Jump to content

godkjenning av cosworth i capri


cossieelten

Recommended Posts

Det er flere capri`r godkjente med cosworth motor, min er en 70 mod, (rega i norge 70) ble godkjent i 2002 og det var veldig enkelt. En kammerat godkjente sin 76 mod i 2005 på biltilsynet i oslo og det gikk også greit. Er bilen regga i norge etter 1/1 1970 skal det være enkelt å få den godkjent med 2.0 cosworth hvis du bruker komplett 2.8i understell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver og og få min 1969mod capri gokjent med cosworth motor.

Får hjelp av RS euroford.

 

Viss den blir ok, så kan du få en kopi av min søknad osv. så skulle det vell gå greit.

Det er og med 2,8i understell :)

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Dokumentasjon på motor/kvitering ber de nokk om ja. Bremsekraftforsterker kan vris litt eller fjernes (kjøre med bare master), noen har brukt bremsepumpa fra cosworth og fått det godkjent andre har fått beskjed, at med den pumpa må abs virke.

 

2.8i bremser, stabbstag og fjærer er det nok enklest og få bilen godkjent med da ford leverte en 2.8i turbo capri med dette understellet. Både vekt, hk. og moment var høyere på 2.8i turbo en det cosworth motoren leverer orginalt. Ikke regn med å få bilen godkjent med trima motor om den ikke er regga før 1/1 1971.

 

Det går det an å prøve seg på mye rart, høy effekt, coilover fjærbein, 4-link, store bremser osv. men her er det størst mulighet for positivt svar hvis bilen er reg. i norge før 1/1 1971 Biler rega i norge før denne datoen fantes det ikke krav til dokumentasjon på, dvs. at biltilsynet ikke MÅ kreve dokumentasjon på ombyginger, MEN de kan kreve det.

 

Når det gjelder å kontakte biltilsynet angående ombygning bør dette foregå skriftlig, og en søknad bør inneholde Regnr. på bilen det søkes om, hva bilen er orginalt, hvilke ombygninger som er tenkt, hvorfor man mener dette bør bli godkjent (eks. at det er levert fra ford lik bil med høyere effekt ol. på samme bremser og hjuloppheng) og kopier av tekniske data på feks. 2.8i turbo capri`n, Parenna v8 capri osv. Det er altid lurt og være litt ydmyk når man er i kontakt med tilsynet, og ALLE modifikasjoner må nødvendigvis ikke nevnes i søknaden.

 

Egentlig er det bare å sende søknad så for man et svar med eventuelle spørsmål og punkter som må forandres eventuelt dokumenteres, så er det bare og holde dialogen i gang med tilsynet så ordner det seg antaglig til slutt.

 

Motor fester passer rett på cosworth motoren hvis du har fester fra en rekke 4. Gear traversjen kan brukes men må festes lengre bak i gulvet. gearkassa få plass og 2.8i mellomaksel passer uten ombyging.

 

håper dette er til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

2.8i bremser, stabbstag og fjærer er det nok enklest og få bilen godkjent med da ford leverte en 2.8i turbo capri med dette understellet. Både vekt, hk. og moment var høyere på 2.8i turbo en det cosworth motoren leverer orginalt. Ikke regn med å få bilen godkjent med trima motor om den ikke er regga før 1/1 1971.

 

Har du noe papirer på dette? For hvis biltilsynet godkjenner dette er jo det vel og bra, men det er desverre ikke riktig..

 

Det ble ikke levert noe turbo Capri fra Ford på 2.8i understell/bremser med samme effekt som i en cosworth motor.

 

Det ble levert en Capri 2.8 forgasser turbo i Tyskland på 188hk. Denne hadde et spesielt stabilisatorstag som ikke er likt som 2.8i'en. Finnes TUV papirer på dette, men godkjenningen krever dette spesielle RS staget som ikke er mulig å få tak i.

