Jump to content

renovere/småtrimme V6


Zykotec

Recommended Posts

Hei der, skal renovere en 2.8 motor, kan velge mellom insprøytning eller forgasser da jeg har deler til begge, men er ikke mye vits å sette den sammen me de orginale 150 hestene, så vil gjerne høre litt om kamvalg, hvor mye man kan plane toppen, og om det er noe å hente effektmessig me orginalt forgasserinnsug kontra MFI-innsuget.

Har to forgassere nå, står en 'Pierburg' på biln og har en 'deutsche vergasser' i garasjen fra en granada 2,3, de ser litt ut som solex-kopier, er de noe å ha? eller må man lete opp en Weber hvis man ikke kjører innsprøytning?

eneste jeg vet sikkert fra før (har lest litt her på forumet og)er at jeg skal bytte alle pakninger,ringer, lagre og kjøpe ARP-bolter til rådene og portmatche toppene og innsuget. Er begrensa hvor mye maskinering og sveising jeg kan få gjort ,så stroking og turbo er foreløpig utelukka, men kan være fornøyd me 180 gamp på 1100kilo bruksbil ;)

 

(PS, skal renovere/bygge streetracer av en hel Sierra 23 Ghia, med en Xr4i som delebil så tar imot andre ideer til biln også ;))

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hva med å prøve deg på Megasquirt? Funderer litt på det selv.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

vurderes fortløpende, men vil ha et rent motorrom me litt orginalutseende, og skal jo ha penger til mat og hus også ;)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg veit det, men den mangler allerede kanaler ,hjulbuer og alle hjørnene i gulvet, og har i tillegg litt stygg torpedovegg:( og det er mulig jeg kanskje bygger noe ekstremt av den en dag (tenk v8 turbo og 'knuse-time-trial-skyline') , skal ikke kaste den enda;))

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jo, håper det kan bli noe av den en dag, må ribbes uansett før den kan sveises skikkeli, så kan hende Ghia'n blir delebil selv en dag;)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hei der, skal renovere en 2.8 motor, kan velge mellom insprøytning eller forgasser da jeg har deler til begge, men er ikke mye vits å sette den sammen me de orginale 150 hestene, så vil gjerne høre litt om kamvalg, hvor mye man kan plane toppen, og om det er noe å hente effektmessig me orginalt forgasserinnsug kontra MFI-innsuget.

Har to forgassere nå, står en 'Pierburg' på biln og har en 'deutsche vergasser' i garasjen fra en granada 2,3, de ser litt ut som solex-kopier, er de noe å ha? eller må man lete opp en Weber hvis man ikke kjører innsprøytning?

eneste jeg vet sikkert fra før (har lest litt her på forumet og)er at jeg skal bytte alle pakninger,ringer, lagre og kjøpe ARP-bolter til rådene og portmatche toppene og innsuget. Er begrensa hvor mye maskinering og sveising jeg kan få gjort ,så stroking og turbo er foreløpig utelukka, men kan være fornøyd me 180 gamp på 1100kilo bruksbil ;)

 

(PS, skal renovere/bygge streetracer av en hel Sierra 23 Ghia, med en Xr4i som delebil så tar imot andre ideer til biln også ;))

Dem beste innsugs systemet du kan bruke er 2,8 EFI manifolden og så lager du deg ett nytt og bedre plenum til å sette oppå.

 

2,8 MFI har så små kanaler at den er er ett problem. Hvis du likevel skal bruke en slik så må kanalene sveises / plastres på utsiden og portes.

 

Forgasserinnsuget er heller ikke noe særlig, men hvis du lager to adaptere og kjører 2 stk Stømbergforgassere, så har jeg tror på at det kan bli bra.

 

Det er bedre å plane blokken enn toppene som forresten trenger å portes og få redusert den stor oppstøpingen rundt ventilstyringen. Port matcing er ikke nok. Angående valg av kamkit er det bare å sjekke pipercams, kentcams og høre med kmcams. Kammene er oppgitt fra å tilføre ca. 20 hk ekstra (172) til å gi en massert motor over 190 hk v/ 7000 + o/min.

