Jump to content

2.9i V6 Cosworth Verdi ?


e21baur

Recommended Posts

Jeg har kommet over en 2.9liters ford V6, motoren er komplett med elektriske og det står Cosworth på motoren. Motoren står på palle og eieren vet ikke hva bil motoren kommer ifra....

Det jeg lurte på, hva kan jeg "by" for en sånn motor, og hva går en sånn motor for komplett. siden jeg er på jakt etter en sånn motor...

 

Motoren virker strøken og ble tatt ut for 10 år siden. mer vet jeg ikke...

gruinnen til at jeg spør er at jeg er på jakt etter en heftig ford motor i min mk2 transit campingbil. jeg har 2liter pinto motor nå... litt treeigt... er v6`ern goe greier ????

Link to comment
Share on other sites

V6 cosworth er enten BOA eller BOB motor. Dette ser du vet at BOA motoren har svært speilegg-innsug i alu, mens BOB har ett sort plastikk-cover over innsuget.

 

Motorene er gode greier, men har den stått i 10 år burde den vel overhales før bruk.

 

Er det med girkasse ?

Link to comment
Share on other sites

uten girkasse å stått så lenge .? da må du belage deg på å bytte komplett pakningssett å serlig forsterkede kjedestrammere som blir spesielt dårlig. 5lapper som den står:) er ikke værdt gull selv om det står cosworth på toppdekslet:P

ESCORT RST/ Sierra IST

Link to comment
Share on other sites

Er blitt for mange slike motorer som ikke har fått sin nødvendige kamjedesystem byttet ved intervaller pga det har vært så dyrt. så folk har kjørt 200000km+ med disse for så selge bila veldig billig. som man ser fra Sverige. der er det stadig rimlige biler å få. jeg har tatt in to stk. første var jeg uheldig med. total kam kjederas og utslitt motor. alt av ventiler var skakke.

ene kamdrevet hadde løsna fra kammen og de to dreva hadde ikke tenner igjen nesten. enda var svenskhora frekk nok til å si at han var blitt påkjørt bakfra på en parkeringsplass og bilen ville ikke starte. tenkte det var sikkerhetsreleet i bagagerommet. men det startet ikke med den heller. rastløs svenske så jeg prøvde alle midler for å få starta den. før jeg ga opp pga lite strøm til startkabler. vel hjemme. ble det konstatert at det ikke kom bensin. og etter litt søking. og direkte strøm baki rett på ledningen. funka pumpa. en avkappet + ledning under kanalen

ved baksetet var gjort. fikk faktisk starta motoren med startgass. og lyden var det værste trøsteværket jeg har hørt.

 

det jeg ser nå i dag er at disse motorene er ganske slitesterke om de får sin service. men ellers er det svindyrt å overhale disse. har snakket med flere i det siste som er helt fra seg

 

etter å få igang motoren. etter å ha gjort kupp med billig innkjøp av motor, men som det ikke er realistisk å kunne overhale. for disse virket det som eneste alternativ var å fiske etter lykken etter en ny bil fra utlandet.og er som å spille lotto å få noe bra.

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Oppfatter en del her nå som litt unødvendig skremsels propaganda, så kontaktet en vanligvis svært så pålitelig kilde. Han forteller meg at han synes det var rart hvis kjedestrammere skal byttes på 60K km og kjedet på 100K km, når tennpluggene skal byttes på 120K km..

Forøvrig fikk jeg også høre at kjedet/strammere skal byttes hvis det oppstår en rasle lyd fra registeret. Ingen lyd å høre, bare å kjøre.

 

Direkte-kilden min kan være anonym her siden han aldri er på slike forum, men de fleste har vel hørt om Gisle Førland..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Er blitt for mange slike motorer som ikke har fått sin nødvendige kamjedesystem byttet ved intervaller pga det har vært så dyrt. så folk har kjørt 200000km+ med disse for så selge bila veldig billig. som man ser fra Sverige. der er det stadig rimlige biler å få. jeg har tatt in to stk. første var jeg uheldig med. total kam kjederas og utslitt motor. alt av ventiler var skakke.

ene kamdrevet hadde løsna fra kammen og de to dreva hadde ikke tenner igjen nesten. enda var svenskhora frekk nok til å si at han var blitt påkjørt bakfra på en parkeringsplass og bilen ville ikke starte. tenkte det var sikkerhetsreleet i bagagerommet. men det startet ikke med den heller. rastløs svenske så jeg prøvde alle midler for å få starta den. før jeg ga opp pga lite strøm til startkabler. vel hjemme. ble det konstatert at det ikke kom bensin. og etter litt søking. og direkte strøm baki rett på ledningen. funka pumpa. en avkappet + ledning under kanalen

ved baksetet var gjort. fikk faktisk starta motoren med startgass. og lyden var det værste trøsteværket jeg har hørt.