 

Det ble også levert turbocaprier i England. Men dette var et sammarbeid med Aston Martin, så skulle det finnes noe dokumentasjon her heter bilen Aston Martin Turbo Capri.. Denne bilen hadde 204hk men var ombygd til skivebremser bak og med ekstra støttesag i bakstillingen. Den hadde muligens større br.skiver fremme også (her variere det litt etter hvor man leser)

 

Man fikk også Turbotechnics turbo kit til Capri i England, på 200hk og 230hk, men dette var ikke et offisielt Ford produkt, og det finnes ikke noe godkjennings dokument på dette som kan brukes i Norge desverre...

 

Det er flere capri`r godkjente med cosworth motor, min er en 70 mod, (rega i norge 70) ble godkjent i 2002 og det var veldig enkelt. En kammerat godkjente sin 76 mod i 2005 på biltilsynet i oslo og det gikk også greit. Er bilen regga i norge etter 1/1 1970 skal det være enkelt å få den godkjent med 2.0 cosworth hvis du bruker komplett 2.8i understell.

 

Er det her snakk om den rød/brune MK II'eren?

 

Hva slags dokumentasjon brukte han da? Var det nok for biltilsynet at den hadde 2.8i understell, eller måtte annnen dokumentasjon fremvises?

Link to comment
Share on other sites

KIB.

 

Har brukt dataarket på turbotechnics capri`n (kopiert fra en capri bok) som vedleg ved søknad med hell, men ingenting er sikkert når det gjelder godkjeninger, så man vet ingen ting før søknaden er levert og svaret har kommet fra tilsynet. Husk at dette ikke blir som å bygge om en sierra 2.0l til cosworth, da vi ikke bygger om til en bil som finns fra før og at vi derfor må i en dialog med tilsynet angående gode løsninger på bremser, understell osv. som tilsynet kan akseptere.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil kunne turbotechnics caprien bestilles oss ford forhandlere i england 86/87. da bygd på 280 broklands capri`n denne har vanlig 2.8i bremser.

 

Ja den bronsjefarga, det ble ikke brukt noe dokumentasjon på den, komplet 2,8i understell. (vet ikke hvorfor det gikk, men det viser bare nødvenigheten av å ha dialog med tilsynet)

 

Tror aldri vi får et godkjeningspapir som det bare er å bruke, så vær enkelt må søke søke og søke.

Link to comment
Share on other sites

as.

 

Mulig og få en kopi av søknaden din, eller noe i den dur?

Som sagt RSEuroford skriver en søknad for meg nå. Kjenner han gjør du ikke? Mulig og bruke noe av det du brukte?

Vi har jo nesten samme bil :)

 

Snakket med han med den bronsefarga på ford treffet. Han hadde bygget om bilen, reist på biltilsånet. Så sa de hva han måtte fikse på. Fikset det, reiste oppigjen og så ble den godkjent. hehe... Han hadde nokk litt flaks og da ;)

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

GranadaMKI: Rune fikser bra søknad for deg, kopierer nok info om både parenna capri (v8 mkI) og turbo capri mkIII som vedleg til søknad. Så håper det fikser seg. Både bilen til rune og min er godkjent med veldig lik søknad så det blir vell omtrent den samme han hjelper deg med.

 

Ikke gi opp om du får negativt svar fra tilsynet, da er det viktig å få igang en dialog med dem, forandre litt på søknaden og prøve igjen.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

KIB.

 

Har brukt dataarket på turbotechnics capri`n (kopiert fra en capri bok) som vedleg ved søknad med hell, men ingenting er sikkert når det gjelder godkjeninger, så man vet ingen ting før søknaden er levert og svaret har kommet fra tilsynet. Husk at dette ikke blir som å bygge om en sierra 2.0l til cosworth, da vi ikke bygger om til en bil som finns fra før og at vi derfor må i en dialog med tilsynet angående gode løsninger på bremser, understell osv. som tilsynet kan akseptere.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil kunne turbotechnics caprien bestilles oss ford forhandlere i england 86/87. da bygd på 280 broklands capri`n denne har vanlig 2.8i bremser.

 

Ja den bronsjefarga, det ble ikke brukt noe dokumentasjon på den, komplet 2,8i understell. (vet ikke hvorfor det gikk, men det viser bare nødvenigheten av å ha dialog med tilsynet)

 

Tror aldri vi får et godkjeningspapir som det bare er å bruke, så vær enkelt må søke søke og søke.