 

Den største effektbremsen er imidlertid de originale eksosmanifoldene. Grenrør er noe du MÅ ha og disse kan godt kombineres med en crossoverpipe og cosworth eksosanlegg.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

fant noen grenrør på ebay, men er til capri, passer de i Sierra tror dere? tar vel ikke i torpedoveggen elelr stabstaga eller noe?

http://cgi.ebay.co.uk/Ford-Capri-2-8i-Colo...id=p3286.c0.m14

http://www.sportex-exhausts.com/store_main...4&view=cart, hehe billigere direkte fra sportex :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

OK, skal begynne å bestille deler nå tenkte jeg, hvor er det best å begynne, skal ha alle lagre pakninger etc. leter enda etter billig stroker veiv, men er det noen som vet hva slags stempler/råder som passer på 4.0 veiv ? hva slags stempler kan anbefales til orginalmotor om jeg beholder den?

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hehe. ja klem 100.6mm stempler nedi en 2.8:)

 

Sugetrimming er ikke billig lengre. alt koster for å gjøre mange inngrep-.

 

hva har du av budgett??

 

hadde hivi på en turbo først som sist. bruk org motor og org forgasser. lag deg trykkboks. og en brukt t3 turbo.

 

org forgasser har hvist seg å funke bra på 2.8 med overtrykk. les på tråden på Sierra. der er det en kar med en twin turbo 2.8. går som f..

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

hadde lyst å prøve me 20lapper til å begynne med, og helst uten turbo da jeg vil det til å se litt ut som en originalmotor ;) skal gå greit å finne veiv på svenske amcar skroter, og om det finnes stempler og råder som passer fra en annen bil blir det jo ikke ille dyrt, eventuell sveising på innsug og maskinering skal jeg klare å ordne på jobb rimelig og , men vil ha en motor som varer og er brukbar til daglig .

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Bruk MYE tid på forbrenningskammer, kanaler, innsug og balansering. ;) Balansèr alt du kan balansere og match alt du kan matche og bruk flowtester på toppene og innsuget. Personlig så ville jeg brukt den originale veiva og fått litt rapphet i maskina istedet for lengre slag og dårligere respons.... Kompen ville jeg beholdt men kansje borra opp en dim og porta topp + en dim opp på ventilene. Grenrør yes. Letta svinghjul yes. Men bruk original eksos minus de to fremste pottene så får du litt mottrykk + akseptabelt lydnivå. Sugetrimma maskiner trenger som regel litt mottrykk for å bli kjørbare. :) En V6T21 kam eller no er vel heller ikke å forakte.

 

Just my two cents.

Edited by kimosabi

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsa, rapphet høres fint ut ja, sparer jo litt på å beholde orginal veiv og, som jeg kan bruke på annet (selv om dreiemoment er digg da ), funderte litt på å bruke skikkeli grenrør og Cosworth-anlegg, (er dobbelt forrest på enkelte er det ikke?) om ikke det blir for tynt, men flowtester kan bli vanskelig da, og er balansering bare å få alle råder og stempler til å veie nøyakti det samme, eller er det mer avansert? (merker noen at jeg aldri har bygd en motor før? :P )

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Balansering har like mye med vekt å gjøre som balanse. Skal man balansere en råde feks. så bruker man to(2) vekter. Man må vite balansen i de enkelte delene før man kan evt. fjerne vekt/materiale. Flowbenk er viktig for å få likt fløde. Det har sikkert motorbyggeren du skal bruke evt. :)

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

hadde håpa å klare meg uten motorbygger :P det vil jo fort utgjøre en god halvpart av budsjettet...men har til gjengjeld ikke så ekstreme krav til ytelse heldigvis. Satser på godt syn og følsomme fingre når det gjelder porting ;) når er en råde balansert? skal vel ikke være like tung i begge endene (har sett bilder a balansering i et eller annet blad engang, men husker ikke mye a d )

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke like tung i begge ender, men det er et rimelig greit regnestykke med beregninger for å balansere en motor skikkelig. Derfor man bruker 2 stk vekter. :)

Uansett så kan jeg skrive under på at en balansering både merkes, høres og føles. ;)

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Isky kam , nytt kamdrev,nye lager og bolter i hele motoren. bor den opp til 94mm stempel, få tak på grenrør, og få tak i noen bra topper som du bør skifte ventiler og ventilseter på.evt ventilstyringer også.rullevipper er vel og å anbefale.tilpass og ett forgasser innsug.

Og sett på en dobbel 40mm weber forgasser

Link to comment
Share on other sites

for 20 laken kommer man ikke veldig langt akkuratt. glem alt om store ventiler ,oppborring ,rullevippere. x-strem ballansering. alt dette er svinedyrt.