 

det jeg ser nå i dag er at disse motorene er ganske slitesterke om de får sin service. men ellers er det svindyrt å overhale disse. har snakket med flere i det siste som er helt fra seg

 

etter å få igang motoren. etter å ha gjort kupp med billig innkjøp av motor, men som det ikke er realistisk å kunne overhale. for disse virket det som eneste alternativ var å fiske etter lykken etter en ny bil fra utlandet.og er som å spille lotto å få noe bra.

 

 

Dette er nå stort sett bare tullprat ang overhaling.

HVA MENER DU ER SÅ DYRT TIL DISSE MOTORENE?

Brodern har kjøpt inn div slitedeler til sin boa motor så sitter inne med en del priser,vi hentet hel bil i sverige for kr 8500 nok.

Km300000,ikke mye tegn til slitasje generelt over hele motorn .

Er vel bedre Lottosjangse på disse en å kjøpe en ihjelskrudd 2.0 cossimotor med utallige eiere

Link to comment
Share on other sites

Oppfatter en del her nå som litt unødvendig skremsels propaganda, så kontaktet en vanligvis svært så pålitelig kilde. Han forteller meg at han synes det var rart hvis kjedestrammere skal byttes på 60K km og kjedet på 100K km, når tennpluggene skal byttes på 120K km..

Forøvrig fikk jeg også høre at kjedet/strammere skal byttes hvis det oppstår en rasle lyd fra registeret. Ingen lyd å høre, bare å kjøre.

 

Direkte-kilden min kan være anonym her siden han aldri er på slike forum, men de fleste har vel hørt om Gisle Førland..

 

Gisle har vel vært borti slike motorer før han, men om det er riktig vet jeg ikke helt...

 

Er forøvrig enig med deg i at dette er vel overdrevet. Vet om en motor som hadde gått ca 200.000 ved kjøp, og har nå gått kansje 100.000 harde km til uten at det har vært problemer, MEN:

 

Det med rasle lyd er i utgangspunktet en god pekepinne, men føringsskinnen/strammeskinnen er utsatt for slitasje. Denne kan bli slitt uten at det kommer videre lyd fra kjedet..

Gutta i England som KAN disse motorene sier at slurv med oljeskift fremskynder slitasjen på kjede/kjedestrammer og føringsskinnene.

Det er ikke faste skift intervall på kjede eller strammer, men de sier at på en motor som har gått 100.000 miles (160.000km) eller mere bør kjede/strammer/føringsskinner sjekkes før den får et nytt hjem i en annen bil..

 

Bildene under har jeg stjålet fra det engelske FORDPOWER forumet og er fra en motor som har rullet i underkant av 100.000miles og hadde INGEN ulyd fra kjede..

 

DSCF00072.jpg

 

DSCF00082-1.jpg

 

 

En sliten skinne sammen med en ny skinne:

Simon20.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ingen ulyd fra kjedet med knekt strammeskinne? tror jeg ikke før jeg ikke hører det..

 

Kilden jeg brukte hadde forøvrig de opplysningene jeg gjengir i forbindelse med bekreftelse av km stand på motoren, noe bare Førland kunne bekrefte siden motoren kommer derfra.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nå stort sett bare tullprat ang overhaling.

HVA MENER DU ER SÅ DYRT TIL DISSE MOTORENE?

Brodern har kjøpt inn div slitedeler til sin boa motor så sitter inne med en del priser,vi hentet hel bil i sverige for kr 8500 nok.

Km300000,ikke mye tegn til slitasje generelt over hele motorn .