 

AS

Høres jo veldig greit ut, men det som irriterer meg noe vanvittig er det du skriver her: dialog med tilsynet angående gode løsninger og det ble ikke brukt noe dokumentasjon på den

For det varierer så vanvittig fra biltilsyn til biltilsyn i detta landet hva de forlanger.

 

Kan gi deg et eksempel:

Jeg jobber på Volvo i Arendal. Volvo er forholdsvis enkle når det gjelder ombygging, men biltilsynet i Arendal er vanskelige..

Det som finnes av godkjennings papirer ligger ute som PDF filer på Volvos hjemmeside med godkjennings-/ ombygnings-koder og alt som er nødvendig.

Denne informasjonen har også biltilsynet fått. Man trenger ikke ha med seg godkjenningspapirer man bare henviser til hver enkelt kode så SKAL biltilsynet vite resten.

 

Hadde en kunde som skulle godkjenne bilen sin og i tillegg til den riktige koden hadde han skrevet ut hele PDF dokumentet som forklarte ombyggingen og hva som ble godkjent. Da han kom til Biltilsynet fikk han denne beskjeden: Hva skal jeg med denne koden? Og det arket kan du jo enkelt ha laget hjemme på PC'en din. Kom tilbake med orntli' papirer med stempel fra Volvo så skal jeg vurdrere det!!

Ikke så lett med "dialog" med slike folk :angry: .. En kopi av en Capribok hadde nok ikke blitt godkjent heller der..

 

Og det er riktig som du sier at man kunne få bestilt Turbotechnics 200hk kittet og få det montert hos din lokale Ford forhandler i England i en periode men det var alikevel ikke et offisielt Ford produkt..

Link to comment
Share on other sites

Kib: Kan være veldig vansklig å få godkjent ombygninger og ja det er stor forskjel hva tilsynet godtar, derfor poengterer jeg. Søk skriftlig, holde en POSITIV dialog, vær vilig til å forandre planene og ikke gi opp. vet om flere som har måtte dra på SFRO besiktning i Sverige for å få tilsynet i norge på gli.

Link to comment
Share on other sites

as:

 

Ja satser på det ordner seg :)

Holder på og søke på en granada og med 2,9twinturbo. Bruker perana som grunnalag der og. Men føler biltilsynet gjør det mer vanskelig en det trenger og være. Er sfoor jeg søker om til da. Men kansje fått tak i org. perana pappirer nå. Så da får de det de vill ha. Håper jeg.

 

cossieeliten:

 

Denne du vurderer:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1986377

 

Så ut som en fin bil det da, men felgene var nå helt forferdelig.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

as:

 

Ja satser på det ordner seg :)

Holder på og søke på en granada og med 2,9twinturbo. Bruker perana som grunnalag der og. Men føler biltilsynet gjør det mer vanskelig en det trenger og være. Er sfoor jeg søker om til da. Men kansje fått tak i org. perana pappirer nå. Så da får de det de vill ha. Håper jeg.

 

Da har du samme intrykk av biltilsynet som jeg :rolleyes:

Får du tak i originale perana papirer er det sikkert MANGE med MK I som ønsker å kjøpe en kopi av deg. De papirene vil nok være til hjelp for mange hvis ikke det kreves VELDIG mye ombygging. (Perana hadde vel tannstanga på baksiden av traversen blant annet..)

 

Fikk ett pappir av en kompis som har prøvd og godkjenne capri med cosworth før. Vet ikke om det kan være til hjelp...

 

capri-1.jpg

 

 

 

Har sett et brev noe liknende tidligere. Og det er riktig at det finnes flere Caprier godkjent med turbo.

Men brevet i seg selv sier ikke så mye annet enn at det finnes godkjente biler. Jeg kjenner litt til bilen(e) det er snakk om:

KZ33106 som det henvises til i brevet og minst en bil til som jeg vet om, JC67152, er begge godkjent med 2.8i turbo.

Disse bilene er begge 2.8i originalt og begge har innskrevet i vognkortet: Turbo montert etter Ford's spesifikasjoner.