 

orginal 2.8 er ikke helt på jordet dårlig ballansert i utgangspunktet. de orginale rådene vil gi deg et maximal turtall å ligge på trykt. på 6500rpm.med arp rådebolter kan du legge på til litt over 7000 sikre omdreininger uten å skade noe.

 

Ta et par injection topper nyere en 84modell. de har størst ventiler. plan disse toppa 0.65mmm. gir deg 10.5:1 med std tykkelse toppakning.

 

trimkam. lite hvits med en mild fast road. som gir en usle 10-12hk. her må du gå for en mere sport R. 280-290 graders kam. kent cam. v6T3- 2000-65000rpm effektområde.

 

hvis du har tilgang på porting. kan det og hjelpe masse selv på std ventiler.

 

med kamsett velger du å få med stivere single fjærer.

 

ta ut stempla. bytt stempelfjærer-. hone blokka. lett . bytt til alu kamdrev.

 

shims orginale oljepumpa med en skive på ca 1mm. da får du høytrykk.

 

bytt bolta til veiva med 12.9 ombrako bolter. de flexer ikke som de orginale bolta. som er en av hoved prob på v6. man får lett rådebank. mye pga bolta til veiva gir etter.

 

og skaper svikt i oljetrykk til rådene. monter nye blybronselagre.

 

få lettet orginale svinghjulet evt. det hjelper masse på respons. bunndrag blir og forbedret.

 

grenrør er å anbefale på eksos.

 

innsug. det kan gå an å få laget seg et innsug. ved å modde å skjære i et orginalt forgasserinsug. å montere 2 orginale 38mm forgassere.

 

evt handle en adapter til 4bbl holley fra ebay. og få tak på en rimlig 4porter. rundt 390cfm.

 

til slutt. anb et kraftig tenningsanlegg.

 

msd 6al tenningsforsterker og justerbar turtallsperre. litt bedre tennkabler og et sett iridium plugger.

 

vil tro motoren skal kunne yte 180hk her uten prob. samt om du valgte K-jet injection. ville det vært enklere å modde videre. men som forgasser.blir valgene mindre.

 

 

jeg bygger en kundemotor nå til en capri. 2.8. var først et budgett på 20. men etter hvert så man at man måtte dobble for å få 200hk. og da ikke en krone til motorbyggeren som er meg. :)

 

bruker offenhauser 4port 390cfm innsug. og porta og store ventiler topp. klar til montering.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Hmm, fristende ,ser at det er samme pris på sylinderservice også. Får se om blokka trenger boring, da blir det vel en liten tur rundt i Norge med den om den må borres kan den jo like gjerne balanserers med det samme. Åssen sender man en pakke på 150 kilo til Trondheim eller Oslo? og hva kan det koste?

Med skikkelige bolter og lagre blir det jo en stødig bunndel å bygge videre på da, selv om budsjettet ikke rekker mye lengre i første omgang.

(veit forresten ikke hva jeg eventuelt må ut med for overdim. stempler om det blir nødvendig heller:P )

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

OK, skal begynne å bestille deler nå tenkte jeg, hvor er det best å begynne, skal ha alle lagre pakninger etc. leter enda etter billig stroker veiv, men er det noen som vet hva slags stempler/råder som passer på 4.0 veiv ? hva slags stempler kan anbefales til orginalmotor om jeg beholder den?

 

Billigste og enkleste stroker veiven til 2,8 er 2,9 veiven. Snuten må dreies og det må lages kilespor for å få kamdrevet til å passe, men det er ingen komplisert sak for et maskinverksted.

Med 94mm boring er resultatet 2997cc. Hvis du samtidig får dreiet veivtappene 1mm offset vil du få 3081cc. Alt dette kan gjøres med original 2,9 deler. Stemplene må muligens dreies litt ned hvis du stroker veiven, men ikke mer enn 1mm.

 

4,0 veiven kan brukes, men det krever mye maskinering. Stempelslitasjen og slitasje på sylindervegger blir stor pga håpløse veivstake vinkler. Det er DYRT og reultatet står langt fra i stil til prisen.

 

En 3,1 bunndel med topp-, kam- og forgasser/innsprut modifiseringer som allerede er foreslått bør gi 200+ og ikke koste særlig mer enn en normal fulloverhaling dersom du holder deg til standard stempler og staker med de begrensninger det gir på turtallsgrensen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...