det ut som ford hadde tenkt på dette en gang før, 2,8 forbrenningskammeret ser mye mer riktig ut, ikke i nærheten så mye 'shrouding' fakrisk nesten helt omvendt av 2,9 kammeret.Kan hende jeg kan ta å forbedre det litt før de blir sendt til maskeinering, og takk for tipset uansett ;)

porting3.jpg

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Vet du om holley skal ha retur bensin tilbake til tanken? så det var en nippel øverst. samt ser ut som det er overløper med rail til motsatt side langs øvre side av gasseren.

 

sitter og en nippel litt lavere på andre siden.

Regner med at det kan være produsert forskjellige utgaver. Det er iallefall ikke retur på noen av de Amerikanske forgasserene jeg har.

 

 

Hadde ikke tenkt på det der, men når jeg kikker på bildet av 2.8 toppene mine (regner med de du posta var 2,9?) så ser det ut som ford hadde tenkt på dette en gang før, 2,8 forbrenningskammeret ser mye mer riktig ut, ikke i nærheten så mye 'shrouding' fakrisk nesten helt omvendt av 2,9 kammeret.Kan hende jeg kan ta å forbedre det litt før de blir sendt til maskeinering, og takk for tipset uansett ;)

Det stemmer at det er bilder av 2,9 og jeg antar 4,0 L topper og ikke 2,8 topper. Dette for å vise problemet så tydelig som mulig. Ut fra Performance hensyn har Ford strupt 2,9 toppene i forbrenningskammeret mer en i 2,8 toppene for å holde motoreffekten nede. Ser man på bildet ditt så er man at det er mindre klaring på "highflow" pluggsiden enn på motsatt side hvor fløder forbi ventilsetet er lavt. Det er nok noe ekstra å hente ved å porte kammeret helt ut til topppakningen. Se for deg hvordan innsugskanalen sender luften inn i forbrenningskammeret. Det ser ikke ut til å være alt for mye plass der for mesteparten av luften "ønsker" å passere på 2,8 toppene heller.

På "kortsiden" må luften snu næremer 180 grader og her er flødet så lite at det faktisk øker når klaringen til veggen reduseres. Dette fordi at luften får bedre "støtte" og da blir det mindre turbulens, => mer stabil luftstrøm og høyere effektivitet og fløde.

EDIT.

På dette bildet kan man se at problemer i størrelsesorden bagateller, i forhold til Ford toppene, blir fjernet:

turp_0810_12_z%20nissan_sr20de_engine_build_up%20fire_ring.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

OK, dette er 'ståa' så langt. Har blitt noe forsinking her på grunn av bytting av tak på hus (skifer ned decra opp, tok 6 uker, nesten aleine :P)

2,8 blokk, portede topper (porta mest på eksosen, og tatt forbrenningskammerne litt) t31 kam kit fra kent, 2,9 veiv, dreier ned 2,8 stempler litt under en mm (har ikke gjort dette enda da) Blir 'girdle' og arp i bunn,tri.metal lagre,vindage tray, alu kamdriving, efi innsug som skal modifiseres til throttle bodies (etter at motorn blir innkjørt på 2,8 gasser innsug og gasser) oppgradert oljepumpe, lettet og balanserte råder og letta vippearmer, ikke større ventiler eller hardere ventilfjærer da turtallet ikka skal økes så alt for mye, men vil fortsatt ha minst mulig vekt og motstand overalt. Grenrør (brukte, ligner på sportex?) håper å renske blokka litt innvendig for bedre oljeavrenning. Noe jeg har glemt? noe mer jeg burde tenkt på ?

 

Lurer og på om folk vet om andre grunner til at v6'ere har krepert utenom råder og toppakning? er greit å forsikre seg mot alt, siden jeg ikek har tålmodighet til å bygge to tre motorer i året :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tenkte det hadde vært lurt å bumpe denne tråden, da det har dukka opp mange spørsmål på nytt som allerede er besvart her. (takk til alle som har delt sin kunnskap forresten ;)) Denne tråden og et par andre som er laget om 2,9 burde kanskje vært rydda litt opp i og laga nett-'trimhåndbok' av :P

tenkte jeg skulel poste et (litt dårlig mobil-)bilde av forskjellen på vanlige 2,8 råder og den litt sterkere typen som finnes i en del senere 2,9 12v og 12v motorer. I tillegg synes litt av forskjellen på stemplene her :) Og i tillegg for de som eventuelt ikke visste det, så er både topplokksbolter og veivrammebolter på v6 ganske ordinære M12 bolter, og de fleste seriøse mekaniske verksteder har pinneskruer i 12.9 liggende (som der jeg jobber :P)

rods.jpg

Shot at 2010-01-22

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

OK, dette er 'ståa' så langt. Har blitt noe forsinking her på grunn av bytting av tak på hus (skifer ned decra opp, tok 6 uker, nesten aleine :P)

2,8 blokk, portede topper (porta mest på eksosen, og tatt forbrenningskammerne litt) t31 kam kit fra kent, 2,9 veiv, dreier ned 2,8 stempler litt under en mm (har ikke gjort dette enda da) Blir 'girdle' og arp i bunn,tri.metal lagre,vindage tray, alu kamdriving, efi innsug som skal modifiseres til throttle bodies (etter at motorn blir innkjørt på 2,8 gasser innsug og gasser) oppgradert oljepumpe, lettet og balanserte råder og letta vippearmer, ikke større ventiler eller hardere ventilfjærer da turtallet ikka skal økes så alt for mye, men vil fortsatt ha minst mulig vekt og motstand overalt. Grenrør (brukte, ligner på sportex?) håper å renske blokka litt innvendig for bedre oljeavrenning. Noe jeg har glemt? noe mer jeg burde tenkt på ?

 

Lurer og på om folk vet om andre grunner til at v6'ere har krepert utenom råder og toppakning? er greit å forsikre seg mot alt, siden jeg ikek har tålmodighet til å bygge to tre motorer i året :P

De originale ventilfjærene er uansett i svakeste laget og er vel etterhvert blitt gamle også. Synes at du bør følge Kentcams sin anbefaling her.

 

Hvis du sjekker toppene der hvor oljen kommer opp fra blokken, så ser du at det er kvasse kanter og annet stygt som bør behandles med en dremel. Det samme gjelder inngangen på passasjen inne i bolthullet til ene toppokksbolten.

 

Den originale klaringen mellom vippearmer og akslingen er for liten noe som fører til at oljen her ikke byttes ut så ofte som den burde. Dette fører ofte til skjæringer, sjekk akslingen på undersiden og skift om nødvendig. Det anbefales å hone vippearmene litt for å forebygge mot dette.

 

Har sett mange V6 motorer som er blitt respekløst behandlet. Olje med riktig APR rating blir stadig mer viktig og oljeskiftintervallene bør også holdes. Normal kjølevannstemperatur FØR man gasser for fullt skal man alltid passe på uansett motor, og selvsagt må man unngå å kjøre motoren alt for varm pga for lite kjølekapasitet på radiatoren eller defekt slurevifte.

 

Ett oppgradert tenningsanlegg er å anbefale.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bruker de ventilfjærene som fulgte med kamkittet, men har ikke bedt om ekstra sterke fjærer , og har tenkt å prøve å lage til flytende vippearmer ;) Takk for alle andre råd :)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Bruker de ventilfjærene som fulgte med kamkittet, men har ikke bedt om ekstra sterke fjærer , og har tenkt å prøve å lage til flytende vippearmer ;) Takk for alle andre råd :)

Enig med du i den vurderingen der. Bare hyggelig, stå på. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...