 

Disse bilene ble godkjent under "samme forhold" KZ i 1992 og JC i 1994. Her er jeg på litt "tynn is", men jeg mener at bilene ble eid av to kamerater/bekjente. Og den ene jobbet på Ford og hadde et veldig godt forhold til en på biltilsynet. Og da den første bilen var godkjent ble den brukt som mal ved godkjenning av bil nr to.

 

Det er ikke noe problem å henvise til disse bilene hvis man ønsker det i en søknad, men det som er synd er at det ikke er skrevet inn noe ny effekt i vognkortene, og spesifikasjonene som Ford forlangte den gangen er jo ikke så enkelt å få tak i lenger. Ford gir jo ikke ut papirer lenger, og jeg tviler på det finnes noen gamle kopier der ute et sted..

 

Godt mulig at det som er beskrevet i brevet i forrige post er akkurat det Ford forlangte, men det hjelper lite hvis man ikke har selve brevet fra Ford. Det sier kun at de er godkjent med turbo. Så du kan vise til at andre biler i Norge er godkjent med turbo, men ikke hvilken effekt de har, eller hva som er modifisert. I verste tilfelle kan man risikere at biltilsynet bare sier: Skaff de papirene det henvises til for å få dette godkjent...

 

De to bilene hadde heller ikke samme spec på bremsene. KZ har litt større 4 stempla calipere fremme (ikke cosworth) på standard skiver og er ombygd til skiver bak, mens JC hadde standard 2.8i bremser både fremme og bak. (kan selvfølgelig hatt andre bremser ved godkjenning, men det er disse bremsene bilene er blitt brukt med)

 

Den tredje bilen jeg kjenner til er AX36103. Dette er også en original 2.8i, og ble også godkjent i 1994, men utover det har den lite til felles med de to andre. I dette vognkortet står det enkelt og greit: Godkjent med ettermontert turbo

Denne bilen har et 230hk Turbotechnics kit montert. Har 4 stempla Turbotechnics calipere på 10” skiver og standard tromler bak. Utenom 75% diffsperre har den originalt understell/drivverk. Dessverre finnes det heller ikke her noe dokumentasjon på ombyggingen/godkjenningen av denne bilen og det er ikke skrevet inn noe ny effekt i vognkortet..

 

Det som blir nevnt i brevet om alternative RS deler er det samme som jeg skrev tidligere i et tidligere innlegg om den originale turbo Caprien og det spesielle RS stabstaget.

 

Hvis noen lurer på hvordan jeg kjenner disse bilene har det seg som følger: JC67152 eide jeg fra ca 1996 til 1999/2000. Denne bilen tror jeg dessverre er vraket, men finnes i registeret til biltilsynet ennå.

KZ33106 har jeg stående i deler i en lånt garasje, som et fremtidig prosjekt. AX36103 står ute i garasjen min og er under oppussing…

 

Mvh

Knut Inge

Link to comment
Share on other sites

@ KIB:

 

Det var da voldsomt!!! En LITEN Capri entusiast ??????

 

For meg høres det ut som utrolig slett arbeid hvis ingen av partene: hverken eierne eller BT har bedre dokumentasjon av ombyggingene du snakker om her. Og dog er disse bilene godkjente med turbo, men jeg vil tro du åsså er en smule irritert over manglene info i disse tilfellene.

 

Men det er jo BT i et nøtteskall.

 

Jeg godkjente min ombygging så "sent " som i -01, å da var det heller ingen SFOOR å ta hensyn til, så det gikk i realiteten på kontakten jeg hadde med den enn karen på BT. I søknaden skrev jeg automat, å brukte den som "en vei" å få en for kraftig motor innenfor rammene, men dette står altså da ingenting om i vognkortet.

 

 

Logisk ??? Vel vi snakker jo om BT tross alt.

Link to comment
Share on other sites

Stabstaget er ikke noe mere spesiellt enn at det er montert et antidive kit på det.

 

Det er riktig at festene er anderledes og staget ser likt ut, men i delekatalogen til Ford har RS stabstag og 2.8i stab stag to forskjellige delenummer...