Er vel bedre Lottosjangse på disse en å kjøpe en ihjelskrudd 2.0 cossimotor med utallige eiere

 

hei. at dere var heldige er jo kjempebra. Jeg mener selfølgelig ikke at alle motorer har dette problemet. satser man på at en del har fulgt servicer.så er muligheten for å gjøre et bra kjøp til stede.

 

kanskje greit å få med litt service historik når man handler fra Søta Bror.:)

 

Ang service deler. så har det vært hvertfall før prob å oppdrive en del av kjedesystemet. men ser at det dukker opp en og annen selger på ebay som tilbyr noen org ford deler.

 

men bare ene skinna til kjedestrammeren kostet over 200pund. selve strammeren fant jeg ikke.

 

har du allered funnet greie priser på slike deler så del det gjerne her i tråden.

 

 

I løpet av en uke,fikk jeg 3 tlf fra 24v eiere som hadde kamjederas. den billigste motoren kostet kun 3500kr

 

og å koste på den nye ventiler ,kjedesystem var ikke aktuelt for hans vedkommende,som bodde ikke langt unna grensa. så ble anbefalt å lete etter en ny bil

6500nok. fant han en bob. men gått 300000km.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oppfatter en del her nå som litt unødvendig skremsels propaganda, så kontaktet en vanligvis svært så pålitelig kilde. Han forteller meg at han synes det var rart hvis kjedestrammere skal byttes på 60K km og kjedet på 100K km, når tennpluggene skal byttes på 120K km..

Forøvrig fikk jeg også høre at kjedet/strammere skal byttes hvis det oppstår en rasle lyd fra registeret. Ingen lyd å høre, bare å kjøre.

 

Direkte-kilden min kan være anonym her siden han aldri er på slike forum, men de fleste har vel hørt om Gisle Førland..

 

 

Hei. det sitter Platinum plugger på 24v orginalt. og de har lang levetid.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Hei. det sitter Platinum plugger på 24v orginalt. og de har lang levetid.

 

Ja, det virker sånn..

 

Når det gjelder kjedet/strammere, antar man det verste på forhånd så slipper man jo unna de største overraskelsene seinere..

Forøvrig, bildene til KIB vitner om en motor som det mildt sagt har blitt slurvet med oljeskiftene, fordi man trenger ikke å ha veldig peiling på disse motorene for å se at dette skyldes en unormal slitasje, spesielt med tanke på kun 160000 km.

 

Just my few cents..

 

Moralen må vel være at skal man kjøpe en motor som man ikke veit noenting om, bør man kansje spesielt sjekke kjedet/strammere for å se hvordan ståa er. Men på forhånd å rope ulv, ulv, dette er garantert bare filler, blir litt unødvendig skremselspropaganda, spesielt med tanke på at det faktisk ikke er bestemte service intervaller på det, så spesielt svakt tror jeg ikke systemet er.

 

Ellers ble visstnok srammeskinner av en sterkere legering benyttet etter 92 mod. så passer fint at motoren min er en 93 mod da..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hei. det sitter Platinum plugger på 24v orginalt. og de har lang levetid.

 

 

Ja, det virker sånn..

 

Når det gjelder kjedet/strammere, antar man det verste på forhånd så slipper man jo unna de største overraskelsene seinere..

Forøvrig, bildene til KIB vitner om en motor som det mildt sagt har blitt slurvet med oljeskiftene, fordi man trenger ikke å ha veldig peiling på disse motorene for å se at dette skyldes en unormal slitasje, spesielt med tanke på kun 160000 km.

 

Just my few cents..

 

Moralen må vel være at skal man kjøpe en motor som man ikke veit noenting om, bør man kansje spesielt sjekke kjedet/strammere for å se hvordan ståa er. Men på forhånd å rope ulv, ulv, dette er garantert bare filler, blir litt unødvendig skremselspropaganda, spesielt med tanke på at det faktisk ikke er bestemte service intervaller på det, så spesielt svakt tror jeg ikke systemet er.

 

Ellers ble visstnok srammeskinner av en sterkere legering benyttet etter 92 mod. så passer fint at motoren min er en 93 mod da..

 

tia tar knekken på plasten når dette brukes mye er det hade til strammere det er førstebud å bytte på en sånn motor men 5lapper hadde ikke vært galt å bruke da:) men ikke mer:P

ESCORT RST/ Sierra IST

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...