Jump to content

Spm ang diff


megamann89

Recommended Posts

Jeg har ikke peil på hvor mange % brems det er. Men Escort cossi diff bruker vel være litt strammere enn sierra cossie diff( Begge 4x4). Det har i vert fall vært tilfelle på de jeg har kjent på. Men det er vel egentlig liten sjangse for at du finner en diff som er like stram som den var når den var ny.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Viskosediff er vel momentfølende, og på en måte progresiv.

Viskoseoljen inni bremsen blir tykkere når den kommer i bevegelse. Så tror nok mr. Braseth har rett.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Når man snakker antall prosent bremseeffekt i en differensial, tenker man da på hvor mange % av kraften (Nm) som overføres mellom akslene, når de har forskjellig hastighet?

 

En åpen diff vil jo ALLTID fordele momentet 50/50 mellom de to utgående akslingene, så det vil si at én siden kan få 25% mer moment enn den andre?

Edited by Erik Braseth
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på diffbrems selv. Men vil påstå at en åpen diff ikke altid fordeler kreftene 50/50. Bare så lenge begge hjul har tilstrekkelig feste. Vist f.eks ene hjulet står på speilis og andre på asfalt, og bilen blir stående å ikke får noe framdrift, vil jeg påstå att all drivkraften er på det hjulet som står på is og ikke får feste. Vist jeg har forstått rett, vil en bil med f.eks 25% diffbrems i overnevnte eksempel kunne overføre 25% av kreftene som går med til å spinne hjulet rundt på is, over på det hjulet som står på asfalt og har godt feste. Ved 100% sperre vil begge hjul få tilført like mye krefter uansett feste og om bilen går rett fram eller i sving.

Men skal ikke påstå at jeg har rett. Beyner å bli noen år siden jeg lærte om det sist nå.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

bare et lite tips, vis du skal ha cossi 4x4 diff må du oxo ha bærebruer bak fra en sierra med skivebrems pga drivakslene, skrudde aksler er tykkere enn vanlig stikk akslinger

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

d er vel 7" eneste som har 7,5" er vel 2 wd cosw, og noen av scorpio. skal vel vere rundt 45% sperre, men 20% er vel slitt vekk på alle sammen. du kan eventuelt skru opp diffen og legge i noen skims til, da kan du øke sperra, vet om noen som har lakt i så mange skims att den var som og kjøre med sveisa. hehe diffene fra 2,8 4x4 & 2,9 4x4 & cosw 4x4 er samme diffen, mener d er 3:62 utveksling på dem:)

Link to comment
Share on other sites

Scorpio 2,8 og 2,9 (baktrekker) Har i vertfall 7,5". Og mange som ikke har sperre.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk på plass en 4x4 diff. Men etter en liten stund begynte den å ule, Hva i diffen fororsaker dette. Hva kan gjøres får å fikse dette. Har bytta olje osv. Er det noe på bilen som kan fororsake at diffen begynner å ule ? Slitt, mellomaksling foring ?

Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig med uling fra pinjonglageret. Vist lyden høres best når du ligger på motorbrems kan det også være slitasje mellom pinjong og kronhjul. Håper du har brukt rett type olje? Ellers kan det også føre til ulyder.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Har riktig olje. Hører den best under pådrag fra 50-80, når jeg kommer over 80, slutter den å lage lyd. Hva kan gjøres for å hindre dette ? Kan melomaksling foringen føre til at diffen fortere kan ule?

 

Noen som veit. Eller er det lagerene som er så slitt, slik at synkroniseringa inne i diffen blir feil. Hvordan er disse diffene å overhale ?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...