Og delenummeret som står i spesifikasjonene til Werksturbo bilene er IKKE 2.8i stag men RS staget...

 

@ KIB:

 

Det var da voldsomt!!! En LITEN Capri entusiast ??????

 

For meg høres det ut som utrolig slett arbeid hvis ingen av partene: hverken eierne eller BT har bedre dokumentasjon av ombyggingene du snakker om her. Og dog er disse bilene godkjente med turbo, men jeg vil tro du åsså er en smule irritert over manglene info i disse tilfellene.

 

Men det er jo BT i et nøtteskall.

 

Jeg godkjente min ombygging så "sent " som i -01, å da var det heller ingen SFOOR å ta hensyn til, så det gikk i realiteten på kontakten jeg hadde med den enn karen på BT. I søknaden skrev jeg automat, å brukte den som "en vei" å få en for kraftig motor innenfor rammene, men dette står altså da ingenting om i vognkortet.

 

 

Logisk ??? Vel vi snakker jo om BT tross alt.

 

Ja kan vel kalle meg Capri entusiast. Har hatt Capri siden 1992 og vært med i Capri klubben siden 1994.

 

351RS

Når det gjelder dokumentsjon - hvor ble det av dokumentsjonen du brukte for å godkjenne din bil? Fikk du den tilbake, eller ble de arkivert av biltilsynet?

 

Hele systemt virker litt rart i mine øyne. Først skal man ha en runde med biltilsynet for at de i det hele tatt skal vurdere en ombygging, man må skaffe de riktige dokumentere, og så til slutt MULIGENS få godkjent en ombygging etter en masse krav og regler...

MEN når bilen først blir godkjent da skriver de kun godkjent med ettermontert turbo i vognkortet.

 

Det betyr jo at man egentlig kan gjøre hva man vil i ettertid, så lenge man holder seg til turbo... Kan jo bygge om motoren, montere en monster turbo, og dobble effekter. Hvem skal kunne nekte deg det? Bilen er jo godkjent med turbo, enkelt og greit.. Hvor blir det da av krav til bremser og understell. Biltilsynet kan jo ikke overprøve deg hvis de ikke har dokumentasjonen lenger.

Link to comment
Share on other sites

2.8i staget er faktisk tykkere enn RS-staget. 2.8i er 24mm, RS er 23.

 

rsstag.jpg

 

Sånn ser det ut, OG

det ser ut som det skaffes

--> HER <--

 

:rolleyes:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

351RS

Når det gjelder dokumentsjon - hvor ble det av dokumentsjonen du brukte for å godkjenne din bil? Fikk du den tilbake, eller ble de arkivert av biltilsynet?

 

Vel, det jeg hadde var søknaden min til BT, og svaret som jeg da fikk skriftlig tilbake fra dem. Jeg trengte forsåvidt ikke noe mer dokumentasjon, (noe som når det gjelder BT er litt rart !!!) utover den største originale utgaven av min bil, siden jeg klarte å dokumentere alle endringer på innsiden av den utgaven.

 

Hele systemt virker litt rart i mine øyne. Først skal man ha en runde med biltilsynet for at de i det hele tatt skal vurdere en ombygging, man må skaffe de riktige dokumentere, og så til slutt MULIGENS få godkjent en ombygging etter en masse krav og regler...

MEN når bilen først blir godkjent da skriver de kun godkjent med ettermontert turbo i vognkortet.

 

Det betyr jo at man egentlig kan gjøre hva man vil i ettertid, så lenge man holder seg til turbo... Kan jo bygge om motoren, montere en monster turbo, og dobble effekter. Hvem skal kunne nekte deg det? Bilen er jo godkjent med turbo, enkelt og greit.. Hvor blir det da av krav til bremser og understell. Biltilsynet kan jo ikke overprøve deg hvis de ikke har dokumentasjonen lenger.

 

 

Toatalt enig, det er såvidt du kan lese noe om at bilen er ombygd i vognkort. Dog står det 5,8 V8 på 154 hk i mitt, men that's it!

 

Men jeg skal ikke klage, jeg syntes jeg fikk veldig fair behandling. :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...